welke geluidskaart geen last van latency bij gebruik van fx monitoring?

michielhemmer

Stamgast
ok een paar treaths hier onder hebben we het gehad over monitoring met fx, nou zou ik graag van jullie willen weten wie er geen last heeft van latency (vertraging) bij gebruik van monitoring (audio) met gebruik van fx (plugins)????

ik heb een rete snelle compu 2.8ghz intel 4 +120 gig 1 gig intern,snelle harde schijf en alles draait als een trein, nooit latency haperingen of vastlopers gewoon weg super hoeveel vsti's of plugins ik ook gebruik!!
ik gebruik cubase 2.01sx

ik heb een terratec dmx fire 24/96 geluidskaart en daar zou het dan aan moeten liggen!???!

dus wat voor geluidskaart gebruiken jullie waarmee je geen latency hebt bij FX-monitoring??

je hebt altijd last van latency welke kaart je ook neemt.

de hoeveelheid latency is wel afhankelijk van 2 zaken :
- kwaliteit van de asio-drivers van de geluidskaart
- snelheid en stabiliteit pc

nou zit het met die 2e wel oed denk ik met jouw pc, alleen nou nog een geluidskaart die goede drivers heeft.
merken waar je naar kunt kijken zijn : Echo audio, M-audio, Rme, Motu

bij een beperkt budget zou ik kijken naar de 1e 2 merken (160 a 300 €)
heb je het ruimer dan zou ik zeker naar 1 van de laatste 2 kijken (500 a 1200 €)

je kan met deze kaarten de latency terugbrengen tot tussen de 4 en de 16 ms zonder problemen.

dat zou een goeie oplossing zijn ,mensen die deze kaarten gebruiken hebben dus geen last met fx-monitoring

als ik gitaar speel kan je eigenlijk niet meer zonder , er zijn gewoon veel te mooie plugins op de markt tegenwoordig!!

Ikzelf ben in het bezit van een Creamware Scope kaart en heb 2ms latency + een hele boel mooi klinkende synths onboard :-)

creamware kaarten zijn ook zeker goede opties, maar je zit met het probleem dat die waarschijnlijk niet goede service meer krijgen ..... heb ik trouwens ook alleen maar gehoord omdat het niet zo goed ging met creamware.

als ik me niet vergis is creamware onlangs net gered van een faillisement toch ?

De support is nu kennelijk weer helemaal bij. Ze hadden alleen een "insolvency chapter" aan hun broek hangen. dit betekend niet dat ze op de rand van de afgrond stonden. dit betekend dat ze het beheer hebben overgedragen aan een currator die goed kijkt alvorens geld uitgeeft.

Creamware heeft een naamsverandering ondergaan (Creamware Audio) en is nu weer zelf verantwoordelijk voor hun boekhouding.

ik ben zelf zeer tevreden over de support en service van Creamware. Daar kunnen sommige harware fabrikanten soms nog erg veel van leren.

Origineel geplaatst door endonyx
creamware kaarten zijn ook zeker goede opties, maar je zit met het probleem dat die waarschijnlijk niet goede service meer krijgen ..... heb ik trouwens ook alleen maar gehoord omdat het niet zo goed ging met creamware.

als ik me niet vergis is creamware onlangs net gered van een faillisement toch ?

Re: welke geluidskaart geen last van latency bij gebruik van fx monitoring?

Origineel geplaatst door michielhemmer

ik heb een terratec dmx fire 24/96 geluidskaart en daar zou het dan aan moeten liggen!???!

dus wat voor geluidskaart gebruiken jullie waarmee je geen latency hebt bij FX-monitoring??

Wat voor latency heb je nu dan ? Sorry dat ik het vraag maar gebruik je wel Asio drivers ?
Ik dacht dat je tegenwoordig met zo'n computer en een sounblaster ook al tot onhoorbare latencies kon komen.

Zelf gebruik ik een RME HDSP 9652 op een PIII533Mhz +256mb geheugen en kan daarmee de meeste projecten op 6 ms (=onhoorbaar) doen. Voor 3ms of 1.5ms moet ik op m'n CPU load gaan passen, maar ik dan nog een paar realtime softsynths + wat plugins draaien voordat het gaat kraken.

Oh ja, sommige plugins hebben zelf ook een hoorbare latency. Voornamelijk limiters/compressors met look ahead.

je hebt gelijk ik heb ook nooit hoorbare latency (ben ik ook erg blij mee) alleen als je in cubase sx2.01 bij een audio opname (bijv gitaar) het luitsprekertje (monitoring) aan zet en je hebt een plugin bij de inserts staan (bijv amplitube voor gitaristen) dan hoor je dus rechtstreeks het effect mee uit je speakers (realtime en niet achteraf) daarbij hoor ik het geluid dus een tel later!!!!! niet als ik het afspeel dan zit alles prima!!

ik hoop dat mijn probleem zo duidelijk is voor iedereen

Ja natuurlijk hoor je bij afspelen de latency niet!!!! Dat compenseert cubase en dat kan omdat het niet realtime is.
Met latency wordt meestal de vertraging bij input of output bedoelt. Voor Live monitoring zoals jij bedoelt heb je dus 1x de input latency en 1x de output latency+ de latency in de plugin. De latency in SX kan je vinden onder Devices>DeviceSetup>Vst multitrack setup. Daar kan je ook vinden welke driver je gebruikt.Dat moet dus de ASIO zijn en Niet de AsiodirectX of de MME.
Staat allemaal in de handleiding hoor !

Wou het net zeggen.
Je koopt een pakket van 800 euro en je kan er niet eens fatsoenlijk mee omgaan?
Lees de handleiding van boven naar beneden. Zorg dan dat je iemand het uit komt leggen of zo.

Maakt mij niet uit of iemand het nou legaal of illegaal heeft geschoord, maar deze vraag heb ik al minstens 10x gezien en elke keer weet de persoon in kwestie raar genoeg het niet mbv zoeken op te lossen.
En scheld me maar voor rotte vis uit. Maakt me niets uit. Ik heb deze vraag al te vaak op een rustige nette manier beantwoord en ik kap daar dus gewoon mee omdat ik er de motivatie niet meer voor op kan brengen.

Maar trek je verder niets van mij aan. Er zijn vast leden die je wel de goede kant op wijzen. (zoals bovenstaande post)

sorry hoor maar dat heb ik natuurlijk ook allemaal al zelf gedaan !!!! natuurlijk gebruik ik de laatste asiodrivers van mijn kaart

ik vraag toch ook niet hoe ik het kan oplossen !! ik vraag aan jullie of jullie met jullie geluidskaart daar ook last van hebben??
of hebben jullie allemaal zo'n top kaart dat je daar geen last van hebt!!

plaats een nuttige reply of doe niks maar hier heb ik natuurlijk niks aan!!

en dat gezeik elke keer of het wel gekocht is of van de vrachtwagen gevallen!!! dat heeft toch niks met de vraag temaken!!????? nou ik hou op ....... ik wil ook niet lastig worden...ik vraag het wel weer eens in een winkel terwijl dit juist een prachtige site is waar je zulke dingen kunt vragen en een EERLIJK antwoord terug krijgt. ik geloof de winkel echt niet!! maar jullie wel dus vandaar.....

groeten michiel hemmer

of hebben jullie allemaal zo'n top kaart dat je daar geen last van hebt!!

JA wij hebben allemaal zo'n TOP kaart :W

en dat gezeik elke keer of het wel gekocht is of van de vrachtwagen gevallen!!! dat heeft toch niks met de vraag temaken!!?????

Dat heeft er wel degelijk mee te maken aangezien wij hier binnen het forum niets te maken willen hebben met Illegale Software !
Plus daar komt nog eens bij dat we een hele mooie zoekfunctie hebben waardoor je eerdere threads kunt zoeken (d.m.v. trefwoorden) waar soms ook antwoorden of meningen instaan van div. personen.
Daar komt ook nog eens bij dat veelal mensen niet eens eerst zelf kijken wat het kan zijn en er dus geen moeite voor willen doen.Meestal vind je het antwoord al in de handleiding van het desbetreffende Softwarepakket of Hardwarepakket
Hardwarehandleidingen zijn bijna overal gratis als PDF te downloaden en Software handleidingen koop je en dan krijg je er ook nog gratis een CD'tje bij met programmatuur 8o)

Maar goed ik heb een Aardvark Direct Pro 24/96 en heb er helemaal geen last van evenals mijn vorige geluidskaarten (een Creamware Luna II en een Terratec EWX 24/96)

1 tel vertraging riekt gewoon naar mme/directX drivers.
Je hebt wel de asio drivers geinstalleerd, maar gebruik je ze ook ? Kijk naar gewoon ff bij device>devicesetup>VST multitrack. Uit welke drivers kan je daar kiezen ? en hoeveel latency geeft cubase daar aan ? staat lower latency aangevinkt ? En als je geen plugins gebruikt ?

Ik heb laatst een stukje gitaar inlaten spelen door een professionele gitarist.
Hij gebruikte een Nuendo Rme breakout box met SX plugins en speeld life met deze plugins de gitaatstukken in.
Nam het wel droog op maar die plugin gaf hem de lekkere sound om helemaal in het stukje te komen.
Zal ongetwijfeld wel wat latency ingezeten hebben maar praktisch onhoorbaar dus wellicht is die combinatie wel wat voor je. Kost wel centen...

gr. Tom

thanks gasten, dat vroeg ik !!

als ik in het multitrack menu kijk staan er drie soorten asio in 1) asio directx fullduplex driver 2) asio for dmx 6fire 24/96 3) asio multimedia driver

ik gebruik de asio for dmx 6fire 24/96!!
daaronder staat input latency: 74.667ms
output latency: 21.333ms

deze geeft ook de minste latency per ms

misshien moet ik dan ook maar eens een betere geluidskaart aanschaffen !!:doei: :okdan:

Nog wel een behoorlijke latency dus, heb je hem wel op 96khz staan? Dan moet ie minder zijn (of die DMX is gewoon een ***-kaart). :duivels:

(kep zelf Terratec EWS88MT, latency 8 ms, dus Terratec KAN het wel)

ok dan ik ben er uit!!!!:okdan:

ik heb nu in mijn control panel mijn sample/buffer op 192 staan (de laagste stand) hij stond ook op 1024 haha
en nu heb ik geen hoor bare latency bij gebruik van een reverb+compressor dus das voor het in zingen erg prettig

bij de wat zwaardere plugins heb ik nog wel last!!

ik heb nu input latency 14 en output 4

gaat dit tenkoste van mijn stabiliteit van het systeem??

ik zal nog ff kijken naar de hrz hij staat nu op 48 , ik zal hem eens op 96 proberen

:halleluja

daarom zei ik ook al dat niet alleen de geluidskaart alles bepalend is, de drivers van je geluidskaart en de
stabiliteit en snelheid van je pc is ook zeer van belang!

gaat dit tenkoste van mijn stabiliteit van het systeem??

waarschijnlijk niet. Zet gewoon de buffers net zo laag totdat je gekraak hoort en dan een stapje terug. :)

Origineel geplaatst door fuse
Wou het net zeggen.
Je koopt een pakket van 800 euro en je kan er niet eens fatsoenlijk mee omgaan?
Lees de handleiding van boven naar beneden. Zorg dan dat je iemand het uit komt leggen of zo.

Maakt mij niet uit of iemand het nou legaal of illegaal heeft geschoord, maar deze vraag heb ik al minstens 10x gezien en elke keer weet de persoon in kwestie raar genoeg het niet mbv zoeken op te lossen.
En scheld me maar voor rotte vis uit. Maakt me niets uit. Ik heb deze vraag al te vaak op een rustige nette manier beantwoord en ik kap daar dus gewoon mee omdat ik er de motivatie niet meer voor op kan brengen.

Maar trek je verder niets van mij aan. Er zijn vast leden die je wel de goede kant op wijzen. (zoals bovenstaande post)

Je hoeft ook niet te antwoorden hoor........

Back