Rm1x Reparatie

Hmm, deze werden opgegeven als mogelijke vervanging op een aziatische Rm1x page, en die hebben blijkbaar een Nederlandse telefoonlijn

http://be.mouser.com/ProductDetail/ALPS/SKEYAHA010/?qs=6EGMNY9ZYDQ2ih9ZGT/cSQ==

en deze als vervanging voor de kleine drukknopjes:

http://be.mouser.com/ProductDetail/ALPS/SKRGARD010/?qs=6EGMNY9ZYDSKVIn7KzLlMA==
Hey bedankt!!! :halleluja

Deze, die grote dus.. komen iig exact overeen met de originele.. en alps zijn natuurlijk ook nog eens oke!! :okdan: Die kleintjes zullen dan ook wel kloppen gok ik. :geslaagd:

Het bedrijf lijkt iig in Europa te zitten.. :) minimale afname 1 stuks :D En vanaf 25 stuks kost een setje van 28 switches (grote versie) 5,77 interessant dus.
Maar.. vezendkosten 20 euro :stupid en vanaf 65 euro free shipping.. gaan we weer.. :D
'k Heb ze maar es gebeld en er is me e.e.a. duidelijk geworden. De producten die je besteld komen uit Texas en Mouser in Eindhoven is een soortemet distributeur of tussenhandel iets.
Als je dus boven de 65 euro besteld en voor verzending Fedex selecteert betaal je geen inklaringskosten, die zitten daar dus bij in.. en onder de 65 euro zitten die in de 20 euro. Als je dus al op een totaal van 45 euro zit moet je gewoon nog wat bij bestellen.. :okdan:
Heb meteen maar even de vraag m.b.t. de btw voorgelegd en ook hier moet die daar weer bovenop betaald worden... eigenlijk net zoiets als bij Digi-key, die overigens ook een 0800 nummer op de website hadden vermeld.

Even resume.. de verzendkosten bij Mouser zijn 2 euro hoger maar de (grote) switches zijn een kleine 6 cent goedkoper..
Met 7 setjes komt het totaal op 37,24+20=57,24. Inclusief btw 69,26 wat neerkomt op een kleine 10 euro per setje.
bestel 13 setjes besteld worden het totaal op 69,16 komt. Inclusief 21% btw is dat 83,68.. en een setje kost dan 6,44.. snappen jullie het nog?? :D

Ik gok toch dat er meer mensen zijn die zo'n setje gaan nodig hebben en misschien ook wat van die kleine schakelaars misschien??

Oh.. en gaan er nog mensen naar de synthmeeting op 21 september in Nijmegen?? Duurt nog wel ff maar misschien handig om het daar af te handelen ipv opsturen met de post en betalen per bank :mega:

Een half jaar geleden heb ik ze ook via eBay besteld, inclusief verzending $21,00, dus zo'n 15 euro. Moet ze er alleen nog inzetten dus kan er verder weinig over zeggen.

Laatst gewijzigd:
Nu nog de draaiknoppen en we hebben een rm1x ehbo pack ;-)
Doe mij ook maar een paar van die kleine, want op mijn eerste rm1x begonnen die na een tijd ook soms wat moeilijk te gaan. Heb recent terug een rm1x aangeschaft, maar door de haperende grote knoppen er nog niet veel mee gedaan eigenlijk (haalt de fun er wat uit). Iemand de vergeelde knoppen al eens terug wit proberen maken met retrobright ?

Na 'n lang weekend.... :walker:

Oke.. als we dan toch bezig zijn is het misschien ook interessant om die andere switches en de pots gelijk mee te bestellen.. :)

Wat betreft de kleine switches...
Voordat ik mijn RM1x weer opendraai en e.e.a. ga checken.. De kleine switches uit de link van Mouser zijn toch heel anders als wat ik na ff googlen tegenkom.
Iemand die zich die switches nog kan herinneren? 't Is echt way back dat ik de mijne open had. :)
Ze worden aangeboden in setjes van 46 dat lijkt me wat veel.. maar even kijken hoeveel ik er daar op een setje van die grote bijbestel.. bij mij werken ze allemaal nog maar 'k denk dat de mijne weinig is gebruikt ofzo... pots zijn ook nog oke en voelen stevig aan..

Dan de Pots (cutt off, resonance, etc....)

Na wat zoeken kwam ik op de Yahoo RM1x gebruikersgroep de volgende optie tegen.. toevallig ook bij Mouser :)
http://tech.groups.yahoo.com/group/rm1x/message/6810
RK11K113002F.jpg

Uit ervaring weet ik dat de encoders onder het display ook niet het eeuwige leven hebben.
In ieder geval zitten er ook op andere Yamaha apparaten (a3000, a4000 enzo) ook van dit soort encoders die allemaal gaan haperen naar verloop van tijd.
Of dit dezelfde zijn weet ik niet.. Hoe zijn jullie encoders btw??

Het is dus ff belangrijk dat we eerst weten of de pots en de kleine switches die we als optie hebben gaan passen.. wil de mijne wel openschroeven maar tips en ervaringen zijn meer dan welkom :halleluja
Alsmede nog even de check of jullie encoders nog goed reageren. :)

Uit ervaring weet ik dat de encoders onder het display ook niet het eeuwige leven hebben.
In ieder geval zitten er ook op andere Yamaha apparaten (a3000, a4000 enzo) ook van dit soort encoders die allemaal gaan haperen naar verloop van tijd.

Ik heb het al eerder gezegd, dus misschien tot verveling van sommigen hier... :D in ieder geval bij de A3000 zijn niet altijd de encoders zelf defect. Door de constructie willen de soldeerpunten ook nog wel eens loskomen van de print, omdat er door de drukknop-functie nogal wat mechanische spanning op komt te staan. Dat is niet altijd zichtbaar, dus even opnieuw solderen, en de printsporen even checken op haarscheuren, zou mijn eerste tip zijn. Helemaal vervangen kan daarna altijd nog. Dat dus voor de A3000. Ik weet niet hoe de encoders in de RM1x zitten.

Ah.. thanks :) dat verklaard ook weer e.e.a. aangezien de RM1x encoders de push functie missen.

In geval van de RM1x zou het ook zomaar het geval kunnen zijn dat de potjes met wat soldeerwerk weer op gang geholpen kunnen worden.. ook hier zitten de pots alleen op de printplaat gesoldeerd en niet vast met een solide borging op de behuizing..

Eventjes polsen of er eigenlijk al iets concreet was afgesproken (dan weet ik wanneer ik mijn soldeerbout moet beginnen opwarmen :-) )

Zo.. da's wel een tijdje terug alweer.. sorry voor de delay... :D maar resume...

Bij mijn RM1x zijn de kleine knopjes en de pots allemaal nog oke maar bestel er gewoon een paar mee just for the case.
Die pots kan ik er ook een aantal van meebestellen maar zoals Etaoin al aangaf doet een beetje doorsolderen vaak wonderen. Ze kosten iig niet heel veel.. ruim 60 cent excl. btw..

@ Exo: hoeveel kleine knopjes had je bij een setje gewild? en misschien toch wat pots extra?
@ TomC: aan jou dezelfde vraag als hierboven.. :)

Hey,

Doe mij maar twintig kleintjes en acht pots bij het setje, daar zou ik wel wel weer een eind mee moeten toekomen. Alvast bedankt, en stuur maar door hoeveel en waar ik geld moet storten.

Tom

Mochten er nog mensen zijn die ook last hebben van een RM1x met haperende knoppen.

Heb nog wel een setje (=27 stuks) van de grote switches over (grid sequencing en toetsenbord).
Daarnaast heb ik nog heel veel kliene over.:D Er zitten totaal 45 stuks van die kleine in... ;)

Een compleet setje (27 grote en 45 kleine) is 10,40,- Heb ze er zelf inzitten en ze werken erg prettig :)

Als je in de buurt van A'dam woont kan ik wel wat regelen aangezien ik daar met enige regelmaat ben maar natuurlijk kan ik het ook gewoon verzenden :)

Als ik dan toch de rm1x moet ontmantelen binnenkort, heeft er iemand ooit al een werkende usb vervanging voor die floppy geinstalleerd gekregen in de rm1x ? Op de fora lees ik precies niet echt succesvolle pogingen, of geen zekerheid over de rm1x...

Groeten,

Tom

Geen ervaring mee maar kwam wel een cool plaatje tegen

615266.jpg

De Floppy zit trouwens wel op een uiterst bereikbare plek.. die kom je als eerste tegen als je de onderkant eraf schroeft.. in tegenstelling tot de pots 'n knobs.. daar moet ie compleet voor uit elkaar helaas.

attachment.php

Attachments

• BILD2984.jpg
    BILD2984.jpg
    67,8 KB · Bekeken: 77
Afgelopen week heb ik een RM1X gekocht, maar nu kwam ik er achter dat er wat knoppen moeilijk in te drukken zijn.

Ik heb wel interesse in je set knoppen (kon je geen PM sturen..)

Aangezien ik zelf totaal een leek ben op het gebied van solderen of reparatie, kent er iemand toevallig een winkel waar ik dit kan repareren?

Alle tips worden gewaardeerd! :halleluja

Afgelopen week heb ik een RM1X gekocht, maar nu kwam ik er achter dat er wat knoppen moeilijk in te drukken zijn.

Ik heb wel interesse in je set knoppen (kon je geen PM sturen..)

Aangezien ik zelf totaal een leek ben op het gebied van solderen of reparatie, kent er iemand toevallig een winkel waar ik dit kan repareren?

Alle tips worden gewaardeerd! :halleluja

Sorry man... maar het laatste setje wat ik nog over had gaat net deze week de deur uit.. helaas dus.

Zag onlangs wel iemand op ebay exact dezelfde switches op ebay aanbieden.. de set met de grote en kleine knopjes.
http://www.ebay.nl/itm/YAMAHA-RM1x-KEYBOARD-AND-PANEL-SWITCH-REPAIR-FULL-JAPANESE-KIT-NEW-/221407916019?pt=UK_Sound_Vision_Other&hash=item338cf0aff3&_uhb=1

Wat je wel zou kunnen doen is een nieuwe groepsbuy opstarten.
Je moet minimaal 8 setjes bestellen om boven de 65 euro uit te komen, dan hoef je de 20 euro verzendkosten (combi van shipping en inklaringskosten) niet te betalen.
Hou er wel rekening mee dat er over de parts nog btw komt. In totaal kom je met 8 setjes inclusief de btw op iets meer dan 90 euro ofzo.
Ik kon het op 7 setjes houden omdat er ook nog interesse bleek in pots.

Als je 1 setje besteld is het gewoon niet interessant met die verzendkosten van 20 euro.. kun je net zo goed die van ebay bestellen.
Een groupsbuy is wel 'n hoop geregel maar je moet maar denken dat er ook een hoop mensen blij van gaan worden :)

Even over het vervangen... misschien moet je even tzt een verzoekje plaatsen in dit draadje. Vast iemand die bij je in de buurt woont. Woon zelf in regio NH.
Ik zou het wel willen doen maar dan pas ergens na augustus, ben momenteel ff erg druk met werk enzo.

Back