Wat maakt deze sound toch zo heerlijk RETRO?

Lacrosse

Rise of the Machines
Een paar maanden terug was in 013 (tilburg) een jazzanova night met o.a. Georg Levin en Clara Hill van het duitse Sonar Kollektiv. Ik vond de sound best lekker en ben bij thuiskomst meteen het net op gegaam voor meer informatie. Van Georg Levin kwam ik de track 'in your car' tegen. De zang vind ik niet bijzonder maar de mix klinkt zo waanzinnig retro groovy. Een Minimoog en een Rhodes spelen absoluut een belangrijke rol in die retro sound maar er is meer ...... maar wat? wat maakt die track nou zo ........ jaren 70?
Is het de compressie, de reverb, de zuinige beat?
Ben benieuwd wat jullie bevindingen zijn!

LUISTER

:koffie:

persoonlijk vind ik gewoon dat het aan de akkoorden ligt. dat doet het meeste. :D

het is de manier waarop geluiden zijn ge-animeerd... net te veel diepte (reverb) maar juist erg op de voorgrond...
o.a. phaser fx is wel een typische 70's smaakmaker... en uiteraard het meest belangrijke: de compo zelf...

kool stukkie musix... :) ...BNH (brand new heavies) is ook gaaf trouwens, zelfde strekking...

Weinig gebruik van effecten zoals in die tijd en de effecten die gebruikt zijn,
zijn gebruikt op de manier zoals toen gebruikelijk was.

Inderdaad die synth bovenop. Erg bekende sound.
En natuurlijk die discosoundjes.

En de productie zelf is ook niet zo gelikt als tegenwoordig het geval is.
Is wel werk ingestoken maar alles klinkt ruwer, minder gepolijst.

Thats mine opinion.

gr. Tom

Ik vindt vooral het laag in deze track erg lekker. Het laag in de basgitaar, in de kick en in de snare.
Voor de rest is het ook erg o.k., maar dit viel me op.
Een track klinkt al snel lekker als het laag goed gedaan is (mijn mening), maar dan wel "strak laag".
Ik vindt het verkrijgen van "strak laag" vaak het moeilijkste gedeelte van afmixen/produceren.

Radiance

Origineel geplaatst door technomauriesje
Ik denk dat het de zuigende discodrums zijn

Waarom vind je die drums zuigen ? Ik vind ze wel ok eigenlijk 8o)

Maarreh...een hele relaxte sfeer, hele eenvoudige rifjes met 70's geluidjes (zoals Jamiroquai ze ook gebruikt, alleen klinken zijn producties gladder) en veel live-percussie dingetjes, zoals die tambourijn en snare-fills.
Ook al zijn ze gesampled :D toch klinkt het heel erg organisch allemaal.
Het is ook een warme sound, niet te veel hoog erin.

Back