welke monitoren?

Of ff bij Bax luisteren, zo ben ik aan mijn Adam tv5 gekomen.
Kan maar is totaal niet de zelfde ruimte je wil eigenlijk weten hoe de speaker bij jou thuis klinkt anders kan je net zo goed op reviews afgaan.
Bedankt voor je uitgebreide reactie, Eve was ik nog niet tegen gekomen, HEDD wel inmiddels

Wat ik me afvraag, kun je wel lekker muziek maken op van die gedetailleerde speakers, of is het eigenlijk alleen fijn bij het mixen? Beide lopen mij door elkaar moet ik bekennen. Ik vind muziek maken het leukst natuurlijk, maar ik wil ook stappen maken met het afleveren van een goede mix.
je speakers leren kennen in je ruimte is denk ik het belangrijkste en dat doe je door er lekker veel muziek op te luisteren

e speakers leren kennen in je ruimte is denk ik het belangrijkste
Op zich wel mee eens, maar in deze klasse kan je prima het verschil in karakter in een winkel horen. Als je nu meer dan 1000 euro per speaker gaat uitgeven is het een ander verhaal natuurlijk :)

Op zich wel mee eens, maar in deze klasse kan je prima het verschil in karakter in een winkel horen. Als je nu meer dan 1000 euro per speaker gaat uitgeven is het een ander verhaal natuurlijk :)
Ik was 1600 ex btw kwijt voor mijn Dynaudio LYD-48 setje, dus ik heb een ander verhaal natuurlijk.
Het duurde overigens wel een jaar voor ik helemaal gewend was aan die 3-weg na 10+ jaar 8040's 2-weg gehad te hebben.
Die dip die de 8040's hebben op de crossover is juist een sterk detail punt van de lyd's, dus dat komt in beginsel nogal schel over.
Dat loste ik op door er een EQ op te zetten in m'n DAW (aparte uitgang los van de track rendering) en die geleidelijk aan steeds verder terug te schroeven tot ik hem niet meer nodig had.
Op deze Dynaudio's is ook het hoogste hoog gedetaileerder. Nu heb ik eerder last van dat ik te weinig details hoor op bijna elke andere speakers.
Ik wil nooit meer terug naar 8040's. Ik pak nog liever mijn koptelefoon DT-1990 met passieve filter.

Geen seconde spijt van, inmiddels heb ik ze alweer 4 jaar en ben van plan de bijpassende sub aan te schaffen.

Ik zou zeggen, check alle Dynaudio LYD-48 reviews en probeer ze thuis eens, ze nemen relatief weinig plek in.
Dit is één van de goedkoopste 3 weg monitors die je kan kopen voor je studio en dan gelijk met zulke kwaliteit, top.

Laatst gewijzigd:
Ik ga binnenkort een paar Adam A7X beluisteren en als het wat is gaan ze mee naar huis. Heb ook mooiere, vooral duurdere gezien, maar daar kun je dan eq profielen inladen enzo. Dat is natuurlijk hartstikke mooi, maar ik was ook tevreden met mijn Dynaudio bm5a MKII, dus ik denk dat de A7X dan een mooie stap vooruit is.

Ik ga binnenkort een paar Adam A7X beluisteren en als het wat is gaan ze mee naar huis. Heb ook mooiere, vooral duurdere gezien, maar daar kun je dan eq profielen inladen enzo. Dat is natuurlijk hartstikke mooi, maar ik was ook tevreden met mijn Dynaudio bm5a MKII, dus ik denk dat de A7X dan een mooie stap vooruit is.
.
Is er een specifieke reden waarom je voor de A7X kiest (na ruim 15 jaar ook niet meer in productie) boven de opvolger A7V ? Of heeft dat juist te maken met de (DSP) opties e.d. die je noemt van het nieuwe model? Ik heb al zelf al 15 jaar geen nieuwe monitors gekocht, maar heb sterk de indruk dat er in die tijd veel verbeteringen zijn gerealiseerd?

De A7V verbeteringen, ten opzichte van de A7X, lijken vooral op het vlak van dsp. Overige specs lijken er juist op achter uit te zijn gegaan.

1774425665432.png

Laatst gewijzigd:
Desalniettemin, met je opmerking over verbeteringen de afgelopen 15 jaar, heb je me wel aan het twijfelen gebracht @conso , bedankt :)

Desalniettemin, met je opmerking over verbeteringen de afgelopen 15 jaar, heb je me wel aan het twijfelen gebracht @conso , bedankt :)
.
:okdan: - O.m. de SOS review is erg lovend over de nieuwe versie.

Hallo, ik ben ook op zoek naar nieuwe monitoren. Mijn studio is goed acoustisch behandeld. Ik heb momenteel een setje focal shape65 waar ik zeer tevreden over ben. Ik wil echter iets nieuws.

Ik heb een beetje zitten rondneuzen en heb mijn oog laten vallen op Neumann kh310, hedd type20 of footprint01 gen2 van barefoot. Ik maak hoofdzakelijk dark techno . Ik hou mijn focals zeker bij voor țe A/B’en. Iemand enige ervaring met bovenvermelde speakers? MErci,Tom

De KH310’s zijn iig fantastisch.

Kan je gewoon niet mee fout gaan. Geweldig detail. Geen “ear fatigue”.

De andere speakers heb ik niet / nog nooit gehad dus kan ik niet veel zinnigs over zeggen.

Ik heb ze nooit zelf gehad. Ik ben wel benieuwd of je bewust niet de Focal trio6 in je lijstje hebt opgenomen aangezien Focal bevalt en volgens mij wel vergelijkbaar is qua prijs met de andere.

Ik ben een setje Neumann KH120 II incl Ma-1 aan het overwegen maar kom er niet uit.
Mijn home studio is goed behandeld en meet 3,5 bij 4 meter. Ik heb zojuist een setje KRK's weggedaan en heb momenteel nog een set Hs5 van Yamaha
én de Adam A7x incl Sub8. Mijn muziek is voornamelijk singer singwriter en Blues gericht, geen heavy bass stuff zeg maar.
Ik neem zonder meer aan dat de kennis de afgelopen jaren is toegenomen, met name op DSP gebied, maar heb toch de indruk dat veel, begrijpelijk marktgericht is.
Monitors zoals de Adam a7 kwamen erg goed uit de test, maar bleken na het uitkomen van de A7X versie "helemaal niet zo goed" De A7X die moest je hebben, in 2020 of zo nog als een van de beste uit de bus gekomen toch? Totdat de A7V uitkwam. Hetzelfde verhaal voor de Neumann KH120 A, de Nieuwere versie ( KH120 II ) blijkt een stuk beter aks je de tests moet geloven.
BIj het uitkomen van de Hedd type 07, was dit het neusje vd zalm, nu lees ik her en der berichten van Hiss in het hoog en ruis in deze monitors? Ook bij de Neumann KH120II, deze zou in goed behandelde kamers te veel laag-midden hebben, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Hoe meer reviews ik lees, hoe onzekerder ik word wat nou verstandig is?
Kijk, laat het waar zijn, dat de laatste - nieuwere versie monitors echt beter zijn, tien jaar geleden kwam er toch ook goede muziek uit nietwaar? En om nou te zeggen dat ik verbetering heb gehoord de laatste jaren...Ik zie ook wel op tegen het kalibreren van de Neumann's. Lijkt een hoop bij te komen kijken. Misschien toch maar houden bij wat ik nu heb, Of mixen/masteren met een goede koptelefoon zoals de Neumann NDH30? Dan hoeft er niet gekalibreerd te worden en doet de ruimte vd studio er niet toe ?

Ik ben een setje Neumann KH120 II incl Ma-1 aan het overwegen maar kom er niet uit.
Mijn home studio is goed behandeld en meet 3,5 bij 4 meter. Ik heb zojuist een setje KRK's weggedaan en heb momenteel nog een set Hs5 van Yamaha
én de Adam A7x incl Sub8. Mijn muziek is voornamelijk singer singwriter en Blues gericht, geen heavy bass stuff zeg maar.
Ik neem zonder meer aan dat de kennis de afgelopen jaren is toegenomen, met name op DSP gebied, maar heb toch de indruk dat veel, begrijpelijk marktgericht is.
Monitors zoals de Adam a7 kwamen erg goed uit de test, maar bleken na het uitkomen van de A7X versie "helemaal niet zo goed" De A7X die moest je hebben, in 2020 of zo nog als een van de beste uit de bus gekomen toch? Totdat de A7V uitkwam. Hetzelfde verhaal voor de Neumann KH120 A, de Nieuwere versie ( KH120 II ) blijkt een stuk beter aks je de tests moet geloven.
BIj het uitkomen van de Hedd type 07, was dit het neusje vd zalm, nu lees ik her en der berichten van Hiss in het hoog en ruis in deze monitors? Ook bij de Neumann KH120II, deze zou in goed behandelde kamers te veel laag-midden hebben, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Hoe meer reviews ik lees, hoe onzekerder ik word wat nou verstandig is?
Kijk, laat het waar zijn, dat de laatste - nieuwere versie monitors echt beter zijn, tien jaar geleden kwam er toch ook goede muziek uit nietwaar? En om nou te zeggen dat ik verbetering heb gehoord de laatste jaren...Ik zie ook wel op tegen het kalibreren van de Neumann's. Lijkt een hoop bij te komen kijken. Misschien toch maar houden bij wat ik nu heb, Of mixen/masteren met een goede koptelefoon zoals de Neumann NDH30? Dan hoeft er niet gekalibreerd te worden en doet de ruimte vd studio er niet toe ?
In die prijscategorie doen alle monitors die je nu noemt volgens mij niet heel erg voor elkaar onder maar gaat het om wat voor respons je eigen voorkeur heeft. Ik ben zelf nu een jaartje over op 90% mixen op een koptelefoon met een VSX-achtige room emulatie en dan nog laatste checks doen op de monitors. Werkt voor mij als een tiet.

Ik gebruik hiervoor de ToneBoosters Morphit plugin met een HD650 en op pad zelfs een Sony XM4 die deze plugin verrassend goed weet recht te trekken. Ik gebruik dan altijd de "studio large nearfields" speaker virtualisatie en werk daar echt heel prettig mee van arrangeren tot masteren. Had voorheen met mixen op koptelefoons vaak level problemen als ik weer terug wisselde naar speakers (vocalen te zacht of reverbs veels te hard, je kent het wel) maar daar rekent dit soort software heel prettig mee af door je een goed beeld te geven van je mix. Zeker het proberen waard, ik hoor over het VSX systeem ook eigenlijk alleen maar positieve verhalen.

Koop de ARC STUDIO van IK Multimedia en al je zorgen zijn voorbij 😉

Cheers,
Exo. :mega:

beste synthers,

ik wil eigenlijk monitoren gaan kopen maar ik zou echt niet weten welke.
ik weet dat ik actieve wil hebben en niet te duur moeten zijn.
waar moet ik op letten als ik ze koop? ze mogen ook 2e hands zijn.
mijn 'studio' zit op een slaapkamer van 3 bij 3m.

please advise!!!
Mag niet uit , zeker niet te groot .
En belangrijk je moet kennen je monitoren omdat bestaat geen perfecte product .
bij voorbeeld ik hebt Roland (vergeten model) maar dit zijn slechts in middel frequentie, maar ik was het leren, en ik weet hoe moet ik mix aanpassen, nast dat gewoon hifi en goedkoop computer speaker- als je mix klinkt overal bijna zelfde - ben je in thuis

Back