[Trance] HiHats en andere drum geluiden

Quinty

Kacke und Schmutz
Als ik aan het producen ben stop ik altijd heel erg snel weer.... dit komt omdat ik nooit de juistje "sound" heb in mijn drum geluiden.
Het probleem heb ik dus vaak bij de drums... een beetje kick kan ik nog maken/vervormen met een (VST)sampler maar hihats, snare, rides en claps is ander koek!
Ik kan nooit een lekkere sound halen uit gesamplede 909/808 geluiden.

Hoe doen jullie dit?
Of gebruikt bijna niemand samples.... ik kan ze sowieso heeeel erg moeilijk vinden.

Misschien een beetje een vaag geformuleerd :confused:

Re: [Trance] HiHats en andere drum geluiden

Origineel geplaatst door Quinty
Als ik aan het producen ben stop ik altijd heel erg snel weer.... dit komt omdat ik nooit de juistje "sound" heb in mijn drum geluiden.
Het probleem heb ik dus vaak bij de drums... een beetje kick kan ik nog maken/vervormen met een (VST)sampler maar hihats, snare, rides en claps is ander koek!
Ik kan nooit een lekkere sound halen uit gesamplede 909/808 geluiden.

Tja, laten nu net de hats en de rides in een 909 altijd samples zijn.... dat je geen lekkere sound kan krijgen heeft met het feit je met samples werkt an sich dus geen ruk te maken....meer met de kwaliteit van je samples (hoewel dit nog het minst belangrijk is), je sampler, je samplekunsten en de eq en compressie.

Hoe doen jullie dit?
Of gebruikt bijna niemand samples.... ik kan ze sowieso heeeel erg moeilijk vinden.

Vinden? Samples sample je of koop je. Als je zelf weinig platen e.d. hebt om vanaf te samplen en geen geld om goede sample cd's aan te schaffen kan je altijd nog het web op...zat gratis geluiden.

Misschien een beetje een vaag geformuleerd :confused:

Ik denk dat je te snel opgeeft en te weinig tijd investeert in het onder de knie krijgen van je spullen, muziektheorie etc. Dat geef je min of meer zelf al aan. Verwacht gewoon niet dat je in weinig tijd zo goed kan klinken als je helden...of dacht je dat iedereen die een guitaar koopt met wat 'tips' op zak een 2e jimmy hendriks kan worden? Nee...daarvoor moet je spelen, tot bloedens toe en een beetje talent en een goed gehoor zou ook geen kwaad kunnen.

p.s. Als je echt heftig wil gaan drummen en niet te veel met sampletjes van anderen bezig wilt zijn: machindedrum kopen of een air/xbase.....das pas knallen.

Ik wil er zeker mee spelen... ga er NU ook gelijk mee bezig. Alleen drum patterns maken (in Cubase dan).

Ik probeer iets te doen met Battery, ik hoop dat dit een goed beginpunt is. Tuurlijk is luisteren/analyseren van muziek ook een beginpunt ;)
Ik zal in dit topic wel eens wat van mijn patterns laten horen als ik wat heb.
Kan ik nog commentaar krijgen ;)

Je zou ook eens kunnen beginnen met het gebruiken van drumloops die je naar eigen wens bewerkt. Pak bv. eens 2 verschillende breakbeatloops die je L/R pant en wat filtert, en gooi er een eigen bassdrum en hat overheen, ik noem maar wat.

Zo krijg je toch snel een dynamisch geheel en kun je je in eerste instantie weer meer gaan richten op andere zaken zonder dat je stukloopt op eindeloos gepiel. :)

Oefenen, oefenen, oefenen...
Gehoor ontwikkelen, gewhoor ontwikkelen, gehoord ontwikkelen...
EQ-en, EQ-en, EQ-en ... Ik heb laatst (2 weken terug) pas ontdekt hoe je beetje lekkere hihat-loopjes kunt maken voor een trance-nummertje en ik ben toch stiekem al een hele tijd bezig in de muziek (nog niet zo lang als de meeste hier waarschijnlijk, maar toch) ... En goede monitors zijn een must ben ik achtergekomen!

Een sampler en een paar sample cds doen wonderen.:) Gebruik tevens wat eq plugs en ga wat experimenteren. Niet te gauw opgeven...

De aanhouder wint.:peukie:

Origineel geplaatst door BigDplayboy
Oefenen, oefenen, oefenen...
Gehoor ontwikkelen, gewhoor ontwikkelen, gehoord ontwikkelen...
EQ-en, EQ-en, EQ-en ... Ik heb laatst (2 weken terug) pas ontdekt hoe je beetje lekkere hihat-loopjes kunt maken voor een trance-nummertje en ik ben toch stiekem al een hele tijd bezig in de muziek (nog niet zo lang als de meeste hier waarschijnlijk, maar toch) ... En goede monitors zijn een must ben ik achtergekomen!

Je wil vast niet verklappen hoe je die lekkere hihat-loopjes maakt? Of wel?

Uh, nou, zoveel stelt het niet voor eigenlijk. Gewoon combinatie van 909 EN 808 EN geknipte hihat-samples op verschillende toonhoogtes EN met een noise-generator wat aanstoeien. Met EQ-en alles onder de 2kHz eruit filteren en in de hoge tonen de juiste frequenties juist naar voren laten komen (dit verschilt per hihat-gluidje) dus hier komt dat getrainde gehoor goed van pas. Hier en daar evt. reverbje eroverheen die je weer wegknipt middels hetaanpassen van het volume op de juiste maat.
Dus het komt er eigenlijk gewoon op neer dat je niet van 1 of 2 hihat-gheluidjes uit moet gaan om een degelijke ride/loop in elkaar te flanzen. Een meestal geeft experimenteren juist dat leuke geluidje wat je al tijden zoekt, i.p.v. op gezond verstand afgaan en een "goed" geluid methodisch na proberen te gaan maken :)
Dit geld trouwens ook voor synths, gewoon blinddoek om en op knoppen rammen en je krijgt soms de meest waanzinnige geluiden eruit :)

PS: kan trouwens dat het in jullie oren gewoon volkomen brak klinkt wat ik gemaakt heb, maar ik vind het in ieder geval nog het beste hihat-gebeuren wat ik tot nu toe gemaakt heb. Zoals ik tegenwoordig overal benadruk sinds ik m'n mackies heb: monitors zijn een must bij dit soort dingen.

Tips tips tips! Altijd blij mee *D

Zal beter gaan luisteren en misschien ook wel luisteren naar nummers en dat een kopieren, mayB helpt dat :confused:

Ik heb nu een loopje gemaakt... wat zouden jullie hier nou aan veranderen?
Ik vind m heel erg kaal/koud overkomen.

http://www.djquinty.nl/_download/Drumloop_1.mp3

Ik denk dat je beter die kick eerst eens kunt gaan fiksen :)
Verder moet je de hihats' wat meer EQ-en en zoals ik al zei experimenteren. De loopje klinkt zo kaal omdat het de standaard geluiden zijn uit de 909 waarschijnlijk. Laat anders een Ride Cymbal zachtjes op de achtegrond meelopen tussen de maten in, die vult het weer wat meer op.
Maar zorg eerst dat die kick in orde komt, je zult zien dat de rest dat ook "automatisch" wat beter klinkt :kroon:
Je moet het ook als geheel horen, bassline erbij, riedeltje met middentonen ofzo... Hihats dienen als ondersteuning om d energie in de plaat te houden... Althans, dat is mijn mening :)

Ik heb er een klei geheel van gemaakt.

http://www.djquinty.nl/_download/Drumloop_2.mp3

Aha, een andere kick gok ik ;) Je moet eens wat meer hoog erin gooien, zowel bij de kick als bij de hihats. Verder is het riedeltje dat je met de hihats speelt een beetje sloom. Als je het tempo van het hihat-loopje nou eens verdubbelt. Wat meer hoog erin rond de 10kHz, hier moet je beetje op je eigen gevoel afgaan.
Bij de kick zou ik meer attack doen, dus dat ie harder aankomt. Hiermee bedoel ik niet nog meer bass,maar de hoge frequenties van de kick. Tip: maak een kick in lagen. Een laag voor de lage frequenties en 1 of meer lagen voor de hoge(re).
De bassline is verder prima (voorlopig)

Maar om terug te komen op die hihats, je hebt een loopje van 8 tellen onder een loopje avn 16 tellen gezet. Met als gevolg: een langzame (en dus slome) loop hihatjes.
Oja en je moet de bassline weg laten vallen tijdens de kick, nu krijg je een gephaseerde kick, die niet constant is. (Dan weer zachter, dan hard, dan minder bass, etc.)

Succes!

Ik zal even een loopje doen van mijn stukkie. Niet dat het nou zo denderend is, maar persoonlijk vind ik de hihats meer energie hebben in ieder geval.
Mijn loopie :D

De bass is in 2 lagen, de kick in 3 lagen, de hihats zijn een stuk of 5 verschillende door elkaar en tegelijkertijd,. En dan het loopje met die hoge tikjes, da's ook iets percussie-achtigs. (weet al niet meer wat *D )
Let ook even op de kick, die is niet gephaseerd, althans, zo min mogelijk; die heeft constant hetzelfde impact/volume.
Hopelijk heb je hier wat aan :)

Super BigDplayboy!

Hier kan ik mee uit de voeten! Heb van mezelf al het gevoel dat het steeds beter gaat.
(het lijkt wel een school, heb mn huiswerk klaar ;))

Heb nu een 3e loopje gemaakt, even serieus bezig geweest. Heb nog niets met het verdubbelen van de snelheid gedaan Meer hoog zit er wil in!
De gephasede bass hoor ik in het nieuwe loopje niet... of ik hoor het gewoon niet.

Met lagen bedoel jij verschillende tracks? dus 2 dezelfde tracks maar de 1 met hoog, de ander met laag en eventueel nog 1 met middel?

Je help me echt enorm! Heb weer zin in producen :halleluja

Hier mn 3e loop:
http://www.djquinty.nl/_download/Drumloop_3.mp3

Back