arnomusicman
Radiation!
Hebben hier mensen ervaring met de Yamaha HS80 en de Adam monitoren. En hoe verhouden die twee tot mekaar? Ik weet dat ik zelf moet gaan luisteren (wat ik ook zeker ga doen). Maar ik woon niet echt in de buurt van een pro-audio winkel. En hoor graag wat meningen.
Ik heb zelf de Yamaha HS80.
Ik heb zelf de HS80 en de ADAM A7 gehoord bij iemand in de studio.
In het laag moet de ADAM het echt afleggen tegenover de Yamaha's. Verder zijn de ADAM's wel OK. Hoewel ik niet happy wordt van ribbon tweeters. Klinkt heel mooi, maar in de woonkamer heeft bijna niemand het. Dus ik ben qua prijs/kwaliteit en de reviews voor de Yamaha's gegaan, en iedereen die in mijn studio komt, vind het fantastisch klinken, en als monitors zeer geschikt omdat mijn mixen op andere apparatuur ook goed overkomen. Ik zou dus voor de Yamaha's gaan, ook al zou ik het geld voor de ADAM's hebben. Bij voldoende budget zou ik dan toch naar de Dynaudio's of nog hogere klasse (K+H etc.) gaan kijken.
P.S. Als je weinig laag in je HS80's hebt:
-zijn ze stuk of;
-staan ze verkeerd opgesteld of;
-verwacht je iets wat er niet is
Wat betreft het klankbeeld van de Yamaha's mbt het laag:
Bij mij staan ze in het laag op iets van -2 achterop afgesteld, en heb ik nog ZAT laag. En als referentie voor andere installaties staan ze nu helemaal goed. Maar dat is ook ruimte-afhankelijk. Je moet het geluid van je monitors trachten af te stellen op je referentie. Als je geen referentie hebt, wordt het moeilijk. Mijn referentie is mijn oude Sennheiser HD230 2-weg hoofdtelefoon (want die klinkt weer net als mijn oude speakers in de woonkamer, wat mijn echte referentie was, want die waren echt geweldig).