Boards of Canada drums

bjodero

<turboprutser>
Iemand hier enig idee hoe deze 2 geniale Schotten hun drumtracks boetseren? Neem het nummer 'Turquoise Hexagon Sun' (download-tip!), dat krijg ik dus echt niet voor elkaar met bijv. Reason! Misschien is er iemand die wat tips heeft...

Ikzelf gebruik voor dat soort beats altijd Rebirth 338 v2,0. Vooral met die gekke effectensectie die daar inzit, kan je aardige glitchy geluiden krijgen. Met Fruityloops lukt dat ook redelijk goed, Reason is daar toch minder geschikt voor. De beats die je maakt zul je overigens nog flink met effecten moeten bewerken om een resultaat te bereiken wat daar in de buurt komt. Extreem EQ wil nog wel eens aardige resultaten geven.

De beats in dat nummer zijn verknipte en gefilterde break/hip hop beats, lekker laag gepitched met wat drumgeluiden zoals oa de bass drum omgedraaid. De kunst van hun beats is vooral de feel, hoe ze zijn geprogrammeerd en de subtiele bijgeluiden.

Probeer het zelf eens door een lekker stoffige drumloop op te knippen in losse geluiden, en van die losse geluiden verschillende versies te maken. En dan maar schuiven in je sequencer.

suc6

En wat is nou het beste programma om drumloops mee in stukken te knippen? En het sequencen? Is de combinatie Cubase / Battery een goede optie? Of toch maar liever iets anders? Graag wat tips hiervoor... Dank!

Hey mede stadjer :doei:

Recycle of Wavelab, hiermee kun je beats opknippen.
Jij geeft aan hoe nauwkeurig er geknipt moet worden, ben je tevreden stuur je ze naar je samplert.
Ik weet niet of ze naar softsamplers kunnen verzenden.

Re: Boards of Canada drums

Origineel geplaatst door bjodero
Iemand hier enig idee hoe deze 2 geniale Schotten hun drumtracks boetseren? Neem het nummer 'Turquoise Hexagon Sun' (download-tip!), dat krijg ik dus echt niet voor elkaar met bijv. Reason! Misschien is er iemand die wat tips heeft...

Er zijn veel verschillende manieren om dat te doen. Je kunt een beat in stukken knippen met met een programma als ReCycle en de resulterende samples laden in een sampler (zoals Battery). Ik heb gemerkt dan je op die manier aardig in de buurt kunt komen van het beoogde resultaat, vooral met geintjes als loop-retrigs in Battery.

Een andere manier - die volgens mij ook door de BoC is gebruikt - is gewoon meerdere versies van dezelfde sample te gebruiken en stukjes te bewerken met een sound-editor (zoals SoundForge). Zo kun je makkelijk gedeelten reverse zetten, een andere EQ geven en met verschillende effecten werken. Het is misschien iets bewerkelijker, maar klinkt meteen een stuk beter.

Wat BoC ook vaak doet is samples extreem filteren en in laagjes op elkaar stapelen, zodat bijvoorbeeld de ene loop de basdrum speelt en de rest alleen de attack van de snare + hats. En hun beats hebben meestal ook een bewuste groezeligheid, waarvoor ze truuks toepassen als licht overstuurde opnames maken op een Fostex meersporen cassette-recorder, al of niet nadat ze de beats door goedkope gitaar-effecten hebben gehaald.

Re: Boards of Canada drums

Neem het nummer 'Turquoise Hexagon Sun' (download-tip!)

Hoezo download-tip??!? Kopen die handel anders maken die twee Schotten over een tijdje misschien geen muziek meer!
Bij Britney Spears boeit het downloaden mij niet zo, maar muzikaal talent moet ondersteund worden!

En wat is nou het beste programma om drumloops mee in stukken te knippen? En het sequencen? Is de combinatie Cubase / Battery een goede optie? Of toch maar liever iets anders? Graag wat tips hiervoor... Dank!

Ik vind Intakt wel lekker om te knippen en te filteren e.d.

Re: Re: Boards of Canada drums

Origineel geplaatst door Phontaq
Hoezo download-tip??!? Kopen die handel anders maken die twee Schotten over een tijdje misschien geen muziek meer!
Bij Britney Spears boeit het downloaden mij niet zo, maar muzikaal talent moet ondersteund worden!

:) :okdan:

Downloaden jullie dan niet eerst muziek voordat je het koopt? Stel je voor dat na aankoop blijkt dat je het niks vindt, dat zou heel jammer zijn.

Ik zeg: eerst downloaden, dan kopen. Dan heb je alleen maar goede muziek in de kast staan, en geen miskopen of andere troep. Daarom heb ik 2 LP's en 2 EP's van Boards in de kast staan. Op vinyl uiteraard! Die van Geogaddi is echt te gek, met een hoes die meer dan een centimeter dik is, en op 3 180-grams schijven...

Ik heb 't voordeel dat ik in een platenzaak werk, dus ik kan een hoop muziek in de winkel luisteren. Overigens heeft elke fatsoenlijke platenzaak wel een luisterbalie, dus dan geef ik toch de voorkeur aan lekker in de bakken bladeren in de winkel en dan even vooraf luisteren voordat je iets koopt. Dat zoekt bovendien ook een stuk makkelijker dan een onbekend nummer vinden op het internet dat je misschien eventueel wel leuk zou kunnen vinden, omdat alles netjes op genre staat.

Maar goed, we raken off-topic! :walker:

Gr, Phontaq

Origineel geplaatst door Phontaq

die twee schotten maken genoeg geld met hun liedjes die gebruikt worden in reclames
tv series ed.maar dat wil niet zeggen dat we de muziek niet moeten kopen natuurlijk.
binnenkort hebben ze een nieuw album uit trouwens.

Re: Re: Re: Boards of Canada drums

Re: Re: Re: Boards of Canada drums

Origineel geplaatst door isnieZot
die twee schotten maken genoeg geld met hun liedjes die gebruikt worden in reclames
tv series ed.maar dat wil niet zeggen dat we de muziek niet moeten kopen natuurlijk.
binnenkort hebben ze een nieuw album uit trouwens.

Ik hoop dat die beter is dan Geogaddi.

Re: Re: Re: Re: Boards of Canada drums

Re: Re: Re: Re: Boards of Canada drums

Origineel geplaatst door Kat Yidaki
Ik hoop dat die beter is dan Geogaddi.

ik vind geogaddi wel een goed album.
boc heeft een plaatsje in mijn hart. met boc is alles begonnen
bij mij. nadat ik het nummer "everything you do is a balloon"
had gehoord was ik verkocht.

Veel geluiden komen uit de Roland R8, waar je ook aardig wazige dingen me kan doen, vooral met de roll en flam functie, en terwijl je die dan indrukt de geluiden veranderen, er wazige beats op die manier gecreërd.

En dan meestal nog een vette analoge Roland Chorus door de hele mix heen, en je komt al aardig in de buurt.

OK mensen, bedankt voor de tips. Ik ben al een stukje verder op weg. Alleen nog een vraagje:
Welk hiphop-vinyl kan ik het beste gebruiken om drumsamples vanaf te knippen? Er is zovéél... En ik ben al geen hiphopper van huis uit, dus ik heb geen idee wie er geschikte muziek maakt om flink mee aan de haal te gaan met een samplert. Tips?

BjoDeRo

P.S.: Boards komt nog dit voorjaar met een nieuwe LP! Zie de Warp-site.

OK mensen, bedankt voor de tips. Ik ben al een stukje verder op weg. Alleen nog een vraagje:
Welk hiphop-vinyl kan ik het beste gebruiken om drumsamples vanaf te knippen? Er is zovéél... En ik ben al geen hiphopper van huis uit, dus ik heb geen idee wie er geschikte muziek maakt om flink mee aan de haal te gaan met een samplert. Tips?

Het zoeken naar beats is deel van het proces. Je kunt met wat fantasie zelfs een polka-deuntje gebruiken als basis. Er zijn geen tips... ga gewoon je neus achterna.

Kijk eens bij betere platenzaken bij de battle platen (scratch platen) zitten vaak bomvol beats.
en als je uitgesampled bent, kun je altijd nog gaan scratchen!

Back