Geluid warm maken en galm verminderen

djventilator

Nieuwkomer
Wat voor effecten/plugins heb ik nodig voor Soundforge 6 om geluid dat in een kale ruimte is opgenomen warmer te maken en om wat minder galm erin te hebben...

Het gaat hier niet om muziek maar om verschillende (los opgenomen) geluiden (televisie, radio, blaffende hond, stuiterende bal... etc).

HEEELLLPPP!

Dank

Eumm tja je kunt natuurlijk een gate gebruiken. Met alle andere opties tast je gelijk je geluidskwaliteit aan.

Geluid opwarmen is niet moeilijk. Dat gaat bv met de PSP Vintagewarmer, Magneto of Tube van Antares. Reverb weghalen is al een stuk moeilijker. Je kunt dat mischien idd proberen met een noisegate maar dan zou ik achteraf toch weer een beetje reverb toevoegen anders klinkt het onnatuurlijk/hakkelig.

een gate gebruiken is geen oplossing om het geluid meer naar voren te halen...
wat je dan doet is gewoon de reverb afkappen... maar daarmee haal je hem er nutuulk niet uit...

dit is precies hetzelfde als een ge-distort geluid... die haal je er ook niet uit door het het volume terug te draaien...
hwet originele geluid en de reverb is niet seperaat... het zit nou eenmaal al in het geluid zelf gebakken...

ik denk dat je met heftig EQ-en en filterwerk een eindje kan komen, maar het geluid wordt wel flink ge-damaged zeg maar..

Origineel geplaatst door demian
ik denk dat je met heftig EQ-en en filterwerk een eindje kan komen, maar het geluid wordt wel flink ge-damaged zeg maar..

idd daar sluit ik me bij aan. ik zou als eerste maar eens de eq gaan gebruiken en dan misschien als tweede optie zo'n vintage warmer of weet ik wat voor plugin.

Zoek uit welke staande golf er dominant is in je ruimte en filter die er met een notchfilter uit.
Als er b.v. een staande golf is bij de 90 hz dan zet je de notchfilters op 90hz, 180hz, 360hz, enz.
Dit zal vooral het holle karakter van de ruimte onderdrukken.
Dit schijnt ook goed te werken om opnames van accoustische gitaar strakker te maken.
Je onderdrukt dan zegmaar een staande golf van de klankkast.
Als je voor dit alles een hele "smalle" notchfilter gebruikt zal je geluid er niet te veel onder lijden.

Radiance

Back