welke monitoren?

Die event subwoofer is nergens te vinden op internet in nederland of duitsland. En ik denk dat ie ook wel weer zo 300 euro zal kosten. Wellicht is een sub ook weer teveel van het goede. En je moet dan weer zoeken naar afstemming etc.

Ik voel meer voor retour zenden/ruilen. Heb de winkel al gebeld en het is geen probleem. Ze laten het zelfs ophalen. (musicstore keulen).

Nu maar iets nieuws uit zoeken dan. Kr6, fostex mp1, of toch weer event; tr6? klinkt allemaal leuk in de winkel, maar wat zou het in mijn studiootje doen...

Origineel geplaatst door ivosp
Die event subwoofer is nergens te vinden op internet in nederland of duitsland. En ik denk dat ie ook wel weer zo 300 euro zal kosten. Wellicht is een sub ook weer teveel van het goede. En je moet dan weer zoeken naar afstemming etc.

Ik voel meer voor retour zenden/ruilen. Heb de winkel al gebeld en het is geen probleem. Ze laten het zelfs ophalen. (musicstore keulen).

Nu maar iets nieuws uit zoeken dan. Kr6, fostex mp1, of toch weer event; tr6? klinkt allemaal leuk in de winkel, maar wat zou het in mijn studiootje doen...

Houd er ook rekening mee dat je met een mono sub geen fase problemen in het laag zult horen die mogelijk wel in je mix bestaan.

Ik vind persoonlijk een sub helemaal niks in geval van monitoring.......

Ik heb nog eens overlegd met de mensen van musicstore keulen. Fostex wordt enigzins afgeraden. Kwaliteit zou toch minder zijn.

Verder geeft hij aan dat het wenselijk is om iets te zoeken met een -3db punt rond de 40hz gezien ik house maak (oa techno en harde stijlen). Als ik het spul van de muur weg hou zou dat wel moeten gaan in mijn studiootje van 3x4. Akoestiek lijkt vrij aardig voor elkaar. Maargoed, ik kom dan uit op 6 of eigenlijk zelfs 8 inchers op stands.

Ik denk aan bijv. event tr8. Die klinken in de winkel iig heel erg goed. -3db punt in een dode ruimte op 1m bij 35hz. De tr6 heeft dat bij -45hz. Zijn wel 100 euro goedkoper en prettiger formaat.

Ik zie dat de samson rubicons relatief heel interessant geprijsd zijn in 8 inch. maar 444 euro voor een setje. -3db punt bij 400hz. Iemand ervaring met dit type?

Laatst gewijzigd:
Ik heb ook nog 2 keuzes met stands. Wat zijn jullie ervaringen/voorkeur? de quiklok bs300 of de Fame DB 039?

Origineel geplaatst door ivosp
Beste mensen,

Ik sta op het punt om nieuwe studiomonitoren aan te schaffen. Ik vind het lastig om te kiezen om basis van een luistertest. Niet alleen omdat je dan al snel afgaat op wat "lekker" klinkt ipv een natuurgetrouwe analyse geeft van je productie/mix, maar ook omdat een winkel heel anders is qua akoestiek dan mijn produceerkamertje. Ik graag af op mensen die meer ervaring hebben met de verschillende karakterstieken van de versch. s-monitors. Ik heb na het lezen van dit hele topic nog genoeg specifieke vragen. Graag jullie reactie op onderstaande aannames en vragen:

Allereerst moet ik bepalen van de opstelpositie wordt en of ik 5 of 6 inch als midbass driver wil. Op de volgende tekening zie je mijn kamer schematisch met een bureau in hoekopstelling. Rechts staat de apparatuur, keyboard etc. Voor mij een 22inch monitor. In de hoek staan 3 kasten van 60x40x192cm. Verder ligt er een hoogpolig tapijt en hangen er achter mij over de hele wand gordijnen ivm de akoestiek.

studioll8.png

Er zijn 3 opstelmogelijkheden:

Blauw/Groen: Op het bureau. Nadeel is beperkte ruimte, dus dan niet groter dan 5inch en zo'n compact mogelijke behuizing. En Verder dat de tweeters zich wellicht niet helemaal op oorhoogte bevinden. Wellicht dat het zo dichtbij plaatsen nog nadelen voor stererobeeld of staging heeft. Groen kan ook. Maar is iets minder praktisch omdat ik dan eerst op mijn stoel moet draaien om te luisteren. Zit dan ook weer met een hoek. Heb daar wel meer ruimte.

Rood: Links in de nis op een boekenplank (planken moet ik nog ophangen) en rechts naast de kast in de hoek. Nadeel is plaatsing in hoeken, dus geen basreflexpoort achterzijde gewenst en wellicht meer kans op akoestische vervorming door dat ze dicht bij wanden staan. Ik kan hier wel iets grotere speakers kwijt, zeg maar max 40x30x25cm.

Ik heb nu 3-weg monitor two's van alesis. Groot en lomp. Geven wat problemen met staande golven in kleine ruimte. En ik wil nu graag actief gaan. Mijn budget is 500 euro max, dus zeer beperkt. Ik maak vooral zeer ritmische, gecompliceerde techno, maar ook wel wat hardere stijlen house (hardstyle, jump, hardcore) met vollere bassen, en electro/minimal. Belangrijk is dat ik zo goed als mogelijk kan afmixen ondanks het beperkte budget en de beperkingen van de ruimte. En dat het laag van de stevige bassen niet dreunt of flabbert, maar wel voldoende diepgang heeft. Ik weet niet of 5inch sowieso groot zat is in zo'n kleine ruimte met deze muzieksoort.

Modellen waar ik graag ervaringen of onderlinge vergelijkingen van zou willen horen in relatie tot mijn situatie zijn:
-fostex pm mk2 1 & 0.5. , hoor hier zeer goede dingen over.
-Stanton atm.6. , zou speciaal voor dj's bedoeld zijn?
-Event Tr5(als ie er nog is), Tr6, maar ook alp5. , hoor hier ook zeer goede dingen over.
-De krk ap5 en 6. , of meer voor rock geschikt en niet voor techno/house?
-Samson r5a en r6a
-phonic p5a en p6a., hoor hier gemengde verhalen over.
-alesis m1 mk2, Of klopt het dat deze onnatuurlijk veel en minder strakke bas produceren?

Alvast bedankt voor jullie inbreng!

Zie mijn tekening, dit is waarschijnlijk een betere positie voor de luister driehoek!
Ik zie nu dat er een deur zit, draai dan de boel om.

Attachments

• studioll9.png
    studioll9.png
    14,2 KB · Bekeken: 126
Ik heb sowieso al een goede hoekbasvanger schijnbaar met die boekenkast in de hoek van 1.92.

Ik heb nu de event tr8 besteld met fame monitorstands. Dan ben ik flexibel. En 5 meter per kant balanced wire. Dus wordt flink rond schuiven ;)

De muur achter mij is 1 groot gordijn dus met de reflecties zal het ook meevallen. nadeel is dat ik de moitor niet mee rop het bureau kwijt kan en daar zaten ze nu net rond de 38% van de lengtemaat :)

Trouwens: -3db punt bij 35hz, dus ik hou mijn hart vast voor eventuekle resonanties :erm:

Morgen is het nieuwe spul er :)

Dit wordt de opstelling voor alle duidelijkheid:

Dus het goudbruine, niet het rode, blauwe of groene.

Ben benieuwd :)

Nou ben nu meer dan tevreden! Heb nog geen rta meting gedaan, maar het lijkt erop dat ik een prima verloop heb zo. Eindelijk hoor ik nu wat er zich in de onderste regionen afspeelt. Ik snap niet dat mensen met minder dan 8 inch af kunnen eigenlijk! -3db punt bij 35hz is niks te laag iig.

Moet zeggen dat die alp5 het qua mid en hoog eigenlijk helemaal niet zo verkeerd deed als ik het met dit serieuzere spul vergelijk. Kan niet zeggen dat dit beter is qua stereobeeld en detail, maar het geheel klinkt gewoon veel meer in balans, rustiger mischien, warmer zeker. Natuurgetrouwer ook. Een stukje beter dan mijn alesis monitor two's ook. Alles is in verhouding en kan alle foutjes duidelijk eruit halen. Met een testcd kon ik de vocalen en instrumenten precies aanwijzen op het podium en kwamen absoluut niet meer uit de speaker zelf! Uitstekende staging dus! Nadeeltje is dat er bij zeer lage tonen op hoog volume toch een kleine kastresonantie hoorbaar is (denk de plastic afdekring aan de buitenkant die trilt). Das een beetje jammer!

VRAAG: Weet iemand wat op een sterojack van een balanced mic kabel nou de ground is? Puntje is plus, maar ik weet niet of de smalle of brede ring de min is...

Laatst gewijzigd:
Het werd al duidelijk toen ik er 1 uit elkaar trok :D

Alleen krijg ze voor geen meter gesoldeerd. :( :(

Monitoren Stage Piano

Monitoren Stage Piano

Beste mensen,
Na een tijd zoeken ga ik toch maar deze vraag op het forum loslaten:
Ik heb nu thuis een Roland RD-170 staan die aangesloten is op mijn HIFI versterker met 2 Magnat zuil luidsprekers.
Wanneer ik tijdens het spelen het geluid wat harder heb staan trekken mijn luidsprekers het niet, een vreemde (nogal pijnlijke) kraak hoor ik bij het aanslaan van vooral akkoorden. Nu ben ik naar de dichtsbijzijnde muziekwinkel gegaan (Huigens, Hengelo) en daar werd mij verteld dat ik een setje actieve monitoren zou moeten halen. Aangezien ik de monitoren dus niet echt gebruik om te mixen heb ik dus waarschijnlijk baat bij andere monitoren? Mijn budget ligt maximaal op 300€. Graag advies wat ik hiermee zou kunnen doen om weer een beetje normaal piano te kunnen spelen..

heb je aleens je signaal vermidnerd dat uiit de piano komt? klinkt alsof je iets oevrstuurd. typisch dat het advies áctieve monitor word eggeven. Helpt nl. geen moer verder... :)

misschien gewoon een kwestie van input overload?

probeer je keyboard zachter te zetten, en je versterker harder, misschien helpt dat..

als dat niet werkt, speakers met meer vermogen zou ook moeten helpen, maar dat is moeilijk te zeggen zo..

wat is het vermogen van je versterker, en wat(t)(grappig he) van je Speakers?

Jaa helaas ben ik nu niet thuis, maar ik zal vanavond meteen even kijken!
Maar ook al zou het helpen, ik wil toch graag een setje actieve monitoren omdat mijn huidige installatie verre van ideaal is (de zuilluidsprekers staan t.o.v mijn keyboard geheel verkeerd en het kan ook niet anders gepositioneerd.
Tenzij jullie iets anders adviseren, ik vind het namelijk wel heel erg handig dat die monitoren niet zo heel erg groot zijn en dat de versterker geintegreerd is. In ieder geval bedankt voor de reacties!

Ik heb het uitgeprobeerd en het is inderdaad stukken beter als de piano zachter staat en de versterker harder!
In ieder geval bedankt voor deze tip.
Nu rest alleen nog het feit dat ik 2 actieve monitoren zoek om mijn piano uit te versterken.
Dus graag advies voor goede monitoren voor maximaal 300 euro waar ik dit mee zou kunnen doen.

Yow,

KRK 5 (2x) of Studiophile BX8a Pair ?
Ze kosten 400€

Welke raden jullie mij aan ?

je kan ook eens kijken naar de stanton6 +/- 400 setje. dit zijn krk rp6 -en maar in een ander jasje.

voor de prijs dus van een setje rp5.

klinkt erg goed voor het geld

Back