De lo-fi monsterbeats van Arrested Development

Dela Soul heeft de MPC60 gebruikt voor de lp; Dela Soul is Dead. VOlgens mij voor 3 feet high and rising ook. ZO lofi klinkt 3 feet high and rising niet hoor.

Origineel geplaatst door falafelbiels
En Prince Paul beperkt zich schijnbaar ook niet tot de SP1200...

Nee lijkt me niet .
Standaard Hip Hop uitrusting .. SP1200 en Akai S900 en 950 etc .

Ik sprak net een maat van me die een MPC60 heeft gehad en die zegt dat de MPC60 niet de 'Lofi' sound als de SP`s heeft .
Hij is wel ook 12 bit . De klank schijnt overeen te komen met de s900
Maar ik hoorde dat de SP12 en 1200 8 bit samplen en 12 bit afspelen of zoiets .
Dus dat kan mischien die extra lofi blikkerige sound zijn als je de sound naar beneden pitched .

Origineel geplaatst door dextah
Nee lijkt me niet .
Standaard Hip Hop uitrusting .. SP1200 en Akai S900 en 950 etc .

Ik sprak net een maat van me die een MPC60 heeft gehad en die zegt dat de MPC60 niet de 'Lofi' sound als de SP`s heeft .
Hij is wel ook 12 bit . De klank schijnt overeen te komen met de s900
Maar ik hoorde dat de SP12 en 1200 8 bit samplen en 12 bit afspelen of zoiets .
Dus dat kan mischien die extra lofi blikkerige sound zijn als je de sound naar beneden pitched .

nee 8 bit herken ik echt wel ..
ziet qua wave ook niet als 8 bit uit
intern zit iig als 12 bit ...

12 bit geeft gewoon een rare transpose ... zeker omdat we alles als een veelvoud van 2 zien
2,4,8,16,32 etc .

luister ook naar theo parrish ook sp ..
die gasten die ooit 'for a moment of silence' uitbrachten hebben er zelfs 2 (ben naam effe kwijt)
de japanse dj krush dacht ik ook

trouwens iemand de laatste premier nog gehoord ? weer klassieke premier stijl !

en die docu met de la soul was met 1 van de 2 'de la' boys dacht ik .. die zeker met een mpc60 en een s9XX zat te spelen

ik heb een nieuwe 1200 maar die blijft soms in song mode hangen
ik vrees dat dat door slechte disks komt ... maar meestal is : disk er goed in en uit en herstarten genoeg

:kroon:

Hij sampled 8 bit en het komt er weer als 12 uit ????
Ik heb alleen zoiets opgevangen toen er onderdelen in mijn SP werden vervangen .
Heb er voor de rest geen verstand van . Weet alleen dat ik er erg blij mee ben .

Hij sampled 8 bit en het komt er weer als 12 uit ????
Ik heb alleen zoiets opgevangen toen er onderdelen in mijn SP werden vervangen .
Heb er voor de rest geen verstand van . Weet alleen dat ik er erg blij mee ben .
dat geloof ik best ..
een goede snare met veel laag en je bent in sp heaven
kicks komen er ook harder en ronder uit dan een 909
kortom alles lijkt wel als een blok er uit te komen ..

het zou wel kunnen hoor die 8 bit maar dat zou wel erg vaag zijn ..
wat heeft eens 12 bit converter dan voor nut ? tenzij hij aliast naar 12 bit ofzow ...
zoals ik al zei ziet er niet 8 bit uit op als wave .. wanneer je bijv samples dmv midi overpompt naar je computer
maar het zou wel kunnen ..

en lekker he die 54 % shuffle ... ;)

over shuffle gesproken .. heb ooit gehoord dat ie ook wel eens op dubbele snelheid werd gebruikt
dus niet dat 45 toeren truukje maar echt voor hip hop 170 bpm voeren enzow ...

dat waren wel de tips voor de sp1200 dacht ik zo ..

okay jongens, wie doet er z'n sp-1200 weg.... :D
hahaha!

Als Theo d'r een heeft dan heeft Moodymann er zeker ook een paar staan....

God damn, dus ik ben al jaren lang fan van een apparaat ipv van die muziekanten..... :confused:

Wat die boys vroeger deden was op 45 toeren samplen om tijd te besparen en dan naar beneden pitchen in de SP .

En ik vroeg me maar af waarom dat al die samples in m'n MPC-1000 (okee, stukken nieuwer apparaat) zo kort en klein waren... gewoon -6 halftonen omlaag, scheelt weer geheugen :).

1200

Da's nou een MIDI-dump? :D

Soms zitten ¨ongelukjes¨ in een kleine hoek. Zo begreep ik maar niet hoe het kwam dat alle loops die een maat van mij samplede altijd zo smerig klonken.
Wat hadden allebei de zelfde Emu sampler (Esi32) en toch was alles wat hij sampelde een stuk smeriger.
Om er na een HALF JAAR achtertekomen dat hij loops sampelde via zijn discman met permanent - Bassboost- aan. Hij had het zelf niet eens door. Prima soundje trouwens.
:biertje:

ik heb meteen op mijn RS zoiets dergelijks gedaan.. Ik heb de sampling op 22Khz gezet en de plaat die ik wilde samplen op 45 toeren. En daarna terugpitchen. Gaaf! Het geluid heeft veel meer ranzigheid gekregen enzo. Het zal wel niet te vergelijken zijn met het lofi geluid van de SP maar ikvond het wel leuk om te horen! Misschien dat ik het nog is ga toepassen..

Arv

Heel simpel .
Ik heb namelijk een SP .
Zodra je je loops/samples naar beneden pitched dan is het lofi heaven .
En dan de analoge filters die erop zitten mjam ! wereld bak !
Wat die boys vroeger deden was op 45 toeren samplen om tijd te besparen en dan naar beneden pitchen in de SP .
En dat is vooral die sound die jij bedoelt .
Als je een SP12 of 1200 kan scoren zeker doen !
Ik ben er erg blij mee .

komt het er niet op neer dat je dan met 12bits samples die veel aliasing hebben vanwege het naar beneden pitchen een heel eind in de buurt kan komen?

Kweet het niet hoor...

ik heb toch een aantal samplers onderhand gehad, ook oude akais ook 12 bits (s-700, m'n eerste), en ook veel gepitched en gesampled en geexperimenteerd daarmee, en ook gisteren 's geprobeerd die extreem-snel-opnemen-en-langzaam-afspelen truuk te doen met een Casio sk-1... (en dat is het al helemaal niet, dat is lelijk lo-fi)....

Het krijgt wel iets maar lang niet die sound die ik in de eerste post bedoel. Het blijft te netjes. Er komen geen.... "harmonische verkleuringen en bijklanken" in die ik wel graag wil hebben.

Wat tot noch toe het meeste in de buurt komt qua klankkarakter is het onder de motorkap totaal omlaagpitchen van m'n Linndrum. Sommige geluiden lopen dan te lang uit om nog bruikbaar te zijn, maar de sound heeft het op zich wel....

Zijn er geen forumleden die die snel-samplen-langzaam-afspelen truuk kunnen doen op hun SP-1200....
Of Dextah, kun jij niet 's wat omlaaggepitchte sp-12 glorie laten horen?

Origineel geplaatst door dob
okay jongens, wie doet er z'n sp-1200 weg.... :D
hahaha!

Als Theo d'r een heeft dan heeft Moodymann er zeker ook een paar staan....

God damn, dus ik ben al jaren lang fan van een apparaat ipv van die muziekanten..... :confused:

volgens mij heeft moodyman er geen maar ik kan me vergissen
ik dacht dat moodyman met een emu sampler werkte maar geen sp ...

dat 45 truukje is iig om sampletijd te besparen .. met 10 sec kan je dat soms wel goed gebruiken

Waarschijnlijk gebruikten die lui die nu zo worden bewonderd om hun lo-fi sound sp1200's en s950 uit budgetaire redenen.. of uit gemak omdat ze die apparaten konden lenen van vrienden.

Ik heb die documantaires toendertijd ook gezien.. Mase van delasoul liet even zien hoe samplen in zn werk ging.. met een mpc triggerde hij een s950 waarop hij net zn sample'tje had gemaakt.

Ook las ik eens in 'the source' een interview met prince Paul, waarin hij vertelde dat hij van de s900 en s1000 naar de s950 was overgestapt.

Andere dope beatmaker is Adrian Utley van Portishead die in SOS over beats maken op zn S-330 vertelde...

Ik denk dus dat sommige apparaten niet per se om hun sound gebruikt werden... gewoon gemak en dat waren de spullen die ze konden betalen/lenen.

ach madlib heeft een sp
maar gebruikt ook zo'n simpel boss ding om te samplen e.d.

Origineel geplaatst door Furious5
Waarschijnlijk gebruikten die lui die nu zo worden bewonderd om hun lo-fi sound sp1200's en s950 uit budgetaire redenen.. of uit gemak omdat ze die apparaten konden lenen van vrienden.
...
Ik denk dus dat sommige apparaten niet per se om hun sound gebruikt werden... gewoon gemak en dat waren de spullen die ze konden betalen/lenen.

Van het moment dat je door Chrysalis wordt getekend, en er mensen
als Tom Held en Richard Wells op je project worden gezet, dan kan je
er op rekenen dat je een goede studio en goede apparatuur tot je
beschikking hebt.
Misschien dat men voor de demo's alleen dat soort apparatuur kon
bekostigen, maar op een album project waar een maatschappij als Chrysalis
achter zit maakt dat nauwellijks meer uit, en gaat die sp1200 ook door
de Neve :D

Mvg.

CoolRunning

Er zijn ook zat FX units die lo-fi effects hebben.

Die Boss VF1 die ik heb heeft een lekkere bitcrusher.
En de Yamaha Ax000's/EX5/Motif hebben ook een DPCM effect waarmee je en bitcrushen en downsample'n kan realtime.
En dan nog via een CC de samplerate aansturen ook nog.

Origineel geplaatst door fuse
Er zijn ook zat FX units die lo-fi effects hebben.
...
En de Yamaha Ax000's/EX5/Motif...

[OFF TOPIC]
Oh is dat een effect? :D :D :D
[/OFF TOPIC]

Mvg.

CoolRunning

Ik zal morgen even wat loopjes uppen .
Hier nog even een plaatje van mijn SP op de operatietafel bij DR BoemtsjaK naast zijn tweeling broer .

Attachments

• sp2.jpg
    sp2.jpg
    29,6 KB · Bekeken: 93
Back