welke monitoren?

Bericht door een moderator:
samengevoegd.
Dubkid: In deze thread staat de wereld aan informatie over monitoring. Mocht je daarna nog vragen hebben, dan kun je ze hier stellen. Veel leesplezier!

Monitors voor Arrangeren

Monitors voor Arrangeren

Hallo live mensen,

Naast mijn mastermonitors Dynaudio BM6 passief ben ik op zoek naar arrangenent speakers die kleiner qua volume zijn. Mijn keuze : genelec 8020.

Graag wil ik van jullie weten hoe deze bevallen of niet bevallen.

Attachments

• blink.gif
    blink.gif
    13,6 KB · Bekeken: 128
Re: Monitors voor Arrangeren

Re: Monitors voor Arrangeren

Origineel geplaatst door De Voorman
Mijn keuze : genelec 8020.

Graag wil ik van jullie weten hoe deze bevallen of niet bevallen.
Ik heb hier de 8030's staan en die bevallen prima. Ze kleuren niet (of nauwelijks) en hebben een heldere klank. :)

Zijn er hier ook mensen met ervaring met de DS 5/7/8's van Roland? kan er hier op het forum niet al te veel over vinden nml.

Ik heb de hele thread nu even niet gelezen dus weet niet of alles aansluit.

Maarrrrr ik wil hier voor iedereen die nog op zoek is of gaat naar monitors even mijn bevindingen posten van maanden zoeken naar geschikte speakers, monitors, zelfbouwspullen, etc.

Ik was.. euh.. ik ben in het bezit van een setje alesis monitor 1, te weten de actieve versie. En na 6 jaar is het tijd voor iets nieuws. Te snel naar mijn mening trouwens. Want goede speakers doe je als het goed is veel langer mee!
Wat me beetje begon tegen te staan is het gerammel van de monitors, en de moeite die ze moeten doen om in mijn ruimte een beetje klankbeeld neer te zetten. Daarnaast mag de detaillering van mij wat beter.

Threads die mij geholpen hebben in mijn zoektocht, naast het zeker 3 volle dagen googlen (het is tenslotte vakantie) .
Ga je die 10Hz missen? (over het bereik tussen 40 en 50Hz)
Nearfield wensen
dit topic
Alesis Monitor One Active MKII

Dan nu even een zeer kort en zeer bondig verslagje van mijn avondje feedback R;dam.

Ik ging erheen met een budget van max 300 euro per speaker. Even snel door de eerste monitors heen geluisterd, en kwam uiteindelijk uit bij de KRK Rokit Rp8. Precies op budget dus.
Natuurlijk ook vergeleken met mijn eigen Alesis M1, die ik natuurlijk wel weer door en door ken.

Daarnaast toch de verleiding niet kunnen weerstaan, en geluisterd naar Mackie HR624 en HR824, KRK V6 en V8, Dynaudio BM5a en Bm6a, Genelcjes, weet even niet welk type, voor het gemak maar vergeten :)

De conclusie in het kort:

* Alesis monitor 1, SUPER prijs kwaliteit verhouding, redelijk goed stereobeeld, mist wat detaillering. Hoog en vooral ook laag is goed vertegenwoordigd in deze nearfields.

* Mackie HR824, het kan eraan liggen dat ik mijn monitorluistercd voornamelijk met rock heb gevuld (terwijl ik zelf toch voornamelijk electronica maak en luister), het kan aan de plaatsing liggen, maar het stereobeeld kon ik niet zien (plaatsing??) en ik miste de definitie van de middentonen, verder was het laag goed vertegenwoordigd, maar toch leek het alsof alles wat flapperde. Afgevallen dus.

* Mackie 624, Beviel veel beter dan de HR824, meer helderheid in de monitor, maar toch ook daar mis ik de definitie. Wellicht een plaatsingsprobleem maar ook deze werd het niet.

* Dynaudio BM5a, Zeer mooie monitor, heldere definitie, goed stereobeeld, maar mist een stukje low-end, wat voor mij heel belangrijk is. Kun je dat missen, dan is het echt een supergoede keuze voor een "wat beperkter" (1000 eur) budget volgens mij! Wel moet ik erbij vermelden dat ik hier en daar een beetje het idee had dat ik naar luidsprekers zat te luisteren (maar duh dat was ook zo).

* Dynaudio BM6a, Zeer mooie monitor!! Zeker het geld dubbel en dwars waard , zelfde definitie en helderheid als in de 5a, Plus een stuk extra laag. Heerlijke monitor waar ik van overtuigd ben dat je met chirurgische precisie je mix kunt maken.
Totaal geen slecht woord over de Dynaudio monitors, en toch passen ze niet geheel bij de beleving die ik verwacht van mijn (aanstaande) monitors, ik kan niet precies onderbouwen waarom, misschien het idee dat het geluid uit de monitors kwam, en niet om me heen was.

En toen de KRK series.

* KRK Rp8. Prima monitors, doet me wat denken aan mn alesisjes, allleen veel steviger qua sound, strakker hoog volgens mij sowieso. Stereobeeld en detaillering was goed aanwezig. Wat me beetje stoorde aan deze monitor was het laag. Het was er wel, maar toch het idee dat je lucht ziet bewegen maar het niet voelt. Minpuntje als je fullrange speakers zoekt imo.

* KRK V6 (II). Prima monitors, helemaal dik in orde. Stereobeeld, detaillering, alles erg erg prettig en supernauwkeurig, maar toch ligt er een apart sausje over deze monitor, kan me voorstellen dat mensen hierom geen KRK willen. Laag ontbreekt natuurlijk een beetje bij een 6"woofer.

* KRK V8 (II). Moet zeggen dat deze monitors maanden geleden al bovenaan mijn lijstje stonden, maar heb toch de moeite genomen om mezelf te overtuigen dat er andere monitors zijn die hetzelfe werk goed kunnen. Voor mij niet. Muziek is een beleving en je moet de speakers pakken die hierbij passen.
Mijn mening over de V8, Uitstekend stereobeeld, weergave wellicht niet zo vlak als van de Dynaudio's, preciesie die zeer goed is, en deze speakers gaan heerlijk laag. Naja ... Mijn nummer 1 dus. Na 2,5 uur a/b/a/c/a/b/etc/-en mezelf overtuigd dat dit de beste keuze was, het geld waard was, en mijn bankrekening leeggepind. Oeps!

Thuis in de studio gezet, sweetspot verplaatst, ik luister nu in een soort van midfield situatie, mijn favo muziek erbij gepakt... poeh pure emotie! mooooooiiiii :luv:

Mijn top 3:

1. Dynaudio BM6a, ja bovenaan, vanwege de akelige precisie :)
2. KRK V8, zie motivatie hierboven.
3. Dynaudio BM5a, zelfde als 6a, maar mist zeker laag, al vinden veel mensen het prima zo.

Hoop dat iemand iets aan dit verhaal heeft!

Good Monitors

Good Monitors

Ik heb de Yamaha NS10m voor de mixing. (daarmee zit ik wel goed voor zover ik het weet).

Nou heb ik wat grotere Monitors nodig om gewoon te producen. Iets als de KRK V8 ofzo. Welke raden jullie mij aan, ik heb een budget van 1600 euro. mn style is RnB Hiphop & House...

Ga eens een setje Genelec's beluisteren, deze maken een hele goede combi met de NS-10.

Origineel geplaatst door FrankH
Ga eens een setje Genelec's beluisteren, deze maken een hele goede combi met de NS-10.

Welke series bedoel je dan?

Origineel geplaatst door djerendj
Welke series bedoel je dan?

Het model dat het beste past bij jouw budget, bijvoorbeeld de Genelec 8040. Onder de 800 euro per stuk.

Re: Good Monitors

Re: Good Monitors

Ik heb de Yamaha NS10m voor de mixing. (daarmee zit ik wel goed voor zover ik het weet).

Nou heb ik wat grotere Monitors nodig om gewoon te producen. Iets als de KRK V8 ofzo. Welke raden jullie mij aan, ik heb een budget van 1600 euro. mn style is RnB Hiphop & House...

mackie hr824

mooie nuttige test Roel!! hebben veel mensen echt wat aan. inclusief ik

toch valt het me een beetje tegen van die mackie,s ik had ze echt veel hoger ingeschat, nou heb je ze natuurlijk wel met rock beluisterd maar toch. om eerlijk te zijn zou ik eerder uit dat rijtje blind voor de mackies gekozen, daar ben ik nu wel vanaf gestapt

zou je misschien nog wat dieper in detail willen gaan betreft de krk v8 ten opzichte van de mackie,s en dynaudio,s ? betreft de ruimtelijke stereo mix, detail, en het geluid wat uit de monitors lijkt te komen i.p.v. rondom je heen ?

Re: Re: Re: Good Monitors

Re: Re: Re: Good Monitors

Die heeft teveel treble vind ik zelf

Dat kun je eventueel achterop nog iets anders afstellen..
Ik ben in ieder geval overtuigd van mn mackies... Ik produceer zelf voornamelijk house (de hardere varianten) en daar zijn ze vind ik zelf erg goed en duidelijk voor.. :)

Origineel geplaatst door anoniempje
mooie nuttige test Roel!! hebben veel mensen echt wat aan. inclusief ik

toch valt het me een beetje tegen van die mackie,s ik had ze echt veel hoger ingeschat, nou heb je ze natuurlijk wel met rock beluisterd maar toch. om eerlijk te zijn zou ik eerder uit dat rijtje blind voor de mackies gekozen, daar ben ik nu wel vanaf gestapt

zou je misschien nog wat dieper in detail willen gaan betreft de krk v8 ten opzichte van de mackie,s en dynaudio,s ? betreft de ruimtelijke stereo mix, detail, en het geluid wat uit de monitors lijkt te komen i.p.v. rondom je heen ?

Ik heb er nog eens heel goed over nagedacht,

de KRKs vs de mackies!

Ik heb de HR824 ongeveer 4 jaar geleden gehoord bij een forumlid, in een slechte (lees: betonnen/gipsblok rechthoekige doos) ruimte, en toen was ik érg (echt wel dus) onder de indruk. Was een wow!-die-wil-ik-hebben ervaring!
2 jaar geleden bij een hardcoreproducerend forumlid deze monitors nog eens gehoord, ook een wow!.
Deze monitors klinken goed en vooral strak. (ceedees van laatstgenoemd forumlid klinken op mijn krk's trouwens ook strak) Dus, 2x gehoord, 2x erg goede indruk. Mede vanwege de prijs, want die is niet hoog meer, was het voor mij eigenlijk een echte 1e keus voor monitors.

Dat ze bij feedback zo tegenvielen snapte ik dus écht niet, maar ze klonken daar totaal niet zoals ik verwachtte. vandaar ook mijn matige reactie. en daarom vind ik dat je ze niet kunt vergelijken. Als je gaat luisteren, doe dat even ergens anders dan bij feedback Rdam!

Hoe dan ook klinken ze als een dijk van wat ik weet van mijn studio ervaringen, en vond ik ze bij feedback enorm tegenvallen. Eigenlijk mag je in dat opzicht dus Niet! van mijn mening uitgaan :eureka: vind ik. Ik vind het zelf jammer, want de helderheid die ik in deze monitors verwachtte kwam er niet uit. En daarom ben ik mijn ab vergelijking met mackies vroegtijdig gestopt.

De KRK's vs de Dynaudio's.

Betreft de ruimtelijke stereo mix, detail, kan ik vrij kort over zijn. Beide monitors kunnen dat volgens mij prima neerzetten. Bij de KRK's had ik het idee dat ik ín de muziek zat. heel scherp wat betreft stereobeeld, faseverschuivingen en dat soort dingen, je kunt alles gewoon exact plaatsen. Ik moet zeggen dat ik in een 2.0 én 5.0 opstelling de KRK's in een dode kamer heb kunnen beluisteren. Dat zijn herinneringen die je referentiekader voor altijd beinvloeden :) ik zocht echt speakers die die belevenis konden reproduceren. De KRK's daar wist ik het van dat die dat konden, en ik ben ervan overtuigd dat Dynaudio's dat ook kunnen.
Dynaudio's zijn qua karakter (synths hebben het, speakers hebben het, ...) anders dan de KRK's.

KRK zijn monitors waar je moe van kunt worden, ze zijn zoals ik het noem in-your-face!. Deze monitors zetten een zeer scherp beeld neer van waar wat nu ook alweer waar zit. Ik heb niet per se het idee dat deze monitors een exact vlak geluidsspectrum weergeven, maar mooi zijn ze.
* zoals trancemo6 zou zeggen (zie hierboven): "Laat de krk, die zijn niet flat genoeg." *
Ik vind het belangrijk dat ik emotie uit de muziek kan halen, en dat lukt met KRK's heel goed. Plaatsing vond ik beter dan bij de Dynaudio speakers.

Dynaudio's zou ik er wel zo naast kopen, wat wil je met je favoriete 2 :). Deze monitors geven echt een zeer duidelijk en zeer transparant beeld neer van waar je naar luistert. Wat betreft detaillering is dat sowieso zeer zeer goed. Wat me opviel als je ze vergelijkt met de KRKs is dat de dynaudio's veel rustiger zijn. Dat is wat ik bedoel met transparant. Wel had ik het idee, ook eerder geschreven, dat vooral bij de kleine dynaudio's, het geluid uit de monitors kwam, en het poef! weg was. kortom ik miste de plaatsing die ik er bij de krk's wel uit kon halen. (Misschien is dat juist wel wat men transparantie noemt hoor!?)

Maar, heel sterk punt voor de BM's! --> ik denk dat het monitors zijn waarmee je na uren luisteren nog steeds alle details zonder moeite weet op te merken. Misschien zijn de dynaudio's achteraf zelfs beter, ik weet het niet meer :) (maar ben wel heel blij met mn eigen setje luidsprekers!)

voor het laag moet je, imo, sowieso voor de BM6 gaan. De BM5 die miste dat een stukje, zoals ik al eerder schreef zijn er volksstammen die de BM5 als ideale monitor kiezen, mede ook als budget, maarja dat deed het bij mij ook. De BM6 lijkt me een betere keuze ook al is ie duurder, hij is wat meer full-range dan zijn kleinere broertje.

Oja, er zijn héél veel verschillende reviews op internet te vinden (google!) over zowel de krk als de dynaudios. Wat me op is gevallen, is dat de krk's verschillende soorten reacties krijgen, zowel positief als negatief; en dat de dynaudio's echt alleen maar positieve reviews kregen. Dat wil ook wat zeggen! (maar toch kies ik lekker zelf).

Even voor mezelf samenvatten waar ik ook alweer heen wilde,

1. ik wilde een zeer goede, zeer exacte referentie hebben zodat ik weet dat mijn herrie ook maakt-niet-uit-waar-anders perfect tot zijn recht komt. Zowel de krk's als de dynaudio's lijken mij het vertrouwen, de referentie, te geven dat ik zoek (en u snapt dat na de winkel ervaring met de mackies die mij dat op dat moment niet meer gaven). Conclusie: dynaudio of krk.

2. Ik wil dat mijn monitors net zo muzikaal zijn als ik. Nou, daar komen de krk's dus om de hoek kijken, want in het heel kort geven die mij een wat intenser beeld dan de dynaudio's. Conclusie: krk, dan dynaudio. (ook dit kan aan de opstelling in de winkel liggen, dus zelf checken!)

@ anoniempje: dat van dat geluid uit monitors of om je heen is toch een wat subjectieve beleving, iets wat ik zoek,. ik heb, trouwens in de afgelopen dagen, gelezen in een of ander audiofiel artikel, dat in de ideale situatie, je met het licht uit je speakers niet meer weet te plaatsen, dat geeft wel een beetje aan wat ik met "beleving" bedoel. en hoe intenser, hoe minder je de speakers kunt plaatsen zonder licht aan.

Mijn advies:
Zelf luisteren, echt. dan ga je ook met krk's naar huis ;) of... ? ik ben benieuwd!

Tip:
Omdat je moet kunnen beoordelen of je je speakers kunt vertrouwen moet je dus zélf je monitor-luister-ceedee samenstellen, geen willekeurige U2 cd meenemen dus ;). (óf je moet die uit-ste-kend kennen natuurlijk).***

Back