is dit een goede laptop voor produceren

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

thomasvahe

Nieuwkomer
Hallo allemaal,

even een kort vraagje,
deze link geeft een info over een laptop van dell

http://commerce.euro.dell.com/dells...s&l=nl&s=nldhs&store=nldhs&sbc=nldhsinspn&v=d

is dit een laptop die goed genoeg is voor het produceren van muziek?
Ik gebruik cubase sx met max 25 sporen.

Ik moet een laptop hebben aangezien binnenkort voor een jaar naar het buitenland ga,
ik wil niet een jaar lang stoppen met het produceren van muziek.

bvd

Thomas

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat een normale PIV processor beter zou zijn voor muzikale/multimedia doeleinden, aangezien de Centrino té gefocused zou zijn op energie besparing.

Heb pas een Toshiba A30 Satelite gescoord. Niet vanmezelf maar het werk. En de IBM's die we hadden gingen te vaak kapot vandaar dat we weer terug naar Toshiba's zijn gegaan. Die hebben nog steeds een hele goede reputatie.
Samen met een Novation Audio (Extreme) een geweldig duo.
Plus evt een 19" rack ding of zo.

Maar kan je ook een extra toetsenbord plus een standaard zodat je je laptop recht voor je neer kan zetten adviseren. Scheelt ook veel als je lange verhalen moet typen bijv.

En Centrino zou ik niet doen. Een PIV-mobile is vooral voor muziek veel geschikter.
En dat kost allemaal ook wel wat natuurlijk. Maar een jaar lang van huis is een lange tijd. En dan mag een beetje luxe wel, toch? ;)

ff half offtopic: een laptop is wel geschikt om te produceren en een notebook niet toch?

En wat zou dan het verschil zijn tussen die 2 ?

Bij mijn weten 2 namen voor hetzelfde ding hoor...

Origineel geplaatst door Nightstorm
ff half offtopic: een laptop is wel geschikt om te produceren en een notebook niet toch?

bedankt tot dusver
Is apple misschien toch verstandiger als laptop om muziek op te maken?

Wat is verstandig.

Als je nu met een PC werkt dan lijkt me een Apple niet zo handig. Ook vanwege de software die je hier al voor hebt gekocht.

Maar Cubase SX doet het ook redelijk goed op de Apple hoor (tenminste zeggen ze hier op het forum)

HELL NO!

Ga gerust voor een PC laptop, maar probeer er een te nemen met goede componenten. Een vd zwakste punten van laptops is de snelheid van hun harddisks. Standaard laptop harddisks draaien aan 4200 RPM. Je kan er echter vinden aan 5400 RPM en zelfs 7200 RPM. Of dat Centrino verhaal wel waar is weet ik niet, maar ga dus gerust voor een pentium Mobile of een AMD processor... Zoek voor geschikte DAW laptops een beetje rond op het web, genoeg info te vinden hoor, bvb bij onlone winkels als Red Submarine, alienware enzovoort.
Sony VAIOs zijn vrij populair in de US voor DAWs, Kraftwerk loopt er trouwens ook mee rond..

Bye!

Origineel geplaatst door thomasvahe
bedankt tot dusver
Is apple misschien toch verstandiger als laptop om muziek op te maken?

ja die sony laptops zijn idd erg populair, maar welke is het dan, welke type van sony.

Red submarine is een super-winkel voor audio laptops, maar is in de uk, en ik ben zelf ook op zoek naar een nederlandse winkel die ook audio laptops levert, iemand een idee?

Wat is weet is I4 hier in eindhoven die ook laptops in hun assortiment hebben.

Maar eerlijk gezegd vind ik speciale laptops voor audio kopen een beetje onzin.
Je zoekt gewoon de onderdelen die het beste passen bij audio.
En als je daar geen zin hebt dan betaal je misschien iets meer aan bijv I4 en dan krijg je iets waar je goed meer terrecht kunt.

Maar dat neemt nog niet weg dat je ook goed met je software om moet kunnen gaan. Want het gros van de fouten die de mensen hier maken is toch wel vaak gerelateerd aan gebrek aan kennis van software. (als je het hier niet mee eens bent start aub een ander draadje op)

Trouwens een laptop is tegenwoordig goed te betalen en ze worden ook veel meer gebruikt nu om te 'produceren' (noem dat nou gewoon eens muziek maken gvd). Maar het is toch anders dan met een desktop. Je beperkt jezelf qua uitbreidings mogelijkheden. (extra kaarten en monitors etc) En het werkt een stuk onhandiger tenzij je je werkplek daar ook op aanpast.
Maar zo'n sleep je dus wel overal fijn meer naartoe en je kunt zo je studio eigenlijk onder ja arm meenemen.

Die centrino technologie is alleen handig als je de batterij veel gebruikt maar als je hem intensief voor muziek gebruikt lukt dat toch niet.
Daarom heb ik net gekozen voor een ACER Aspire 1700.
Mooi 17" scherm en bij "computer pirates" nog een stuk goedkoper dan die Dell ook.
Je kan er heel gemakkelijk nog Ram bij prikken (DDR ,dektop type) en er zit een grote desktop harde schijf in.
Ik ben er zeer tevreden over.

Die acer klinkt fraai, maar je bent wel 7 kilo aan het zeulen....heb nu een Apple G4 laptop (powerbook) gekregen voor mijn werk en dat ziet er toch ook wel heel fraai uit: supergroot (widescreen) scherm en practig zilverkleurig en dun, en dat laatste is met het lagere gewicht toch een pre bij het meezeulen van dat ding. Dat merkte ik met mijn vorige laptop, een 'kleine' maar dikke compaq 1200 huppeldepup, dat ding begon al aardig zwaar aan te voelen bij kleine wandelingetjes naar de universiteit.

Overigens zie je die powerbooks vrij vaak in studio's staan.

Ja, en zo'n Apple zorgt er tevens voor dat je nog minder mee te zeulen hebt... je protemonnee is namelijk ook een stuk lichter. :okdan:

Origineel geplaatst door D-mike-E
Ja, en zo'n Apple zorgt er tevens voor dat je nog minder mee te zeulen hebt... je protemonnee is namelijk ook een stuk lichter. :okdan:

maar een mactop is standaard goed voor audio en midi
echter of een willekeurige pc laptop dat kan is altijd afwachten

;)

wat een onzin wordt hier verkondigt over centrino's.....ik lees nl nergens een argument *waarom* een centrino niet geschikt zou zijn voor audio werk...laat me je vertellen uit praktijkervaring dat een centrino laptop zeker de moeite waard is *als* je de iets hogere prijs er voor wilt neerleggen..

ff wat quotes uit de SOS van deze maand:

"4-gone Conclusion
Centrino-based laptops are powerful enough for digital media applications, although it's worth mentioning that Intel still have other solutions for mobile users in their Mobile Pentium 4 product line. While Centrino technology shows the ultimate direction for Intel's mobile strategy, considering the revised Dothan Pentium-M chip due next year, Intel are still continuing to improve their Mobile Pentium 4 chip line, with a recent revision including 533MHz front side busses, as opposed to the 400MHz variety used in previous Mobile Pentium 4 and Pentium-M designs.

These new Mobile Pentium 4 processors are derived from the Pentium 4 processors used in desktop computers, and although Intel offer a range of clock speeds from 2.4GHz to 3.06GHz in their mobile offerings, they omit the Hyperthreading technology, presumably to allow for cooler and more economical operation. The processors feature a 512k L2 cache, and when used with Intel's 852PM and 852GME chip sets, they can scale down to 1.6GHz for power conservation.

For those who require the most processing power available in a portable system — portable rather than mobile — a Mobile Pentium 4 system might be worth considering, especially given that it will be cheaper than a similarly equipped 1.7GHz Pentium-M system. Budget permitting, however, the benefits of the Centrino technology would lead me in that direction every time."

Ik zou helemaal geen centrino willen.
Je plugt hem toch wel in een stopcontact dus dan heb je veel meer aan brute CPU kracht dan aan zuinigheid. Al helemaal als je lekker met softsynths wilt klooien.

Energiebesparing OK, maar met met computers (en synths). ;)

Origineel geplaatst door fuse
Je plugt hem toch wel in een stopcontact dus dan heb je veel meer aan brute CPU kracht dan aan zuinigheid. Al helemaal als je lekker met softsynths wilt klooien.

een centrino is ook lichter en genereert minder hitte........bijkomende voordelen...en een centrino heeft netzoveel CPU vermogen als een "gewone" pentium...... een 1.3GHz centrino is ongeveer gelijk aan een 2.6GHz pentium (mobile)

Sorry FUSE, je zit hier helemaal fout hoor, Centrinos moeten qua CPU-kracht niet onderdoen voor Mobile Pentiums (integendeel zelfs), Intel heeft zichzelf alleen een beetje in de voet geschoten met die crappy kloksnelheden te vermelden waardoor bovengenoemde onwaarheden rond forums beginnen spoken...

Origineel geplaatst door fuse

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back