welke monitoren?

Hebben hier mensen ervaring met de Yamaha HS80 en de Adam monitoren. En hoe verhouden die twee tot mekaar? Ik weet dat ik zelf moet gaan luisteren (wat ik ook zeker ga doen). Maar ik woon niet echt in de buurt van een pro-audio winkel. En hoor graag wat meningen.

Ik heb zelf de Yamaha HS80.

Ik heb zelf de HS80 en de ADAM A7 gehoord bij iemand in de studio.
In het laag moet de ADAM het echt afleggen tegenover de Yamaha's. Verder zijn de ADAM's wel OK. Hoewel ik niet happy wordt van ribbon tweeters. Klinkt heel mooi, maar in de woonkamer heeft bijna niemand het. Dus ik ben qua prijs/kwaliteit en de reviews voor de Yamaha's gegaan, en iedereen die in mijn studio komt, vind het fantastisch klinken, en als monitors zeer geschikt omdat mijn mixen op andere apparatuur ook goed overkomen. Ik zou dus voor de Yamaha's gaan, ook al zou ik het geld voor de ADAM's hebben. Bij voldoende budget zou ik dan toch naar de Dynaudio's of nog hogere klasse (K+H etc.) gaan kijken.

P.S. Als je weinig laag in je HS80's hebt:
-zijn ze stuk of;
-staan ze verkeerd opgesteld of;
-verwacht je iets wat er niet is

Wat betreft het klankbeeld van de Yamaha's mbt het laag:
Bij mij staan ze in het laag op iets van -2 achterop afgesteld, en heb ik nog ZAT laag. En als referentie voor andere installaties staan ze nu helemaal goed. Maar dat is ook ruimte-afhankelijk. Je moet het geluid van je monitors trachten af te stellen op je referentie. Als je geen referentie hebt, wordt het moeilijk. Mijn referentie is mijn oude Sennheiser HD230 2-weg hoofdtelefoon (want die klinkt weer net als mijn oude speakers in de woonkamer, wat mijn echte referentie was, want die waren echt geweldig).

OT......de beste......wat zijn de beste ? die gene die in jou oren goed klinken!

Neem een stukje muziek mee CD of betere kwaliteit en vertrouw je oren. Goeie speakers geven een goede mix goed weer in t laag mid en hoog.

Je wordt er instant verliefd op, zoiets denk ik :o:

Oww ja, koop ook een goed boek waar ze oa speakers/ monitoren als hoofdstuk(ken) behandelen, ja die bestaan.

Ik zou voor onder de 1.500 euro per set kijken naar de Mackie HR824 MKII (niet de MK1)
zijn nagenoeg full range door de passive radiator aan de achterkant, hebben voldoende vermogen en zijn goed in te stellen.

Sinds 1 week heb ik nu de Adam A7X in huis. De enige vergelijking die ik direct heb kunnen maken is van mijn vorige set Spirit Absolute Zero's + Samson versterker. Maar alsnog heb ik er 1 woord voor: Compleet!!!
Voor mij kenmerken ze in het detail, ruimtelijkheid, eerlijkheid. Heb nu al behoorlijk wat aantal uren opzitten met het beluisteren van allerlei soorten muziek van klassiek tot terror. Het blijft aangenaam in je oren, dus je wordt er niet moe van na een paar uur aandachtig luisteren. Heb ze op monitorstandards aan de muur hangen binnen 1 meter luister afstand. Het laag wat blijkbaar met de A7 miste, is met de A7X absoluut niks van te merken, aangezien ik dat als 1 van de eerste dingen heb getest als "Laaegh Fetishist" !
Ook al heb ik dus geen fatsonlijk vergelijkingsmateriaal, zijn deze monitoren zeer zekers aan te raden!! :okdan:

[Met dank aan champ & Ronegen voor het advies!]

OT......de beste......wat zijn de beste ? die gene die in jou oren goed klinken!

Neem een stukje muziek mee CD of betere kwaliteit en vertrouw je oren. Goeie speakers geven een goede mix goed weer in t laag mid en hoog.

Je wordt er instant verliefd op, zoiets denk ik :o:

Oww ja, koop ook een goed boek waar ze oa speakers/ monitoren als hoofdstuk(ken) behandelen, ja die bestaan.

Voor sommige is een hifi speaker het beste van 100 euro voor anderen een monitor set van 2000 euro :)
Als je weet wat er in een mix omgaat en je kunt de instrumenten plaatsen ,
je weet wat het hoog en laag doet in je mix en vertaalt dit goed naar andere
systemen ,meer heb je niet nodig.

haha hijs leuk Digimod. Ergens vind ik t niet kloppen maar goed..... goeie humor igg, i like it :okdan:

Helemaal mee eens, maar dan moet je ook niet gaan zeuren over geluidskaarten, microfoons, voor versterkers, compressors, eq´s, delay´s, daw´s etc... Want dat heb je allemaal niet nodig om een nr 1 hit te scoren.

Voor sommige is een hifi speaker het beste van 100 euro voor anderen een monitor set van 2000 euro :)

Het is niet alleen een kwestie van "je speakers kennen en daar rekening mee houden", daarmee ben je er nog niet. Op goede monitors in een akoestiek goede ruimte hoor je bijvoorbeeld een wereld van een verschil als je iets minder dan 1dB weghaalt in een gitaar rond de 8khz, terwijl je op die goedkope hifi speaker misschien wel 4dB weg moet halen om verschil te horen. Je begrijpt hoop ik zelf wat de gevolgen zijn voor de mix in dat laatste geval!

Je kan €5000 uitgeven aan de beste software en hardware EQ's/compressors/reverbs/etc..etc.. maar je hebt er eigenlijk geen drol aan als je niet investeert in je ruimte (de akoestiek) en in je afluistering! (goede monitors en interface)

Ik heb zelf de HS80 en de ADAM A7 gehoord bij iemand in de studio.

Wat betreft het klankbeeld van de Yamaha's mbt het laag:
Bij mij staan ze in het laag op iets van -2 achterop afgesteld, en heb ik nog ZAT laag. En als referentie voor andere installaties staan ze nu helemaal goed. Maar dat is ook ruimte-afhankelijk. Je moet het geluid van je monitors trachten af te stellen op je referentie. Als je geen referentie hebt, wordt het moeilijk. Mijn referentie is mijn oude Sennheiser HD230 2-weg hoofdtelefoon (want die klinkt weer net als mijn oude speakers in de woonkamer, wat mijn echte referentie was, want die waren echt geweldig).

Ik heb zelf ook HS80M en ben er dik tevreden over. Ik dacht trouwens dat deze speakers geen -2dB switch voor het laag hadden. Wel een >80-100Hz highpass. Of je moet de "room-eq" bedoelen. Maar dat kan ik nu niet checken. Het hoog is wel erg schellerig. En heb het hoog dan ook op -2dB staan. verder alle Eq. neutraal en het is perfect zo.

Mixen met hoofdtelefoon vind ik erg lastig. Het laag wordt zo gekleurd dat het bij mij nooit goed vertaald.

Dan nog een opmerking over de HS80 versus de NS-10M: Ik heb beiden in bezit en het verschil in klank tussen die twee is wel heel groot. En dus niet met mekaar te vergelijken. De NS-10 moet je kunnen schatten op waarde. Voor broadcast is het perfect.

Ik zou voor onder de 1.500 euro per set kijken naar de Mackie HR824 MKII (niet de MK1)
zijn nagenoeg full range door de passive radiator aan de achterkant, hebben voldoende vermogen en zijn goed in te stellen.

Volledig mee eens, heb hier de mackies HR824 MKII in combinatie met een MOTU ultralite mkII en klinkt erg zuiver in alle frequencies. Moet wel zeggen dat ze stukken beter klinken met een pad onder (tenzij je ze op statief zet, nog niet geprobeerd)
Had ik deze niet gekocht zouden het genelecs geweest zijn, of KRK (maar heb ik geen ervaring mee)

Ik heb net een setje M-Audio Studiophile CX5 gekocht bij Feedback!
Dit waren de laatste ( op de demo set na) en kosten nu 199 p/stuk ( normaal 325 p/stuk)!

Ik moet zeggen : wat een geweldige luidsprekers ( het zijn monitoren maar ik wil ook lekker muziek luisteren)! Ik vond de KRK RP6 G2 echt veel minder klinken (ik ging in eerste instantie voor de KRK)!

De les die ik geleerd heb : vertrouw op je oren! Iedereen heeft een eigen smaak!

Misschien vinden jullie het wel bagger maar voor mij is dit echt perfect! Ik ben er super blij mee!

Die ervaring met de "geroemde KRK's" had ik ook.

Veel te boomy

En een goede tip is idd om te gaan luisteren.

Paul

Dit is the right attitude !
Dat Genelec goed is hoeft intussen geen betoog meer. Andere aanraders : Dynaudio, Quested, Focal, en nog een paar andere onbetaalbare exotische kastjes.
Tannoy reken ik niet tot de betere monitor op de fameuze oude Little Red monitor na.

Vergeet Adam niet. Die doen in elk prijssegement mee met de top. Genelec 80*0 vind ik persoonlijk vermoeiend als je er langer naar luistert. Na verloop van tijd gaat die tweeter nogal irriteren. Heb nu dynaudio's en zou nooit weer terug gaan naar Genelec.

Ik ben aan het kijken voor de Mackie HR 824 MKII.
Waarom? in het verleden ook een set Mackie monitoren gehad en was met deze altijd tevreden. Momenteel als tussenoplossing KRK staan maar kan gewoon niet lekker werken op deze monitoren.

Bij het opstellen van de monitoren moet ik dan rekening met een minimale afstand vanaf de muur? De wand is overigens schuin (dak). Ik ben aan het zoeken geweest op het forum maar kon daar geen duidelijk tip vinden. Alvast bedankt

is de Neumann KH120 al genoemd?

Deze heb ik een tijdje terug beluisterd bij Helios. Kleine speakertjes met een verrassend groot geluid.
Erg kritisch, een mix die niet helemaal in orde is valt meteen door de mand. Wanneer de mix perfect is hoor je het gelijk! Echt verbazingwekkend hoe goed alles te horen is.

De tweede monitor die ik er ging luisteren was de Focal cms65. Veel minder kritisch, wel mooi gebalanceerd en fijn om naar te luisteren. Wel zat er een brommetje in de Focals..

Ik vind het erg lastig om te kiezen. Het liefst zou ik ze alletwee kopen :D

De Focal om lekker muziek op te maken, en de Neumann om op te mixen.

Helemaal mee eens, maar dan moet je ook niet gaan zeuren over geluidskaarten, microfoons, voor versterkers, compressors, eq´s, delay´s, daw´s etc... Want dat heb je allemaal niet nodig om een nr 1 hit te scoren.

Right.... Geloof me, de echte top bereik je niet op een KRK speaker of met een behringer eq of iets dergelijks. Er zijn wel eens heel af en toe toevalstreffers, maar dat heeft meer met de marketing eromheen te maken dan met de daadwerkelijke geluidskwaliteit.

Speakers en akoestiek zijn de allerbelangrijkste tool voor een goede producer. Ik heb geregeld collega producers in de studio, die hier er pas achter komen wat er in hun mix niet goed zit. Een basis productie is best te maken op een goedkope speaker en ITB. Een perfecte afmix niet, puur door het gebrek aan controle over je klankbeeld.

is de Neumann KH120 al genoemd?

Deze heb ik een tijdje terug beluisterd bij Helios. Kleine speakertjes met een verrassend groot geluid.
Erg kritisch, een mix die niet helemaal in orde is valt meteen door de mand. Wanneer de mix perfect is hoor je het gelijk! Echt verbazingwekkend hoe goed alles te horen is.

De tweede monitor die ik er ging luisteren was de Focal cms65. Veel minder kritisch, wel mooi gebalanceerd en fijn om naar te luisteren. Wel zat er een brommetje in de Focals..

Ik vind het erg lastig om te kiezen. Het liefst zou ik ze alletwee kopen :D

De Focal om lekker muziek op te maken, en de Neumann om op te mixen.

Ik heb zelf de Focals na veel luistertests aangeschaft !
Heel eerlijk geluid, maar in vergelijking met mijn Tapco S-8 hadden ze aanzienlijk minder bassweergave. Daarom heb ik er de Focal CMS sub bijgekocht.
Deze set klinkt super samen !

Ter info uit de SOS over de Neumanns:
Neumann were at the recent IBC show in Amsterdam to announce their first ever studio monitors, The KH120A and KH120D. The new loudspeakers take their first two initials from high-end speaker manufacturers Klein+Hummel, who have been part of the Sennheiser group (Neumann’s parent company) since 2005, and upon whose designs the KH120s are based.

Ik ben aan het kijken voor de Mackie HR 824 MKII.
Waarom? in het verleden ook een set Mackie monitoren gehad en was met deze altijd tevreden. Momenteel als tussenoplossing KRK staan maar kan gewoon niet lekker werken op deze monitoren.

Bij het opstellen van de monitoren moet ik dan rekening met een minimale afstand vanaf de muur? De wand is overigens schuin (dak). Ik ben aan het zoeken geweest op het forum maar kon daar geen duidelijk tip vinden. Alvast bedankt

Heeft iemand hier het antwoord op? Thanks!

Back