Wat is staccato

sten

Ouwe rot
Misschien rare vraag, maar wat is nu precies een staccato?
En wat zijn de verschillen/overeenkomsten tussen staccato en een arpeggiator!?

Re: Wat is staccato

Origineel geplaatst door sten
En wat zijn de overeenkomsten tussen staccato en een arpeggiator!?

Die zijn er geen.

Staccato is een speelstijl. Je slaat een toets zo kort aan, dat de toon niet doorklinkt. (dit hangt natuurlijk af van de sound, maar de term is dan ook uitgevonden voor piano)

bekendste staccato melodietje: de vogeltjesdans !! :D

Een arpegiator heeft niets met staccato te maken. Staccato wil gewoon zeggen 'kort aangeslagen'. Als je met strijkers zou werken, dan heb je pizzicato wat neerkomt op het plukken van de snaren (erg kort) ... volgende in de stap zou dan staccato zijn, wat neerkomt op het even de snaren aanraken met de strijkstok. De laatste stap is legato,w at neerkomt op aangehouden noten.

:doei:

Origineel geplaatst door maxdox
www.google.nl ?? :stupid

Idd, effe googlen en hoppa:

"Staccato - Dit betekent gestoten spelen. De tonen moeten kort en duidelijk van elkaar gescheiden gespeeld worden. Het wordt aangeduid met punten boven of onder de noten. Het is tegengesteld aan legato."

Levert je meteen een paar leuke sites op met honderden muziektermen...

Re: Re: Wat is staccato

Re: Re: Wat is staccato

Origineel geplaatst door gemmetje
(dit hangt natuurlijk af van de sound, maar de term is dan ook uitgevonden voor piano)

Uitgevonden voor de piano? Ik denk eerder voor strijkinstrumenten, tijdens de renaissance in Italië. Toetsinstrumenten waren toen nog redelijk primitief, terwijl violen al ver ontwikkeld waren. (Violen zijn uitermate geschikt om staccato mee te spelen.) Ik praat nu over de tijd rond 1450 - 1500. De eerste piano dateert van omstreeks 1780, de pianoforte. De piano zoals wij die nu kennen stamt uit 1830 ofzo.

Maar goed, tot zo ver... :geslaagd:

staccato en arpeggio heeft in zo verre iets met elkaar te maken dat een arpeggio opzich eigenlijk staccato word 'gespeeld' door de arpeggiator...

kijk... dat is het...dus...

het woord arpeggio komt van het italiaanse woord arp wat harp betekend... het is dus die manier van spelen die een arpeggiator automatisch genereerd...

Re: Re: Re: Wat is staccato

Re: Re: Re: Wat is staccato

Origineel geplaatst door shortwave
Uitgevonden voor de piano? Ik denk eerder voor strijkinstrumenten, tijdens de renaissance in Italië. ... Ik praat nu over de tijd rond 1450 - 1500. De eerste piano dateert van omstreeks 1780, de pianoforte. De piano zoals wij die nu kennen stamt uit 1830 ofzo.

MIJNHEER shortwave. :geslaagd:

Natuurlijk heeft u gelijk, ik had harpsichord moeten zeggen (of clavecimbel), alleen had je dan daar weer vragen over gekregen. :mega:

Re: Re: Re: Re: Wat is staccato

Re: Re: Re: Re: Wat is staccato

Origineel geplaatst door gemmetje
MIJNHEER shortwave. :geslaagd:

Natuurlijk heeft u gelijk, ik had harpsichord moeten zeggen (of clavecimbel), alleen had je dan daar weer vragen over gekregen. :mega:

[:geslaagd: modus]

ik ben nogal een Pietje-Precies.... ;) Maar volgens mij is staccato onstaan door de ontwikkeling van strijkinstrumenten, en de viool enzo in het bijzonder. Niet voor de clavecimbel of het spinet.

[/ :geslaagd: modus]

Beetje achtergrond kennis is niet weg, toch? Zeker voor bezitters voor bijvoorbeeld een Yamaha VL1.... :biertje:

Volgens mij gaat het ongeveer zo : tà...tà...tà...tà... of op 8-en : tà.tà.tà.tà.tà.tà.tà. kan ook met een ritmetje : tà...tà.tà.tà...tà.tà.tà...

:stupid Je kunt het ook vergelijken met de smiley die met zijn hoofd tegen de muur knalt ... hard en kort!

"kat-achtig aanslaan" zoals mijn vroegere keyboard annex piano-lerares het noemde.

in veel bakken heb je (als ze GM zijn) een preset genaamt pizzicato strings. Dat is een staccato geluid... Kort geplucked zeg maar. Voor een piano kan je niet snel iets stacatto aanslaan en zo'n effect verkrijgen. Je piano galmt toch wel door...

Maarrrrr: pizzicato is wel staccato maar niet alle viool staccato is pizzicato gespeeld!
Hehehehe... da's om het leuk te houden! :confused:
Als je op de Slipperman manier piano staccato zou willen bespelen dan moet je met je handje aan de pianosnaren zitten.
(Dat doet me eraan denken dat ik ooit een muzikant dat heb zien doen. Weet niet meer wie, maar het hoorde officieel in het -klassieke- muziekstuk...)

Okee, samenvattend: je hebt VIJF 'speelmodussen' op het gebied van toonlengte.
Dit wordt op een notenbalk middels een 'accent' aangegeven.

1) Staccato Accent short and separated from the following note
2) Staccatissimo Accent an exaggerated short duration of the note
3) Strong Accent generally meant for attacks at loud dynamic levels of forte or louder
4) Normal Accent moderately sharp attack that can be used at any dynamic level from pianissimo to fortissimo
5) Legato Accent this can be used at any dynamic level and is a slight stress without a noticable attack and held to the full duration of the note

Het gaat hier dus *in beginsel* om de verhouding tussen 'noot' en 'stilte' in een maat muziek als je het relatief bekijkt.
Maar het volume van de aanslag wordt er ook enigszins door bepaald.

<EDIT>Okee, hier heb ik een leuke link in dit kader gevonden.
De quote komt ook uit dit artikel. En er zitten audiovoorbeelden in!
Conclusie: het is allemaal nog iets uitgebreider dan ik dacht. Het wordt pas echt moeilijk als je accenten gaat combineren.

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Slipperman
Voor een piano kan je niet snel iets stacatto aanslaan en zo'n effect verkrijgen. Je piano galmt toch wel door...

Jawel hoor ! Daarvoor zit er een pedaaltje onder aan de piano ;)

Origineel geplaatst door Danny
Een arpegiator heeft niets met staccato te maken. Staccato wil gewoon zeggen 'kort aangeslagen'. Als je met strijkers zou werken, dan heb je pizzicato wat neerkomt op het plukken van de snaren (erg kort) ... volgende in de stap zou dan staccato zijn, wat neerkomt op het even de snaren aanraken met de strijkstok. De laatste stap is legato,w at neerkomt op aangehouden noten.

:doei:

je heb geloof ik ook presets die zo heten

pizzicato is toch dat bekende Enya geluidje?

Back