JelleWaltman
Ouwe rot
als ruimte op je bureau een graadmeter is.. koop Blue Sky, de Mediadesk klinkt super, kleine sateliet speakers, met een sub.. aanrader!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Origineel geplaatst door ivosp
Die event subwoofer is nergens te vinden op internet in nederland of duitsland. En ik denk dat ie ook wel weer zo 300 euro zal kosten. Wellicht is een sub ook weer teveel van het goede. En je moet dan weer zoeken naar afstemming etc.
Ik voel meer voor retour zenden/ruilen. Heb de winkel al gebeld en het is geen probleem. Ze laten het zelfs ophalen. (musicstore keulen).
Nu maar iets nieuws uit zoeken dan. Kr6, fostex mp1, of toch weer event; tr6? klinkt allemaal leuk in de winkel, maar wat zou het in mijn studiootje doen...
Origineel geplaatst door ivosp
Beste mensen,
Ik sta op het punt om nieuwe studiomonitoren aan te schaffen. Ik vind het lastig om te kiezen om basis van een luistertest. Niet alleen omdat je dan al snel afgaat op wat "lekker" klinkt ipv een natuurgetrouwe analyse geeft van je productie/mix, maar ook omdat een winkel heel anders is qua akoestiek dan mijn produceerkamertje. Ik graag af op mensen die meer ervaring hebben met de verschillende karakterstieken van de versch. s-monitors. Ik heb na het lezen van dit hele topic nog genoeg specifieke vragen. Graag jullie reactie op onderstaande aannames en vragen:
Allereerst moet ik bepalen van de opstelpositie wordt en of ik 5 of 6 inch als midbass driver wil. Op de volgende tekening zie je mijn kamer schematisch met een bureau in hoekopstelling. Rechts staat de apparatuur, keyboard etc. Voor mij een 22inch monitor. In de hoek staan 3 kasten van 60x40x192cm. Verder ligt er een hoogpolig tapijt en hangen er achter mij over de hele wand gordijnen ivm de akoestiek.
![]()
Er zijn 3 opstelmogelijkheden:
Blauw/Groen: Op het bureau. Nadeel is beperkte ruimte, dus dan niet groter dan 5inch en zo'n compact mogelijke behuizing. En Verder dat de tweeters zich wellicht niet helemaal op oorhoogte bevinden. Wellicht dat het zo dichtbij plaatsen nog nadelen voor stererobeeld of staging heeft. Groen kan ook. Maar is iets minder praktisch omdat ik dan eerst op mijn stoel moet draaien om te luisteren. Zit dan ook weer met een hoek. Heb daar wel meer ruimte.
Rood: Links in de nis op een boekenplank (planken moet ik nog ophangen) en rechts naast de kast in de hoek. Nadeel is plaatsing in hoeken, dus geen basreflexpoort achterzijde gewenst en wellicht meer kans op akoestische vervorming door dat ze dicht bij wanden staan. Ik kan hier wel iets grotere speakers kwijt, zeg maar max 40x30x25cm.
Ik heb nu 3-weg monitor two's van alesis. Groot en lomp. Geven wat problemen met staande golven in kleine ruimte. En ik wil nu graag actief gaan. Mijn budget is 500 euro max, dus zeer beperkt. Ik maak vooral zeer ritmische, gecompliceerde techno, maar ook wel wat hardere stijlen house (hardstyle, jump, hardcore) met vollere bassen, en electro/minimal. Belangrijk is dat ik zo goed als mogelijk kan afmixen ondanks het beperkte budget en de beperkingen van de ruimte. En dat het laag van de stevige bassen niet dreunt of flabbert, maar wel voldoende diepgang heeft. Ik weet niet of 5inch sowieso groot zat is in zo'n kleine ruimte met deze muzieksoort.
Modellen waar ik graag ervaringen of onderlinge vergelijkingen van zou willen horen in relatie tot mijn situatie zijn:
-fostex pm mk2 1 & 0.5. , hoor hier zeer goede dingen over.
-Stanton atm.6. , zou speciaal voor dj's bedoeld zijn?
-Event Tr5(als ie er nog is), Tr6, maar ook alp5. , hoor hier ook zeer goede dingen over.
-De krk ap5 en 6. , of meer voor rock geschikt en niet voor techno/house?
-Samson r5a en r6a
-phonic p5a en p6a., hoor hier gemengde verhalen over.
-alesis m1 mk2, Of klopt het dat deze onnatuurlijk veel en minder strakke bas produceren?
Alvast bedankt voor jullie inbreng!