Moog Prodigy erg RAUW

astronaut

Ouwe rot
Eerst deed hij het niet. Daarna even de zekeringetjes erin en er uit gehad. Met contactspray voorzichtig wat dingetjes bespoten en nu. Hij klonk al Rauw maar nu klinkt het een beetje te verkouden. Man, dit is niet goed. Weet iemand wat of hoe. Of iemand die vestand heeft van Moogs.

Alsvast Bedankt,

Astro.

(Ik ben verkouden)

Attachments

• prodigy.jpg
    prodigy.jpg
    5 KB · Bekeken: 131
Astro, hoe is je Duits?

Rudi Linhard (Lintronics):

Kontaktspray und die damit verbundenen Gefahren

Leider wissen hierzulande immer noch die wenigsten Techniker, Hobbybastler oder Musiker über die entstehenden Probleme bei Verwendung von Kontaktspray in elektrischen Anlagen Bescheid. Ich finde sogar immer wieder im Internet auf mehr oder weniger professionellen Homepages die Empfehlung, am besten Kontaktspray zu verwenden, dann wird alles wieder ganz schnell heil.

DIE VERWENDUNG VON OXYDLÖSENDEM KONTAKTSPRAY IST FÜR
SYNTHESIZER DAS TODESURTEIL!

Die Potentiometer und Schalter im Minimoog oder Memorymoog haben eine wesentlich höhere Lebensdauer und Qualität als die meisten Bedienelemente, welche heutzutage in Synthesizern eingebaut werden.
Jedes Poti oder Schalter noch so hoher Qualität kann aber bei jahrelangem Nichtbenutzen Staub oder Oxydation auf den Kontaktflächen bekommen. Beim Minimoog und Memorymoog werden diese Verunreinigungen durch Betätigen der Bedienelemente automatisch gereinigt, wobei dieser Vorgang je nach Verschmutzung viele Male wiederholt werden muss.
Ab und zu kann es vorkommen, dass auf meinem Arbeitsplatz ein Minimoog landet, welcher mit einem Kontaktspray misshandelt wurde. Ist diese unsinnige Aktion der gutgemeinten Reinigung erst ein paar Wochen her, kann man den Moog noch retten, aber wurde dies schon vor einem längerem Zeitraum durchgeführt, lässt sich die fortschreitende Oxydation, welche solche Sprays verursachen, nicht mehr rückgängig machen. Ich muss dieses Gerät dann UNREPARIERT dem Kunden zurückgeben.

Warnung an alle Hobbybastler, Techniker und Musiker:

Diese Kontaktsprays sind tödlich! Das Hinterhältige an diesen Sprays ist, dass sie tatsächlich über einen längeren Zeitraum die Ursachen von Wackelkontakten und Aussetzern beseitigen können. Der Techniker ist froh, dass er das Problem so schnell beseitigen konnte, der Musiker/Anwender freut sich, dass die Reparatur nicht so teuer war ...

Aber wehe, nach ein paar Tagen kriecht das Spray weiter und wollte man nur einen Schalter oder Kontakte damit einsprühen, muss man jetzt feststellen, dass sich bereits das im Spray befindlich Öl mit der hervorragenden Kriecheigenschaft auf dem Gehäuse oder der Platine ausgebreitet hat. Nach einigen Jahren frisst dieses Spray sich langsam ins Metall - und jetzt beginnt eine verheerende Oxydation mit kristallinen, grau-grünen Wucherungen, welche irreversible Schäden hinterlassen. Es tritt auch ein Verwitterungsprozess des Öles ein, welcher einen ekelerregenden, ranzigen Geruch verbreitet. Die Wucherungen an Metallen (Kupferbahnen, Eisen, Messing und Aluminium) können nach einer gewissen Zeit Kurzschlüsse verursachen - dann ist es aber schon zu spät.

Deshalb bei dem Gebrauchtkauf darauf achten, dass sich keine Grünverfärbungen an Buchsen, Schaltern oder Tastaturkontakten oder Schwarzverfärbungen an Eisenteilen des Synthies befinden und ruhig mal die Nase ins Gerät stecken, damit man auch sicher sein kann, dass da kein ranziger, öliger Geruch entgegenströmt.

:D Prachtig verwoord, bijna een script voor een horrorfilm (ook al is het in het Duits).

Kleine samenvatting:
Contactspray is verschrikkelijke zooi voor je dure elektronica. In eerste instantie lijkt het alsof het inderdaad de problemen oplost, maar dan begint de ellende. De spray is op basis van olie. Deze olie verdampt niet, maar 'kruipt' langzaam verder. Na verloop van tijd (kan een aantal jaren duren) begint de spray metalen aan te tasten, ofwel... je Moog wordt van binnenuit opgevreten door de chemicaliën. Gevolg is kortsluiting en alsnog een vroegtijdig 'overlijden' van een eens zo goedwerkende synth.

Trouwens, als je eenmaal met contactspray begint, blijf je bezig... :(

Re: Moog Prodigy erg RAUW

Origineel geplaatst door astronaut
Eerst deed hij het niet. Daarna even de zekeringetjes erin en er uit gehad. Met contactspray voorzichtig wat dingetjes bespoten en nu. Hij klonk al Rauw maar nu klinkt het een beetje te verkouden. Man, dit is niet goed. Weet iemand wat of hoe. Of iemand die vestand heeft van Moogs.

Alsvast Bedankt,

Astro.

(Ik ben verkouden)

Op welke 'dingetjes' heb je de kontaktspray gespoten? Ik zou in ieder geval de resten kontaktspray verwijderen met een droge doek of met wat alcohol. Misschien dat ie daarna al wat minder verkouden klinkt. Ik heb al meerdere malen hier synths gehad die de meest vreemde kuren vertoonden omdat iemand met de bus kontaktspray was uitgeschoten. En kontaktspray met een 25 jaar ouwe laag van stof, rook en andere bagger wil nog wel eens gaan geleiden. Gebruik kontaktspray het liefst zo weinig mogelijk en verwijder in ieder geval alle sprayresten na afloop.

Oef,

Ik heb de spray alleen gebruik in het deelte waar de electriciteit binnen komt. Niet de potmeter e.d. Ook niet op de printplaat gespoten ofzo.

Ik hoorde dat Alcohol daarentegen een beter schoonmaakmiddel is. Klopt dit? Hoe zijn de ervaringen hiermee.

Zijn er kenners die aan het geluid kunnen horen waar het mis is gegaan. M.a.w. heeft het zin dat ik een sample hier op het forum zet?

Oef,

Ik heb de spray alleen gebruik in het deelte waar de electriciteit binnen komt. Niet de potmeter e.d. Ook niet op de printplaat gespoten ofzo.

Ik hoorde dat Alcohol daarentegen een beter schoonmaakmiddel is. Klopt dit? Hoe zijn de ervaringen hiermee.

Zijn er kenners die aan het geluid kunnen horen waar het mis is gegaan. M.a.w. heeft het zin dat ik een sample hier op het forum zet?

Hmmm, misschien dat door die kontaktspray nu de voeding ook aan 't oscilleren is? Ik zou dus eerst die sprayresten weghalen en dan eens luisteren hoe hij dan klinkt. Dat kun je het beste doen met alcohol, 70% voor het normale werk en 96% voor hardnekkig vuil.

Het beste kun je met een multimeter of oscilloscoop zien wat er aan de hand is, het wordt lastig zoeken met alleen een geluidssample, denk ik.

Ik ben net even met een droge doek in de weer geweest. Even gekeken waar de spray resten zitten. Nihil, is het. Ik heb de voeding gelukkig met rust gelaten. Rond de weerstandjes zat wat en het snoeringang. Mmmmm, En nu zet ik hem in elkaar en doet hij niks meer. Morgen even alcohol :biertje: kopen. Ik maak er wel een grapje van maar ik ben niet echt blij. Ik merk nu ook dat het bij mij mist aan technische kennis.

Ik vind dit maar een akelige thread, een moog prodigy die naar de klote gaat is nooit leuk.
Ik snap ook niet dat er mensen zijn die gaan rommelen in dure synths zonder enige technisce kennis (of te weinig technische kennis). Je kunt beter wat geld uitgeven voor een reparatie dan zelf aanrommelen in je moog.

Ik ben net even met een droge doek in de weer geweest. Even gekeken waar de spray resten zitten. Nihil, is het. Ik heb de voeding gelukkig met rust gelaten. Rond de weerstandjes zat wat en het snoeringang. Mmmmm, En nu zet ik hem in elkaar en doet hij niks meer. Morgen even alcohol :biertje: kopen. Ik maak er wel een grapje van maar ik ben niet echt blij. Ik merk nu ook dat het bij mij mist aan technische kennis.

Je kunt beter spul van het grofvuil gebruiken voor experimenten :D

Origineel geplaatst door C-Code
Ik vind dit maar een akelige thread, een moog prodigy die naar de klote gaat is nooit leuk.
Ik snap ook niet dat er mensen zijn die gaan rommelen in dure synths zonder enige technisce kennis (of te weinig technische kennis). Je kunt beter wat geld uitgeven voor een reparatie dan zelf aanrommelen in je moog.

Ja, je hebt in wezen helemaal gelijk. Maar ben ook maar gewoon verleid om dat spul te gebruiken. Goed spul, kan geen kwaad (zegt zo'n vent). Verder gewoon de kap open en dicht gehad. En mijn handjes af van de onderdelen die ik echt niet begrijp. Ik bouw al een tijdje computers e.d. Heb wel enige technische kennis. Dus te weinig van Synthesizers, da's waar. Er zitten natuurlijk twee kanten aan. Toen ik eraan begon deed hij zo ie zo niks, daarna wel en nu weer niks. Zomaar rommelen vind ik dus ook wel een beetje een te simpele conclusie want dan had ik zomaar aan wat onderdelen getrokken, geduwd waar in de ballen verstand van heb en dat heb ik dus niet gedaan.

Back