Welk work station is het beste??

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

phochos

Berliner School Artist
Ik zit te dubben welk work station het beste voor mij zou zijn. Ik wil in ieder geval de nodige geluiden, een zestiensporen recorder erin, eventueel een sampling afdeling en een floppiedisk of mogelijkheid tot harde schijf.

Persoonlijk zat ik te denken aan de volgende bakken:

Yamaha Motif, Korg Triton, Roland Phantom, Korg Karma.

Welke zou het beste zijn voor me?????????????:confused: :D

Phochos

Ik zou dan absoluut voor de nieuwe Triton Extreme gaan vanwege de sound en de features.

Korg - Triton Extreme 88

De Triton lijn gaat nu nog verder met de Triton Extreme! Een workstation/sampler met alle features van de populaire Triton en meer! 160 MB wave ROM, 1334 programs en 50 drumkit en 256 programs en 9 drumkits General Midi, 120-stemmig polyfoon, een 16-bit, 48 kHz sampler, compatible met de belangrijkste systemen en uitbreidbaar tot 96 MB RAM; monsterlijke cijfers! Verder biedt de Extreme een buizen preamp voor het toevoegen van warmte aan de interne sounds of de externe samples. Via USB te koppelen aan externe apparatuur.

16 sporen recorder op zo'n workstation?

Gaat je knaken kosten!

Een karma en een redelijke computer zou ik zeggen.
En als je die computer alleen voor opnemen gebruikt met een programma zoals cubase SE of zo is het makkelijk te doen.

Re: Welk work station is het beste??

Origineel geplaatst door phochos

Welke zou het beste zijn voor me?????????????:confused: :D

Phochos

koop ze gewoon 1 voor 1, en als je spijt krijgt koop je 1 van de vorige weer terug en als je je daarna toch nog bedenkt koop je gewoon die andere, maar misschien koop je 2 weken later liever die ene weer :D

(...) Persoonlijk zat ik te denken aan de volgende bakken:
Yamaha Motif, Korg Triton, Roland Phantom, Korg Karma.
Welke zou het beste zijn voor me?

2 gouden tips voor elke aanschaf:

1] Je moet bij de keuze niet alleen naar specs kijken (hoeveel voices, welke fx's enz enz) maar ook naar de interface bijvoorbeeld. Ik geef als voorbeeld: op een Yamaha ben ik altijd de weg kwijt! Bij een Korg heb ik juist nooit een handleiding nodig. Dit soort dingen zijn persoonlijk. Pas de interface bij jou dan haal je ook meer uit dat apparaat!

2] Je moet hem mooi vinden klinken! Dat betekent naar de winkel gaan en spelen. Voor mij was de Karma de beste. Sowieso vind ik Korg vaak mooier klinken dan Roland of Yamaha*.
De keuze Triton of Karma zou simpel kunnen zijn; de Triton heeft een sampler en de Karma heeft GE's. Wat is vind je belangrijker.

(*alleen de MS2000 moest bij afleggen tegen de K-Station - maar dat terzijde)

Uit die vier - Motif ES of Fantom XR.

Moet 't perse toetsen hebben? :)

Re: Re: Welk work station is het beste??

Re: Re: Welk work station is het beste??

Origineel geplaatst door Bahamut
koop ze gewoon 1 voor 1, en als je spijt krijgt koop je 1 van de vorige weer terug en als je je daarna toch nog bedenkt koop je gewoon die andere, maar misschien koop je 2 weken later liever die ene weer :D

}:|

Is een PC met enkele softsynths een goede controller niet meer iets voor jou?
Het zou in ieder geval veel makkelijker zijn voor al je "studio reorganisaties". :D

Anders zou ik voor de Triton gaan en er staat toevalig hier een.

Origineel geplaatst door fuse
16 sporen recorder op zo'n workstation?
Gaat je knaken kosten!
Een karma en een redelijke computer zou ik zeggen.
De Sequencer van de Karma (en de Triton - identiek) is een prima 16 sporen gebeuren. Ik stuur er ook externe dingen mee aan.

Als je het goed doet heb je echt niet meer sporen nodig.

Ik wil in ieder geval de nodige geluiden, een zestiensporen recorder erin

Als je MIDI-sporen bedoeld, dan is er niet echt een probleem want alle huidige workstations hebben dat standaard aan boord. Audio sporen daarentegen ...

Welke is de beste voor jou? Geen flauw idee, echt. Je kan misschien best eens rondneuzen op de forums van dergelijke workstations zodat je kan zien tegen welke problemen/moeilijkheden je kan aanlopen. Vaak (heeeeel vaak) vind je daar ook de standaard threads zoals "Motif vs Fantom vs Triton vs ...". Je moet dus zeker eens een bezoekje brengen aan:

www.irishacts.com (korg related synthforum)
www.karma-lab.com (Korg Karma)
www.motifator.com (Yamaha Motif en Motif ES)
www.tritonhaven.com (Korg Triton related forum)
... (ja, ff googlen doet wonderen, ik ken ze niet allemaal uit m'n hoofd)

Download ook de handleidingen van bv. Yamaha Motif (ES) en Korg Triton/Karma, altijd interessant om eens in te kijken.

Nieuw kost een beetje workstation al gauw een hoop geld maar tweedehands kan je tegenwoordig interessante koopjes doen. Trouwens, sommige 'oldies' ,zoals een Korg Trinity, Yamaha EX, Roland XP, zijn ook niet oninteressant hoor.

En natuurlijk, een bezoekje aan je favoriete muziekwinkel om ze eens uit te proberen.

Enfin, welke je ook zal kiezen. Bedenk wel dat je een redelijke leertijd zal moeten doorstaan want een workstation is sowieso 'complexer'. Dat merk je aan de omvangrijke handleiding(en).

Ik wens je alvast veel leesgenot voor de komende dagen (weken).

De Kurzweil K2500/2600/2661 production stations hebbben naast een
32 sporen sequencer ook de mogelijkheid van RAM-tracks.
Je kunt twee sporen opnemen via de sample kaart (bijv. zang en gitaar) of
je kunt gemaakte sequences "wegschrijven" of "tussenmixen" naar een sample.
Met de volle 128 MB kun je dus 12 minuten CD-kwaliteit vastleggen.
Deze resulterende samples kunnen uiteraard weer met het hele VAST en KDFX-
circus bewerkt worden.
Met de K2661 kun je dat ook nog eens via een ADAT-bridge met je computer of
digitale recorder op 8 sporen integreren.

Ach, sommige mensen...
ISPdeRuiter

Gewoon de phantom X7 doen, of Triton extreme, die vind ik ook wel rauw klinken, maar die roland heeft skipback sampling en dat is wel zo vet, en een coler lcd is toch ook wel lkkr, maar ik moet zeggen die triton extreme
en die tube of iets, das ook wel strak...

Ik zelf zelf heb nog expansies van de srx series van Roland dus je snapt wel welke ik pak, en was zeer te spreken
over de xv serie, dus ik blijf trouw.
en ja skip back sampling, check de roland.com (usa) Phantom demo, staan nu vele nieuwe demo's bij...
voor als je het nog niet wist.

Succes!

Ps: maar eingelijk is dit gewoon ... vraag, want ze zijn allemaal top...
Ik zou idd gewoon naar de sound (algemeen/fx - routings etc.) kijken van de works en de gebruikersinterface.

mmmmmm.. triton ken ik niet zo goed... maar ben weg van de motif es en de karma...

en ik denk persoonlijk dat je de karma leuker vind phocos...

vind ze allebei niet moeilijk in het gebruik, alleen ze zijn beiden zo uitgebreid... heerlijk. maar in mijn geval geef ik de voorkeur aan de karma wat betreft electronische muziek en vage sounds.
de motif gebruik ik liever on stage!

de karma functionaliteit was ook al beschikbaar op de triton trouwens!

die Motif serie kan toch plug-in boards van DX7 en AN1x erin? dan is die t intresantste denk ik want daar is de breedste geluidenpallet mogelijk

overigens is de Yamaha ex7 ook een mooie workstation, wat ouder, dus goedkoper. hetzelfde geld voor de Roland XP-serie .

kwa merk spreekt mij op sample based Yamaha meer aan dan Roland en van Korg ken ik niks wat met samples werkt.

Dan nog een vraag van mij :

Welk workstation heeft de meeste draaiknoppen om de geluiden real-time te tweaken bij bv het sequencen of editten ?????

:biertje:

Eigenlijk weer zo'n typische 'wat moet ik (evt) kopen?' draad.

En vervolgens weer een aantal mensen die de synth die zij ook hebben promoten.
Is op zich niets mis mee. Maar is het niet wat kortzichtig?

Is een workstation wel wat je zoekt?
Want naast dat ze gruwlijk duur en altijd beperkter zijn tov alternatieven is het vaak dat je vast zit aan een manier van geluiden opwekken. Evt met (best wel dure) expansies om dat uit te kunnen bouwen.

Ik zie workstations meer als een soort muziekale notepads om ideeen uit te werken.

Sinds de opkomst van de computers is het fenomeen workstation nogal schaarser geworden. En niet voor niets omdat je behoorlijk flexibel bent. En natuurlijk het overzicht ongekend.

Dus een Macje of een PCtje is een interessant alternatief om toch eens over na te denken.

Origineel geplaatst door Jena_mu6
Vooral niet de Karma doen..........(heeft straks iedereen zo'n ding)

das ook weer zo ;-)

Origineel geplaatst door bass
Dan nog een vraag van mij :

Welk workstation heeft de meeste draaiknoppen om de geluiden real-time te tweaken bij bv het sequencen of editten ?????

van bovengenoemde denk dat de karma het meeste draaiknoppen heeft 8 knoppen voor karma systeem,
en 4 voor effecten, hier zit nog een selector bij zodat je zo op a op b of a en b kan zetten, dus eigenlijk 12 combo's.

verder vind ik de joystick van de karma veruit het beste.
(daar boven zitten ook nog effect buttons sw1 en sw2) waar die voor zijn weet ik eigenlijk niet.. maar goed die zitten er ook nog op!

ik denk gewoon dat de karma een van de beste all-round workstations is die er is. kleiner maar uitgebreider dan de triton, en minder statische en oudbollig als de motif.
karma zit geen sampler op, maar ik mis hem niet (het was natuurlijk een leuk extraatje geweest) en verder vind ik de prijs van de karma het meest aantrekkelijk. toch veel goedkoper dan de andere workstations.

twee nadelen van de karma?

1) vind het schermpje niet zo heel erg fijn. rode kleuren, ik weet niet maar niet mijn favoriet
2) dat ding is zo gigantisch uitgebreid en er zit zoveel op, dat ik nog 2 maanden full-time bezig ben om alles wat mogelijk is uit te vinden....

:halleluja

ik zelf heb ook een karma, waanzinnig mooi, zeker met die ge's, het is gewoon mogelijk om 1 noot minuten lang continu anders te laten klinken door hem alleen maar ingedrukt te houden en daar random ge's op los te laten.
De drum sectie klinkt vol en erg goed. Verder kun je hem ook gewoon als gm workstation gebruiken, dus meespelen met midifiles is geen enkel probleem.

is het dan allemaal alleen maar geweldig zo'n karma? Nee dus, hier mijn kritiek punten:
- de hardware sequencer is niet geweldig en kan maar 1 song per keer in zijn geheugen hebben (dus een floppy met je andere songs moet altijd in je karma zitten).
- editten van de patterns in de hardware sequencer is lastig
- die karma is zo tering complex dat je maanden bezig bent om alles een beetje onder controle te krijgen
- Eigen GE's maken is niet mogelijk. Hier heb je een extern pakket voor nodig wat aanvullend gekocht moet worden.

Aan de andere kant klinkt die karma zo goed, en heeft dermate veel mogelijkheden dat het waarschijnlijk zo is dat als je hem hoort dat je hem direct wil kopen, ik ken geen workstation die zo goed klinkt (wat met name door de GE's veroorzaakt wordt). De fx sectie is geweldig. de sounds zijn erg vol. De drumsets klinken goed tot zeer goed. Via de knoppen heb je realtime control op alles wat er in de karma gebeurt. En alle GE's kun je ook nog eens naar je andere synths sturen. Ik stuur bijvoorbeeld vst's aan met mijn karma waarbij ik van alles laat gebeuren op cutoff controls, arpeggiator patters en panning. Deze kan ik dan allemaal realtime sturen.

Mocht je geinteresseerd zijn, hier een song die ik hier al eerder gepost heb waarin een aantal sounds uit de karma komen (o.a. de gitaar)
Pascal & Robinez - Mysterious Feeling

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back