Stem effecten

Javascript

Amsterdam West
Hoi,

welke effecten kan ik het beste gebruiken voor rap?
Ik bedoel dan vooral in de refreins enzo, een soort phase zeg maar, maar dan klinkt het dubbel.
Is er een bepaalde effect hiervoor? Hebben jullie tips?
Is bijv ook compressie van belang? Autotune?

kortom, wat zijn de effecten die je altijd toevoegt aan zang of rap?

autotune op rap? Nah.....

Denk dat je de vocals bij rap een stuk zwaarder kunt compressen dan bij zang. Gevolg is dan wel dat je in het algemeen een heel zwaar low-end krijgt, dus zou daarna een stuk bass verminderen. Opletten dat er geen vervelende S-klanken in je vocal zitten, eventueel de-essen.

Dat brede effect wat je zegt in refrein, is gewoon een kwestie van 2 keer dezelfde vocal opnemen, eentje voor links en eentje voor rechts. Het is hierbij belangrijk dat de timing bij beide opnamen hetzelfde is.

Origineel geplaatst door Pjotr G
Dat brede effect wat je zegt in refrein, is gewoon een kwestie van 2 keer dezelfde vocal opnemen, eentje voor links en eentje voor rechts. Het is hierbij belangrijk dat de timing bij beide opnamen hetzelfde is.

ik ook ff een vraagje :D Doe je dan de tweede opname zonder de eerste over de koptelefoon te horen? Of is dat echt wel nodig voor de timing?

dat is denk ik niet echt nodig, de woorden lopen toch in een ritme dat je zelf kent en wel kan herhalen lijkt me

(Voor refrein van " de echte wereld" ook gedaan, maar toen moest ik enkele woordjes een klein beetje verschuiven) :D

> Synth Software > Sequencing > Stem effecten

Volgens mij staat dit topic op de verkeerde plek.

Maar ik heb gehoord dat sommige rappers een aantal keer (meer dan 2)hetzelfde inrappen.
Das dus best wel moeilijk, want het moet precies hetzelfde tempo, etc zijn.

Al die opnames leg je dan overelkaar heen.

een goed voorbeeld is Ja Rule.

Dat klinkt veel beter dan dat je maar 1 opname gebruikt en die overdezelfde legt met wat softwaretruukjes.

Laatst gewijzigd:
idd

Bericht door een moderator:
verplaatst naar " effecten " forum

thx voor het verplaatsen :)

Ik denk dat ik het vanavond ga proberen, gewoon dubbelopnemen...dat moet niet zo moeilijk zijn als je een onpoint flow heb...

Maar zijn er ook effecten die erbij moeten?

ik denk zelf dat er bij rap verder weinig nodig is aan fx. Maar misschien hebben anderen wat anders te melden :)

*wacht af op replies *D

Als je op die manier werkt heb je in principe genoeg aan wat compressie en een beetje reverb.
Denk bij de opname wel aan een goede plopkap tegen agressieve p's, want bij rap ga je die zeker weten terughoren.

Je kan de opname ook in 3 keer doen. 2 daarvan pan je dan naar links en rechts en daar gooi je wat reverb over. de andere laat je in het midden staan zonder effecten (wel compressen) Dan blijft ie mooi strak overeind in de mix.

Autotune bij rap is inderdaad onzin. tenzij er gezongen partijen tussenzitten dan.

suc6

Remmelt

thx remmelt dat laaste zal ik vanavond ook proberen...maar wel kut nu kan ik niet wachten tot ik vrij ben van werk :(

Back