Welke kaart voor gitaar-recording?

Max Mo Que

Nieuwkomer
Beste mensen,

Ik wil graag wat advies vragen. Ik speel al heel wat jaren gitaar en wil nu eens het een en ander serieus zelf opnemen.
Ik heb een degelijke pc, een AMD XP 2800, 1gb geheugen, 120gb harde schijf en een soundblaster Audigy 2.
Nu ben ik op zoek naar een degelijke audio interface, het gaat mij echter voornamelijk om het opnemen van m'n gitaar (evt af en toe een keyboard). Ik heb de laatste tijd veel op internet zitten zoeken en veel in forums gelezen. Er is echter zoveel informatie te vinden en iedereen heeft natuurlijk z'n eigen voorkeur, ik kom er eigenlijk niet uit. Er is dan ook zoveel keuze, PCI interfaces, FireWire Interfaces, USB Interfaces.......
Ik ben verder geen techneut, dus qua bits en herz zegt het me allemaal niet zoveel. Ik zoek gewoon een degelijke audio interface waar ik een goed zuiver geluid mee kan opnemen.
Tevens is het zo dat m'n koeler in m'n pc aardig wat geluid maakt......is dit een groot bezwaar..?

Ik zou het waarderen als ik wat advies zou kunnen krijgen.

Alvast vriendelijk bedankt.

Max

Geen ervaring met dit alles, maar is DIT misschien iets?
Lijkt mij ideaal!

Origineel geplaatst door Zoidsity
Geen ervaring met dit alles, maar is DIT misschien iets?
Lijkt mij ideaal!

wel ervaring........en het is BIJNA ideaal.

De guitarport is wel een erg goedkope oplossing voor dit, maar de gebruiks-interface is (imo) om te huilen.
Zonder comp doet dit bakje helemaal niks, en de bijbehorende software is wel uitgebreid, maar door een
enigzins vervelende menu-structuur niet echt het toonbeeld van gebruiksgemak.

Je bent beter af met een ander bakje van line6, bv de POD XT ofzo, alleen zijn die ook wel wat prijziger.

Probeer deze eens: http://www.behringer.com/V-AMP/index.cfm?lang=ENG

Het enige "nadeel" wat je met deze dingen zult hebben (maar dat heb je ook met de guitarport of de pod XT) is dat je voor het daadwerkelijke opnemen toch nog een geluidskaart nodig hebt (zoals je SB).
Deze bakjes zorgen er alleen voor dat je geen verdere problemen hebt met signaal-niveau's en dat je flink met amp-modelling aan de gang kunt.

Bedankt voor jullie antwoord,

Ik ben reeds in het bezit van de (oude) POD. Een geweldig apparaat, ik weet dat je met de nieuwe POD Xt via USB dat ding direct aan je pc kan hangen om op te nemen, maarja om nog een POD te kopen zie ik niet echt zitten. Het zal dus via m'n geluidskaart moeten. Echter als ik m'n POD in m'n soundblaster plug krijg ik een naar mijn idee niet echt lekker geluid. (zeg maar gerust waardeloos...) Naar mijn mening is een soundblaster dan ook niet echt gemaakt voor audio recording. Dat is de reden dat ik op zoek ben naar een audio interface welke wel gemaakt is voor audio opnamen. Wat ik op internet in forums lees is dat je wel het beste kunt gaan voor een PCI interface en niet voor FireWire of USB.....

Ik ben er nog niet uit, maar dat komt nog wel. Geld is niet zozeer het probleem, ik wil alleen niet iets aanschaffen waar ik te veel problemen mee ga krijgen :-)

Max

Firewire en USB is duurder over het algemeen.

Misschien dat je die oude pod kan verkopen en die nieuwe kan aanschaffen?

Maar een PCI M-audio audiophile is misschien dan wel wat voor je?

Origineel geplaatst door Max Mo Que
Ik ben reeds in het bezit van de (oude) POD.

Dan hoef je alleen nog maar een fatsoenlijk soundkaartje te hebben met gebalanceerde ingangen.
bv deze als je nooit ergens anders als thuis je opnames wil maken
en deze als je dat wel wil

Als geld geen probleem is moet je eens naar de Nuendo doos kijken.
Dit is eigenlijk RME.

Een kennis van mij is een enorm goede gitaris en werkt hiermee.
Gebruikt ook realtime effecten uit SX als hij inspeelt en dat werkt prima via deze doos zonder
hoorbare latency.
Ze hebben een aantal varianten dus ik weet niet precies welke hij gebruikt. Hij is wel iemand
die voor kwaliteit gaat en als geld niet zo'n probleem is zou ik daar altijd voor gaan, zeker als je
je gitaarsound zo goed mogelijk wilt opnemen. Reken wel op 900 a 1000 euro maar dan heb je
wel wat!

gr. Tom

Ik heb inderdaad ook al lopen denken aan de Multiface van RME, kost wel wat maar geluidskwaliteit vindt ik wel belangrijk.
Ik heb verder geen enkel idee wat de tegenwoordig populaire firewire en usb interfaces voor qualiteit leveren. De geluidsqualiteit zal ongetwijfeld goed zijn maar ik lees wel veel over driver en instalatieproblemen....
Een PCI oplossing lijkt mij voorlopig het beste...

We komen er wel..:-)

Max

Altijd iets kopen wat NU werkt. Niet iest waarvoor in de toekomst verbeteringen worden beloofd.

Lynx en RME zijn zo'n beetje de beste kaarten in die prijsklasse.
Voor Apogee ga je minimaal 2X zoveel betalen maar het kwaliteits verschil is erg klein.
Het kwaliteitsverschil met Lynx en RME in vergelijking met bijvoorbeeld M-audio, terratec, layla en meer van dat soort kaarten is veel groter...

Lynx heeft helaas niet veel keuze. Met RME kun je alle kanten op.

gr. Tom

Back