welke monitoren?

De ruimte hier is 2 M bij 1,5 M dus zou ik inderdaad voor een kleinere moeten gaan.
De Genelec 8040 zou me dus kunnen aanraden als het gaat om in elk geval Ambient muziek?
.
Genelec 8040's zijn overkill in een ruimte van 2 x 1.5 meter. De 8030's zijn dan meer passend, en misschien leveren de 8020's al voldoende.

De ruimte hier is 2 M bij 1,5 M dus zou ik inderdaad voor een kleinere moeten gaan.
De Genelec 8040 zou me dus kunnen aanraden als het gaat om in elk geval Ambient muziek?
Nee zoals hier gezegd met ruimte van 2 x 1,5 moet je dat (8040) zeker niet doen.
Ik vraag me wel af of er niet een ondergrens is qua ruimte waarbij monitors nog zinvol zijn.
2 x 1,5 m. is erg klein dan is koptelefoon misschien toch het enige wat nog werkt.
Misschien dit even verkennen: SUBPAC - The New Way to Experience Sound: Feel it.™ , werd ooit gehyped maar heb er zelden nog wat over gehoord

Heb nu in mijn home studioruimte van 3.5m bij 3.0 m, drie sets monitors, te weten : krk 6 3th gen - Yamaha HS5 - en een set Adam A7x incl Sub8.
De ruimte is akoestisch flink aangepakt. Nou zou je zeggen dat een sub niet nodig is voor een dergelijke kleine ruimte, maar gemasterd met de Sub bleek ik toch nog wat te veel laag in mijn nrs te hebben.
De Krk's bevallen me eigenlijk helemaal niet, de HS5 geeft naar mijn idee vrijwel geen laag, en de Adam A7's zijn de beste van de set en het zal wel aan mij liggen, maar ik heb de indruk mis wat mid's te missen?
Ik ben er een beetje klaar mee en vraag me af of het wegdoen van de KRK's én de HS5 set en deze te vervangen voor een setje Neumann KH 120 II ?
Zou dit een goede verbetering zijn?

Zou kunnen maar ik doe dat liever niet,
Als ze na aankoop tegenvallen is terugbrengen binnen twee weken ook mogelijk maar het geeft hoe dan ook een hoop ellende bij de leveranciers.
Alles met beschadigde verpakking wordt B stock , en alles wat netjes terug gekomen weer gewoon 'nieuw' verkocht, je weet nooit zeker of jij de eerste bent die het uitpakt....

Heb nu in mijn home studioruimte van 3.5m bij 3.0 m, drie sets monitors, te weten : krk 6 3th gen - Yamaha HS5 - en een set Adam A7x incl Sub8.
De ruimte is akoestisch flink aangepakt. Nou zou je zeggen dat een sub niet nodig is voor een dergelijke kleine ruimte, maar gemasterd met de Sub bleek ik toch nog wat te veel laag in mijn nrs te hebben.
De Krk's bevallen me eigenlijk helemaal niet, de HS5 geeft naar mijn idee vrijwel geen laag, en de Adam A7's zijn de beste van de set en het zal wel aan mij liggen, maar ik heb de indruk mis wat mid's te missen?
Ik ben er een beetje klaar mee en vraag me af of het wegdoen van de KRK's én de HS5 set en deze te vervangen voor een setje Neumann KH 120 II ?
Zou dit een goede verbetering zijn?
KH 120’s zijn sowieso een verbetering, xou er wel een sub bij doen. A7’s zijn toch prima? Ik vond ze destijds wel een beetje vermoeiend in het hoog maar daar denkt niet iedereen zo over (en was de eerste serie).

Ik ben heeeeel blij met de BM5A'tjes. 8)
Dit was ik in 2005. Na 20 jaar zijn de Dynaudio’tjes nog steeds functioneel maar ik denk inmiddels wel hard over upgraden. Want iets meer laag, iets beter, iets mooier, mag na 20 jaar wel een keer.

Mijn oog is gevallen op Genelec the ones, misschien de 8341, maar eigenlijk wil ik ze wel graag een keer demo’en, maar waar kan dat tegenwoordig nog? Zijn er winkels in regio Rotterdam die meerdere monitors op demo hebben?

Dit was ik in 2005. Na 20 jaar zijn de Dynaudio’tjes nog steeds functioneel maar ik denk inmiddels wel hard over upgraden. Want iets meer laag, iets beter, iets mooier, mag na 20 jaar wel een keer.

Mijn oog is gevallen op Genelec the ones, misschien de 8341, maar eigenlijk wil ik ze wel graag een keer demo’en, maar waar kan dat tegenwoordig nog? Zijn er winkels in regio Rotterdam die meerdere monitors op demo hebben?
Regio Rotterdam zou ik het zo niet weten. Bij Bax (iig in Goes) kon je altijd monitors testen maar was de setup zo dat je het niet goed kunt vergelijken. Bij www.msv.nl kan het volgens mij wel en heeft ook top merken die je niet overal kunt krijgen. Ik ben er zelf nooit geweest maar hoor wel goede verhalen van mensen die ik ken die er zijn geweest. Is wel in Heerenveen. Maar in deze prijsklasse zou ik niet besparen op stuk reizen naar plek waar je goed kunt testen.

Hey, ik ben aan het overwegen om een tweede setjes monitoren aan te schaffen, mix cubes, voor de mid range focus die ik dan dus naast mijn mains wil gebruiken. Je komt dan al snel bij de Auratones uit, maar nu zag ik ook deze Angry Box, iemand die al eens aan de tand gevoeld?

Plek van de subwoofer maakt niet veel uit. Bij die lage frequenties is je gehoor niet gevoelig voor richting. Cut-off niet al te hoog zetten dan he.
De genoemde speakers zullen altijd beter zijn dan je PC speakers.
Een goedkope sub doet meestal alleen boem, wat duurdere ook bam bom bum en zijn beter bruikbaar voor muziek.
De plek van je subwoofer maakt, net als de plaatsing van je monitorspeakers, juist enorm veel uit. Hoe het geluid in je ruimte heen en weer kaatst kan letterlijk het verschil maken tussen 0 laag horen, en 2x of meer laag horen ten opzichte van het neutrale signaal. Phasing en resonantie kunnen ervoor zorgen dat sommige frequenties wegvallen, of juist luider overkomen.

Ik gebruik al jaren Dynaudio BM5 MKII speakers, maar die wil ik vervangen. Ik ben aan het twijfelen tussen de Dynaudio LYD7 en Adam A7V.

Dynaudio LYD7
  • Goedkoper
  • Ik heb nu ook Dynaudio, dus ben waarschijnlijk gewend aan hoe ze klinken.
  • Ik lees dat deze prettiger klinken, langer vol te houden (geen idee wat dat betekent) in vergelijking met de Adam A7V
Adam A7V
  • Perfect voor electronische muziek (Top!)
  • Erg gedetaileerd (Ribbon Tweeter).
  • Het niveau van detail kan ook vermoeiend worden. (Geen idee hoe dat voelt, maar goed, klinkt niet best :) ).
  • Als je tinnitus hebt, kan het werken met deze speaker dit verergeren. (Heb zelf wel wat last van oorsuizen, ik hoop juist dat de speaker zo goed is dat het niet erger wordt)
Het liefst zou ik voor de Adam gaan, het is weer es wat anders en het klinkt alsof het gaat helpen bij het mixen, meer detail. Ik ben alleen bang dat ik last krijg van mijn oren.

Iemand enige ervaring hiermee? Bedankt!

Ik gebruik al jaren Dynaudio BM5 MKII speakers, maar die wil ik vervangen. Ik ben aan het twijfelen tussen de Dynaudio LYD7 en Adam A7V.

Dynaudio LYD7
  • Goedkoper
  • Ik heb nu ook Dynaudio, dus ben waarschijnlijk gewend aan hoe ze klinken.
  • Ik lees dat deze prettiger klinken, langer vol te houden (geen idee wat dat betekent) in vergelijking met de Adam A7V
Adam A7V
  • Perfect voor electronische muziek (Top!)
  • Erg gedetaileerd (Ribbon Tweeter).
  • Het niveau van detail kan ook vermoeiend worden. (Geen idee hoe dat voelt, maar goed, klinkt niet best :) ).
  • Als je tinnitus hebt, kan het werken met deze speaker dit verergeren. (Heb zelf wel wat last van oorsuizen, ik hoop juist dat de speaker zo goed is dat het niet erger wordt)
Het liefst zou ik voor de Adam gaan, het is weer es wat anders en het klinkt alsof het gaat helpen bij het mixen, meer detail. Ik ben alleen bang dat ik last krijg van mijn oren.

Iemand enige ervaring hiermee? Bedankt!
Hoe kan die specifieke speaker tinnitus verergeren tov andere speakers?

Hier iemand met zowel adam's als eve's. Er zit een kern van waarheid in. Toen ik nieuwe monitors nodig had ben ik naar beide merken gaan luisteren. Adam klinkt voor mij analytischer/klinisch in het hoog. Bij langer luisteren is dat vermoeiender. De Eve's klinken voor mij 'smoother', terwijl ze vergelijkbare ribbon tweeters hebben. Daarnaast heeft de Eve bediening aan de voorkant en kun je met de ingebouwde DSP snel FF wat instellingen regelen. In de A7 kun je dan wel weer Sonarworks profielen inladen. Dat kan niet met mijn Eve Audio SC207, maar die corrigeer ik dan weer met IKM Arc Studio hardware. De woofer van de Eve is 6,5 en die van de Adam 7. De Adam heeft dan weer een draaibare tweeter. Tja... Als kalibratie in je ruimte erg belangrijk voor je is ga dan voor de Adam, die heeft dan nieuwere snufjes dan de Eve. Maar het blijft persoonlijk dat ik de Eve's prettiger vind om langer naar te luisteren. Ze zijn dan ook een stuk langer op de markt dan de A7V. Voor de Eve is er inmiddels ook een upgrade in de vorm van de SC2070, maar die zijn dan ook weer veel gedetailleerder dan de sc207 (en duurder).

Eve Audio is een afsplitsing van Adam audio: EVE Audio SC207: A great fit for every studio Inmiddels is er ook een Limited All Black versie zie ik.

Bedankt voor je uitgebreide reactie, Eve was ik nog niet tegen gekomen, HEDD wel inmiddels

Wat ik me afvraag, kun je wel lekker muziek maken op van die gedetailleerde speakers, of is het eigenlijk alleen fijn bij het mixen? Beide lopen mij door elkaar moet ik bekennen. Ik vind muziek maken het leukst natuurlijk, maar ik wil ook stappen maken met het afleveren van een goede mix.

Bedankt voor je uitgebreide reactie, Eve was ik nog niet tegen gekomen, HEDD wel inmiddels

Wat ik me afvraag, kun je wel lekker muziek maken op van die gedetailleerde speakers, of is het eigenlijk alleen fijn bij het mixen? Beide lopen mij door elkaar moet ik bekennen. Ik vind muziek maken het leukst natuurlijk, maar ik wil ook stappen maken met het afleveren van een goede mix.
Genelec ook goed om naar te kijken. Ik ben van Eve SC207 naar Genelec 8040 gegaan en was wel een stap vooruit vond ik qua detail. Prima speakers om muziek op te maken.

Back