psy trance baslijn

rinini

Stamgast
Ik probeer een psytrance baslijntje te maken maar dat lukt me maar niet.
Ik heb effe een voorbeeldje erbij gedaan van wat ik ongeveer bedoel.
In het voorbeeld rolt ie lekker en dat krijg ik niet voor elkaar.😕
Iemand die mij een beetje op weg kan helpen?

Ja, zover was ik ook, maar ik krijg het niet voor elkaar om het lekker te laten rollen, bij mij blijft het houterig klinken.,,.

Begin eerst met zeer korte noten(adsr) en trek het in de swing met de ritmesectie door het pattern naar voor of achter te schuiven, perfectioneer daarna de nootlength+geluidsdikte met je ADSR en filter!
Moet gewoon lukken
:mega:

Zoals prophet ook al zegt: Heeft ook alles te maken met je note length. Experimenteer daar (handmatig) mee totdat je het gewenste resultaat hebt. Dan het ADSR verloop van je geluid en eventueel filter hier vervolgens op aanpassen (de mate daarin verschilt ook per type synthesizer). Maar gewoon lekker draaien of schuiven met de knoppen totdat het goed klinkt is het advies.

suc6:mexico:

Origineel geplaatst door 6 trak
hoe weet iedereen nu zo zeker dat het aan die ADSR ligt?

ik zou zeggen, rinini... posten die versie van jouw zodat we kunnen horen wat er aan scheelt...

Volgens mij ligt het ook niet aan de ADSR. Met delay kun je ook al leuke dingen doen.

Origineel geplaatst door JazzMann
hint = timing & aanslag

...in een maat zitten meer dan 16 plaatsen om iets te positioneren
arrow_down.gif
mischien wat human feel er in brengen? wat miniscule shuffle of er net naast gaan zitten met noten af en toe?
dat zegt ik... gamma...

wat je bedoeld in synthnerd taal is Quantize & Velocity

arrow_down.gif
dat zegt ik... gamma...

wat je bedoeld in synthnerd taal is Quantize & Velocity

Wat Jazzman bedoelt is timing & aanslag,6 trak. Wat ik ook bedoelde timing & aanslag:D Gamma?heeft toch niets met muziek te maken:confused: :gaap: :D

Origineel geplaatst door justin
Wat Jazzman bedoelt is timing & aanslag,6 trak. Wat ik ook bedoelde timing & aanslag:D Gamma?heeft toch niets met muziek te maken:confused: :gaap: :D
nog steeds eigenwijs... zelfs na je winterslaapje? 8o) delay is ff wat anders dan timing en aanslag... dan toch ook...

en wat heeft de text "Stagaire Mod" met Justin te maken...?

je kan het met velocity probeeren. deze modoleert dan i.i.g. volume ( en eventueel filtercutoff voor andere dan in deze loop zig voordoende effecten )

bijv velocity noot :1/ 80, 2/90, 3/100, 4/ 90, hierdoor krijg je die rollende beweging.

een sidechain compressor kan ook wonderen doen als je de kick gebruikt als trigger. ;)

verder is alles al gezegt over timming and quantizing..

succes

Ps. nootlengte kan ook veel doen ( mits je adsr goed heb staan. bijv alleen sutaain helemaal open en een beetje release. )

speel ook met de filter adsr om de juiste sound te krijgen

psytrance lijkt me nou niet echt de ideale muziekvorm om met de timing van je bassen te gaan schuiven aangezien de hele track meestal gedragen wordt door die 16e noten, maar wie weet...
Het lijkt wel dat er in dit voorbeeld iets meer accent ligt op de 3e (en 4e) noot waardoor het wat het sowieso meer gaat rollen.

Ben ik nu dan de enige die een constante 16en baslijn hoort met daarover een 2e baslijn met freaky geluidjes?
zo zou ik het oplossen. En inderdaad, nootlengte varieeren.

-C-

Origineel geplaatst door C738
Ben ik nu dan de enige die een constante 16en baslijn hoort met daarover een 2e baslijn met freaky geluidjes?
-C-

Nee. Ik hoor ook 16-en en dan af en toe een tweede bass geluid (met de cutoff hoger)
Basslines hoeven niet perse 1 sequence te zijn, soms worden er meerdere op elkaar gelegd, maar wel zo dat ze elkaar aanvullen anders wordt het een bende.

Back