Origineel geplaatst door NiFF
de reacties die ik hoor die het standpunt ondersteunen dat je een dure geluidskaart nodig hebt voor een goede sound zijn allemaal gebaseerd op een 'gevoel'. de hardware is duurder, en sommige mensen schreeuwen heel hard dat je een prutser bent als je geen dure geluidskaart hebt, dus het MOET haast wel een verschil maken.
ik vertel je bij dezen dat jij het verschil tussen een audigy2 en een 1212m niet gaat horen als je het zelfde signaal er doorheen stuurt. punt.
als je een goede sound wilt hebben, dan zijn er efficientere manieren om vooruitgang te boeken.
koop liever een boek over geluidstechniek, en lees eens wat dingen over het maken van een goede eindmix.
dan ga je met -veel- grotere sprongen vooruit.
als ik zo de gemiddelde gebruiker op deze site inschat dan denk ik dat het voor de meeste mensen weggegooid geld is om een geluidskaart van meer dan 200 euro te kopen.
in ieder geval niet als de enige reden 'geluidskwaliteit' is omdat dat verschil nihil is (zoals de test in deze thread aantoonde).
maargoed, je moet met je spaarcentjes doen wat je zelf wilt, maar word niet zo'n kneus die iedereen napraat.
de soundblasters zijn populair en hij zit waarschijnlijk zelfs in de computer van je oma ingebouwd.
dus ze zijn minder stoer dan een kaart waar op de doos 'professional' staat, maar koop je een geluidskaart om indruk op je vrienden te maken of om muziek te maken?
de verschillen die de aanschaf van een duurdere kaart -wel- rechtvaardigen zijn meerdere in- en outputs, adat aansluiting, meer dsp power, meer kanalen, mogelijkheden om uit te bouwen, betere meegeleverde software, dat soort dingen.
maar geluidskwaliteit... nee.
tenzij je zo iemand bent die ook vindt dat je een betere sound krijgt als je gouden pluggen gebruikt. er zijn mensen die beweren dat ze het verschil horen. hehe.
als je dat soort dingen kunt "hoort" dan moet je geen muziek maken... dan moet je bij het circus!
wouter.