Reverb plugins op G5

David

Ouwe rot
In Sound on Sound van februari 2004 staat een interessant artikel over de Powermac G5 en het aantal reverb plug-ins dat je erop kan draaien.

Het leek me interessant om deze test 'ns over te doen op mijn G4 en P4, en de testresultaten op een rijtje te zetten.
De gebruikte software is Logic, met platinumverb, goldverb en silververb.

Aantal PLATINUMVERBs (stereo) :
- G4 / 533 Mhz / 256 MB: 13x
- PowerBook G4/1.33 Ghz: 20x
- Pentium4 / 1.5 Ghz / 256MB : 28x
- Dual G5 / 2Ghz / 1GB ram : 120x :halleluja

Aantal GOLDVERBs (stereo) :
- G4 / 533 Mhz / 256 MB : 14x
- G4 / 1.25 Ghz / 512 MB : 21x
- Pentium4 / 1.5 Ghz / 256 MB : 30x

Aantal SILVERVERBs (stereo):
- G4 / 533 Mhz / 256 MB : 37x
- G4 / 1.25 Ghz / 512 MB: 44x
- Pentium4 / 1.5 Ghz / 256 MB: 78x

Conclusie : de G4, zelfs de laatste modellen, hebben idd niet zoveel rekenkracht. =(
Maar de G5 moet toch wel opnieuw een flinke stap in de goeie richting zijn. :okdan:

Hoe je deze test zelf kunt doen, moet je het artikel maar 'ns nalezen :
http://www.soundonsound.com/sos/feb....htm?session=fba4b13ce808d78b2b07dcd5885cb05b

ja 120 is lekker ja ..

er is trouwens een website waar die platinum test al een aantal jaren
verzameld werd .. snelste ooit daar voor de g5 was de nvidea moederboarden ..

wel leuk om daar eens te kijken wat een echte p4 nou doet .. want een 1,5 met 256 mb geheugen gaat het natuurlijk nooit winnen van een dual g5

Origineel geplaatst door MadR
wel leuk om daar eens te kijken wat een echte p4 nou doet .. want een 1,5 met 256 mb geheugen gaat het natuurlijk nooit winnen van een dual g5

hehe.. ja psies Madr, dat is nou juist de manier van Apple om dingen met elkaar te vergelijken.. :confused:

...nu geen apple/pc war aub...

Origineel geplaatst door Arv
hehe.. ja psies Madr, dat is nou juist de manier van Apple om dingen met elkaar te vergelijken.. :confused:

...nu geen apple/pc war aub...

deze test is natuurlijk van david die niet meer heeft dan een 1,5 ghz denk ik ..

maar ik begrijp at je bedoeld die apple testen met cubase op pc waren een aanfluiting ...

deze test is natuurlijk van david die niet meer heeft dan een 1,5 ghz denk ik ..

maar ik begrijp at je bedoeld die apple testen met cubase op pc waren een aanfluiting ...

In dat overzichtje heeft niet Apple, maar ikzelf ook de P4 1.5 Ghz vermeld, gewoon omdat dit mijn recentste en laatst overblijvende PC-configuratie is. De andere systemen die ik gebruik zijn allemaal Macs. Vandaar, dat ik het interessant vond om de test van Sound on Sound eens exact over te doen op alle systemen die ik gebruik en waar Logic op draait.

Dat lijkt me een objectieve test. In tegenstelling tot die tests van Apple waar Cubase op PC en Logic op G5 naast elkaar werden vergeleken, dat was volkomen naast de kwestie. :o:

er is trouwens een website waar die platinum test al een aantal jaren
verzameld werd .. snelste ooit daar voor de g5 was de nvidea moederboarden ..

Weet je nog welke website? Ik zou die wel eens willen bekijken :geslaagd:

ik kan hem niet zo snel vinden david
me bookmarks en mail uit die tijd staat ergens op cdrom
google geeft ook niet veel ...

weet wel dat ik het van LogicAudio list bij yahoogroups heb
dus misschien kan je daar effe zoeken ...

Ik zie hier nou zo test met hoeveel Goldverbs stereo plugins je kan openen met een G4...

Heb de net ook even een test gedaan met mij G4 /1.0 Ghz 512 MB maar ik kwam niet verder dan het openen van 16 Goldverbs plugins
daarna begon die toch wel erg moeilijk te doen bij de 18 plugins was het onmogelijk om met logic te werken.

Dus ik kom niet echt in de buurt van de 1.25 Ghz / 512 MB / 21x meer in de buurt van een G4 533 Mhz/ 256 MB / 14x :confused:

Hoe is dit mogelijk?

Hé Ray,
wat voor type G4 heb je? PowerMac, eMac, iMac, PowerBook of de laatste nieuwe iBook? Want al deze Macs hebben weliswaar een G4 processor, maar er zijn heel wat andere factoren die de prestaties beïnvloeden. Zoals de naam het zegt, zijn de PowerMacs de krachtigste, vooral dankzij hun snellere systeembus en meer cache geheugen.

Draait je G4 op OS X? Klik dan eens linksboven op het blauwe appeltje, dan op 'Over deze Mac', en op 'Meer info'. Kijk daar eens na hoeveel L2/L3 cache je G4 heeft, wat de bussnelheid is, en welk type RAM je hebt.

Zelf gebruikte ik voor deze test een PowerMac G4 met DDR333 ram, 167Mhz systeembus, 1MB L3 cache en 256KB L2.

Ik zal de test nog eens overdoen met andere audio interfaces en verschillende buffer sizes in Logic. Als er opmerkelijke verschillen zouden zijn, zal ik die nog wel posten. I'll keep you informed!

Ray, ik dacht nog aan iets anders : gebruik je 1 of 2 displays op je G4?
Want 2 displays belasten je CPU zwaarder dan eentje, zodat je ook hierdoor minder plug-ins kunt draaien.
Dit probleem stelt zich echter niet met de breedbeeld TFT displays van Apple, wel als je 2 VGA monitoren zou aansluiten.

Ik gebruik een PowerbookG4 waar ik OSX op heb staan en Mac 9 maar met Mac 9 heb ik erg weinig last dat me CPU is een keer overbelast raakt. Ik werk ook meer met Mac 9 dan dat OSX gebruik.

Ook als ik Logic gold 6 opstart (OSX) dan duurt het wel soms wel 2 minuten dat ie eindelijk al de plugins geladen heb (Nou moet ik zeggen dat ik aardig wat AU plugins er in heb staan Zoals Waves, Pluggo enz)
Terwijl het in Mac 9 een paar seconden duurt het opstarten en daar heb ik nog echt veel meer plugins in staan.

Je zou toch zeggen dat OSX meer moet kunnen hebben dan Mac 9 maar bij in iedergeval niet.

Ik heb vandaag ook een mailtje gestuurd naar emagic van hoe dit eigelijk zit.

Computersnelheid 1.0 Ghz
Bussnelheid 133 MHz
Aantal processors 1
Grootte L2-cache 256K
Grootte L3-cache 1 MB

Geheugen
SODIMM0/J16TOP SDRAM 256MB
SODIMM1/J16BOTTOM SDRAM 256MB

Ik gebruik ook gewoon 1 display.

Een G5 met een zeer goede midi-klavier en de rest softsynths en een sequencerprogram a la pro-tools,cubase,logic..en,.talent,en je bent in business!

Ray,
eerst het goede nieuws : er is niks mis met je PowerBook of je Logic configuratie hoor. :yamaha:
Het minder goede nieuws : alle PowerBooks (en vooral iBooks) zijn altijd wat minder krachtig dan de PowerMacs. Maar, je hebt natuurlijk wel een ontzettend mooi apparaat. :{

In Sound on Sound van mei 2003 staat in de Apple Notes column eenzelfde testje van de PowerBook G4 867 Mhz = de configuratie die net een trapje lager stond dan de jouwe. Ook de PB 867 haalt volgens SoS slechts 22 MONO Platinumverbs = 11 stereo platinumverbs (Goldverbs niet getest). Als jij dus 16 stereo goldverbs = 32 mono goldverbs uit je PB haalt, lijkt dat me dus -al bij al- toch vrij normaal. :geslaagd:

http://www.soundonsound.com/sos/May....asp?session=adbf1c059e932d4ef52575587263cdf5

Niet te vergeten : als je op hogere sample rates gaat werken dan 44.1/16bit, gaan deze "prestaties" natuurlijk stijl omlaag.

Wat betreft de trage opstarttijd van Logic 6, merk ik net hetzelfde als jij : véél sneller in OS9 dan in OS X.

Oke dan bedankt...

Word tijd dat de G5 laptop uitkomt ;) kan leuk worden dan...

En dadelijk de nieuwe logic pro, kan niet wachten wanneer de updates uit komen. :)

Origineel geplaatst door Ray
Word tijd dat de G5 laptop uitkomt ;) kan leuk worden dan...

Vermoedelijk pas in de herfst.
Vooral uitkijken naar de WWDC (WorldWide Developer Conference) in juni, of ze dan al een tipje van de sluier oplichten. :bekdicht:

Origineel geplaatst door Ray
En dadelijk de nieuwe logic pro, kan niet wachten wanneer de updates uit komen. :)

Het volledige pakket kan je nu al kopen.
De updates worden begin maart verwacht. :yamaha:

http://www.mopro.nl/

Radiance, de nieuwe G5 reeks wordt vermoedelijk in de eerste helft van maart aangekondigd. Eer ze geleverd worden, zal het wel april zijn? Vermoedelijk (nogmaals...) gaat het om een single 2 Ghz en een dual 2,6 Ghz en nog een derde model ergens tussen beiden in. Prijzen zullen vermoedelijk (3e keer) hetzelfde blijven als de huidige, of lichtjes dalen.

Misschien kan je in die periode nog een mooi afgeprijsde G5 van de huidige reeks vinden om al die reverb plug-ins op te gaan draaien :eureka:

Vergelijkbare discussies

Back