welke monitoren?

Wie heeft er ervaring met de Genelec 8040A in vergelijking met de Neumann K&H 120? Kon laatstgenoemde niet testen in mijn lokale speciaalzaak, zijn ze qua kwaliteit vergelijkbaar?

Zoals eerder genoemd zal mijn keuze bestaan uit :

dynaudio bm6a
adam a7x
focal cms-65
neumann kh120s

Ikzelf heb een kleine studiokamer. Ik lees her en der dat bijvoorbeeld de Neuman KH-120s een smalle sweetspot heeft, waardoor ze voor een kleine studio ideaal zijn. Kan iemand dit bevestigen?
Zijn de rest van de speakers op mijn lijstje minder geschikt voor kleine studios? Of zal dat niet veel uit moeten maken :p

Zoals eerder genoemd zal mijn keuze bestaan uit :

dynaudio bm6a
adam a7x
focal cms-65
neumann kh120s

Ikzelf heb een kleine studiokamer. Ik lees her en der dat bijvoorbeeld de Neuman KH-120s een smalle sweetspot heeft, waardoor ze voor een kleine studio ideaal zijn. Kan iemand dit bevestigen?
Zijn de rest van de speakers op mijn lijstje minder geschikt voor kleine studios? Of zal dat niet veel uit moeten maken :p

ik ken ze allemaal, we hebben ze regelmatig in de winkel (op de K&H na die zijn er maar af en toe. Het zijn allemaal monitoren met een sterke en zwakkere kant, Beste allrounder voor mijn is de CMS 65 van Focal, mooie plaatsing, goed laag, mooi open hoog en een zeer gedetailleerde sound (je hoort goed als het fout gaat met compressie en galmen).
Dit gekd voor 95% ook voor de ADAM's zijn wel wat vermoeiender op grotere volumes, wel een bredere sweetspot.

K7H hebben wat mijn betreft te weinig laag, ze gaan niet diep genoeg.
Midden is erg open en eerlijk hoog wat nasaal maar wel mooi om stemmen in te passen.
De BM6A MKII (een is volgens mijn niet meer leverbaar) zijn mooie alrounders maar met de eerste 2 toch wat donkerder, minder open en vooral in het laag midden wat te wollig.

allemaal mijn mening :-) vaak hebben de klanten een zelfde gevoel.

het volgende heb ik met mijn KRK Rokit 6: zodra ik een track convert naar .wav en afspeel op een hifi is met name de bass een behoorlijk stuk zwaarder als hoe ze uit m'n krk's komen tijdens het maken van de track.
na gebruik van de nodige filters en compressie is het al een stuk beter maar toch is het verschil nog te groot.

iemand een tip voor me?

wat je eraf moet eq'en om hem goed te laten klinken op de hifi,
doe dat in spiegelbeeld ( dus als je met een graphische eq bv 3 db eraf haalt op 90hz, doe je er in speiegelbeeld 3db bij bij 90hz , etc ) al bij bij het masterkanaal als je afluisterd/afmixed op de krk.
zo krijg je een beetje betrouwbaardere monitoring bij het mixen. blijft een lapmiddel, maar oke.
( mogelijk ligt het aan : de krk's, de plek hoe ze staan, de ruimte etc etc )
luister ook eens via een simpele aangesloten draagbare radio/cd speler, via een paar eenvoudige autospeakertjes etc, ook een goede koptelefoon, kortom leer door vergelijken de zwakheden van je speakers/kamer kennen.
ik ben niet zo'n krk fan.

klopt, ik moet de ruimte ook nog ff wat behandelen met paneeltjes.
buiten dat heb ik na wat meer te googlen op de krk's gelezen dat hier meer mensen last van hebben met de krk.
de bassweergave komt totaal niet overeen met de weergave over een hifi.
wat blijkt, mijn krk 6400 headphone heeft ook bijna deze zelfde eigenschap als de rokit's.
nu heb ik in het tweede headphone input van m'n mixer een samson headphone ingeplugd en die klinkt al direkt een stuk minder droog en aangenamer.
nu weet ik dat eerlijk geluid belangrijker is om eerder schoonheidsfoutjes op te merken maar met een verkeerde bassweergave is wel lastig werken.
is een active subwoofer eraan hangen wellicht een goede optie en dat ik de bass uit de monitoren een stukje verder demp.

nee , die subwoofer lijkt me niks, maakt het nog ingewikkelder. krijg je weer overloopfrequenties, staande golven etc
misschien eens een paar andere speakers proberen: dynaudiobm6, event20/20 , een goede koptelefoon etc.
heb zelf twee paar passieve speakers: dynaudio en spiritabsolute2, met oa samson versterkers en een hd650 sennheiser . misschien niet perfect maar in combinatie met de autoradio en wat kennissen kan ik er inmiddels redelijk betrouwbaar mee uit de voeten. al zeg ik hetzelf

Een tijd terug heb ik een paar monitoren geluisterd bij Helios.
De Focal CMS65 en Neumann KH120 waren mijn favorieten. De CMS50 vond ik helemaal niks.
Beiden mee naar huis genomen en verder getest.
Het werd meteen duidelijk: de KH120 heb ik gehouden.

Ik was wel heel erg onder de indruk van de Focal. Mooie balans tussen hoog en laag ook. niet boomy en ook niet krassend, ik kon er lang naar luisteren, echt fijn! Toch heb ik ze niet gekozen omdat mijn ruimte duidelijk te klein is voor de CMS65, en de versterkers van mindere kwaliteit zijn. (ruisniveau ed.)

De Neumanns zijn heel fijn en gaan voor het formaat behoorlijk diep, toch hoor je dat het kleine speakers zijn. "geknepen" vergeleken met de CMS65. De Neumanns zijn heel goed om dialoog te mixen of vocalen in de mix te plaatsen. Wel mis ik wat laag..

Wanneer ik ooit een grotere ruimte heb en ik het kan betalen, koop ik er misschien wel een set CMS65's bij.

Top, nou begrijp ik het, een 2.1 systeem. Links, rechts en een Woofer, en die woofer is dan de A77x.

Eehhhhh.....[carnavalsmode aan] ja [carnavalsmode uit]

Je neemt me niet in de maling hè?

Deze speakers (A77x) zijn minder aan te raden op 1m afstand, maar als midfields. Dus die mogen wel 2-3 meter ver weg staan. En je hebt er een nodig voor links en een voor rechts. Subwoofer heb je bij deze denk ik niet nodig, of je moet voor film werken, maar dan adviseer ik eerder meteen een 5.1 opstelling.

Die A77X is toch niet geschikt als sub in een 2.1 systeem zeker!? En al zeker niet als stereo monitor... hier lees je wat :stupid

Zie website van Adam:

The two 7” woofers are identical with that of the A7X. With their large voice coils (1.5”) and powerful amplifiers, they are capable of both very high maximum sound pressure levels as well as very deep registers. The woofers do not cover the same frequency bands: while both of them are responsible for the (sub-) bass frequencies up to about 400Hz, only one of them reproduces the midrange. This prevents interferences between the two drivers. For stereo setups the A77X is available in A and B versions in order to guarantee a precise stereo image.

Dus gewoon per 2 te gebruiken, net zoals alle andere modellen.

Op de website van Thomann is ook te lezen dat ze een A77x (a) voor links en een A77x (b) voor rechts. Je moet dus heel echt 2 (twee) A77x hebben om normaal af te kunnen luisteren. Je moet dus ook geen 2 a's of 2 b's maar 1 a en 1 b kopen. Dit wegens de speakerconfiguratie. Je wilt nl. niet 1 woofer voor mid-laag aan de binnenkant hebben en bij de andere aan de buitenkant. De speakers moeten dus gespiegeld zijn. En dat doe je niet door er bv een op de kop te plaatsen ;)

eindelijk een correct uitleg ja :) ik vind het eigenlijk best erg dat sommigen hier overwegen om zo'n semi-pro monitors te kopen maar dan blijkbaar los in zulke onzin lopen... in dat geval zou ik toch behringer overwegen

Ik denk dat child of art door de benaming "midfield" denkt dat het een speaker is voor in het midden? :D

Maar goed het is al vaak genoeg aangegeven het zijn trouwens 3 weg monitoren, de ene woofer neemt een lager freq gebied voor zijn rekening dan de ander. Voor stereo heb je er 2 stuks nodig.

Nog een ander voorbeeld

Richard_Hawley_03.jpg

ks-digital-c88-coaxial-studio-monitor-action-picture-1_1.png

299610d1341768734-yamaha-ns-40m-owners-photo1888.jpg

Back