welke monitoren?

Origineel geplaatst door Roel
Ik heb er nog eens heel goed over nagedacht,

de KRKs vs de mackies!

Ik heb de HR824 ongeveer 4 jaar geleden gehoord bij een forumlid, in een slechte (lees: betonnen/gipsblok rechthoekige doos) ruimte, en toen was ik érg (echt wel dus) onder de indruk. Was een wow!-die-wil-ik-hebben ervaring!
2 jaar geleden bij een hardcoreproducerend forumlid deze monitors nog eens gehoord, ook een wow!.
Deze monitors klinken goed en vooral strak. (ceedees van laatstgenoemd forumlid klinken op mijn krk's trouwens ook strak) Dus, 2x gehoord, 2x erg goede indruk. Mede vanwege de prijs, want die is niet hoog meer, was het voor mij eigenlijk een echte 1e keus voor monitors.

Dat ze bij feedback zo tegenvielen snapte ik dus écht niet, maar ze klonken daar totaal niet zoals ik verwachtte. vandaar ook mijn matige reactie. en daarom vind ik dat je ze niet kunt vergelijken. Als je gaat luisteren, doe dat even ergens anders dan bij feedback Rdam!

Hoe dan ook klinken ze als een dijk van wat ik weet van mijn studio ervaringen, en vond ik ze bij feedback enorm tegenvallen. Eigenlijk mag je in dat opzicht dus Niet! van mijn mening uitgaan :eureka: vind ik. Ik vind het zelf jammer, want de helderheid die ik in deze monitors verwachtte kwam er niet uit. En daarom ben ik mijn ab vergelijking met mackies vroegtijdig gestopt.

De KRK's vs de Dynaudio's.

Betreft de ruimtelijke stereo mix, detail, kan ik vrij kort over zijn. Beide monitors kunnen dat volgens mij prima neerzetten. Bij de KRK's had ik het idee dat ik ín de muziek zat. heel scherp wat betreft stereobeeld, faseverschuivingen en dat soort dingen, je kunt alles gewoon exact plaatsen. Ik moet zeggen dat ik in een 2.0 én 5.0 opstelling de KRK's in een dode kamer heb kunnen beluisteren. Dat zijn herinneringen die je referentiekader voor altijd beinvloeden :) ik zocht echt speakers die die belevenis konden reproduceren. De KRK's daar wist ik het van dat die dat konden, en ik ben ervan overtuigd dat Dynaudio's dat ook kunnen.
Dynaudio's zijn qua karakter (synths hebben het, speakers hebben het, ...) anders dan de KRK's.

KRK zijn monitors waar je moe van kunt worden, ze zijn zoals ik het noem in-your-face!. Deze monitors zetten een zeer scherp beeld neer van waar wat nu ook alweer waar zit. Ik heb niet per se het idee dat deze monitors een exact vlak geluidsspectrum weergeven, maar mooi zijn ze.
* zoals trancemo6 zou zeggen (zie hierboven): "Laat de krk, die zijn niet flat genoeg." *
Ik vind het belangrijk dat ik emotie uit de muziek kan halen, en dat lukt met KRK's heel goed. Plaatsing vond ik beter dan bij de Dynaudio speakers.

Dynaudio's zou ik er wel zo naast kopen, wat wil je met je favoriete 2 :). Deze monitors geven echt een zeer duidelijk en zeer transparant beeld neer van waar je naar luistert. Wat betreft detaillering is dat sowieso zeer zeer goed. Wat me opviel als je ze vergelijkt met de KRKs is dat de dynaudio's veel rustiger zijn. Dat is wat ik bedoel met transparant. Wel had ik het idee, ook eerder geschreven, dat vooral bij de kleine dynaudio's, het geluid uit de monitors kwam, en het poef! weg was. kortom ik miste de plaatsing die ik er bij de krk's wel uit kon halen. (Misschien is dat juist wel wat men transparantie noemt hoor!?)

Maar, heel sterk punt voor de BM's! --> ik denk dat het monitors zijn waarmee je na uren luisteren nog steeds alle details zonder moeite weet op te merken. Misschien zijn de dynaudio's achteraf zelfs beter, ik weet het niet meer :) (maar ben wel heel blij met mn eigen setje luidsprekers!)

voor het laag moet je, imo, sowieso voor de BM6 gaan. De BM5 die miste dat een stukje, zoals ik al eerder schreef zijn er volksstammen die de BM5 als ideale monitor kiezen, mede ook als budget, maarja dat deed het bij mij ook. De BM6 lijkt me een betere keuze ook al is ie duurder, hij is wat meer full-range dan zijn kleinere broertje.

Oja, er zijn héél veel verschillende reviews op internet te vinden (google!) over zowel de krk als de dynaudios. Wat me op is gevallen, is dat de krk's verschillende soorten reacties krijgen, zowel positief als negatief; en dat de dynaudio's echt alleen maar positieve reviews kregen. Dat wil ook wat zeggen! (maar toch kies ik lekker zelf).

Even voor mezelf samenvatten waar ik ook alweer heen wilde,

1. ik wilde een zeer goede, zeer exacte referentie hebben zodat ik weet dat mijn herrie ook maakt-niet-uit-waar-anders perfect tot zijn recht komt. Zowel de krk's als de dynaudio's lijken mij het vertrouwen, de referentie, te geven dat ik zoek (en u snapt dat na de winkel ervaring met de mackies die mij dat op dat moment niet meer gaven). Conclusie: dynaudio of krk.

2. Ik wil dat mijn monitors net zo muzikaal zijn als ik. Nou, daar komen de krk's dus om de hoek kijken, want in het heel kort geven die mij een wat intenser beeld dan de dynaudio's. Conclusie: krk, dan dynaudio. (ook dit kan aan de opstelling in de winkel liggen, dus zelf checken!)

@ anoniempje: dat van dat geluid uit monitors of om je heen is toch een wat subjectieve beleving, iets wat ik zoek,. ik heb, trouwens in de afgelopen dagen, gelezen in een of ander audiofiel artikel, dat in de ideale situatie, je met het licht uit je speakers niet meer weet te plaatsen, dat geeft wel een beetje aan wat ik met "beleving" bedoel. en hoe intenser, hoe minder je de speakers kunt plaatsen zonder licht aan.

Mijn advies:
Zelf luisteren, echt. dan ga je ook met krk's naar huis ;) of... ? ik ben benieuwd!

Tip:
Omdat je moet kunnen beoordelen of je je speakers kunt vertrouwen moet je dus zélf je monitor-luister-ceedee samenstellen, geen willekeurige U2 cd meenemen dus ;). (óf je moet die uit-ste-kend kennen natuurlijk).***

Piiiuuu mooi verteld man. Het is ECHT KRK OF DYNAUDIO bij mij. Ik had de KRK V8 in de studio in belgie. Nu ik weer hier ben verhuist naar NL ga ik me eigen Studio bouwen. KRK V8 Heb ik dus al gehoord. EN ja die zitten RIGHT in je face. Maar het bass voelde ik niet wanneer ik zat op me luie stoel. Maar wanneer ik ging staan was het bass ZO LEKKER. Volgens mij was de plaatsing op het acoustic niet goed gezet. Ik lees ook veel Positiefe shit over de BM6a (scott storch me favo producer heeft hem ook). This is a big fight for me !

Origineel geplaatst door djerendj
Piiiuuu mooi verteld man. Het is ECHT KRK OF DYNAUDIO bij mij. Ik had de KRK V8 in de studio in belgie. Nu ik weer hier ben verhuist naar NL ga ik me eigen Studio bouwen. KRK V8 Heb ik dus al gehoord. EN ja die zitten RIGHT in je face. Maar het bass voelde ik niet wanneer ik zat op me luie stoel. Maar wanneer ik ging staan was het bass ZO LEKKER. Volgens mij was de plaatsing op het acoustic niet goed gezet. Ik lees ook veel Positiefe shit over de BM6a (scott storch me favo producer heeft hem ook). This is a big fight for me !

thanks! en anoniempje ook voor de complimenten:biertje:

EMES kobalt vs KRK V6MK2

EMES kobalt vs KRK V6MK2

Hallo,

Ik zit te twijfelen tussen 2 soorten monitoren namelijk de KRK V6mk2 en de EMES kobalt.

Ik vroeg mij af of iemand op dit forum ervaringen heeft met beide speakers, ik zou niet weten waar ik de EMES speakers kan beluisteren, dus vandaar deze post.

De EMES kosten nieuw 550 euro
De KRK's kan ik voor 600 2e hands kopen
En kan natuurlijk ook nog de KRK rokit rp6 nieuw voor 500 kopen, maar weet niet of deze veel slechter zijn de de v6 qua geluid. en dat voor 100 euro minder maar wel nieuw...

Mijn muziekstijlen zijn: trance club techno hardstyle en hardcore

Bij voorbaat dank, en hoop dat de meningen niet veel verschillen

Groeten Mark

Gisteren een "gebruikt maar als nieuwe" set Mackie's HR-624 gekocht.
Wat zijn die dingen strak en gedetailleerd, op zowel hoge als op lage volumes..:halleluja
heel anders dan de Reveals die ik tot op heden gebruikte.

Niet om de Tannoys af te vallen maar ik merkte al geruime tijd dat ik gewoon
informatie miste bij het beluisteren. Bovendien werd ik ook altijd snel moe van het luisteren.

Vandaag heb ik gewoon lekker de iPod erop aangesloten met allerlei soorten muziek op.
Gewoon om eens een indruk te krijgen van wat de speakers doen bij welke soorten muziek.
Ideaal om ze te leren kennen vind ik.

En ondanks dat ik al de hele dag naar ze luister heb ik nog steeds geen vermoeide oren.
Misschien komt dat ook doordat ik niet steeds hetzelfde nummer beluister maar de tijd zal het leren..:)

Ik vind ze trouwens ook erg mooi om te zien:luv:

Origineel geplaatst door Vizion
Gisteren een "gebruikt maar als nieuwe" set Mackie's HR-624 gekocht.
Wat zijn die dingen strak en gedetailleerd, op zowel hoge als op lage volumes..:halleluja
heel anders dan de Reveals die ik tot op heden gebruikte.
[..] En ondanks dat ik al de hele dag naar ze luister heb ik nog steeds geen vermoeide oren.
Misschien komt dat ook doordat ik niet steeds hetzelfde nummer beluister maar de tijd zal het leren..:)

Ik vind ze trouwens ook erg mooi om te zien:luv:

kijk! dat stelt de mackies weer in een heel ander daglicht voor mij!!:okdan:

Vandaag een setje speakers gekocht bij Feedback Utrecht en na de vergelijkende luistertest ging ik naar huis met de Genelec 8040's. Heb in de lijst van geluisterde speakers ook de Mackie's 842 en de 624's gehad. Ik kan daarover zeggen dat ik daar behoorlijk teleurgesteld in was. Kort samengevat kwam het erop neer dat ze klonken als koekblikken. De 842's klonken ook nog eens slechter dan de 642's. Koud en kil en blikkerig.

De sets die ik geluisterd heb bestond uit Dynaudio's BM6/BM5/Genelec8040/8030 en de Mackie's HR842/642.
Bij de Dynaudio's vond ik dat het hoog iets teveel aangezet werd.

Mijn hoopvol nuttige bijdrage aan dit draadje 8)

Gr. Jimmy

Tannoy system 600A, is dat wat?

Tannoy system 600A, is dat wat?

Is dit wat in vergelijking tot KRK Rp6 monitors

Re: Tannoy system 600A, is dat wat?

Re: Tannoy system 600A, is dat wat?

Origineel geplaatst door Origin X
Is dit wat in vergelijking tot KRK Rp6 monitors

Het handigst wat je kunt doen, is een muziekzaak zoeken die de beide speakers heeft, en dan een vergelijkend warenonderzoekje doen (vergeet niet een referentie-cd'tje mee te nemen)

Succes! 8)

Re: Re: Tannoy system 600A, is dat wat?

Re: Re: Tannoy system 600A, is dat wat?

Origineel geplaatst door JimmySX
Het handigst wat je kunt doen, is een muziekzaak zoeken die de beide speakers heeft, en dan een vergelijkend warenonderzoekje doen (vergeet niet een referentie-cd'tje mee te nemen)

Succes! 8)

Ik kan geen winkel vinden die ze heeft eigenlijk. Zijn ook beste al lang op de markt schijnt.
Moesten vroegah veel bucks opleveren, als ik er paar reviews over lees.

Maja denk dat het weinig wordt, ze zijn sowieso veel te groot (en lelijk).

heb ze een tijd geleden gehoord
voor zover ik mij kan herinneren was ik er best over te spreken
weet alleen niet meer of dat de 600 of de 800 versie was
volgens mij wordt dit model ook allang niet meer gemaakt

Origineel geplaatst door champ
heb ze een tijd geleden gehoord
voor zover ik mij kan herinneren was ik er best over te spreken
weet alleen niet meer of dat de 600 of de 800 versie was
volgens mij wordt dit model ook allang niet meer gemaakt

Tja ik kende ze niet eens. Ik heb natuurlijk een beetje gezocht hoe en wat, maar worden nergens anders meer aangeboden.
Nu ineens dus wel bij de Musicstore, voor geen drol.

Zelf heb ik de TANNOY ACTIVE REVEAL speakers. ZIjn nieuw rond de 500 euro. Superrelaxte speakers. Erg eerlijke sound.

Persoonlijk zou ik hiervoor eens kijken, als het te duur is kan je ze voor de helft van de prijs tweedehands vinden. Paar vrienden van mij hebben deze voor ca 300 euro gevonden.

succes

ps. ken deze speakers dus niet. ;)

Ik heb HR824's, made in the USA. De nieuwere "made in China" schijnen dus slechter te klinken, misschien dat daar de verhalen vandaan komen dat mensen hem eerst wel goed vonden klinken en later niet? Kan ook een gerucht zijn. In ieder geval ben ik erg onder de indruk van de Genelec 8000 serie, die raad ik dan ook aan. Je hoort veel meer in de mid regionen met de Genelec's dan de Mackie's. Alle KRK's vond ik tegenvallen. De "nieuwe" Event ASP8 schijnt dan weer een erg goede value for money te zijn, maar verder niet geluisterd.

Origineel geplaatst door Origin X
Tja ik kende ze niet eens. Ik heb natuurlijk een beetje gezocht hoe en wat, maar worden nergens anders meer aangeboden.
Nu ineens dus wel bij de Musicstore, voor geen drol.

ik heb de 600 even gehad en vrij snel dynaudio speakers gekocht.
Die 600 zijn zeker niet slecht! maar smaken verschillen.

Back