virus kc of andromeda

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Re: virus kc of andromeda

Origineel geplaatst door dicky rosewater
Is het trouwens mogelijk om met een analoge synth zo'n beetje elk geluidje na te kunnen maken of is dit slechts een fabeltje? Ik las ergens dat je bv gitaar en piano geluiden na kunt maken.

Dat is niet mogelijk,, voor realistische geluiden moet je een rom player hebben,,

Als ik jou was zou ik zowieoz geen analoge synth kopen, maar een leuke workstation zoals de Yamaha Motif of de Kurzweil K2600, dit zijn romplayers, samplers en synthesizers ineen. Deze bakkies hebben veel meer in hun mars dan alleen synthese, en als het niet wil lukken met programmeren kom je altijd nog een heel eind met de presets.

Ik heb zelf synthese geleerd op een Nord Modular, ik werd dus ook vet in het diepe gegooid, maar aan het eind van de rit heb ik juist superveel geleerd van synthese.

succes

Nou, de meningen lopen zo te zien nog steeds erg uiteen. Toch, denk ik dat ik gewoon de Andromeda ga halen en hier een tijd mee ga prutsen. Daar ik met synths als de jp8080, juno wel goed mee uit de voeten kan, wil ik gewoon een stapje verder. Misschien duurt het een tijdje, voordat ik hem echt goed beheers, maar dat zie ik vanzelf wel.

Nou, de meningen lopen zo te zien nog steeds erg uiteen. Toch, denk ik dat ik gewoon de Andromeda ga halen en hier een tijd mee ga prutsen. Daar ik met synths als de jp8080, juno wel goed mee uit de voeten kan, wil ik gewoon een stapje verder. Misschien duurt het een tijdje, voordat ik hem echt goed beheers, maar dat zie ik vanzelf wel.

Je bent niet echt een beginneling, dus:
Gewoon" doen "! Kopen dien handel!

:okdan:

Hoezo net begint ? Hij geeft toch aan dat hij goed uit de voeten kan met een Juno, 8080, trinity e.d. ?
Ik vind dat er hier veel te snobberig over het "magische spel der knopppen, synthese" gedaan wordt.
Wanneer ben je geslaagd voor het "synthese examen" en mag je een A6 kopen ? Als je op een Juno een A6 kan namaken ?

Koop lekker de andy, kan je prima op leren en een echt groentje ben je niet met al die andere synths.
Als je de andy onder de knie heb sla je ook gelijk stijl achterover wat je met je andere synths nog kan doen.

veel plezier gewenst:okdan:

Als je dan toch van voor af aan moet beginnen, (ondanks juno)... Koop dan ksrack van novation/nu kost hij dacht ik
500 euro's, en geloof me de moeite waard!

Dan nog een rompler wat zojuist is vermeld, en dan zou ik voor de Phantom xr gaan (nog niet uit)
Kunt ook 2e hands voor de xv series gaan maar ik denk dat je er niet meer van af komt als je die eenmaal hebt aangeschaft. (maar blijft een goeie bak) Heb zelf net een xv3080 verkocht i.v.m nieuwe serie (Phantom) en ik mis hem nu al.

Maar ja de a6 is ook in sections verdeeld dus met een beetje logica kun je zelf het tempo op voeren, door er steeds
meer bij te pakken.

Te beginnen met 1 ossilator,-filteren -lfo1 env/adsr,-lfo2, Zorg wel dat als je bv. lfo1 wilt gaan tweaken dat je de depth van lfo2 op gelijk (0 bij novation) hebt staan, anders weet je niet wat je aan het doen bent.

Maar ja je hebt een juno, en zo ver waren ze toen ook al dacht ik,
:biertje:

Conclussie: Gewoon een a6 kopen, werkt toch allemaal het zelfde!!!!!!!

En als je de Andromeda uitgerafeld hebt hoe hij werkt, koop je er een lekker Z1'tje bij van Korg. Dan heb je twee supertanks om een heel leger omver te blazen!!! whahahahhaaa!!

8) :mega: :mega: :mega: 8) :dubbel:

ik heb zelf de Andromeda nu een jaar. gekocht toen ik zo'n pak em beet 13 jaar met synths bezig was begonnen met juno60 en daarna totaan doepfer modulair doorgegroeid. wat nord lead, korg MS10/20 geweld, yammie FM synths en korg romplers, andere analogica en romplers erbij gehad in wisselende samenstelling.

en toch is die andromeda een enorme trage bak om mee te programmeren. ja ik heb er al mijn sounds uit de doepfer mee nagemaakt, zelfs sounds die de maq16/3 sequencer erbij gebruikte, alles in de Andromeda nu, ook heb ik realistisch genoege ms10 leads/bassen weten te bouwen en een stapel fantasieklanken niet in de zin van het nabootsen van een andere synth.

maar dat ik die sounds nu in 2 tellen had staan..........zelfs een simpele dikke synthstring/pad kost een tijd terwijl dit met een juno60 letterlijk 45 seconden werk is.

het probleem is gewoon dat ook al heb je synth ervaring maar heb je altijd maar 1 env synths gebruikt (of de 2e env gewoon copy paste van de eerste) dan wordt het met A6 redelijk complex. met 3 ADDSRR envelopes en 3 LFO's met tig routings en 2 filters met tig schakelingen.

ik beperk mezelf dan ook nog altijd tot alleen het normale ADSR (d2 en r2 staan uit) gedeelte, pitch env gebruik ik nooit, ook nog nooit gedaan, heb ik gewoon niet nodig voor de muziek die ik maak. en meestal mik ik het filter ook door env3.

en toch klinkt ie dan retevet, hehe!

maar bottomline, je moet er wel tijd voor hebben, koop anders een nord lead 2X

Als je je echt wil verdiepen in synthese, dan kan ik je een Clavia Modular aanraden. Dit is echt een fantastische leerschool hiervoor. Je kunt in principe alle hiervoor genoemde synth´s nabouwen en hierdoor hun werking bestuderen. Van super eenvoudig tot onbegrijpelijk complex.

Als je wilt kiezen tussen de Virus en de Andromeda dan moet je ze gewoon gaan uitproberen. Het zijn allebei erg goede synth´s, maar het is heel persoonlijk wat je aanspreekt qua sound en bediening (ikzelf vond de Andromeda eigenlijk iets tegenvallen en heb uiteindelijk een Voyager aangeschaft (ook zeer eenvoudig te bedienen!)).

Ja, daar heb ik eigenlijk nog niet over nagedacht, moog voyager, is dat wat? Ik maak voornamelijk wat dance/trance achtige muziek.

Een A6 en een Voyager zijn niet echt te vergelijken denk ik.

A6 = 16 stemmig polyfoon, 2 oscilators per voice

Voyager = monofoon, 3 oscilators

Klinkt allebei zeer vet, de Moog mischien nog wat vetter, maar de A6 is wel een stuk veelzijdiger. Vooral voor trancedingen met veel wazige accoorden en pads lijkt de A6 me nuttiger.

Suc6 met je keuze :)

Ja, daar heb ik eigenlijk nog niet over nagedacht, moog voyager, is dat wat? Ik maak voornamelijk wat dance/trance achtige muziek.

Die's maar monofoon, dus je mag multitracken tot je er bij neer valt. Bij dance/trance zou ik zelf toch eigenlijk zeggen; Virus. Maarr! Een Voyager (jij zoekt je ook gelijk het goedkoopste uit - hoe zit 't met de rest van je studio? Samplers? Drumcomputers? Sequencers?) kan natuurlijk ook trance maken. Het kan alleen een hele hoop meer werk zijn om een bepaalde sound te krijgen.

Een Andy is heel mooi. Maar kun je in plaats van 1 grote massieve bak niet wat meer kleinere machines kopen? Onder andere een Nord Micromodular - als je ergens synthese van leert is het dat wel. Gewoon wat verschillende smaken bij elkaar. De Andy heeft een hele lading programmeertrucjes aan boord waar je van omvalt - en de Virus ook. Toch is de laatste wat beter in 'instant gratification' dan de eerste voor je genre.

Dat je nu de Voyager opnoemt zegt me iets belangrijks - je bent nog niet in de winkel geweest om ze allemaal te beluisteren ;). Doe dat eens eerst, spring niet te snel met je beurs erop. Het mooiste van een apparaat is er toch elke dag iets van op te zoeken en er van te dromen; als je 'm eenmaal hebt is die rozige waas toch een beetje weg, op een of andere manier, en wordt 't wat concreter; je moet er dan wel iets mee doen.

Gewoon er voor zorgen dat je niet in een postanaloge depressie terecht komt.

Dick,

als ik het zo'n beetje begrijp, weet je al wel het e.e.a. van synthese af maar behoor je nog niet tot de gevorderden.
Een redelijke beginner schat ik in.

Als die Juno 60 te simpel is en de Andromeda te complex, ga dan in het midden zitten.

Je maakt vnl. trance/dance muziek.
Ik heb een Jupiter 6. Een analoge synth met een waanzinnig geluid. Hiervan is o.a. de JP 8080 afgeleid alhoewel de JP 8080 het nog steeds niet haalt bij de analoge sound van z'n voorganger.

De Jupiter 6 is een behoorlijk uitgebreide synth. veel uitgebreider dan een Juno 60 maar minder complex dan een Andromeda en in zijn dagen één van de topsynths. (en nu nog steeds vind ik)
Het voordeel van de J6 is dat je het signaalverloop van links naar rechts over de gehele synth kunt volgen. Daarbij heeft elke toets en schuif maar één functie dus raak je niet verwikkeld in dubbelfunctie toetsen.
Op die manier heb je een fantastisch overzicht hoe je een geluid opbouwt en kun je het synthese verhaal heel goed leren.
Daarbij is de J6 een geweldige trance/dance bak, hij is analoog en het is een serieuze synth waar je voorlopig niet mee uitgespeeld bent. Kost 2e hands ongeveer 950,- en blijft deze waarde de laatste jaren nog steeds behouden dus je zult er geen verlies op maken als je hem weer wilt verkopen.

Van de serieuze synths is de J6 een synth met één van de gebruiksvriendelijkste interfaces en dan hebben we het nog niet eens over z'n sound gehad...., smullen.....

gr. Tom

Leren van Geluidssynthese

Leren van Geluidssynthese

De voornaamste reden om zo'n machine te kopen is om nu eindelijk eens synthesis onder de knie te krijgen.Dus enige kennis heb ik wel, maar betwijfel dus of dit genoeg is om een andromeda te bedienen. Er zijn volgens mij nog wel meer mensen hier die een virus of andromeda hebben. Hoeveel wisten jullie van deze synthesizers, voordat jullie ze kochten?

Als je geluidssynthese wil leren kennen, tot in de puntjes van alle functies die je op een synth terug kunt vinden, dan zul je er veel over moeten lezen. Er zijn redelijke boeken verkrijgbaar, die zonder in electrotechnische soldeerdieptes te verzuipen, in klare taal helderheid kunnen verschaffen over het hoe en wat van Filters, oscillators, modulation Envelopes enz.enz.

NOG VEEL BETER is het verkrijgen van een programma als REAKTOR (van proppelorhead geloof ik). Het programma is een komplete studio met alle bedenkbare onderdelen, die allen modulair ( dus losse delen) zijn opgebouwd. Er zit een ontzettend duidelijke manual van 400 pagina's bij, en het programma gaat modulair gezien ZO VER, dat je zelf je eigen filters, delays e.d tot het kleinste detail in elkaar kan knutselen. Je kiest gewoon zelf hoe diep je wil gaan.....Misschien wil je alleen de vaste modules gebruiken + plugins, maar misschien begrijp je er op een gegeven moment zoveel van dat je je eigen synth gaat samenstellen.

Dick,

om synthese te leren kan je beter voor iets als een novation (super)nova. Kost je de kop niet (een nova kan je voor rond de 350 krigen) en leer je toch heel aardig programmeren en heb je een vette sound. Dan lees je ondertussen die boeken en weet je na een maand of twee gewoon zelf het beste of je een KC of een Andromeda wilt, en zo moet het zijn met een synth van dat kaliber... je weet dat je m wilt :)

/0

Luitjes! Kijk eerst eens in hemelsnaam naar de datum! De topicstarter heeft zich misschien gewoon een groovebox gehaald of zo, maar meer antwoorden dan dit heeft 'ie niet gegeven. Het is nogal onzinnig om 't dan omhoog te schoppen.

Bericht door een moderator:
Ho maar weer...

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back