welke monitoren?

Hehe, ja. Zeer sympathieke man hoor, zal daar ook zeker andere gear halen, maar twijfelde gewoon aan de boxen omdat ik er niets over kan terugvinden. Hij gaf ook aan dat ze ongetwijfeld in China worden gefabriceerd, maar alleen/voornamelijk verkocht worden in Amerika. En nogmaals ik vond het geluid echt zuiver klinken. Me oog is inmiddels ook gevallen op de Adam A7X, na een tip van één van de mede forum gebruikers en een beetje onderzoek.

Hehe, ja. Zeer sympathieke man hoor, zal daar ook zeker andere gear halen, maar twijfelde gewoon aan de boxen omdat ik er niets over kan terugvinden. Hij gaf ook aan dat ze ongetwijfeld in China worden gefabriceerd, maar alleen/voornamelijk verkocht worden in Amerika. En nogmaals ik vond het geluid echt zuiver klinken. Me oog is inmiddels ook gevallen op de Adam A7X, na een tip van één van de mede forum gebruikers en een beetje onderzoek.

Yep, ik hou wel van 2.1 systemen om naar te luisteren.

Afmixen doe ik altijd eerst op 2 KRK speakers, soms 1, maar de lage frequenties check ik altijd op mijn 2.1 Blue Sky speakers.

ik heb eens een set van die blue skies gehad, weet niet meer welke set dat was. sub met relatief kleine satelieten, instapmodel. 5 tot 600 euro of zo.
gigantisch gat in midden hadden die dingen. had adam s1a gekocht en tegenover die blue skies ge A-B t. schrikken. blue skies is volgens mij bedoeld voor film muziek. en geluid echt zuiver klinken is geen goed criterium. hoe vertaald jouw mix zich op andere systemen (bv hifi) met mijn blue skies was t een ramp. moest alles bijstellen. echt heel slecht. maar heb t dus over wat ik toen aan model had, misschien heb jij wat anders gehoord. en zijn ze ondertussen wel goed. adam is zonder risiko zou ik zeggen en raak je ook wel weer kwijt als t niet bevalt.

Het is helemaal een ramp als je ook nog eens faseverschuivingen hebt in het middengebied!

Ik heb de Blue Sky Media Desk, de goedkoopste. Ik gebruik ze meer als hifi-speakers dan monitors waar ik op afmix. Ze zijn wel perfect om de lage frequenties te checken zoals ik al schreef, maar het middengebied is inderdaad niet goed.

Maar om recht tegenover een 2.1 syteem te zitten en muziek te beluisteren is echt heel gaaf! Totaal anders dan stereo.

Hmmm, duidelijk verhaal. Al, met al zijn het dus niet echt boxen om aan te raden m.b.t. produceren etc. Adam zou een stuk veiliger zijn? Dan worden het de Adam A7X boxen dus.

Heeft iemand hier ervaring met de MR 5 series van Mackie?

Ik ben voornemens om voor mijzelf (op korte termijn) een setje aan te schaffen als vervanging van mijn brakke (want hinderlijke resonanties) KRK V4 mk1's. Ik mis nu in de V4's vooral het laag en hoop deze met de MR5 meer aanwezig te krijgen. Zelf zie ik weinig in 8 inch woofers op 1,2 meter van m'n oren.

Heb vandaag de Adam A7x en Genelec 8030a beluisterd maar hoor graag wat meningen van mensen met ervaring met deze monitors. Genelecs vond ik erg goed qua stereo beeld en heel gedetailleerd. De Adam's klonken erg fijn, maar hoe goed zijn ze nu daadwerkelijk als referentie?

Uiteraard heb ik dat vooraf al gedaan. Qua specificaties komen ze namelijk aardig overeen, maar op papier kan een speaker tot alles in staat zijn, het gaat natuurlijk om de praktijk. En daar ben ik benieuwd naar. Zijn de Adam's bijv. prettig om lang mee te werken of zijn ze na een tijdje vermoeiend? En zit er in de 8030a's van Genelec wel genoeg laag?

Ik ben niet zo'n kenner op dit gebied dat ik precies de verschillen weet tussen alle speakers. Ik weet wel dat Genelec speakers het geluid vaak heel erg inkleuren en dat vaak een mix te snel te lekker klinkt op Genelec's. Persoonlijk zou ik afhaken bij een speaker als bekend is dat hij veel laag weergeeft, ik maak tenslotte housemuziek en wil niet dat op andere speakers mijn laag te zacht overkomt.

Gaat het tussen de 8030 of de A7X?

Ik vond de 8030 beter dan de A7 (die heb ik toen naast elkaar beluisterd). De A7x heb ik nooit gehoord.
Als je speakers zoekt die niet vermoeiend zijn op de lange termijn zou ik zeker ook de Dynaudio BM5a MK2 meenemen in je overweging.

Als 2e hands een optie is kan een set O110's 2e hands interessant zijn.

Ik heb ook alleen maar positieve dingen gehoord over Dynaudio, schijnen heel geschikt te zijn voor housemuziek. Ik heb ze alleen nog nooit echt gehoord...

Ik heb een paar maanden terug wat monitors in die prijsklasse vergeleken en de Dynaudio en de Adams waren daarbij. Voor mij, maar ik ben ervan overtuigd dat iedereen zijn eigen smaak heeft, was er geen enkele monitor die zo'n mooi stereobeeld gaf als die adam speakers, ik vermoed door de ribbon tweeters die de klank toch wel beïnvloeden. Goed of slecht, dat beslis je zelf. Dat werden ze dus ook.

Ik heb ook ooit de A7 van adam gehoord maar die vond ik qua basweergave tegenvallen, bij de A7X is dat voor mij meer dan voldoende opgelost. 42Hz is niet extreem laag maar in veel gevallen toch voldoende vind ik. Veel lager gaat zo'n 7" speakertje ook niet. In het mid en hoog ben ik supercontent.

De monitor die mij het meest verbaasde was de (goedkopere) EVENT 2020BAS V3. Die klinken echt wel goed, zeker voor dat geld. Ik was alleen niet helemaal overtuigd van hun eerlijkheid. Bassen gaan lager dan de A7X (8" woofer) en dat merk je wel.

Genelec vind ik echt niet lekker luisteren, die tweeter is voor mijn oren te scherp. De Adams daarentegen kan ik lang naar luisteren, maar ik vind ze qua detail flink onderdoen voor Dynaudio.
De originele Dynaudio BM6A monitoren zijn super, maar worden moeilijk om aan te komen. De MKII vond ik maar een schaduw van het origineel.
Als ik een tip mag geven, denk aan een outsider, de PSI A17M. Vergeleken met Dynaudio krijg je veel meer detail en hoor je pas hoe gekleurd Dynaudio toch nog klinkt. Als er fouten in de mix zitten, zal je ze zeker op de PSI monitoren horen. Mocht je budget nog verder stretchen, de PSI A21M is echt helemaal te gek.
Heel veel mensen zijn ook helemaal gecharmeerd van het merk Focal. Ik heb de Twins gehoord, helaas net als bij Genelec een tweeter waar ik geen uren naar kan luisteren. Anders dan dat ook zeker een optie.
Zo ver ik weet wordt PSI in Nederland gedistribueerd via Helios in Haarlem. Daar kan je een afspraak maken om alle bovengenoemde modellen te beluisteren. Heb je de zaal helemaal voor jezelf.

Ik vond persoonlijk de Dynaudio BM5A MKII iets te wollig in het laag naar mijn smaak, de BM6A heb ik (nog) niet beluisterd. PSI is boven mijn budget. Focal CMS50 staat inderdaad nog op mijn lijstje van monitors die ik graag wil beoordelen. Ik vond de Adams ook erg prettig luisteren, maar kreeg daardoor ook het idee dat ik naar een hifi speaker zat te luisteren. Dat had ik met de Genelecs veel minder.

Nog meer mensen ervaring met de Genelec 8030 en/of Adam A7x?

Ik werk nu met drie verschillende speakermerken thuis. Een Blue Sky Mediadesk 2.1 systeem, geweldige bassweergave. Twee Tannoy Reveal speakers, passief, klinken een beetje als de Yamaha NS10-M speakers (diegene met de witte woofers). Maar het meest werk ik met mijn KRK speakers, klinken gewoon lekker.

Wanneer ik in de toekomst de stap ga maken naar duurdere merken, wat gaat gebeuren, ga ik meteen naar de Rode PSI speakers. Ik kan daar niet mis zitten qua kwaliteit en degelijkheid. Maar wat je al zei, ze zijn heel prijzig.

Pioneer S-DJ08 zou ik overwegen, is een zeer goed alternatief voor een krk. Momenteel ook in mn eigen bezit, vrienden hebben krks staan of behringers maar zou deze niet willen ruilen. *D

Back