Ervaringen met Drumcomputers

Gehad:

Novation Drumstation V1.2 Goed te editten geluiden waren ok, ik vond de distortion op de kick matig, op de snare klonk ie echter heeerlijk. De snares mis ik van de drumstation de rest niet echt...

Op het moment in bezit:

Airbase Klinkt heerlijk, helaas weinig knoppen en een matige snare

MC303 Matige sounds goede sequencer

Er-1 Lekkere freaky / bruikbare geluiden, de ultieme drum sequencer!!!!!

Rm1x Nog niet zo lang in bezit drum geluiden zijn ok, sequencer is ook erg goed.

Origineel geplaatst door dione

Roland 808 : als ik er 1 met midi tegenkom,koop ik 'm....zegt ook wel weer genoeg...

Kost zo'n midi kitje niet iets van 40 euro?

Om het daar nou voor te laten...

Origineel geplaatst door teknoudontknow
Voor het geld van 1 2ehands Machinedrum kan je ook 6 2ehands ER-1's kopen.. :P

ja, 'sgrappig he? En dan nog hebben ze samen niet de kracht en de sound van een machinedrum.... 't Zit 'm zogezegd niet in de kwantiteit, maar in de kwaliteit :geslaagd:

Origineel geplaatst door Hazes
ja, 'sgrappig he? En dan nog hebben ze samen niet de kracht en de sound van een machinedrum.... 't Zit 'm zogezegd niet in de kwantiteit, maar in de kwaliteit :geslaagd:

Haha.. Dat geloof ik meteen, maar ik snapte de vergelijking niet helemaal.. Je had eerst een ER-1 en nou een Machinedrum denk ik dan?

ER1 is de favoriet hiero. Prettig te bedienen stepseq. Als je de geluiden beu bent, moet je of wat creatiever programmeren ;) of je gooit hem door externe fx/filters. ER1 door sherman, da's pas leuk!

dat had ik eerder in deze thread al gepost. Nu heb ik idd een machinedrum en weet ik wat echt leuk is ;)

tot mijn schande (ik heb slechts bij uitzondering meer dan 1 geprogrammeerd pattern achter elkaar in een song gezet!) heb ik veel van de genoemde apparaten wel gehad.
en ook allemaal weer weggedaan. een paar komen er steeds weer terug: tr808 (die er nu toch ook weer uitgaat), de mam/vermona drm1 ook wel (maar nu even niet) en de sequential drumtraks. ik ben niet echt een elektrokenner, maar volgens mij is de drumtraks toch het bakkie bij uitstek voor een stevige elektro beat.

606 en 808 gaan me toch altijd weer vervelen. de syncussion kan zoveel meer, wat editten betreft, maar dan denk ik weer met weemoed aan de tr808-geluidkwaliteit terug.
als het gaat om het simpel programmeren van een pattern, waar je heerlijk naar kan luisteren en genieten van de kwaliteit van de geluiden, doe mij dan maar een 808. maar ja, daar gaat het niet om, hè?!
dan toch maar de drumtraks: dat staat!

(heb trouwens net weer een 309 gekocht, hoe was die ook al weer, ik hoop ook lekker stevig en vuil, dat herinner ik me tenminste...)

309

309

(heb trouwens net weer een 309 gekocht, hoe was die ook al weer, ik hoop ook lekker stevig en vuil, dat herinner ik me tenminste...)

Peugeot 309: vuil ja, stevig NEE!:D :D :D

tr 707 - vette claps, hihats scherp, goedkope manier 909 achtige crash en ride te krijgen, alleen de sd en bd zuigen.
DR 550 mkI - leuk om mee te beginnen, beperkte polyfonie, snel haperend met meer dan 2 midi noten. 808 hihats, hiQ.
tr 909 - nuff said ...
yamaha RX 15 - weer eens wat anders, maar niet direkt toegangkelijk voor dancemuziek. akoestische samples.
drumstation - 909 bd en hihats goed, rest zuigt door lage samplerate denk. 808 kit goed.
airbase - goed alternatief voor 909, rete goeie claps, bd. zachte sd, ietswat industriele hihats, gaan vervelen, niet smooth.
Xbase - bd rockt, te beperkt verder, met te weinig geluiden voor zijn geld.
R8 mkI - leuke pads, strakke sequencer, individuele uitgangen.
R8 mkII - veel goede bruikbare geluiden (909 808 kits) zie R8mkI

laat nou eens horen dan >?

ik heb nog geen enkele demo gehoord waarvan ik zeg ja dat kan ik niet met een sampler ofzow ..

hier snap ik nog steeds de hype niet van ...

R8 met 909(dance) en 808(electronic) kaartje rules.
goeie pads (ontwikkeld door roger linn)
zeer goedkoop 200 euries incl. kaartjes
klinkt erg goed
lang leven 8 outputs

jaja, 606, 707, 808, 909, wie niet weg is, is gezien.

Paar minder voor de hand liggende:
-Sequential Tom: uit midden jaren tachtig, dus met EPROM's (vergelijk maar met de originele Linndrum). Qua kick een van de beste ooit, handclap is puur Prince Purple Rain, hihat en cymbals zijn lekker goor. Uitstekende midi en heel anders dan de bovengenoemde bakken in ieder geval. Naar verluid is de voorganger van deze, de Drumtracks, ook heel goed.
- Akai XR10: 16 bit drumcomputer uit eind jaren '80. Heel veel geluiden, erg eighties met mooi rauw randje.

Roland R8 is inderdaad ook erg goed. Als je alleen de geluiden wil gebruiken en niet de sequencer kun je ook aan de expanderversie kunnen denken (R8m) - daar kunnen meerdere geluidskaarten in. Ik geloof dat de R8mkII nog meer mogelijkheden heeft...

een man met timing en groove

akai-mpc2000xl.jpg

yes yes yes mijn beste vriend, de MPC

R8:
+ goeie interface, natuurlijke geluiden, extra soundcards, 8 outputs
- niet echt heel dance-achtige sounds
7,5/10

JoMoX AiRBase:
+ échte dance/techno sounds (subtiel tot lekker bruut)
- lastig editen door die ene lamme draaiknop
8/10

TR-808 (op gespeeld bij Yawgmoth)
+ goede interface, prachtige volle sound, goeie swing
- zo op het eerste gezicht geen negatieve punten
9/10

TR-606 (op gespeeld bij Yawgmoth)
+ goede hands-on control, mooie volle sounds
- 1 output en klanken zijn niet te bewerken (beide kunnen door modding wel worden geïntegreerd)
7 / 10

Kawai R-100
+ ?
- ben niet echt tevreden met deze machine; de geluiden zijn van slechte kwaliteit en bewerking zoals pitching maakt dat
niet beter, programmeren van ritmepatronen gaat ook heel lastig en onoverzichtelijk; resultaat --> circuitbending:D
4 / 10

Dit is wel een heel oud topic zeg. Ik zag mijn repoly waar ikj de 707 nog geeneens had.

Dus zie m'n andere topic:

808 nog steeds een wereldbak. Verveelt nooit. Bruik baar in elk nummer.
707 ook erg fijn. Veel bruikbare geluiden. De bassdrum is gewoon heerlijk.
hoor die maar eens in een zaal. Alleen de hihats zijn wat minder.

De rest van m'n drumboxen heb ik al besproken.

Binnenkort haal ik bij Leo een SCI drumtraks op.
Das ook een erg lekkere bak.

- Vermona DRM1 MKII

Een drummachine met 7 parameters per geluid (en volume en pan), 8 kanalen met 5 verschillende soorten kanalen, hele goede clap, goede snare en een leuke kick en hihat/cymbal sectie. Alles aanstuurbaar via MIDI en velocity gevoelig. Alles via individueel of stereo uit.

Nadelen zijn geen geheugens, geen onboard sequencer en de decay van de drum (kick) sectie werkt voor zowel de pitch als het volume.

Back