MIDI footcontroller

Burp

[..]
Hoi,

Ik heb een Korg ES-1 en een groot gemis is de aansluiting van een voetpedaal om hem te starten/stoppen.
Nu vraag ik me af (heb al wat zitten zoeken hier, maar niet precies gevonden wat ik wil) of er MIDI-voetpedalen zijn die een MIDI -start/stop signaal kunnen geven zodat een aangesloten sequencer (zoals mijn ES-1) op die manier kan gaan lopen/stoppen. En het zou helemaal perfect zijn als zo'n pedaal ook nog een Program Change zou kunnen uitsturen met bijbehorende knoppen natuurlijk.
Bestaat zoets?

ja, ik ken wel zoiets maar eigenlijk alleen vrij uitgebreide (lees: dure) dingen zoals een Behringer FBC1010. Dan heb je gelijk tig programmeerbare knoppen en een paar pedalen.... Is misschien een beetje te veel van het goede.....

Een enkel pedaaltje niet, wel de Roland FC 200 (zie www.rolandus.com) , maar die is ook erg prijzig.
Misschien ligt hier nog wel een gat in de markt voor de creatieve geest!

Een korg pedaaltje dan

Een korg pedaaltje dan

Is dit wat?

Korg PS1 pedaal

info_PS1.jpg

Hiermee moet je toch makkelijk een functie in/uit kunnen schakelen. Welke functie dat is hangt natuurlijk af van het toestel waarop je hem wil aansluiten. Waarschijnlijk staat er in de handleiding uitgelegd op welke wijze je een functie kan toewijzen aan aangesloten pedalen. (en waarschijnlijk ook nog welke pedalen je kan gebruiken).

of een Roland pedaaltje

of een Roland pedaaltje

Ook Roland heeft dergelijke pedalen, zelfs twee types:

FS-5U & FS-5L

Bij de ene moet je de pedaal ingedrukt houden, bij de andere blijft hij ingeschakeld totdat je er opnieuw op drukt.

fs5l.jpg

fs5u.jpg

Qua formaat zijn bovenstaande Korg en Roland pedaaltjes perfect, maar wat ik uit de info (op sites) begrijp is dat het gewone pedalen zijn. Geen MIDI dus. En ik wil een pedaal dat een MIDI start/stop signaal uitstuurt. Zodat ik elke (midi)seqeuncer er mee aan/uit kan zetten, bijvoorbeeld mijn korg es-1. Mmm lijkt erop dat het niet bestaat?=(

Re: MIDI footcontroller

Origineel geplaatst door Burp
een groot gemis is de aansluiting van een voetpedaal om hem te starten/stoppen.

Intussen ben ik er ook achter gekomen dat er inderdaad geen pedaalaansluitingen zijn. Had ik even niet gelezen :stupid

Via MIDI dan?

Yamaha MFC-10

Mfc10.gif

Roland FC-200

95000182-front.jpg

Origineel geplaatst door Burp
Bedankt voor reacties. Maar inderdaad zijn allebei wel wat overdone voor wat ik wil. Mmm. Misschien mijn ES-1 modden zodat ik een eenvoudig pedaaltje in kan pluggen? Lijkt me lastig apparaat om te modden...

Het lijkt me makkelijker om zelf een pedaal met midi out te fabriceren dan de ES te veranderen. Staat er nergens op het net een schema voor een midi-controller?

Yep, ik denk idd dat het makkelijker is iets te fabriceren dan mijn es-1 te modden...
Ben even wat wezen surfen en heb dit gevonden:

http://tomscarff.tripod.com/foot_pedal/foot_switch_pedal.htm (70 euros)

Mmm bedenk me dat ik ook mijn alesis MMT8 kan gebruiken, daar zit wel een jack in voor een pedaal, en die stuurt vast MIDI start/stop... ga ik es ff proberen. (Is wel weer een extra apparaat d'r bij, maar ok).

Back