Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Origineel geplaatst door sten
En wat zijn de overeenkomsten tussen staccato en een arpeggiator!?

Origineel geplaatst door gemmetje
(dit hangt natuurlijk af van de sound, maar de term is dan ook uitgevonden voor piano)

Origineel geplaatst door shortwave
Uitgevonden voor de piano? Ik denk eerder voor strijkinstrumenten, tijdens de renaissance in Italië. ... Ik praat nu over de tijd rond 1450 - 1500. De eerste piano dateert van omstreeks 1780, de pianoforte. De piano zoals wij die nu kennen stamt uit 1830 ofzo.

Origineel geplaatst door gemmetje
MIJNHEER shortwave.![]()
Natuurlijk heeft u gelijk, ik had harpsichord moeten zeggen (of clavecimbel), alleen had je dan daar weer vragen over gekregen.![]()
modus]
Maar volgens mij is staccato onstaan door de ontwikkeling van strijkinstrumenten, en de viool enzo in het bijzonder. Niet voor de clavecimbel of het spinet.
modus]
Je kunt het ook vergelijken met de smiley die met zijn hoofd tegen de muur knalt ... hard en kort!1) Staccato Accent short and separated from the following note
2) Staccatissimo Accent an exaggerated short duration of the note
3) Strong Accent generally meant for attacks at loud dynamic levels of forte or louder
4) Normal Accent moderately sharp attack that can be used at any dynamic level from pianissimo to fortissimo
5) Legato Accent this can be used at any dynamic level and is a slight stress without a noticable attack and held to the full duration of the note
Origineel geplaatst door Slipperman
Voor een piano kan je niet snel iets stacatto aanslaan en zo'n effect verkrijgen. Je piano galmt toch wel door...

Origineel geplaatst door Danny
Een arpegiator heeft niets met staccato te maken. Staccato wil gewoon zeggen 'kort aangeslagen'. Als je met strijkers zou werken, dan heb je pizzicato wat neerkomt op het plukken van de snaren (erg kort) ... volgende in de stap zou dan staccato zijn, wat neerkomt op het even de snaren aanraken met de strijkstok. De laatste stap is legato,w at neerkomt op aangehouden noten.
![]()
Origineel geplaatst door D-Ranged
je heb geloof ik ook presets die zo heten
pizzicato is toch dat bekende Enya geluidje?
Enigma gebruikt het ook.