Beste manier om te begiinen met DIY projecten ??

Kevin

Tis niet te gleuven
Tja ik denk dat het mij nu ook te pakken heeft...
Gisteren lekker lomp een cheapo soldeerbout gekocht en ff m'n SK-1 vernaggelt gewoon ff gekeken hoevr ik kom met een potmeter en een tuimelschakelaar ;)
Maarrr nu....Ik wil meer....maar weet niet waar te beginnen ben namelijk een echte nOOb op dit gebied.
Dus wie o wie heeft een leuke site of kan me wat verder op weg helpen met het bouwen van een simpele synth ofzo..
Wat heb ik nodig ?
Wat moet verbonden worden met wat ?
enz.enz.

Wat ik dus eigenlijk wil weten is hoe ik bijv. een pitch envelope kan krijgen op een osc (IC is toch een soort Osc ofzo :confused: )
Heb al wel wat gezocht met Google en ier op het Forum maar kom als nOOb niet echt verder.

Als je verder wil komen zul je toch enigzins schema's moeten kunnen lezen. anders wordt het al moeilijk. Of je moet een bouwpakket weten te vinden met een handleiding.
En op het forum zijn toch verschillende links te vinden.
http://www.uni-bonn.de/~uzs159/ dit is al een voorbeeld.

Alvast bedankt vinnik al een interessante link ! :halleluja

En dat van die schema's daar heb je idd helemaal gelijk in en ik wil daar ook best wel wat dieper induiken maar ja zal ik toch eerst wat beter moeten zoeken...
Qua onderdelen zit het wel snor aangezien ik hier zowat om de hoek een electrozaak heb zitten die uitpuilt van de weerstanden en dergelijke maar ook hij kon me niet vel vertellen (veel lampjes enzo geen audio :D )
Wel zou hij van tekening af kunnen lezen wat voor weerstanden en dergelijke ik nodig zou hebben..
Maar natuurlijk moet ik er zelf ook wel wat voor doen want het is niet van ''dat doe ik ff''
Enigste wat ik verder weet van de structuur van een synth is wat ik met Reaktor deed maar ja da's software en geen soldeerwerk ;)

Ondanks dat ik deze thread zelf begonnen ben wil ik toch nog ff zelf een link plaatsen waarin duidelijk gemaakt wordt wat wat is zoals wat is een condensator enzo en ook de symbolen voor deze dingetjes..
Misschien makkelijk voor als er iemand in de toekomst dezelfde vraag heeft als ik ....

Site http://mediatheek.thinkquest.nl/~lla167/parse.php?f=mainnl

idd

en een weerstand is ook niet het moeilijkst. Maar de ic's die je nodig hebt zijn vaak wat lastiger aan te sluiten. Maar daarvoor kun je kijken op de datasheets van de ic's. Je kunt deze vinden door bij google in te typen: datasheet (ic naam). Hierop staat meestal de verdeling van de pinnen aangegeven. (Je kunt deze datasheets ook vinden voor allerlei andere componenten

En goed gereedschap is ook noodzakelijk. Wat tangetjes, een niet te zware soldeerbout!(zeker niet meer dan 30watt) of nog beter een soldeerstation, en een voeding zijn wel handig, en als je wat verder gaat is een oscilloscoop ook handig!

Wat ook wel leuke kitjes zijn denk ik, wil ik ook nog een keer gaan doen als het bouwen van de Sherlock me bevalt, zijn die van Paia.

Ben zelf ook nog maar net begonnen, met circuit benden, toen ik wat zekerder begon te worden overgestapt op modden van dingen (meestal met handleiding, hoor), en nu wil ik dus kitjes bouwen from scratch.... als me dat bevalt wil ik meer over electronica weten zodat ik -droom, droom, droom- m'n eigen analoge FX'jes of geluidscuriosa kan gaan bouwen.

Back