Ervaringen met Drumcomputers

Emu Pro/cussion:
Beetje distortion en wat compressie en je hebt instant Wumbscut! Te vet!
Standaard klinkt het echter nergens naar.

Yamaha RY30:
Te goed. Niet naar de standaard geluiden luisteren, maar een samplekaartje erbij stoppen en lekker editten. Resonant filtertje erin voor bizarre dingen. Leuk wieltje voor real-time control en gratis noise en compressie op de uitgang 8o)
Maar echt, afgezien van een 808 is er niet lekkerder. Smaken verschillen.

Drumstation V1
Lekker. Geen problemen mee gehad tot nu toe. Lekker veel uitgangen, lekker veel real-time control en goede midi-implementatie. Klinkt erg lekker. Gaat niet snoeihard, maar dan zet je de gain maar wat verder open.

Origineel geplaatst door n0_key
Yamaha RY30:
Te goed. Niet naar de standaard geluiden luisteren, maar een samplekaartje erbij stoppen en lekker editten. Resonant filtertje erin voor bizarre dingen. Leuk wieltje voor real-time control en gratis noise en compressie op de uitgang 8o)
Maar echt, afgezien van een 808 is er niet lekkerder. Smaken verschillen.

Owja, vergeten te vermelden. Ik heb die kaarten nooit kunnen bemachtigen dus mijn review gaat over de RY30 zonder enige uitbreiding.

Origineel geplaatst door Septic

Jomox Airbase 7.0
(goede editeerbare sounds, de 909 dan, maar geen realtime controle)
Novation drumstation v2 8.5
(komt aardig in de buurt, maar weinig polyfonie en buggy)

Novation Drumstation beter dan de Airbase?

Wat denkt de rest hiervan?

Origineel geplaatst door Ophidian
Novation Drumstation beter dan de Airbase?

Wat denkt de rest hiervan?

Don't ask ;) dit wordt een VA vs. RA discussie namelijk :kroon:

korg ddd1 (voor toen een leuk bakje,makkelijk editen en een sample functie)

909(tja....gewoon vet,valt weinig over te zeggen)

808(idem)

cr 8000( beste een leuk bakje ,ik zag hem als een beetje magere 808)

626(acoustisch met wat percussie klanken,nog steeds een leuk dingetje in mijn gehoor,al heb ik hem al jaren niet meer)

boss dr110 (mijn eerste,1985,beetje 808 like drumcomputertje,want klein issie!....leuke klanken voor toen weinig
geld,helaas alleen trigger out)

roland 606 (tja wordt een clishe maar wederom 808 like,maar mist de cowbel claps en rimshot,de toms of congas en snare vond ik zelf dikker strakker en leuker klinken als die uit de 808)

yamaha rx11 (gave percussie sounds,ik kan me verder niet veel meer herrinneren van de bak)

alesis d4 (geen drum computer maar een drum module.....heel veel leuke strakke en mooie acoustische drums)

alesis dr16 (veel gesamplede drums,mooi rond geluid en rete strak)

akai(help naam vergeten)...toen ik deze hoorde voor het eerst dacht ik meteen aan janet jackson,veel geluiden van het album control kwamen uit deze,geloof dat cameo hem ook gebruikte...)

korg electribe r (was razend enthousiast toen ik die kocht,was net nieuw,maar na een half jaar werd ik hem een beetje beu,ik haarde steeds een beetje hetzelfde eruit,en hij klonk ietwat te clean,dat was tevens mijn laatste drumcomp)

oops r8 vergeten(toen hij net uit was,heb ik er meteen 1 gekocht,retestrak,ook als je hem wat statisch vind klinken,kun je de sounds naar achter plaatsen(macro)......heb ff later de 808 kaart gehaald....maar die viel gruwelijk tegen...veel te clean gesampled en de clap herkende ik niet terug als zijnde die van een 808.

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door STicKX
Don't ask ;) dit wordt een VA vs. RA discussie namelijk :kroon:

waarbij de drumstation een soort simulatie-analoog systeem heeft en de airbase een combinatie is van echt analoog en samples? is dat het belangrijkste verschil dan?

Ervaringen met drumcomputers

Ervaringen met drumcomputers

Ik heb ook een hele reeks drumcomputers en rithmcomputers gehad.

Drumcomputers:

-Roland TR606 (nogal blikkerige geluiden, wel makkelijk programmeerbaar)
-Boss DR220A + E (zowel A als E goede geluiden, makkelijk programmeerbaar, zelf kunnen drummen)
-Roland TR505 (fijne drumgeluiden, ook te gebruiken als live drum)
-Korg DDM110 (redelijke geluiden, makkelijk programmeerbaar, ook als live drum te gebruiken)
-Korg ER1 (hele goede drum(synthesizer), gemakkelijk programmeerbaar, live te editten)

RhythmComputers:

-Korg KR55 (+B) (standaard ritmes met variaties en fill-ins, werkt alleen maar met Korg Synths)
-Roland CR8000 (programmeerbare ritmes en standaard ritmes, met veel variaties)
-Korg Mini Pops MP120W (vreemde drummachine met standaard ritmes en veel fill-ins en variaties)
-Korg CR68 (kleine broer van de CR78, standaard ritmes en variaties, fill-ins)

:halleluja

Roland R8: geweldig ding. De extra cards geven je de mogelijkheid de meest idiote drums te gebruik (waan je een afrikaanse medicijnenman of jazzvirtuoos). Bovendien kun je in de sequencer alle drums per step editten waardoor je kewle variaties in je patterns kan maken.

kawai R100: een van de meest waardeloze kutbakken die ik ooit ben tegengekomen.

Origineel geplaatst door Ophidian
waarbij de drumstation een soort simulatie-analoog systeem heeft en de airbase een combinatie is van echt analoog en samples? is dat het belangrijkste verschil dan?

Jep dat is het grootste verschil. Trouwens de drumstation heeft ook samples.
De kick van de JoMoX is veeeeel harder en dieper. Klapt harder als de kick van de Drumstation.

Origineel geplaatst door STicKX
Jep dat is het grootste verschil. Trouwens de drumstation heeft ook samples.
De kick van de JoMoX is veeeeel harder en dieper. Klapt harder als de kick van de Drumstation.

En je wilde zowat je halve studio ervoor inruilen ;)

Ik heb ze hier beide... ik weet niet waar die diepere kick in de JoMoX dan zit.

De Drumstation maakt gebruik van A.S.M. voor alle klanken op de volgende 6 na: Rimshot, HandClap, Cowbell, Cymbals (alleen TR909), Maracas, Claves

Analogue Sound Modelling (A.S.M.)
A typical drum sound has a very complex structure made up of many simple wave-forms all occurring at the same moment in time. To re-model an original drum sound, first it must be broken down and analyzed so as to identify the various simple wave-forms in it’s structure as these can be converted into a digital code more easily. When the digitized waveforms are added back together the original sound is faithfully re-created in every detail whilst real-time, ‘fluid’ changes to the character of the drum sound can still be made using any of the front panel controls.

Ik heb alleen een Korg S3, die zowat niemand heeft geloof ik... Best een geflopt destijds, meen ik. Maar prima bruikbaar en zeer uitgebreide edit mogelijkheden. Drumgeluiden kunnen worden opgebouwd uit een sample van de aanslag op het vel en een sample van de daaropvolgende nagalm in de trommel. Verder kunnen alle drumgeluiden worden ge-edit met een 8 voudige ADSR, wat volgens mij bijna geen enkele synth heeft. Verder heeft het ding honderden menu pagina's, errug mooie effecten (jammer dat je geen externe geluiden erdoorheen kan halen), 6 outs, en ja hoor.... een SMPTE reader/writer.... heel apart. Verder kun je met de aanvullende rom en ramkaarten nog aardige jaren 80 basjes eruit toveren.

Attachments

• s-3.jpg
    s-3.jpg
    16,5 KB · Bekeken: 84
Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Verder natuurlijk een MPC-2000xl, een S2800xl en een S3000xl, maar dat zijn geen dedicated drumbakken.

Verder ben ik helemaal diep onder de indruk van een machinedrum. Mede doordat ik een SIDstation heb en weet dat Elektron goed bezig is. Verder zijn de demo's en de reviews van gebruikers (elektron mailinglist) ongelooflijk. Waarschijnlijk zal volgend jaar een machinedrum in dit lijstje toegevoegd worden.

Mwoah, van mij mag je de mpc's wel meerekenen tot echte drumbak. Hij is zo heerlijk met gevoel te programmeren. Heb de mpc2000xl gehad en had er een wereldtijd mee. Met de mpc3000 heb ik nu m'n droomdrumdoos en heb voor mijn gevoel niks anders meer nodig.

TR-505: sja,.. makkelijk om tussendoor [met efx-bak!!!] te gooien, of om als seq. te gebruiken..
TR-707: (veel) makkelijker als de TR-505, met extra outs, etc.etc. maar ook hier weer EFX-bak nodig!!
MC-505: Heeft leuke drumkits die errug ZIEKE sounds kan voortbrengen m.b.v. EFX inside.
RS7000: -zie MC-505-
DrumStationV1.3: Lekkur hoor!!!
Icon Design DSM-200: Gaaf voor SoundEFX=>noisy snare-achtige fx.. !!
DD-10: hahahaha! Op deze oude thread staat een plaatje:
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=12393&highlight=dd10

Verder ken ik de Xbase09: Leuk! Maar beetje prijzig (nieuw), vind ik.
En benieuwd ben ik naar de MachineDrum!!

Laatst gewijzigd:
Ik zal wel weer vreselijk square zijn :D :

Alesis HR16B: Indertijd prima drumachine met uitstekende samples. Ik gebruik nu eigenlijk nog maar 1 knal snare en de tambourines.
Alesis SR16: Nog meer prima aggresief klinkende samples, wordt gebruikt voor de cymbals, af en toe een snare en heel af en toe een akoestische Kick die ik dan layer met...
Novation Drumstation V2: Magistraal apparaat, ik vind hem helemaal te gek, maar kan hem dan ook niet vergelijken met een Jomox etc want die ken ik niet (wel lezen uiteraard, niet van horen dus)
Roland R5: Die kwam zo goedkoop langs dat ik dacht pik in tis winter. Prima meer mellow klinkend setje drums. Niet echt veel in gebruik eigenlijk.

Dan heb ik nog gehad de:
Yamaha RX 15: Een waanzinnig slecht klinkend setje samples en een bitch om te programmeren. Indertijd beroemd geworden als s'werelds enige linkshandige drummachine!!

Ooit eens geleend:
Simmons Claptrap: Geweldig, vooral de random knop, voor bijna "echte" handclaps.

Ergens onder het stof (bij god ik mag weten waar)
Sony Drumpad DRP-1: Lache!! (meer ook niet) :dubbel:

Origineel geplaatst door bazziman
Het enige wat ik nog in de MD zou willen zien is een 909 hatje (en een cymbal)...dan zou ik er zo mee kunnen trouwen.

Rating: 5 out of 5 posted Thursday-Jan-16-2003 at 17:56
Bazziman bzzimn@hotmail.com a part-time user from the Netherlands writes:
Ah, this is too good to be true. Bye, bye MC303 and other wannabe xox styled drum machines...
They should've included the 909 clap,cymbal and hats (sampled)...I'll mail Elektron about this.

Vannacht gelezen op sonicstate.com... Toeval? ;)

Origineel geplaatst door Neo Land
Ik zal wel weer vreselijk square zijn :D :
Ooit eens geleend:
Simmons Claptrap: Geweldig, vooral de random knop, voor bijna "echte" handclaps.
Hij is leuk he!

Maar welke heb jij geleend? De digital ClapTrap of de analoge....

Origineel geplaatst door Vizion
Rating: 5 out of 5 posted Thursday-Jan-16-2003 at 17:56
Bazziman bzzimn@hotmail.com a part-time user from the Netherlands writes:
Ah, this is too good to be true. Bye, bye MC303 and other wannabe xox styled drum machines...
They should've included the 909 clap,cymbal and hats (sampled)...I'll mail Elektron about this.

Vannacht gelezen op sonicstate.com... Toeval? ;)
Hehe....jep that's me.....THERE CAN BEN ONLY ONE BAZZIMAN! (hotmail adres was iets gewijzigd om spam tegen te gaan)....elekrton schijnt dat verzoek wel vaker te hebben gehad en ik heb het gevoel dat ze misschien ooit nog wel gaan updaten...(niet dat ze dat beloofden, maar er werd zeer aandachtig gelezen wat ik schreef en ik heb een tijdje redelijk intensief met die gasten gemaild, geen 'yamaha' praktijken dus)...alleen er schijnt in de md niet heel erg veel geheugen vrij te zijn voor extra samples, dus het is niet zeker of er nog plek is....(een sample, zelfs een kleine kost relatief veel geheugen, 'code' voor nieuwe modellen voor machines niet.....dusssss)

een paar 909 hatjes zou idd geen kwaad kunnen :)

ik ben trouwens al getrouwd met m'n Machinedrum :D

Back