TIP van de week

Roel_en_Sam

Ouwe rot
Ik denk laat ik is een Threath beginnen waar iedereen zijn eigen ondervonden trucjes kan vermelden.

Mijn Tip:

Vele van jullie zullen dit wel weten, en het is ook heel logisch!

Stel je hebt je synths etc. aan je mixer gekoppeld, om een of andere reden zijn er twee audiokabels uit je synth gehaald.
Voordat je ze weer in de synth wil steken moet je wel weten wat rechts en links is op je mixer.

Je kunt ook alles gaan merken, maar dat is een beetje onhandig!

Je kunt ook de audiokabels van je synth naar de mixer volgen.

Maar wat makkelijker is....

Je drukt je vinger op het tulp stekkertje, en wat gebeurt er... er gaat een lichtje branden op je mixer, eeeeh.
Das makkelijk.

Kijk hierbij wel op met desbetreffende apparatuur waarbij de indempedantie hoog is, zoals buizen(voor)versterkers
en kristal mic. etc. Daarom kun je beter het volume altijd uit zetten.

Nu jullie.

ik sluit ze altijd gewoon aan, sla ff een toets aan, pan dat kanaal hard naar links en kijk of t klopt. Zo nee ff omwisselen :)

is ook best minimale inspanning hoor, 50% kans op goed zonder er iets voor te doen

Kan ook,:okdan:

Maar is meer bedoeld voor als je studio een beurt geeft, als je voedingskabels er nog niet in hangen etc.
En andere rand apparatuur.

Ik heb heel veel (stereo)kabels met een witte en een rode aansluiting.

Rood = rechts bij mij. :D

Mijn tip:

Een Doepfer A-155 sequencer gebruiken om triggers naar een Icon Design DSM-200 te sturen.
Dan op de eerste tel een hard tom achtig geluid triggeren.

Als je de sequencer via een A-190 in de maat mee laat lopen (dus de clock uitgang van de A-190) naar de clock ingang op de A-155 en de reset uit van de A-190 op de reset van de A-155) dan loopt ie lekker in de maat mee en heb je een 8 steps trigger sequencer..

Als je nu op stop drukt (de master, bijvoorbeeld de mpc)... Dan reset ie de A-155 met als gevolg dat ie constant in de maat blijft triggeren.... Leuk om climaxen te maken..

Ik heb een 'oude' A-155, ik weet niet of de nieuwe ook blijft retriggeren..
De oude A-155 reageert ook leuk op een saw op de klok (soort van random steps) ipv een blok.. :) De nieuwe doet dat niet.

ik merk m'n kabels altijd met isolatietape in de desbetreffende kleurvan de synth (dus virus: rood, waldorf: geel, akai z4: wit, enz). daar schrijf ik dan met een pen op welke output het is, dus 1l, 1r,2l, 2r, enz......Werkt erg handig tot nu toe, ook live :)

Re: TIP van de week

Origineel geplaatst door Roel_en_Sam
indempedantie

indempedantie? wat is dat? impedantie ken ik wel, maar indempedantie... (btw, dit is een serieuze vraag en geen aanval op iemands typefouten ofzo ;))

Vandaag weer gebruikt.

Ben je lekker aan't uitmixen en kom je headroom tekort.

Al die schuiven naar beneden en weer opnieuw beginnen.
En dan de belangrijkste dingen het eerste pakken en zo verder knutselen.

Tip :

Als je een deksel of dop niet los kan krijgen,pak dan een elastiek ( liefst zo'n brede ) en doe die om de desbetreffende dop of deksel....dan heb je meer grip en krijg je 'm zo los....werkt ook bij kurken...

( misschien ook eens handig in de studio....wie weet...)

Multikabels

Multikabels

Multikabels gebruik ik ook op kleurvolgorde.

Ik heb er een voor m'n sampler (en 909).
bv.

wit = stereo L (kick)
geel = stero R (snare)
oranje = output 1 (L tom)
rood = output 2 (M tom)
paars = output 3 (H tom)
etc.

Back