Origineel geplaatst door sKeLeTvM
BTW : 1080, 2080 & 5080 zijn ietwat flauwe afkooksels van THE LEGENDARY 990 ! (en dat heb ik heus niet zelf uitgevonden - Roland zelf heeft die afkooksels gebrouwt !)
Grrrr..... Hij die beweert er van verstand van te hebben ziet dan toch niet onder de ogen dat een XV een JD990 in zich heeft én ook nog eens beter klinkt.
Naast alle golfvormen van de JV's en de JD heeft hij ook nog z'n eigen extra golfvormen. Plus via de SRX expansies krijg je er nog meer rom geweld bij.
Kom er dan nog eens bij dat qua AD converters er ook nog eens 10 jaar tussen zit en het verschil 16 en 24 bits is. De XV series heeft dus verd*md goede DA converters. Neem dat maar van mij aan. Komt nog eens de COSM effect series bij (oftewel DSP geweld tbv de geluidskwaliteit). En er is zelfs een JD effect toegevoegd (JD multi) dat gelijk is aan de JD. (dus ook dist,phaser,spectrum en enhancer)
Plus de mogelijkheid om je eigen multilayered, multipart samples in het geheugen te kunnen laden van de Akai,Roland series sample CD.
64MB of internal wave memory gives 424 waveforms.
All JV-2080 sounds and waveforms.
112 waveforms from JD-990.
Expandable with SR-JV80-Series wave expansion boards and XP/JV-Series Patches, 4 slots.
En ja, dit zijn allemaal specs. Dat zegt niet alles over deze beestje. Maar toevalligerwijze heb ik ook nog een redelijk stelletje flappen dat ik goed gebruik. En ik weet wat de verschillen zijn.
Maw, mijn ene XV5080 scheurt jouw 3 JD990's aan stukken op alle fronten. Kwaliteit van geluid, dynamiek, mogelijkheden en gebruikers gemak.
Dus ga maar op zoek naar zo'n ding. Die worden onderhand bijna gratis de deur uitgedaan terwijl men niet eens weet wat er allemaal uit te halen valt.
1000-1400 euro in europa en nog minder op ebay.
Alleen hij is zo fokking uitgebreid dat je na 10 jaar nog steeds niet op de helft bent wat hij allemaal kan.
De mensen denken dat het een ontzettende rompler bak is die voor GM sounds gemaakt is. Maar het is gewoon veel en veel en veel meer. Je kan er uitstekend muziek voor Frans Bauer liedjes mee maken, maar ook Aphex Twin zou zich prima met deze bak kunnen vinden.