Hoe zit het nou met die MPC4000?

robnet

Stamgast
Hoi allemaal,

ik overweeg serieus de MPC4000 aan te schaffen (heb de pest aan PCs), maar na onderzoek op het web kom ik zeer tegenstrijdige berichten tegen. Relatief veel crisis verhalen over crashes of verlies van data (ja lekker), maar vaak met een ouder OS. (Helaas lees ik op HC ook een recent crisis verhaal.) Aan de andere kant lees je over mensen die prima met het ding werken, en nergens last van hebben. Ik weet dat OS v1.50 puin is, maar die vorige lijkt het toch wel te doen, toch?

Hoe zit dat nou? Moet ik er met een grote bocht omheen, of is de 4k toch de moeite waard?

Zijn hier mensen die draaien met de 4k? Wat is jullie eerlijke oordeel?

En zou ik evt. eens een keer bij één van jullie een demonstructie (heh) kunnen bijwonen?

Groeten,
Robert

IIG komt os 1.51 eraan en daar hoor ik hele goeie berichten over van de betatesters. De problemen bij de MPC zit hem nu niet zo zeer meer in de bugs maar meer in de beloftes waarmee Akai toentertijd heeft geadverteerd zoals,, Audition from harddisc enzo

Lees eens wat rond op de Yahoogroup,, alle andere forums zijn nogal onvolwassen.

Ik heb een keer mogen spelen met dat ding en het was hemels,, die sequencer loopt lekker strak, de sound is bizar goed.

Doorbijten en doen.
De horrorverhalen hebben hun oorsprong idd in niet nagekomen feature-implementaties.
Daarop zijn mensen zich beginnen ergeren en steeds meer paranoid geworden na verloop van tijd, waardoor indianenverhalen ontstaan.

Heb hem nu sinds een maand en ik heb gigantisch veel respect voor het ding en dat pc-tje dat erachterstaat, tsja beetje zielige verschijning vind ik het. Ik heb 1 bugje ontdekt in OS 1.40 tot nu toe. Als ik via een bepaalde weg een sample wil toewijzen aan een pad, dan neemt ie niet altijd de volgende sample, blijft ie soms haperen zeg maar als je aan het wieltje draait (ake-ake tuut tuut). Vond ik wel kut tot ik 30 seconden later een andere even simpele weg vond om hetzelfde te doen. Dat ging zonder enig probleem wel goed. Dit probleempje is echter een lachertje ivg met de problemen (en doodsheid) van een pc.
Ik heb zelfs het idee dat versie 1.50 goed is, uitgezonderd van die midi-buffer full bug. Die zou verholpen worden met 1.51 en dan is het helemaal een topper (met nog volgende upgrades in het vooruitzicht (waaronder die Audition implementatie).

Kortom: het is een moordmachine. Zeer intuitief, USB-Aksys is waanzin, het geluid is loepzuiver en hard. Je bedient het ding met respect en hoe dieper je graaft, hoe meer je hem gaat apprecieren (mijn mening).

Origineel geplaatst door nick nova
Kortom: het is een moordmachine. Zeer intuitief, USB-Aksys is waanzin, het geluid is loepzuiver en hard. Je bedient het ding met respect en hoe dieper je graaft, hoe meer je hem gaat apprecieren (mijn mening).

Klinkt goed! :)

Wat bedoel je met zijn 'harde' geluid, btw? Is ie dynamisch hard, of koud van klank?

Nog een vraag

Nog een vraag

Hoe eenvoudig is het om een sample op te nemen en deze dan te gebruiken in een track? Hoe snel gaat dat? Ik wil de 4k niet alleen als sequencer gebruiken, maar ook als een soort HD recorder, waarbij ik een 'take' van bijv. mijn basgitaar opneem, en deze dan wil triggeren vanuit een track.

Is dat elke keer weer een heel geharrie, of loopt dat soepel?

Het is inderdaad een Moordmachine!:duivels:

Ik heb mijn Mpc-4000 nu een half jaar, en ik ben werkelijk nog steeds in de 7de hemel!!!:engel:
Heb hiervoor een 3000 gehad, die toch wel een fijnere inteface had en waar je wat sneller mee kon werken.
Maar die wordt helaas met de vloer aangeveegt door de 4000! Deze bak is zo krachtig! Mogelijkheden zijn bijna grenzenloos, waardoor die wat moeilijker in omgang is. Je moet er wel behoorlijk wat tijd in steken deze bak te kennen.
En op dat punt ben ik nu! En ik wil (zonder dat de mpc-5000 uitkomt.:D ) nooit meer wat anders als het gaat om sequencing! Het werkt echt heerlijk! Wat ik wel lullig vindt is dat die nieuw behoorlijk kaal geleverd wordt! Dus reken zeker extra kosten aan geheugen en outs. Wat betreft de bugs?! Ik moet zeggen dat ik tot nu toe nog nergens last van heb gehad!:confused: Hij werkt bij mij echt fijnloos! Hij is qua prijs toch wel een behoorlijk rib uit je lijf, maar als jouw budget dat toelaat? Kan ik je maar 1 raad geven! 4K!

Peace...

Goh, al twee positieve berichten, van de twee. :)

Klinkt erg goed. Het is inderdaad ook een respect issue. Ik kan dat absoluut niet opbrengen voor die K computers, en ben altijd al een hardware sequencer fan geweest. Ik kom uit de Yamaha school (QY700, RS7000).

Maar als ik MIDI met goed klinkende audio kan combineren in een bak met een goede user interface, zonder al die PC ellende... wow!

Origineel geplaatst door D-mike-E
MV8000
}:|

De MV8000 heb ik ook even bekeken.
Zover ik weet is het een 16 bitter, bij 44.1kHz.
En slechts 2 midi outputs.
Vergeet het dus maar, middeleeuwse specs. ;P

Verder lijkt de sequencer lineair te zijn, maar dat was me niet echt duidelijk. Ik heb niet veel vertrouwen in een Roland sequencer. Dat laat ik liever aan Akai of Yamaha over.

Kwa specs is de MPC4000 een klasse hoger dan de mv, dat heeft te maken met de sample engine en de kwaliteit van de sequencer. Allen kan je met de MV8000 wel tracks recorden while playing,,, en dat kan met de mpc4000 volgens mij niet.
Dat is toch wel een superfeature, dat recording while playing.

Origineel geplaatst door bobaphat
Kwa specs is de MPC4000 een klasse hoger dan de mv, dat heeft te maken met de sample engine en de kwaliteit van de sequencer. Allen kan je met de MV8000 wel tracks recorden while playing,,, en dat kan met de mpc4000 volgens mij niet.

Ja! Maar laten we niet op een rijtje zetten wat een mpc4k wel kan! Kom op zeg! Mv-VS-Mpc vind ik geen discussie waard! Dat moet toch wel duidelijk zijn! Hoop ik!:D

Alleen kan je met de MV8000 wel tracks recorden while playing,,, en dat kan met de mpc4000 volgens mij niet.

Wat houdt dat precies in voor de mpc? Kan ie geen sample maken terwijl ie een sequence afspeelt. Of bedoel je wat anders?

Je hebt bij de MV8 zogenaamde audiokanalen (dit is een beetje bedrog want hij leest de audio gewoon vanuit het ram geheugen en niet van harddisk), je kan tijdens het afspullen van een sequence audio opnemen. Als je die audio dan in de autoslice gooit kan je hem meteen in je song plaatsen tijdens het afspelen,, dat is toch wel verrekte lekker hoor.

Ik weet nou eigenlijk niet meer of de mpc4000 dat nou niet kan, mischien dat mpc gebruikers dat nader kunnen uitleggen.

Je hebt bij de MV8 zogenaamde audiokanalen (dit is een beetje bedrog want hij leest de audio gewoon vanuit het ram geheugen en niet van harddisk), je kan tijdens het afspullen van een sequence audio opnemen. Als je die audio dan in de autoslice gooit kan je hem meteen in je song plaatsen tijdens het afspelen,, dat is toch wel verrekte lekker hoor.

Ik weet nou eigenlijk niet meer of de mpc4000 dat nou niet kan, mischien dat mpc gebruikers dat nader kunnen uitleggen.

Ah, is dat niet gewoon resampling? Zover ik weet kan de mpc4k dat ook. Ik heb ergens in een forum gelezen dat de 4k een sequence kan spelen tijdens het samplen. En dat ie ook zijn eigen output (van die sequence) kan samplen.

Laatst gewijzigd:
Dat laatste wat je zei,,, dat is wat ik bedoel,,,,, nou als de mpc4000 dat ook kan,,, zou ik ongetwijfeld die paar honderd euro's extra neertellen.

Kijk eens op www.turnkey.com,,, daar zijn ze omgerekend rond de 2100 NIEUW,,,

Re: Nog een vraag

Re: Nog een vraag

Origineel geplaatst door robnet
Hoe eenvoudig is het om een sample op te nemen en deze dan te gebruiken in een track? Hoe snel gaat dat? Ik wil de 4k niet alleen als sequencer gebruiken, maar ook als een soort HD recorder, waarbij ik een 'take' van bijv. mijn basgitaar opneem, en deze dan wil triggeren vanuit een track.

Is dat elke keer weer een heel geharrie, of loopt dat soepel?

Harrie woont niet in de MPC4k! :maffia:

Je neemt je baslijntje op, drums eronder (ook uit de MPC) en triggeren maar! REC knopje drukken, en het feest kan beginnen!

Over dat record while playing verhaal... de MPC is een TOP-SEQUENCER en TOP-SAMPLER in één bakkie, en als je een opname wilt maken van de nummers die je op de MPC gemaakt hebt... gebruik daar dan je PC nog voor... heeftie ook nog wat te doen!
Uitwisseling samples<->MPC gaat trouwens fantastisch met AKSYS... drag'n'drop! heerlijk!

Groet,
Roy

Dat laatste wat je zei,,, dat is wat ik bedoel,,,,, nou als de mpc4000 dat ook kan,,, zou ik ongetwijfeld die paar honderd euro's extra neertellen.

Kijk eens op www.turnkey.com,,, daar zijn ze omgerekend rond de 2100 NIEUW,,,

http://www.turnkey.com :D

alleen kan ik er niks vinden in de richting van mpc's ofzo :confused:

want volgens mij moet je deze hebben: http://www.turnkey.uk.com

Heb totaal geen problemen met OS 1.5, en ik kan je vertellen dat hij fanstastisch is. MV8000 sux btw :D

gr. Mario

Re: Re: Nog een vraag

Re: Re: Nog een vraag

Origineel geplaatst door Lacertus
Je neemt je baslijntje op, drums eronder (ook uit de MPC) en triggeren maar! REC knopje drukken, en het feest kan beginnen!

Over dat record while playing verhaal... de MPC is een TOP-SEQUENCER en TOP-SAMPLER in één bakkie, en als je een opname wilt maken van de nummers die je op de MPC gemaakt hebt... gebruik daar dan je PC nog voor... heeftie ook nog wat te doen!

Klinkt fantastisch allemaal!

Even over dat opnemen van een mpc song naar PC. Hoe doen jullie dat zonder de strakke mpc timing te verliezen? Dan moet je alles in één keer naar de PC dumpen, neem ik aan. Wanneer je namelijk alles track voor track gaat opnemen dan zou je onderlinge timing verliezen door sync afwijkingen, toch?

Back