Afwerk tips and tricks gevraagd.

Deester©

Ingeburgerd
Okay gasten.
Ik ben Lid geworden van Synth Forum om wijsheid te verkrijgen van mensen die meer ervaring en wijsheid hebben dan mij en die verder zijn.
Ik denk dat mijn vraag het beste thuis past bij de tips and tricks sectie hier...(denk ik)

Okay stel je neemt je track op, op een DAT, CD of Harddisc Recorder of whatever.
Wat doen jullie daarna mee aan sound enhancement.
Hoe verwijderen jullie ruis? Wat voor tricks doen jullie allemaal nog meer met je opname voordat je hem op een (demo) cd knalt?

Ik ben zeer leergierig en benieuwd!

Bring it!

Ik heb nog wel wat originele afwerkschotten van de Theemsweg, eentje zelfs met opschrift "Robbie was here". Daar is al vele malen met succes mee afgewerkt.

Nee ff serieus, wat je bedoelt met afwerken, is masteren. En masteren moet je gewoon niet zelf doen. Als jij denkt dat jouw mix niet goed genoeg klinkt, dus niet van kan een beetje voller en vetter, maar je mist echt iets, dan is er geen enkele mogelijkheid om dat met mastereren te verhelpen.

Re: Afwerk tips and tricks gevraagd.

Origineel geplaatst door Deester©
Okay gasten.
Ik ben Lid geworden van Synth Forum om wijsheid te verkrijgen van mensen die meer ervaring en wijsheid hebben dan mij en die verder zijn.
Ik denk dat mijn vraag het beste thuis past bij de tips and tricks sectie hier...(denk ik)

Okay stel je neemt je track op, op een DAT, CD of Harddisc Recorder of whatever.
Wat doen jullie daarna mee aan sound enhancement.
Hoe verwijderen jullie ruis? Wat voor tricks doen jullie allemaal nog meer met je opname voordat je hem op een (demo) cd knalt?

Ik ben zeer leergierig en benieuwd!

Bring it!

Wat bij mij het beste werkt:
verwijderen en opnieuw beginnen

Re: Re: Afwerk tips and tricks gevraagd.

Re: Re: Afwerk tips and tricks gevraagd.

Origineel geplaatst door Kat Yidaki
Wat bij mij het beste werkt:
verwijderen en opnieuw beginnen

:dubbel:

Yo D,

Als je een track opgenomen hebt hoef je er niks meer mee te doen,maar wel voordat je 'm opneemt...;)

Om de hele mix wat op te peppen kun je een compressor en/of eq gebruiken....en/of ( met mate ) een enhancer,
zoals Behringer Ultrafex of Aphex Aural Exciter...

Het belangrijkste is dat je mix goed klinkt...dus de juiste eq per kanaal gebruiken,en de juiste fx waar nodig...

Origineel geplaatst door dione
Yo D,

Als je een track opgenomen hebt hoef je er niks meer mee te doen,maar wel voordat je 'm opneemt...;)

Om de hele mix wat op te peppen kun je een compressor en/of eq gebruiken....en/of ( met mate ) een enhancer,
zoals Behringer Ultrafex of Aphex Aural Exciter...

Het belangrijkste is dat je mix goed klinkt...dus de juiste eq per kanaal gebruiken,en de juiste fx waar nodig...

NIet iedereeen heeft die Luxe E.
Maar waar ik op doel is dit sommige gasten die halen d.m.v. Cool Edit hun ruis weg nadat ze hebben opgenomen.,
Dat weet ik, maar waarop letten jullie nog meer als je (software matig) je track na wil bewerken zeg maar?

Waar doel je dan op wat betreft Cool Edit en ruis verwijderen? Er zit een mogelijkheid op voor noise reduction. Je selecteert de ruis en Cool Edit trekt dan deze frequentie weg uit je mix. Zou ik persoonlijk niet gebruiken op m'n eindtrack. Het haalt ook bepaalde hoge frequenties weg, die juist wel wilt behouden (HH's enzo).

Kwestie van goede geluiden kiezen, noise gates gebruiken (voor stille passages) en het hoog niet al te veel oppompen met compressie. Das mijn idee.

Origineel geplaatst door Deester©
Dat weet ik, maar waarop letten jullie nog meer als je (software matig) je track na wil bewerken zeg maar?

Als je mix goed is, is er niet veel meer die je zelf kan doen. Dan kun je nog masteren, maar zoals gezegd, laat je dat beter door iemand anders doen.

SoundonSound en met name computermusic lijkt me een geschikte site voor je. Het meeste word duidelijk en simpel uitgelegd en je kunt er veel informatie vinden(computermusic). Daarna kun je specifieke dingen nog eens uitgebreid lezen op sos.

succes

Wat ik nog doe na het opnemen:
Compressen! je kan dat natuurlijk ook tijdens het opnemen al doen met een hardware compressor maar aangezien ik die nog niet heb doe ik dat altijd achteraf met software.
Verder zou je nog wat EQ kunnen toepassen maar ik vind eigenlijk dat je mix al zo goed moet zijn dat dit niet meer nodig is.

Het echte masteren zou ik idd aan profs overlaten. Voor een demo kan je natuurlijk wel zelf wat proberen maar mijn ervaring is dat je het beter maar niet kan doen.

tot zover mijn mening/ervaring.

gewoon lekker zelf wat luider maken die tracks... zo moeilijk is het nou ook weer niet... er zijn voldoende software-opties waarmee je uitgebreid kunt experimenteren (als je de tijd hebt;))

denk aan t-racks (stikt van de presets... als je het echt simpel wil houden probeer je gewoon een paar van die presets en kiest de best passende uit)
beste software mastering, maar wel wat ingewikkelder is de waves mastering bundle... een beetje prijzig maar dan heb je ook wat! :D

welke processors en welke volgorde?... tegenwoordig maak ik me niet druk meer om ruis, maar toen ik daar wel rekening mee hield... alleen intro's, outro's en erg stille stukken processen met een ruis/hum onderdrukker... de rest van de track niet processen!... je hoort toch geen ruis in drukke stukken en de kwaliteit van het hoog gaat wel degelijk hoorbaar achteruit.
voor de rest van de mastering is het het makkelijkst om een plug-in chain te gbruiken (in soundforge ofzo)... zo hoor je precies hoe de verschillende plugins op elkaar reageren.

nr1 in de chain... bass-eq... alle bass onder 20 hz wegkappen
nr2 "normale" eq... soms onnodig maar kan toch handig zijn om net ff het hoog wat sprankelender te maken of die bd wat beter te laten uitkomen
nr3 multiband compressie... als je er geen verstand van hebt, niet teveel mee kloten, gewoon een preset gebruiken en wat met de treshold spelen...
nr4 limiter... om de mix zo luid mogelijk te laten worden heb je deze echt nodig... maar wel goed luisteren... je kan de boel echt verknallen als je alleen op luidheid afgaat.

heeft mij een aantal jaren gekost om de boel goed onder de knie te krijgen... durf mezelf zeker geen expert te noemen op dit gebied... wat je thuis mist is natuurlijk de perfekte monitoring van een mastering suite, maar uiteindelijk vind ik zelf doen gewoon leuker ook...

laatste tip: vergeet vooral niet je ongemasterde versies te bewaren... misschien komt er ooit dat kontrakt met een major, of heb je een mix nodig voor tv/clip... dan kan je indien nodig alsnog naar de professional stappen.

KOELE TIPS MAN.
DANK U.
Ik zit zoals nu dus met een geval.
Ik heb een track opgenomen.
Maar ik weet niet of het komt omdqat ik nu verkouden ben ofzow.
Maar ik had eerst te veel laag in de kick, teveel Sub zeg maar.
En na aanwijzingen van anderen heb ik hem opnieuw opgenomen.
Nu klapt de kick als een motherfucker, alleen mis ik nu dus weer wat laag.
Hahahahaha, kan aan me verkoudheid liggen, maar stel het is niet zo....hoe meet je dat goed af zonder Ultra Curve.
Ik weet dat er in WavLab van die analysor gevallen zijn om je piekjes te meten enzo/.
Maar ik vind die shit niet echt werken zeg maar!
Dat dus.

Back