[Roland] Koopt er eigenlijk iemand nieuwe Rolands?

Yawgmoth

Moderator
Staff member
Heya!

Veel forumleden hebben roland synths of drumdozen in hun setup. Maar vaak zijn dit toch de Juno's x0x'en. Zijn er ook luitjes die de "nieuwe" Roland gear kopen zoals bijvoorbeeld de "V synth"?

Ik heb anderhalf jaar geleden nieuw een RS-5 gekocht, voornamelijk voor podiumgebruik.
Dit omdat ik een synth zocht met lekker veel voorgebakken geluidjes, die toch lichtjes te editten zijn.
Het ding moest verder niet al teveel poespas bezitten.
Ook gaat mijn voorkeur uit naar een Roland-klavier, dat vind ik nou eenmaal lekker spelen.
....en ik krijg nou eenmaal een natte broek van Roland-piano's...... ;)

Ik neem aan dat je deze vraag stelt uit een bepaald vermoeden? :duivels:

...persoonlijk geloof ik dat Roland echt een probleem heeft.
Een dijk van een merknaam & image. Maar nieuwe producten die bij dit image passen... mwah.
Ik bedoel, 'uitmelk' producten genoeg. Het liefst met expres verwarrende namen als MC-307 en SH-32 :(
Maar daar win je de oorlog niet mee, denk ik zo...

Ik vraag me af welke kant ze eigenlijk opwillen.
En paar jaar geleden hadden ze echt een aantal 'ranges', die compleet werden volgestopt.
De Sound Canvas lijn voor hobbyisten, de JV lijn voor wat meer professioneel geaarde mensen.
Ik schaar de V-synth (misschien door gebrek aan kennis, zou kunnen) onder 'hobby' spul.
Maar wat hebben ze *op dit moment* nou eigenlijk aan 'cutting edge' daar-droom-ik-van-en-ik-hang-een-poster-boven-m'n-bed spullen? De JP lijn? VariOS? Is dat alles?

Als de topic-starter deze vraag stelt met de achterliggende gedachte: "Roland maakt niks spannends meer", heeft hij imo wel gelijk. "Vernieuwende" geluiden heb ik niet meer gevonden (alleen de SH-32 is leuk speelgoed) en de "nieuwe" interfaces (zoals bij de V-synth) kunnen me niet boeien, maar het blijft gewoon lekker spelen.

Origineel geplaatst door Hanz
Ik neem aan dat je deze vraag stelt uit een bepaald vermoeden? :duivels:

Meer een obervatie: Mensen kopen wel nieuwe Yamaha gear, maar geen Roland m.a.w. alleen de vintage gear van Roland is gewild.

Lekker belangrijk.

Je koopt toch de synths die je zelf het lekkerste vindt klinken?

D'r zijn hier toch al zoveel mensen die niet weten wat goed klinkt en maar kopen wat anderen zeggen. Dat hier de gemiddelde rompler bak hier uitgekost wordt heeft meer met het onvermogen van de gebruikers te maken dan met hoe hij klinkt. :duivels:

De VariOS en V-synth zijn stiefbroertjes. Vind ze allebei leuk klinken.
Dat ze meer kunnen met een doos vol DSP's dan alleen VA's emuleren schijnt voor sommigen nog een te grote geestelijke uitdaging te zijn.

Hoewel ik niet veel handson ervaring met de bakjes heb (wel research en paar keer prutsen), vind ik de mc-909 zeer interessant en nu de mv8000 is ook niet flauw te noemen. Met de V-synth heb ik ook zoiets van: wat als je er dieper in gaat graven, komen er dan geen geweldige klanken uit?
Ze voegen bij geschikte apparaten steeds enkele features toe, waarvan je denkt: 'waar heb ik dit aan verdiend?', misschien doen ze dat om de grotere massa toch ook warm te maken voor de spullen?
Volgens mij ligt het aan hun makrtstrategie ofzo eerder dan aan de kwaliteit van de apparaten. Mijn gevoel hierbij.

Origineel geplaatst door Hanz
Ik schaar de V-synth (misschien door gebrek aan kennis, zou kunnen) onder 'hobby' spul.

Zou'k nie doen.. zitten teveel knopjes op en teveel mogelijkheden; alleen jammer dat 't ding niet echt multitimbraal is en bij te zwaar gebruik terugklapt in polyfonie. Tja, 't is wel een poor man's Hartmann Neuron, maar even goed.

Maar wat hebben ze *op dit moment* nou eigenlijk aan 'cutting edge' daar-droom-ik-van-en-ik-hang-een-poster-boven-m'n-bed spullen? De JP lijn?
VariOS? Is dat alles?

Dat je de JP lijn nog durft te noemen. Tja, 't is Roland's laatste VA. Ze weten dat die markt al best volgestopt is met Clavia spul en zo.

Ik denk de MV-8000 en (als geweldige romplers) de Fantom X-serie. Al zie je de Fantom en de Fantom S al erg gauw neerdalen in waarde als je het vergelijkt met de nieuwste - daar hoef je alleen maar "Keyboards" voor open te slaan.

An sich is 't goed dat ze innoveren, maar zo komen de 'tussenstapjes' (zoals de XV-5050) wel als een beetje knullig en underpowered over.

Ik zou trouwens zeker geen nee zeggen tegen een Fantom XR...

Ik heb vorig jaar mijn Roland (XP-80) weggedaan, en er komt voorlopig zeker geen nieuwe Roland meer in de plaats!

Laatste noemenswaardige roland die ik kocht was de JP 8080, nog steeds een heerlijke bak ... voor de rest inderdaad alleen oude zooi, juno's x0x'n etc.

Niieuwe roland meuk is mij te plasticerig en te "gehyped" door idd verkeerde namen te gebruiken.
SP 808
mc 303/307/505/909
nieuwere DR serie ....

Na 1995 is t niks meer behalve de jp's dan ...

Origineel geplaatst door Mensch-Maschine
roland makes nice toys..children like toys.

Zou de distributie van Roland spullen dan niet beter via Bart Smit en Toys-R-Us kunnen? :duivels:

Als je Edirol meetelt.....kep een Edirol UM-880....goed ding...

De Roland V-Synth lijkt me wel aardig ; als ze er een rack versie van zouden maken ( zonder die
nutteloze dingen zoals D-Beam controller ),zou ik best wel zo'n ding willen hebben...

Ik loop er meestal met een grote boog omheen. Als ik me er dan toch aan waag om even mee te spelen in de winkel verbaas ik me telkens weer over de user interface van de meeste Rolands (die ik dan onder handen heb gehad). Werkt echt niet (voor mij dan).

kijk ik heb jaren met een xp-80 opgetreden..die begint nu wel redelijk te verslijten maar het was echt een kraker van formaat (in zijn periode)...roland staat in het circuit natuurlijk bekend om haar jupiter 8 en andere oude speeltjes.
Maar nu is het gewoon bikkelharde concurrentie waarvan roland,yamaha en korg commercieel gezien de grootste zijn..
Het is wel zo dat roland nog altijd leuke modellen en ideeën realiseert (behalve hun d-beam-flop)
Ik ben iemand die tussen yamaha en roland gaat kiezen voor roland maar dan weer gaat twijfelen tussen roland en korg..Er zijn natuurlijk ook mensen die opteren voor de motif-series van yamaha (want die is verre van slecht)
persoonlijk vind ik de vr-760 van roland de hemel qua live-gebruik maar das natuurlijk niet echt een synth...
maar zoals GEMMETJE zegt:ze hebben echt een lekker klavier
Het is gewoon persoonlijke smaak...maar niet iedereen kan zich een MOOG veroorloven....

Origineel geplaatst door dione
Als je Edirol meetelt.....kep een Edirol UM-880....goed ding...

De Roland V-Synth lijkt me wel aardig ; als ze er een rack versie van zouden maken ( zonder die
nutteloze dingen zoals D-Beam controller ),zou ik best wel zo'n ding willen hebben...

Uhmm... welles met die V-synth lopen kloten? Die D-beams zijn juist erg cool! Ik was zeer onder de indruk van die V-synth toen ik 'm een uur aan het uittesten was in een winkel. Die D-beams en die time-trip-pad maken JUIST dat je andere sounds maakt dan normaal. Nog belangrijker is dat je speelstijl en controle over de sound heel anders is.

Ik ben altijd een sucker voor pitchwheels en modulatiewheels (Die rubberen units op mijn Ion gebruik ik ERG vaak).
Je kan een soort hybride Theremin-minimoog-wavestation performance met gemak uit zo'n V-synth toveren. Ik was meteen hooked! En ik ben geen gekke Roland-evangelist. Ik beoordeel puur op klank en gebruiksgemak en potentie om vette nummers mee te maken.

De wat gekke en avonturistische soundengine van de V-synth met de controlemogelijkheden van die D-beams enzo maken de V-synth erg cool. Veruit het meest interessante product van Roland sinds de JP8000 (die ik ook heb gehad en heb ingeruild voor de ION, wat dan weer de beste VA ooit is...en zo kunnen nog wel ff doorgaan......)

Eigenlijk stelt Yawgmoth een onschuldige vraag maar dit wordt metteen weer aangegrepen om een of ander merk te bashen. Alsof je nog in het vorige millenium leeft en alle nieuwe synths nix vindt. Dan koop je toch lekker een oude zwart wit TV en blijft in je eigen wereldje leven?

Een synth niet willen gebruiken omdat hij te moeilijk is?
Hij mag niet meer dan 3 OSC's hebben anders snappk het niet meer?
DX7? 6 Operatoren? Hallo! Programmeren? Moelijk!

Roland. Met 4 TVA's zie je door de bomen het bos niet meer?
En de Phrophet VS of wavestation dan?

Midi syncable LFO's, of delays?
20 jaar geleden nog ondenkbaar en nu zit het er standaard in.

De SH32 is de poor man's JP8000. En zelfs te gebruiken als alternatieve 303.
En de JP8000 is ook een zeer geslaagde opvolger van de Jupiter serie.

De JP/XV/XP series is ter wereld de meest gebruikte geluidenbak omdat er zoveel geluiden uit te halen zijn.
Van subbasje tot de standaard GM drumgeluidjes omdat ze zo cheesy klinken tot scheurende JD leads en kazige strings. Ideaal vulmateriaal om elke soort muziek mee op te vullen.

Een 5050 een misser noemen? Als oprechte synthliefhebber zou je toch echt beter moeten weten.

En een moog zal nooit zoveel verkocht worden als een 'geflopte' roland reeks. En je kunt beide ook niet met elkaar vergelijken. Elk bedrijf zo z'n vak. Moog is toevallig goed in het opkalefateren van een antiek synthontwerp wat in die tientallen jaren weinig geinnoveerd is. En Roland is altijd bezig geweest om betaalbare synths voor een groot publiek te ontwerpen.
Maar als dan een produkt voor een groot publiek bedoeld is dan is het ineens oninteressant omdat je weigert om eens goed diep in zo'n apparaat te duiken om te merken hoe diep hij gaat.
Nee dan ga je liever je storen op een 'antiek' model waarvoor anderen al voor je elke onverkend hoekje voor je uit hebben gezocht en je zelf niets meer hoeft uit te vinden?

Geef mij maar een nieuwerwetse bak waar je na 5 jaar nog steeds iets nieuws tegenkomt. Da's gewoon gaaf.

dank u fuse,
jij haalt me de woorden uit de mond!!!
dus Yawgmoth,roland is zeker niet minderwaardig,alle merken hebben hun up's & down's,but rolands always strikes back!!!

Back