mysterieuze (12stemmige?) juno-106

OnAcid

Slager van Schiedam
Ik had een voice probleempje met mijn juno-106. Ik heb dit voorgelegd aan een "juno expert" met de mededeling dat er al in mijn juno was geklooid aangezien er 2 verschillende type voiceboards inzaten.
Het antwoord wat ik kreeg was nogal vreemd. Er hoort namelijk maar 1 voiceboard in een juno-106 te zitten.:confused:

Ik heb nu als test maar even het tweede voiceboard verwijderd en alle aansluitingen op de eerste hersteld. En wat blijkt, tot nu toe doet de juno het prima. Geen "hangende stem" meer. Testmode werkt goed en alle stemmen lijken goed te werken. (juno staat nu een uurtje aan).

Nu kom ik bij de vraag, wat bezielde een vorige eigenaar? Waarom een tweede voiceboard in een juno prikken als de eerste het nog goed doet? Zoals het er nu uitziet, heb ik straks een compleet board met 5 goede vcf's over....heel vreemd.

Hieronder eens stukje bewijs. Je kunt zien dat alle aansluitingen dubbel zijn gemaakt. Ook veschillen de de trimpost op beide boards.

juno-106.jpg

Of anders een unisone (dual) function of zo?

Dat hij wat vetter klinkt.

De "aanstuur connector" (zo noem ik het maar even) was als enige wel 1x uitgevoerd. Daarom kon je ook maar 1 voiceboard (6 stemmen) aansturen.

Er zat trouwens nog wel een andere vreemde "mod" op. De portamento pot was verbonden met de tune aansluiting. Hierdoor kon je, wanneer unison was ingeschakeld, de voices ten opzichte van elkaar verstemmen.

Wie weet wilde iemand er vroeger inderdaad een vette unison bak van maken. :confused:

Misschien wilde die kerel 'redundant' zijn voor bij een optreden. Mocht het ene board verrot zijn plots, dan ff overschakelen naar de andere ofzo :confused: dat het past joh

Zo verdien je je 106 wel terug! Die chips van het extra board leveren een boel op op eBay.

Origineel geplaatst door bikkel
Zo verdien je je 106 wel terug! Die chips van het extra board leveren een boel op op eBay.

jah idd dat wel. pff vind het idd ook beetje vreemd. denk dat die gene het gewoon lekker vond om eens flink uit te gaan halen naar zijn juno.

Nu kom ik bij de vraag, wat bezielde een vorige eigenaar?

Ik zal eerlijk met je zijn, ik wilde gewoon eens zeker weten of ik met een echte synthfreak van doen had. Dus laatst met je dame in Sneek afgesproken en dat 2e voiceboard geinstaleerd. En maar wachten tot er een lampje ging branden :eureka: .

Maar.....je bent geslaagd en dat voiceboard dat gaat zondag gewoon weer over de afsluitdijk! :D

ze hebben uiteindelijk dus geprobeerd een juno106 te maken met 12 stemmen maar dat is niet gelukt
als je een toets aanslaat werken er 2x een dco en 2 x een filter maar je kan er zo weing aan regelen en laat staan horen
ook is er een klein foutje gemaakt met de borden
ze hebben een board met de eprom gebuikt (het oude board) en een nieuw board zonder eprom en dan komt niet overeen met het cpu board
was leuk geprobeerd maar weinig resultaat
uiteindelijk is het oude board eruit gegaan aangezien er een stem daar stuk van is en de andere stemmen nog van het oude type. dus om meer problemen te voorkomen

ik heb nu dus een goede juno106 gemaakt die weer voorlopig door kan en alles van het nieuwe type gebruikt
met toeval dat ik nog een nieuw type cpu board had liggen om hem helemaal perfekt te krijgen

onacid weer blij met een goed werkende juno106 en zijn alpa juno 2 die ook stuk was en de onderdelen gaan weer de kast in

Back