Gabber en Agressie/Racisme ...waarom ?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Ik vind Hardcore geen domme muziek. Wat mij betreft is dit ook geen 'afkraak-thread'.
Het is alleen jammer dat er zoveel dom volk op af komt (naast de normale, slimme mensen :)).
En ja, dat geldt net zozeer voor Rap, R&B en soortgelijke stijlen.

De (filosofische) vraag is dus: moet je, dat wetende, niet een beetje 'voorzichtig' zijn met wat je maakt?
Dus: heb je als maker van welk product ook een verantwoordelijkheid voor wat ermee gebeurt?

@ 6: zoek maar es op Google op 'entartete Kunst'.
Het onderwerp gaat een beetje te ver OT om dat hier te detailleren.

Origineel geplaatst door Hanz

De (filosofische) vraag is dus: moet je, dat wetende, niet een beetje 'voorzichtig' zijn met wat je maakt?
Dus: heb je als maker van welk product ook een verantwoordelijkheid voor wat ermee gebeurt?
ik vind van niet...waarom zou je iets aanpassen waar een grote groep mensen normaal van kan genieten omdat er een kleine groep niet mee om kan gaan?

je kan nog hardcorestyle er wat mee doen zoals dj bike deed door een track te maken met daarin de tekst "fuck you nazi's", maar die leeghoofden snappen dat toch niet en je ziet ze op een feest op die track nog stoer enthousiast met hun rechterhand in de lucht lopen stampen ook :stupid

Ik wil nog ff duidelijk maken dat dit niks met muzieksmaak te maken heeft, tenminste van mij uit niet. Het gaat om de scene er om heen, en de teksten. Ik vindt het gewoon onzin om ziekelijke teksten in muziek te verwerken. Maar dat is persoonlijk, no offence!!!

@ hanz,

Wat jij zegt over voorzichtig zijn gaat nu juist niet op voor deze muziek hardcore kan niet voorzichtig zijn.
Wat we wel veel doen is onze mening geven in interviews en daar wijzen op het onzinnige gedrag van rascisten e.d.
In mijn headbanger producties gebruik ik ook vaak hele duistere thema's en stemmen, de onwetende luisteraar zou dit met wat fantasie kunnen bestempelen als satanistisch.
Maar denk maar niet dat ik met zwarte kaarsen aan in een bebloed pentagram m'n muziek aan het maken ben.:)
Maar ik verwacht ook eerlijk gezegd niet dat iemand hier uberhaupt iets zou bij willen denken in de trant van zelfmoord ofzo.

Maar de verantwoordeljkheid waar jij het over hebt voel ik ook echt niet zo, naar mijn mening zou ik dan geeneens hardcore meer kunnen maken omdat ik dan elke keer aan het afwegen zou zijn of datgene wat ik zou willen maken eventueel verkeerd zou kunnen worden uitgelegd.

Voor mij is muziek maken vaak een uiting van gevoelens duister, blij, verdrietig, boos enz en bij elke emotie hoort een ander soort muziek.
Neem nu bijvoorbeeld drugs, ik persoonlijk ben er tegen maar laat iedereen in zijn waarde.
Maar wat nu als de beatles geen propaganda tracks voor drugs hadden willen maken.
Dan hadden we nooit lucy in the sky with diamonds gehoord of een briljant album als st. peppers lonely hearts club band.
Dus jouw theorie is mooi maar denk ik in de praktijk niet haalbaar wat betreft muziekmaken.

Het mooiste compliment wat ik echter ooit heb gekregen van een gabber was dat hij blij werd van mijn meest duistere tracks. Dit was echt iets wat ik nooit had verwacht en geeft tegelijk ook aan dat emoties heel erg verschillend kunnen zijn.
Gelukkig maar.

Origineel geplaatst door faab

Het mooiste compliment wat ik echter ooit heb gekregen van een gabber was dat hij blij werd van mijn meest duistere tracks. Dit was echt iets wat ik nooit had verwacht en geeft tegelijk ook aan dat emoties heel erg verschillend kunnen zijn.
Gelukkig maar.
ja dat is 't ook wel, merk ik aan mezelf ook...heb veel opgekropte woede in me zitten, en met gabber kun je je dan lekker uitleven op de muziek...flink losgaan en de agressie maakt plaats voor vrolijkheid..nouja beter dat je je agressie op de muziek richt dan op andere mensen toch?

merk ook dat nu 't wat rustiger in me hoofd is ik m'n voorkeur meer en meer verschuift naar rustigere muziek, maar goede hardcore blijft geweldig om te luisteren en om te maken :)

...

Attachments

• 666traktraktrak.jpg
    666traktraktrak.jpg
    101,2 KB · Bekeken: 101
Oh jee 6 track, wat is dit nu weer? Dit bedoel ik dus met ziekelijk. Waar heb je dat nu weer vandaan? Van rotten.com zeker. :r

Origineel geplaatst door MIDIoot
Oh jee 6 track, wat is dit nu weer? Dit bedoel ik dus met ziekelijk. Waar heb je dat nu weer vandaan? Van rotten.com zeker. :r
...het is slechts een visueel ondersteunende bevestiging op deze thread...

wie de schoen past trekke hem aan...

De componist of groep of zanger is inderdaad niet verantwoordelijk wat zijn publiek denkt of doet, maar na een tijd gaat men toch juist componeren wat zijn/haar publiek verwacht. Op dat punt begint wel een verantwoordelijkheid.

Je maakt mij niet wijs, dat kill niggers, en rape en fuck etc.., nog echt iets met muziek te maken heeft.

De muziek heeft dan een volledig ondergeschikte functie en dient slechts als alibi, om dat soort negativiteit rond te spuien. Wat is de expressieve waarde van de muziek daarvan?

Maar ja, iedereen wil zijn "15 minutes of fame in life" en sommigen gaan daar werkelijk ver in.

Degenen die zich met dat soort ongein bezighouden, zijn de muziek gewoon ONWAARDIG.

Vraagje aan degenen die zich ophouden met dat soort optredens: hoeveel allochtonen, of gekleurde mensen zijn daar welkom?

Take care

EF

Een nieuw vraagstuk dus:

Zijn producers/muzikanten verantwoordelijk voor wat mensen onder invloed van hun muziek doen?

De Amerikaanse wet vindt van wel, want er zijn meer dan eens rechtzaken geweest van mensen die bloedbaden en andere ongein hebben uitgehaald onder invloed van bepaalde muziek.
Ik persoonlijk vind dat ook. Voorbeeld:
Er sterven regelmatig minderjarigen aan een xtc overdosis, en dan wil ik als producer niet ook nog eens drugs gaan promoten in mn teksten alleen omdat de muziek dan beter verkoopt.
En dan heb ik het niet over een geflipte junk die van het balkon springt omdat hij ;"fly like a bird"van Nelly Furtado heeft geluisterd.

Alweer een hele hoop kletskoek. De rechtszaken in de USA waren allemaal CIVIELE procedures, en geen strafzaken. In Amerika kan je namelijk mensen voor een poep en een scheet voor de rechter slepen. Alle rechtszaken waarin bands werden beschuldigd van het hebben van nare invloed op de jeugd, hebben geresulteerd in vrijspraak voor de bands.

Verder ben je als producer/muzikant niet aansprakelijk. De meeste mensen die gekke dingen doen, hebben een steekje los, en hadden zoiets zonder je tracks ook al gedaan. Ikzelf voel namelijk helemaal niet de behoefte om gekke dingen te doen, en dat terwijl ik wel eens buitengewoon misantropische muziek beluister (The grey wolves, Haus Arafna, Death in June, Genocide Organ, NON).

In dit geval wil ik wijzen op een citaat van de legendarische Dead Kennedies plaat "Bedtime for democrazy":

"When we came home, we found our son dead on his bed from a gunshot wound. We found an Ozzy record on the turntable, so we called our lawyer"

Overigen begeven we ons met dit soort dingen op een hellend vlak, want wie bepaald wat wel en niet kan? En dan hebben we ook nog iets als misinterpretaties. Ik heb al een aantal keer gezeik gekregen, met bepaalde nummers die ik in mijn DJ sets draai. Zoals "Panzermensch" van And One, wat sommige mensen menen te moeten waarnemen als een fascistisch lied, terwijl het nummer zelf over robots gaat, en de zanger van die band van Iraanse afkomst is. Ook zoiets met "Blutgeld" van Cyborg Attack, waarin een intro zit, die spreekt over superieure beschavingen in het Duits. Mensen willen daar ook nog wel eens over vallen, terwijl het een sample betreft van het gekende Borg-gedoe uit Star Trek, alleen dan Duits nagesynchroniseerd.
Want wat de oorspronkelijke componist bedoelde, kan in de perceptie van de luisteraar wel eens heel anders uitpakken, en dat is iets waar je niets tegen doet. Ben je als artiest dus aansprakelijk, omdat je luisteraars je nummers verkeerd interpreteren? Ik dacht het niet! En zelfs al bedoel je het precies zo, dan nog vind ik het geen probleem. Ik hou daar wel van, van schokkende en misantropische teksten. Ik doe het zelf overigens ook, maar dan wel beduidend subtieler dan Paul Elstak en Faab met hun "Your mother sucks cocks in hell". Maar dat moeten zij verder zelf weten. Af en toe flink erop los schelden moet kunnen toch?

Anders zitten we zodirect met een wereld vol BZN en Jantje Smit teksten, en daar zitten we niet op te wachten.

ik vind dat artiesten alles mogen zeggen in hun teksten...het blijft natuurlijk kunst boven alles...
dat artiesten veel schelden om hun emoties uit te drukken is voor mij begrijpelijk dan het slapzinnig gelul van een velhuis en kemper ik wou dat ik jou was...

bijvoorbeeld om er hiphop bij te pakken, dit genre is vaak vooral in amerika afgekraakt door de media...maar als een public enemy of NWA slechte zaken aan de kaak stelt en dit scheldend doet moet dit kunnen...het blijft kunst en cnesuur lbijf ik nazi methodes vinden...denken mensen serieus dat als ik een bliepje hoor dat ik daar niet fuck of nigga of bitch invul....toen ik 11 was was dat heir sport man...

en het is heus neit dat ik mensen ben gaan haten omdat ik fuck wel of neit hoorde....neimand doet moeilijk over een turksfruit waarin dr ook op los word genaait, verkrachtingsfantasien...toch raar dat als iemand het zegt in een nummer dat het dan geen kunst meer is maar verderfelijk...

Samenvattend, ik lees hier de algemene teneur: "alles moet kunnen".

In het algemeen ben ik het daar wel mee eens.
Ik denk dat het laatste wat we willen een soort 'hardcore-politie' is, die bepaalt wat wél en niet acceptabel is.
Maar toch...

...vraag ik me eigenlijk het volgende af:
Ik begrijp dat men 'grensverleggend' wil zijn en 'niet braaf'. Dan ligt het dus voor de hand te grijpen naar het imago dat je krijgt met schelden en schreeuwen en plaatjes van doodskoppen. Tenminste, in de metaalsector doet men dat al jàààren.
Niets nieuws onder de zon dus.

Maar hoe extreem is dat tegenwoordig eigenlijk nog?
Ben je echt nog wel grensverleggend bezig met "your mother sucks cock in hell"?
Of is het eigenlijk meer traditie, en dus in feite niets anders dan zingen over rozen en regenbogen, à-la Fransje Bauer?
Net zoals het dragen van Lonsdale en (vroeger) een kale kop IMHO meer zegt over 'bij de groep willen horen' dan het tegenovergestelde, namelijk non-conformisme - wat misschien ooit de bedoeling was.

En nog zoiets: de mensen die zeggen "in mijn muziek kan alles", waar leggen die zelf hun grenzen?
Ik bedoel, "ik haat je" en samples uit de Exorcist (hoewel meesterlijke film) zijn niet mijn persoonlijke smaak, maar blijkbaar wel van een grotere hoeveelheid mensen hier.
Maar wie durft er dan écht grensverleggend bezig te zijn, en tenminste nog een echte taboe aan te snijden?

Een aantal suggesties:
-stukjes Marc Dutroux samplen, danwel een subtiel nummer waarin de fysieke kinderliefde wordt verheerlijkt?
-samples van mensen die dood liggen te gaan (tip: neem iemand uit de lokale vriendenkring!) recorden, en dan opnemen als ludieke onderbouwing van het volgende deuntje?

Nogmaals: da's niet echt m'n persoonlijke smaak, maar wél iets waarmee je tenminste nog écht taboes doorbreekt een een pittig image neerzet als artiest... ;)
Ik denk dat iedereen aanvoelt dat dit dus te ver gaat. Maar waarom dan, eigenlijk?

Laatst gewijzigd:

Maar wie durft er dan écht grensverleggend bezig te zijn, en tenminste nog een echte taboe aan te snijden?

Een aantal suggesties:
-stukjes Marc Dutroux samplen, danwel een subtiel nummer waarin de fysieke kinderliefde wordt verheerlijkt?
-samples van mensen die dood liggen te gaan (tip: liefst iemand uit de lokale vriendenkring!) op te nemen in het volgende deuntje?

Nogmaals: da's niet echt m'n persoonlijke smaak, maar wél iets waarmee je tenminste nog écht taboes doorbreekt een een pittig image neerzet als artiest... ;)
Ik denk dat iedereen aanvoelt dat dit dus te ver gaat. Maar waarom dan, eigenlijk?

de fysieke kinderliefde: Ooit naar Doe Maar's "Belle Helène" geluisterd ??
samples van stervende mensen: Hoeveel wilt u er hebben ? Van Metallica tot 2Pac, het is gedaan.

Niet zozeer dat ik me nou zomaar kan vinden in die teksten, maar het is duidelijk WEL algemeen geaccepteerd !

Alles kan/moet gezegd worden, maar wat daarvan omgezet moet worden in daden is een ander verhaal.

Van de µziek en de acne.

Van de µziek en de acne.

Vergeet ook de puberpubliciteit niet. Wat door de wegens werk
afwezige ouders als schokkend wordt ervaren, geeft de hormonaal
geperturbeerde adolescent een mogelijkheid zich/haarzelf te definiëren.
Dat was zo met het lange haar en de klederdracht van de The Rolling Stones,
door hun toenmalige manager Andrew Loog Oldham mooi uitgebuit en loopt via de
The Sex Pistols, met uitbater Malcolm Mclaren achter de kassa, door tot in de huidige
muziekstromingen. Ook de "pelvische" gestiek van vrachtwagenchauffeur Elvis Presley had,
hoewel toen nog spontaan en niet bewust uitgemolken, waarschijnlijk een voor de amerikaanse
tiener toen zelfde ouderafschrikwekkende werking.
Dit zijn als het ware de initiatieriten van de westerse marktgeleide economaatschappij
( "de samenleving" als tegenleving ). Waar was ik. O,ja, hier.
Door de commercie en de massaconsumptie van de populairemuziek is dit mechanisme inmiddels
tot een kniereflex verworden, een makkelijk marketingmiddel. Let wel, dit is niet alleen een door
de platenmaatschappijen en managers opgelegd procedé. Ook voor de puberende muzikant is het nu een
stijl- en uitdrukkingsmiddel. De cirkel is rond: puberende muzikanten creëren een shock-imago ( denk
aan de uiterst belegen kinderlokker Marilyn Manson - een in zijn ontwikkeling gestagneerde intelectueel )
om de eigen grenzen te definiëren voor de hormonaal gekwetste onzekere tiener, die voor ( veels te veel )
geld middels de aanschaf van CD's, merchandising artikelen en blijvende mutilaties uiting kan geven aan de
onafhankelijkheid van de ouders. Ik revolteer dus ik besta!
Gewoonlijk verdienen de bemiddelaars het beste aan dit principe.
In deze steeds luider schreeuwende, springende, aandachttrekkende massa op consumptiedwang gerichte
aanbieders is de in stofjas geklede hardwerkende serieuze componist de grootste revolutionair.
Hij (M/V 0-88 jr) valt echter buiten de schaal en kan derhalve niet worden gemeten!

Gelukkig hebben we internet nog,
ISPdeRuiter

Laatst gewijzigd:
Amen!

Doe mij zo'n geile stofjas... :eureka:

4950.jpg

... mijn kans om nog es een hardwerkende serieuze revolutionaire componist te worden! :geslaagd:

Amen!

Doe mij zo'n geile stofjas... :eureka:

[...da's mijn kans ook nog es een hardwerkende serieuze componist te worden! :geslaagd:

Een mooi model, met slankafkledende kwaliteit.

Zelf geef ik de voorkeur aan de camelkleurige halflange ( onze melkboer had
er een ) voor opnames en mixage.

Voor het serieuze laboratoriumwerk uiteraard de ik mag wel zeggen klassieke
smetteloos witte lange ( tot over de knie!).

Lang leve onze revolutie!

met welgemeende synthvriendengroet,
ISPdeRuiter

Origineel geplaatst door 6 trak

mensen... die website omtrent de proza en visie van heer ISP de R a.k.a. R. Dieven moet er echt komen hoor...!

sterker nog: heer ISP verdient het leiderschap over een sekte !! (waarvan ondergetekende graag het eerste lid zou worden)

:halleluja

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back