Gabber en Agressie/Racisme ...waarom ?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

C-Code

Addicted to Breaks
Ik zat op de site van 013 te kijken en via hun site kwam ik op de site van Paul Elstak's Offensive collectief.
Ik zat zo even te kijken naar de titels van tracks van z'n nieuwe album en ook even te luisteren. Wat me opviel was dat 80%
van zijn tracks nogal een agressief randje heeft (titels als your mother sucks cock in hell, ik haat je ...enz enz).
Daarna kwam ik in zijn gastenboek en het stond vol met gescheld, racistische opmerkingen en inhoudsloos gedreig.

Ik had de clip van hardcore state of mind ook wel eens op de box gezien en het gebruik van hooligan letters (zo noem ik ze maar even), mensen met knuppels die richting de camera afstormen...........ik vind het vreemd dat mensen die zelf hebben meegemaakt hoe gabber kapot is gegaan aan negatieve publiciteit nu weer een cliche aan het maken zijn. Want ook bv de commercial voor masters of hardcore is ook zo agressief een animatie van een pistool, kogels en een doodshoofd laten bij mij niet echt het idee dat het om een gezellig feestje gaat. Ik denk dat als ze nu zo weer beginnen met gabber dat het ook weer snel afgelopen is zodra er weer stadions gevuld gaan worden met dit soort cliche's en er weer een hakkubar tevoorschijn komt die dit clichebeeld op de hak gaat nemen .......of zie ik dit verkeerd ?

Laatst gewijzigd:
Ik zou er niet vreemd van opkijken als dergelijke uitingen verzonnen zijn met een commerciële gedachte in het achterhoofd. Kijk naar de reclame om je heen: Wie zijn de klanten van vandaag ? De kinderen en pubers. Zonder deze allemaal over 1 kam te willen scheren of collectief van domheid te willen betichten, is het wel zo dat jongeren
gevoeliger zijn voor zaken die op of over het randje zijn. (niet alleen jongeren hebben hier last van, trouwens)
Oftewel: een grote marketing-stunt.
Het heeft dus imo ook weinig met de muziek te maken.
Het gaat er waarschijnlijk om om maar weer zo vlug mogelijk die stadions vol te krijgen.

De politiek maakt gewoon gebruik van het medium "muziek". Niets nieuws onder de zon, en het heeft in feite ook niets met muziek te maken. Gewoon een kwestie van politieke marketing.

Op een bepaald moment bereiken zij altijd een grens en gaan dan automatisch over van muziek tot politieke acties, zoals betogingen, oude vrouwtjes en minderheden in elkaar slaan... uiteraard de laatste gabbersong neuriënd.

Live and and lets forget.

Take care

EF

Tis helemaal niet mijn ding hoor maar ik denk dat het allemaal image is. Altijd al geweest. Nix mis mee, zolang het maar gewoon lollig blijft. Van dat rascisme heb ik weinig kunnen ontdekken hoor.. Misschien een paar figuren op dat forum maar ja daar doe je nix tegen.

so what's the fuss.. laat ze lekker hun ding doen, want als je het globaal zou bekijken zijn die rappers van overseas veeeeel erger met hun texten en ook persoonlijker, en sterker nog daar schieten ze elkaar nog overhoop ook.

Hardcore is a life en komt weer helemaal op. Verder is het inderdaad een stukje image, net zoals duivels de satan en 666 bij heavy metal 'horen'.

Naast de harde/aggressieve platen zijn er ook genoeg zogenaamde party tracks. Stevig maar vrolijker. Alleen die horen de critici weer niet :confused:

En dan dat verhaal over racisme... ach... here we go again :gaap:

agressie = rascisme?
Dat maak ik wel op uit je openingspost in ieder geval...

Maar als er ergens veel aandacht besteed wordt aan de strijd tegen rascisme dan is het wel in de hardcore-scene!
Het is ook niet iets wat bij hardcore of gabbers hoort, maar er zijn gewoon een aantal leeghoofden die het nodig vinden onderscheidt te maken tussen verschillende rassen die dan toevallig ook van hardcore muziek houden.

En ik denk dat je Paul Elstak al helemaal niet op rascisme kan betrappen, bekijk 'm nog maar eens goed, zijn voorouders zijn ook niet opgegroeid tussen de molens en de koeien hoor! :D

marketingstunt is ook onzin natuurlijk, deze muziek is misschien nog wel het minst toegankelijke wat Paul Elstak ooit gemaakt heeft.
Terug naar z'n roots, maar dan harder en ruwer, misschien wel juist een goeie afspiegeling van de maatschappij die ook alleen maar harder en ruwer wordt.

De commercial van Masters of Hardcore is overigens makkelijk te verklaren, het feest heeft als ondertitel Hardcore Vendetta en heeft als concept de strijd tussen de verschillende mafia-families die we kennen uit The Godfather enz.
Bij dit feest is het zo gedaan dat een aantal dj's hun familie vertegenwoordigen (Rotterdam, MoH, Italië, Amerika enz.) door hun eigen stijl muziek te draaien.
De site, de flyer en de commercial stralen dus ook een beetje die sfeer uit.

Volgens mij zijn de replies tot nu toe in deze topic alleen maar gebasseerd op vooroordelen die mensen ook 8 jaar geleden al hadden.

we hebben en blijven het hier hebben over individuen. ik ben naar aardig wat hardcore feestjes geweest in me jeugd, tot het me ging vervelen idd hoe sommige individuen zich gedroegen. Neo nazi's is ook weer zoiets. Op die feesten zie je vaak 1 a 2 van die gasten en de rest zijn stoere melopertjes met hun slonsdale truitjes aan. Gabber komt nooit helemaal meer terug das geweeest. misschien over een 20 jaar weer.
Voor de rest is het nu de beurd aan Hiphop en dat zal binnenkort ook wel weer afgezeken worden door een bepaald iemand die er iets lekker negatiefs van gaat maken zoals hakkebar. zelfde geld voor rNb.

that's life..

Yo C-Code gabber en hardcore muziek gaat verder dan jij die kent, er zijn zoveel substylen (ook in het buitenland) ontwikkeld en het is gewoon "duisteren" muziek en daar hoord dat een beetje agressie bij. Je laat toch geen elfjes en vrolijke bijtjes zien als je zo`n feest gaat organiseeren.

Rasime dat is iets waar zo beetje alle gabbers optegen zijn op een paar leeghooftige meelopers na, maar die heb je volgens mij wel in elke muziekstroming.

mensen gebruiken en misbruiken nou eenmaal alles voor hun eigen doeleinden
helaas valt muziek ook daar onder :(

Origineel geplaatst door Fatar
we hebben en blijven het hier hebben over individuen. ik ben naar aardig wat hardcore feestjes geweest in me jeugd, tot het me ging vervelen idd hoe sommige individuen zich gedroegen. Neo nazi's is ook weer zoiets. Op die feesten zie je vaak 1 a 2 van die gasten en de rest zijn stoere melopertjes met hun slonsdale truitjes aan. Gabber komt nooit helemaal meer terug das geweeest. misschien over een 20 jaar weer.
Voor de rest is het nu de beurd aan Hiphop en dat zal binnenkort ook wel weer afgezeken worden door een bepaald iemand die er iets lekker negatiefs van gaat maken zoals hakkebar. zelfde geld voor rNb.

that's life..
Ik heb het idee, als ik om me heen kijk, dat hardcore haast populairder is dan ooit tevoren, vooral ook in het buitenland, alleen is het nu wat meer 'underground' en zijn gabbers minder herkenbaar, op die Lonsdale uniformen na dan, waar ik persoonlijk niet zoveel van moet hebben.
Bovendien is die hele look ook gekopieerd van de échte skinheads, die doorgaans alleen maar Oi luisteren.

Over Hip Hop wordt overigens ook al tijden lang negatief gepraat, in een aantal steden zijn hip hop/r&b feesten ook al een tijdje verboden vanwege de dreigende sfeer (schietpartijen, massaal wapenbezit enz.).
Dat lijkt me veel gevaarlijker dan die oppervlakkige agressie die gesuggereert wordt bij hardcore muziek.

we zijn nou eenmaal agressievelingen.....:duivels:

maar serieus ; het is gewoon een "stoer" image.....net als met rap of metal....

hardcore is weer in opkomst ( kijk maar naar het aantal feesten tegenwoordig..zelfs UDC geeft hardcore-feesten )
jammer genoeg trekt dat ook weer vele wannabees....

de Lonsdale rage is gelukkig ook weer op z'n retour.....

so what's the fuss.. laat ze lekker hun ding doen, want als je het globaal zou bekijken zijn die rappers van overseas veeeeel erger met hun texten en ook persoonlijker, en sterker nog daar schieten ze elkaar nog overhoop ook.

ehm ja maar niet racistisch zou ik zeggen, en je hebt ook heel positieve rapmuziek(daar vind ik geen flikker aan dat zeg ik ook eerlijk), maar dat is evengoed een vooroordeel...bij elke scene heb je eikels...maar ehm ja hiphop is muziek gemaakt in amerika door mensen uit arme achterbuurten waar veel geweld is dus logisch dat je dat dan terughoord, van mij hoeft het ookniet, ik luister liever politieke dingen maar het ontkennen zou raar zijjn

Over Hip Hop wordt overigens ook al tijden lang negatief gepraat, in een aantal steden zijn hip hop/r&b feesten ook al een tijdje verboden vanwege de dreigende sfeer (schietpartijen, massaal wapenbezit enz.).

gast kom eens naar een gemiddeld hiphopfeest en niet naar een urban feest...rnb komen een hoop eikels op af en sommige hiphopdingen ook maar het gemiddelde hiphopfeestje is hardstikke gezellig, en ik heb nog nooit wapens of schietpartijen meegemaakt terwijl ik aardig wat concerten en feestjes heb bezocht...das een vooroordeel en natuurlijk zijn er net als bij gabbers een paar die het voor de rest verpesten...

voor de rest misschien zeg ik nu wat raars, maar die gemeentes waar die feetsen verboden worden zijn vaak de kleinere plattelandsteden(ik woon ook in eentje) en zegmaar ook al zien ze nooit buitenlanders toch zijn er vooroordelen...hoe lullig het is het is wel een factor waarvoor sommige feesten verboden worden...

hee fatar wat is er met longsdale merk of zoiets?
Ik hor dat wel eens vaker. Maar het is toch onzin dat alleen rascisten met een bepaald merk lopen lijkt mij?
Volgens min had en oud klasgenootje van mij ook vaak een trui van dat merk aan. (Ska liefhebber, nee geen skinhead).

ja sommige doen het als je er een jas overheen doet dan staat er dus NSDA en dat lijkt op de partij van hitler nsdap

wete neit voor hoever dit war is maar heb dat ooit ergens gelezen..ik vind het opzich geen lelijk merk maar het heeft wel een bepaalde naam waarvoor ik het niet draag netzoals opvallende kanitruien ofzo..

Sja...wat zal ik er van zeggen....dat agressieve gebeuren moet je niet zo serieus opvatten denk ik, het is een beetje rebels he.

Dj Paul wou een stoere videoclip neerzetten denk ik, ik zou het zelf ook niet in m'n clip gebruiken.
Nou moet ik wel zeggen dat je met Dj Paul meteen het 'beste' voorbeeld heb uitgekozen wat 'Fuck,shit,motherfucker,your mother sucks cocks in hell enz." betreft, want daar bestaat 80% van Dj Paul z'n tracks uit.

Je zou eens wat verder kunnen kijken, neem The Third Movement bijvoorbeeld http://www.thirdmovement.nl/
Kijk naar artiesten zoals Catscan,N-Vitral,Peaky Pounder,Void Settler noem maar op....dat is wat 'serieuzer' spul, zonder al te veel fuck, de laatst genoemde staat trouwens op de VPRO-site, lees dit maar eens:

Menno Visser draait:

Labyrinth - Decieve The World To Rule The Planet/Void Settler - Amphibious Lemonade Strangling (double 12'', The Third Movement)
Vroeger kocht ik wel eens van die geluidseffectenplaten van de BBC. Luisterde ik dan urenlang naar en verkeerde in een andere wereld, vooral die met futuristische sci-fi geluiden was favoriet. Dit is nog een graadje erger. Bonkende beats vermengd met hoorspelletjes en effecten. Eenieder die nog dacht dat gabbers geen hersens hadden komt bedrogen uit. Dit is pure cult uit een andere wereld.

http://3voor12.vpro.nl/3voor12/magazines/news/index.jsp?portals=2534202&magazines=10719222&news=16544615
Zo kan het dus ook.

Over racisme:
Dat komt idd wel voor in de hardcorescene, maar dat is echter maar een klein groepje die het voor de rest verneukt.
Veel (echte) hardcoreliefhebbers gaat het toch alleen om de muziek (zoals het hoort) en niet om racistisch gezeik...net als voetbalgezeik dat heeft helemaal niks met hardcore te maken.
Echte liefhebbers gaat het puur om de muziek, en veel mensen zijn dan ook tegen racisme, inclusief ikzelf.

Op fora's zoals www.mastersofhardcore.com en www.tw-magazine.net zijn racistische mensen ook absoluut niet welkom, op het MOH forum worden zulk soort figuren altijd al door de leden zelf de grond in gestampt (of is dat te agressief?8o) ) en gebanned, en worden er zelfs regelmatig grapjes over dat trieste volk gemaakt en bij tw-magazine worden ze ook gebanned als ze daarna weer op die site terugkomen worden ze doorgelinkt naar de sesamstraat site8o)

Dus er zijn een hoop mensen tegen racisme, je schiet er niks mee op...je gooit zeg maar je eigen glazen in, want op den duur wordt feesten geven erg moeilijk als mensen denken dat het 'een nazi-feestje' wordt.
Dat wil niemand, bovendien zitten er ook genoeg gekleurde mensen in de hardcorescene waaronder: Dj Paul,The Darkraver,Bass-D,The Rapist,Mc Da Mouth Of Madness,Gizmo,Garong,MC Alee enz....

:doei:

Over dat lonsdale, dat wordt idd gezien als een merk waar racisten mee lopen vanwege dat NSDA verhaal (wat sowieso een raar verhaal is haha, straks gaan ze allemaal Ellesse dragen omdat daar dubbel SS in zit, hoe ver gaan we nog met zulke onzin dingen :confused: ).

Maar goed, Lonsdale heeft nu eenmaal die slechte naam...en dat is zelfs al meerdere keren in het nieuws geweest...ik ben zelf ook geen liefhebber van die kleding, maar in principe is Lonsdale zelf niks anders dan een onschuldig boxmerk!
Aleen het heeft in de loop van de tijd idd een slechte image gekregen, maar als je op www.lonsdale.com kijkt zie je dat het een normaal merk is, lonsdale sponsort bovendien als jaren festivals tegen racisme, en op de site staan ook negers met lonsdale, dus zo racistisch zal het wel niet zijn :D ;)

Origineel geplaatst door Christov
ehm ja maar niet racistisch zou ik zeggen, en je hebt ook heel positieve rapmuziek........

Rappers niet racistisch? Misschien niet allemaal zo erg als P.E. vroeguh. Die riepen bij wijze van spreken zelf op om alle blanken de zaal uit te meppen.

Als er één muziekstroming is waarbij aangezet wordt tot geweld (als je daar vatbaar voor bent dan) en rassenhaat dan is het wel rap. En dan bedoel ik niet die gladde boys op TMF.

Of wou je zeggen dat ICE-T met Body Count en Cop Killa een uitzondering was?

Edit: Ik wil er wel even bij zeggen dat ik rap niet veroordeel! Ik hou wel van wat "pit" in de muziek.

Origineel geplaatst door D-mike-E
Rappers niet racistisch? Misschien niet allemaal zo erg als P.E. vroeguh. Die riepen bij wijze van spreken zelf op om alle blanken de zaal uit te meppen.

Als er één muziekstroming is waarbij aangezet wordt tot geweld (als je daar vatbaar voor bent dan) en rassenhaat dan is het wel rap. En dan bedoel ik niet die gladde boys op TMF.

Of wou je zeggen dat ICE-T met Body Count en Cop Killa een uitzondering was?

:okdan:

(geen fan van hardcore.....ook niet van gangsta rap)

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back