EQ automation/Compressen side chaining

Uhm, gewoon tijdens het kick-geluid de juiste bass-frequenties wegdraaien en terugzetten als het kick-geluid weg is.... Dan blijft de kick en de bass intact...
Zo werk ik [in Buzz] ... werkt geweldig... Je kunt ieder geluidje z'n eigen stukje van het spectrum geven terwijl de spectrums van de verschillende geluiden elkaar kunnen overlappen... Dit is toch een basistechniek die iedereen beheerst, of ben ik nou al zover gevorderd wil je zeggen?!?! :erm:

Origineel geplaatst door BigDplayboy
Uhm, gewoon tijdens het kick-geluid de juiste bass-frequenties wegdraaien en terugzetten als het kick-geluid weg is.... Dan blijft de kick en de bass intact...
Zo werk ik [in Buzz] ... werkt geweldig... Je kunt ieder geluidje z'n eigen stukje van het spectrum geven terwijl de spectrums van de verschillende geluiden elkaar kunnen overlappen... Dit is toch een basistechniek die iedereen beheerst, of ben ik nou al zover gevorderd wil je zeggen?!?! :erm:

Misschien moet je je eens enkele dingen afvragen :

Klinken jouw tracks vetter dan ALLE tracks die je voor pakweg 5 jaar geleden - en langer - hoorde ?
Op welke manier / met welke middelen werkte het overgrote deel van de producers toen en hadden ze dus de beschikking over de 'fancy' middeltjes zoals jij omschrijft ?
;)

Origineel geplaatst door Soundtrooper
Misschien moet je je eens enkele dingen afvragen :

Klinken jouw tracks vetter dan ALLE tracks die je voor pakweg 5 jaar geleden - en langer - hoorde ?
Op welke manier / met welke middelen werkte het overgrote deel van de producers toen en hadden ze dus de beschikking over de 'fancy' middeltjes zoals jij omschrijft ?
;)

Wat heeft dat er allemaal mee te maken?
Ik leg hier gewoon uit hoe ik het aanpak, da's toch ook de vraag of niet. En die techniek heb ik zelf 3 jaar geleden "geleerd" van Mischa die hier ook op het forum zit (zat?). En dat is niks fancy, gewoon de bass-frequenties van de bassline wegdraaien als kick knalt. Anders drukken die frequenties elkaar weg.
Is het nou echt zo moeilijk wat ik zeg?

Nee het is helemaal niet moeilijk wat je zegt. Een kind kan de was doen.
Wat het er mee te maken heeft is het volgende : je doet het voorkomen alsof je DE enige manier beheerst waarmee het klusje te klaren is, alsof er niet meerdere wegen naar rome leiden. En dat iedereen die jouw techniek niet kent/toepast, een beetje "achterloopt"

Origineel geplaatst door BigDplayboy
... Dit is toch een basistechniek die iedereen beheerst, of ben ik nou al zover gevorderd wil je zeggen?!?! :erm:

ik vind het ook een beetje een vreemde manier van werken eerlijk gezegd!
Sidechainen werkt veel beter dan wanneer je het met "de hand" moet doen. Een compressor voelt veel beter de dynamiek van een signaal aan.
Dat is net zoiets als beweren dat je helemaal geen compressor nodig hebt omdat je de dynamiek kunt bewerken door in je sequencer de volume-envelope in te tekenen.

En nu geen ruzie meer maken! :biertje:

Haha, nee het is geen ruzie wat mij betreft hoor ! (en wat BigD betreft ook niet volgens mij).

Het is wel EEN manier om het te doen, maar het is idd. moeilijk om de dynamiek "aan te voelen".
Bovendien, je hebt verschillende muzieksoorten met bijbehorende feeling, oftewel clean/steriel, of juist smerig/ruig.
Soms kan het helemaal geen kwaad dat de frekwenties v/d bass en de kick mekaar overlappen, ten eerste is de impuls van de kick relatief kort, ten tweede druk je de bas tijdens de kick (gedeeltelijk) weg zonder dat je dit hoeft te merken, aangezien de lage frekwenties v/d kick je gehoor voor de gek houden.

Om er nog maar eens anderhalve cent tegenaan te gooien wegens naderende Klaas

Wat mij betreft ook niet nee... Zie trouwens dat m'n vorige berichtje niet aan is gekomen. In ieder geval ...
Ik denk dat het er ook mee te maken heeft welke muziekstijl het is. Ik zit zelf richting de trance-stijl... Het is in zo'n geval niet nodig om de precieze dynamiek van de kick te kennen. Als je de bass zodanig weg laat vallen zodat het lijkt dat ie niet wegvalt (je kunt tenslotte ook teveel bass-frequentie wegdraaien), dan is het toch goed? Dat is alles waar het om gaat. Maar die juiste hoeveelheid "wegdraaiing" [om het zo maar even te noemen] is kwestie van beetje proberen...
Je hoeft de dynamiek toch niet perfect te kennen?!
Wat dacht je van een combinatie van die compressor en een beetje van jezelf met wegdraaien van de bass-frequenties...

En wanneer kunnen we een reactie verwachten van de topicstarter? :)

Back