Sweet lullaby

Dorian Urac

Aaaaaarrghhhhh!!!
Als je voor gabberhardcoretranceacidtechnodeathmetalgrungeoipunkbeukpoepkont komt, kijk dan vooral elders :engel:, want dit is subtiel de wereld ingeschopt met melancholische felt piano filmmuziek als inspiratiebron. Uiteraard omgebouwd tot een Dorian Urac song. Op de zang na (dûh) is alles gemaakt met virtual instruments: heel veel OT Sine, en verder een beetje BBC, M-tron pro en AD2. Lofi effects: Arturia, Klevgrand, Audiothing.

Met dank aan @krautrock1958 voor de tips om het proces van tekstschrijven te stroomlijnen.

Zeg het vooral als je vindt dat er iets beter had gekund. Ik was namelijk zo in m'n nopjes met m'n nieuwe OT Sine (vst) :halleluja, dat ik hier iets te lang op heb zitten pielen. Moeilijk om nog afstand te nemen van het totaalplaatje :?

Rest enkel de vraag. Soundcloud eist een genre aanduiding. ‘k Heb het nu maar lofi genoemd vanwege wat spaarzame lofi elementen (vintage zang mic sim, wow/flutter op de piano halverwege de song en de lofi drums aan het eind). Maar misschien is het daar eigenlijk te georkestreerd en ‘netjes’ voor. Waar zouden jullie dit onder scharen?

"jesus christ zeg" zei ik hardop na 15 seconden stem. Wat is dit geweldig. Ik denk dat ik maar weer onder mijn steen kruip met mijn trots geposte herrie van gisteren.
Ik had graag nog wat breekbare artifacts hier en daar, t mag nog wat kapotter. Wat versleten tape met crackles of zo?

Ja, leuk! De zang doet me wel enigszins denken aan die van Jamie Stewart van Xiu Xiu, die scharen alles gewoon onder 'experimenteel', hun nummers variëren nogal in stijl/genre, bv. dit en dat.

Ja zeg, deze is gewoon geweldig. Wat een stem zeg!

Dorian, als je wil dat ik die op Radio Bullet draai; maak 'm dan ff downloadbaar en geef me ajb een seintje :)

Doen!

Gloomy

Dorian, als je wil dat ik die op Radio Bullet draai; maak 'm dan ff downloadbaar en geef me ajb een seintje
Oh, dat is echt heel tof. :) Ik moet alleen even uitzoeken hoe je dat doet: downloadbaar maken. Ik kan 'm ook als MP3 naar je PMen. Is dat wat? Nogmaals: Helemaal top!

Ik had graag nog wat breekbare artifacts hier en daar, t mag nog wat kapotter. Wat versleten tape met crackles of zo?
Dat is wel serieus iets om over na te denken bij een latere remix. 'k Ben wat voorzichtig geweest deze keer met de lofi meuk.

Doet me qua stijl hieraan denken:
Ik zie zeker de overeenkomsten! Thanks!

Laatst gewijzigd:
is makkelijk hoor.. gewoon klikken op "Edit", dan op "permissions" en dan "enable direct downloads" aanvinken.
Maar je mag uiteraard ook de mp3 pm'n, ook al heb ik dat nog nooit gedaan.
Fijn yo!

Done.

Op zondag 10 december zal ie gedraaid worden op Radio Bullet.. ergens tussen 16&17h.

Thnx alvast enne don't forget to put it in your agenda :)

Echt een toptrack vind ik.
Mooie geleefde breekbare zang, waarbij de melodie en het arrangement heel goed in harmonie met elkaar zijn.
Prachtige sfeer zet je neer en de instrumentatie past daar heel goed bij met vanaf 1.45 wat ruimte voor de piano en ik vind de klank van de piano ook goed getroffen net als de rest van de instrumenten.
Mooi ook die cello en die wow en flutter aan het eind doet het lekker.
Ik vind 'm zo wel genoeg lofi eigenlijk anders wordt het misschien een beetje effectbejag en nu is het mooi in balans.
Grote klasse!
Ik zou het in de categorie singer/songwriter plaatsen als het toch een label moet hebben, denk bijv aan Tom Waits en zo, in die richting

Laatst gewijzigd:
@krautrock1958 Ja die felt piano is m'n nieuwe lievelingsgeluid. Heerlijk warme en ingetogen klank. Eén toets aanraken is al fijn en brengt je instant naar melancholische dromenland sferen. Komt ook uit de OT Sine bibliotheek. Die jazz track die ik je laatst stuurde is dezelfde piano klank. Ik reageer trouwens vanavond op je PM, erg gezellig druk opeens op het forum :biertje:

Heel leuk om te lezen dat mensen m’n stem waarderen! :):):)

Dorian’s humble tutorial - Mixing vocals
Het volgende heb ik ook een beetje voor mezelf geschreven als reflectie, maar voor wie het leuk vindt wil ik hier delen hoe mixen bijdraagt om dat proximity (= dichtbij) effect van de zang te versterken. Het is namelijk bijna fluisterend ingezongen, op enkele centimeters afstand van een goedkope Røde zangmicrofoon. Dat proximity zang effect is stiekem afgekeken van Billy Eilish, die dat populair heeft gemaakt. Ssst niet verder vertellen ;)

Als je die dichtbij ingezongen zangtrack kaal hoort dan spat de dynamiek uiteraard alle kanten op, omdat je elk zuchtje, elke harde S en elke rumble keihard verstrekt terughoort. Een juiste mix van VSTs en automation houden het in bedwang en tilt tegelijkertijd de details naar voren. Het moet uiteindelijk dichtbij klinken, maar zonder dat het lijkt alsof er een hitsige vampier in je oor hijgt. :D

Zang.png

In de DAW screenshot zie je hoeveel VSTs nodig zijn om het “natuurlijk” te laten klinken. Op volgorde:

• Britsonchannel: Neve console emulation = weg met die klinische DAW opname, voegt warmte toe. Tegelijkertijd wordt binnen deze vst al wat sublaag weggehaald met een gentle slope highpass filter. Deze VST zet ik altijd nagenoeg op ELKE track.

• Fabfilter Pro-DS = de-esser. Staat op bruut extreme stand vanwege dat proximity effect, maar ook omdat er later in de chain wat schelheid terugkeert i.v.m. de DAWLP vst.

• Fabfilter Pro-G = noise gate. Haalt geschuifel en ruisjes van kleding/lichaamsdelen e.d. weg die ontstaan vanwege dichtbij inzingen

• TRS Black 76 = Een agressieve FET compressor die zorgt dat het geluid in je smoel belandt.

• Gem Comp LA = LA2A compressor met mooie saturatie die iedere vocalist sinds het begin van popmuziek naar een hoger plan tilt.

• Audiothing Speakers = Microfoon simulatie. Deze bepaalt voor een zeer groot deel de toon. In dit geval een vintage Marconi type B. Geeft een nostalgisch vintage lofi karakter aan de opname.

• DAWLP = Deze platenspeler simulator werkt goed als een soort preamp, waarbij de LP kraakjes en hum/hiss op nul staan. De saturatie in de heldere regionen is gewoon bloed- en bloedmooi. Ook haalt het muddyness weg. De wow en flutter staat ietsje open, om subtiel te simuleren dat de opname op tape is opgenomen.

• VQP-258A = jaren 50 passive EQ met gentle slopes en warm analoog karakter.

• True Iron = line transformer simulatie, want dat soort elektrische circuits zitten uiteraard niet in een klinische DAW. Voor audio pietlutten is zoiets uiteraard gruwelijk onverdraaglijk. :stupid True Iron zorgt daarom voor extra analoge warmte en punch. Deze zet ik daarom samen met Britson nagenoeg op elke audio track.

• Fabfilter Pro-Q3 = final equalizer voor de details. Vooral nog wat rumble weg (alles weg onder de 80 hz) en sparkling toevoegen (rond de 4 tot 6 kHz). En nog wat muddyness weg in de 200 tot 500 hz area.

• Send to Vocal reverb = reverb altijd op apart kanaal voor betere controle van gain balans.

• Send to Ear candy = apart kanaal voor sporadische (geautomatiseerde) delay effecten op de vocal

• De beide reverb/delay channels zijn een combi van Echoson (= vintage Italian drum delay), ValhallavintageVerb (= jaren ’70 reverb) en Vallhalladelay voor spooky earcandy delays. Stapeling van reverbs klinkt altijd meer profi dan een enkele galm.
Echter… galm en het proximity-effect bijten elkaar (want galm insinueert dat je ver weg uit een grote ruimte klinkt terwijl het dichtbij wil klinken). Een trucje om dat te behouden is de pre-delay heel hoog zetten, waardoor stem en galm ietsje los van elkaar komen te staan, net genoeg voor je brein om dat waar te nemen, maar niet bewust. Dan heb je als resultaat ear candy galm die niet je stem verzuipt :-)

• Automation: Ondanks de beide compressors VEEEEEEL EN HEFTIG vanwege proximity inzingen. Verschillen in de fader van wel 10 MB tijdens audio weergave.

Nawoord
Uiteraard ben ik maar een mensje en aldus niet alwetend of een mixing engineer autoriteit of zo (eerder een over-enthousiaste hobbyist), maar mochten jullie op meer van dit soort uitleg zitten te wachten, laat ’t vooral weten. Ik zit hier ook mede om te leren, dus ik ga er vanuit dat anderen het misschien ook leuk vinden om te zien hoe Dorians klokje tikt.

Cheers!

Mooi dat je een inkijkje geeft over de vocals.
Ook ik ben een amateur en ik had niet verwacht dat er zoveel plugins gebruikt werden in de opname, je maakt er flink werk van in ieder geval.

ik had niet verwacht dat er zoveel plugins gebruikt werden in de opname
En dit is enkel maar de zang track :)

De strijkers is net zo’n grote groep VSTs, evenals de piano en de drums.

De master buss bestaat ook uit 14 VSTs. Op de master staan zelfs 3 verschillende compressors en 2 limiters. Het werkt vaak om meerdere lagen subtiel aan te brengen en de sound langzaam te sculpen dan keihard met 1 compressor of 1 reverb een effect af te dwingen (my humble opinion), maar 't hangt uiteraard ook van de klankbron af en het type muziek. Deze song is verstild, ingetogen en "natural acoustic" qua sound sources, en dan wil je niet dat je direct hoort dat er een bepaald effect op een geluid zit.

Laatst gewijzigd:
erg mooi nummer, prachtige vocals..

(wilde dat al eerder melden, maar zie nu je vocal chain; wow; wanneer je het zo goed uitlegt, snap ik wel dat je dat zo gebruikt, of zoveel.... proximity effect is heerlijk ook fluisteren werkt dan erg goed... goedkope rode mikrofoon, dacht dat de NT1-A, de goedkoopste was, er is een nieuwe serie, dacht ik nou ja, ik gebruik de NT1-A + Roland MMP-2 (die een eigen channel strip heeft)
ik zit er soms een 4 centimeter denk ik er vanaf, de plopfilter in mijn neusgaten... ik de-ess nooit... interessant je vocal chain!)

terug naar de track; gewoon erg mooi, in alle facetten.

Hi @vink . Ja, de NT1-A is wat ik gebruik. Die is relatief goedkoop vergeleken bij wat ik eigenlijk zou willen hebben: een Neumann TLM 103 :halleluja Zoek de prijs maar niet op, kan ik voorlopig ook niet betalen ;{
Jouw producties zijn trouwens ook altijd goed. Hele andere muziekstijl, maar ik waardeer echt enorm wat je doet. Je zou eigenlijk voor games en horror movies muziek moeten maken. Wilde dat even laten weten.

Als je het leuk vindt wil ik de master buss ook wel op dezelfde manier uitleggen. ‘K Vindt het leuk om te doen, en leerzaam ook voor mezelf omdat ik opeens bewust moet nadenken waarom ik iets gedaan heb. 'k Zou dat soms ook wel eens zo gedetailleerd van anderen willen weten, vooral als ik niet snap hoe iemand iets gemaakt heeft.

Ja, de NT1-A is wat ik gebruik. Die is relatief goedkoop vergeleken bij wat ik eigenlijk zou willen hebben: een Neumann TLM 103

ja dan is ie goedkoop ja..... ik vind zelf de NT1-A erg goed, ligt ook aan mijn ruimte, en mijn stem. en de combi met de Roland MMP-2. in 1 nummer heb ik wel 3 compressors... voor de vocals.. dus soms... de MMP-2 die compressor staat altijd aan (voor de uitschieters vooral), en de amp-modelling (afhankelik van wat ik wil; ijl of diep/donker).
dus ik kijk ook wel eens rond, en mijn buurman heeft ook erg mooie mikes... toch de NT1-A geeft me alles, dat er geen urgentie is.
goed terzijde.

Jouw producties zijn trouwens ook altijd goed. Hele andere muziekstijl, maar ik waardeer echt enorm wat je doet. Je zou eigenlijk voor games en horror movies muziek moeten maken. Wilde dat even laten weten.

dank..... :halleluja (ik heb een doel met muziek, waarbij video hoort... lang projekt, lijkt veel langer te duren, maakt me niet uit, of het ooit zal lukken... en meer dan video, de teksten zouden dan ook veel... goed, genoeg hierover... maar heb toch zelf het gevoel dat muziek zeker op zichzelf kan staan, maar dat kan ook aan mij liggen...)

Als je het leuk vindt wil ik de master buss ook wel op dezelfde manier uitleggen. ‘K Vindt het leuk om te doen, en leerzaam ook voor mezelf omdat ik opeens bewust moet nadenken waarom ik iets gedaan heb. 'k Zou dat soms ook wel eens zo gedetailleerd van anderen willen weten, vooral als ik niet snap hoe iemand iets gemaakt heeft.

doen!

sinds de laatste jaren schrijf ik, weliswaar kort, en zonder toelichting op welke synths/effekten, etc ik gebruik. dus niet zo uitgebreid als jij, merk wel op dat dat je wel op ideeën brengt. al carve ik ook, of probeer een soort 'speaker' effekt, etc. maar meestal is het vrij licht wat ik gebruik..
maar zeker interessant, en ik herhaal; kan je op ideeën brengen, zelf meer uit te proberen (zat al met je nummer mee te zingen, of zingen....)

Back