d.b.1
MENS
ook bedankt heb toch weer een paar nieuwe dingen opgestoken van zowel fuse als niff
heb heb dan ook echt genoten van deze diascussie
heb heb dan ook echt genoten van deze diascussie
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.

Origineel geplaatst door Hanz
Dat upsampling mogelijk is bij vele chipsets (let wel, het gaat even helemaal niet over DACs in dit geval - er kan immers worden geupsampled zonder in eerste instantie tot D/A conversie over te gaan) wil niet zeggen dat dit ook wordt uitgevoerd. Ik ben absoluut geen expert op dit gebied, maar ik kan me bijna niet voorstellen dat 'vrijwel alle DACs' (chipsets, neem ik aan) upsamplen. Waarom zouden ze?

Niff, je hebt je punt gemaakt, ook wat betreft koppigheid [edit: waarmee ik dus bedoel dat Niff zijn punt gemaakt heeft over andermans koppigheid]. Ik denk dat de opmerking van Fuse dat hij er even niet zo'n zin in heeft er ook mee te maken heeft dat je keer op keer blijft zeggen hoe halsstarrig hij is (correct me if I'm wrong). Verder geeft iedereen je hier gelijk, dus je hebt weinig te klagen, lijkt mij. Laten we koppigheid in deze thread dus verder maar als een gepasseerd station beschouwen, toch?Origineel geplaatst door NiFF
Een discussie wordt natuurlijk vrij zinloos wanneer de ene partij argumenten en uitleg blijft aandragen, en de andere partij gewoon blijft roepen wat hij altijd riep zonder er over na te denken.
(...)
Ik hoop dat dit misverstand nu zo'n beetje rechtgezet is, want ik word er een beetje moe van om tegen een niet luisterende menigte te praten die gewoon domweg blijven roepen wat ze altijd al deden zonder te luisteren naar iemand die met onderbouwde tegenargumenten komt.
Als je niet wil luisteren of nadenken dan houdt de discussie op voor mij.

Origineel geplaatst door Cheimoon
Niff, je hebt je punt gemaakt, ook wat betreft koppigheid.

|
Bericht door een moderator:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Origineel geplaatst door fuse
Welke conclusies trek ik hier uit?
Audigy is een interne geluidskaart en heeft last van EM straling wat meer ruis oplevert. Iets wat niet met klinische test opvalt maar in de praktijk dus wel.
AD/DA converters is maar een klein onderdeel van een hele verzameling schakelingen die in de volksmond ook AD/DA converters genoemd worden. Kwaliteit van elektronica kan grote invloed hebben op het geluid. Ook al zijn de specs van deze converters nog zo goed.
The Crystal trade mark which belongs to Cirrus Logic is used for a wide range of converters - from cheap AC'97 codecs for $10 sound cards to luxurious and pricey DACs designed for Hi-End and professional equipment. Nonetheless, the CS4382 DAC used here is not a cheap solution. It's 5-6 times dearer than DACs used in ordinary sound cards (according to the price data from the manufacturers' sites), and the converters are just a stair lower and have characteristics a little bit inferior to those of much more expensive top stereo Crystal DACs. Although the 4382 is a chip of the last year line, the current model 4383 has nothing new except the support for muting of rear channels.

Origineel geplaatst door fuse
De PR marketing machine van Creative draait al weer op volle toeren om de consumenten lekker te maken voor een extreme fidelity versie van hun geluidskaarten.
Erg veel gebakken lucht weer want met veel bla bla worden er weer massas specs over de toonbank gesmeten. Opmerkelijk was het verhaal dat mp3's door deze kaart beter zouden klinken. Waarschijn interpoleert (gokt) de kaart de data die is weggelaten door encodering weer enigzins terug. Dat dit dan evt beter zou klinken laat ik in het midden want ik heb het nog niet gehoord.
De hele discussie is eigenlijk doodgebloed. Feit blijft wel dat het niet zo makkelijk is om te 'bewijzen' dat de ene kaart beter klinkt dan de ander. Waarschijnlijk omdat de verschillen niet zo heel erg groot zijn op de meetbank. Naar wat ik me kan herinneren het grote punt wat Niff destijds als theorie opzette.
Desondanks meen ik toch met het laatste voorbeeld te hebben kunnen aantonen dat je op het zicht kleine verschillen in meetwaarden toch in duidelijk verband kunt leggen met geluidskwaliteit. En daaruit was ook het verschil in geluidskwaliteit tussen een Audigy en Audigy 2 te verklaren uiteindelijk, niet bijzonder groot maar toch merk- en meetbaar. Alleen was dat verschil met een goedkope onboard geluidskaart en die 2 andere kaarten ook niet zo bijzonder groot.
En wat het menselijk oor betreft is die zo gevoelig dat die veel nauwkeuriger verschillen kan opmerken dat de gebruikte meetapparatuur hier. Een getrained oor kan dit nog veel beter.
Alleen is dit veel moeilijker te bewijzen en kunnen resultaten afhangen per keer dat je luistert. En als de verschillen kleiner worden wordt het voor het gehoor ook moeilijker en wordt de kans op 'esoterisch' gehoor ook groter. (Dat blinden aanzienlijk beter kunnen horen lijkt me op zich al genoeg aanwijzingen geven dat gehoor wel degelijk door meer stimulans getrained kan worden.)
Dan kun je met lange termijn testen toch nog verschil duidelijker gaan merken.
Die ouwe Audigy kaart van mij ligt al meer dan een jaar in de kast stof te happen. Ik werk nu met een spdif out naar m'n mixer toe en ik merk gewoon dat op dat vlak het geluid gewoon veel prettiger en nauwkeuriger is geworden dan toen ik die Audigy nog gebruikte.
En in hoe verre heeft een goede geluidskaart dan invloed op je geluid?
Er is een verschil hoorbaar en meetbaar. Maar het heeft niet zulke gigantische invloeden als marketing ons wil doen geloven.
Hoe beter je gehoor is ontwikkeld hoe eerder je verschillen zal gaan horen en hoe eerder de neiging om naar beters te zoeken. Alleen dan kom je de prijs/prestatie verhouding al snel tegen.
Wat Creative betreft betaal je toch wel erg veel voor een geluidskaart. Er zitten dan ook veel extra dingen bij die je voor muziek niet eens perse nodig hebt. Wat dat betreft ben je beter af bij Emu varianten of andere merken waar je ook nog extra muzieksoftware bij krijgt die je kunt gebruiken. Eventueel om die software up te graden.