welke monitoren?

Bwa....
Pimpameter, maak me nog niet gekker dan ik al ben :stupid.
Hou het bij m'n Westlakes :D

Cheers,
Exo. :mega:

whahahaha. Ben echt heel benieuwd wat zo'n setje kost. ik vermoed ergens tussen de 60.000 en 80.000 euro... Top voor in de thuisstudio toch?

Dan ga ik eerder voor zoiets:

Amplifier.jpg

:D

Cheers,
Exo. :mega:

whahahaha. Ben echt heel benieuwd wat zo'n setje kost. ik vermoed ergens tussen de 60.000 en 80.000 euro... Top voor in de thuisstudio toch?

de twotwo 8' kost E 8380 " 1 set" dus als je er drie naast elkaar zet 25 k

Misschien een Eve aan de ene en een Adam aan de andere kant ?

En dan uiteraard wel met een Apple werken, he ?! :D

Ik zie net dat de Equator Audio D8 monitors voor 766€/paar staan bij Bax en dat er een lovende review staat in de SoundOnSound waar ze expliciet eerder vergeleken worden met monitors van Focal, PMC, Quested, Sennheiser (die een veelvoud kosten voor dezelfde specs) dan met monitors uit een gelijkaardige prijsklasse (van bvb Adam, Eve, Event, Genelec, Mackie...).

Ik heb eigenlijk nog geen enkele negatieve review gelezen van monitors van Equator Audio (buiten dan dat de kleinere D5 uiteraard minder bass response heeft).

Heeft iemand hier al ervaring met monitors van Equator Audio?

Ik heb een setje D5's rechtstreeks uit USA laten komen. Idd eerste setje was niet helemaal lekker. Tenminste 1 monitor niet maar er werd zonder problemen een nieuwe verzonden zonder dat ik de andere terug hoefde te sturen.
Qua sound vind ik ze erg fijn voor mids en tops. Het laag is ook prima maar moet je niet op en hoog volume doen. Mids en tops gaan mee resoneren op hoge volumes. Je hoort de frequentie van het laag terugkomen in het mid/hoog. Heel vreemd. Maar goed ik gebruik ze zeer veel voor de balancing van vocalen, blazers, gitaar etc. Als main monitors zou ik ze niet willen maar ik gebruik ze naast mn PMC TB2's

Kon mn krk rp8 voor een goede prijs verkopen en heb de Focal Alpha 65 ervoor in de plaats gekocht.
Wauw wat een verschil! Enorme upgrade: een verbazingwekkend open, gebalanceerd en gedetailleerd geluid
Ook het laag is strak en gedefinieerd.

Als je de kans hebt om ze ergens te beluisteren, doen!

Ik heb een paar vxt-4 en ik ben er zeer tevreden over. heb geen vergelijkingsmateriaal, waren mijn eerste "echte" monitoren maar voor mijn ruimte (iets van 3x2.5, misschien ietsje groter) prima. men zegt dat de vxt serie een stuk beter is dan de rokit.

Ik overweeg om mijn KRK Rokit 5-monitoren te vervangen door VXT-4 van KRK. Is dat de moeite waard of kan ik dan beter voor de VXT-6 doorsparen of überhaupt een ander merk zoeken?

Als we kijken naar de V (en later VXT) lijn van KRK, dan heb ik het meeste ervaring met de V6 mk1 en mk2 en V4 mk2. Ik heb spijt dat ik de V6 mk1 ooit heb weg gedaan, in mijn optiek was dat de meest neutrale van de familie. De V6 mk2 is ook zeker niet slecht, ik vind 'm op vele vlakken beter dan de VXT, die vind ik teveel gehyped klinken, ik heb echt het idee dat ze meer de DJ willen aanspreken en dat doe je door een smile curve mee te geven aan je monitor (tot zover mijn theorie).

Ik ken de Rokit 5 en van de gehele Rokit serie vond ik dat de beste, de 6 en helemaal de 8 vond ik te wollig. De V6 series 1 en 2 is echt een stap boven de Rokit serie, op eigenlijk alle vlakken. Meer open en brede soundstage, laag gaat merkbaar dieper maar blijft gecontroleerd (series 2 gaat weer iets dieper dan series 1). Als je de V6 kan vinden in goede conditie voor niet teveel geld dan is dat een leuke upgrade en de leer curve vanaf een Rokit 5 is niet zo groot (ook al is de V6 op alle vlakken in mijn optiek beter dan de Rokit 5, ze lijken wel op elkaar.. zelfde familie klank zeg maar).

Als je iets nieuws wilt kopen en laten we zeggen dat je een budget bij elkaar hebt gespaard of nog gaat sparen van €1000 totaal, dan zou je deze monitoren eens moeten beluisteren als dat lukt, het liefst nog in je eigen studio ruimte. In vind ze allemaal beter dan de VXT-6 (en dat terwijl een aantal flink goedkoper zijn), maar ik heb helaas niet alles in dezelfde ruimte geluisterd dus een heel eerlijke vergelijking is het zeker niet.

M-Audio M3-8
Je verwacht het misschien niet, maar voor het geld zijn dit echt leuke monitors. Nee, het is geen PMC of SX serie van Adam, maar je kan eigenlijk niet een beter setje nieuw kopen voor nog net geen €600,-. De 8" woofer kan problemen geven in een kleine ruimte, dat wel.

Focal Alpha 65
De Alpha serie van Focal is nog redelijk nieuw maar nu al best een hit. Volgens vele mensen worden deze gezien als een step-up vanaf de KRK Rokit serie. Na een korte luistertest kan ik zeggen dat ik blij verrast was met deze Focal Alpha monitor. Ook een heel leuke set voor net geen €600,-.

Focal Alpha 80
Zelfde als hierboven maar dan met 8" woofer. Wat mij is bijgebleven in een directe vergelijking met de Alpha 65 is dat ik geen verschil hoorde in details in het hoog en midden en stereo beeld was ook gelijk tussen de twee. Het enige verschil was dat de Alpha 80 met meer gemak de lage frequenties kon weergeven, waardoor alles net even wat volwassener klonk. Ik kan me wel voorstellen dat dit niet de ideale monitor is in een kleine ruimte. Een setje kost bijna €700,-.

Equator D8
Ik heb deze set zelf als main set: Geweldige soundstage, heel neutraal, heel realistisch. Vocals klinken (indien goed opgenomen) alsof de zanger(es) voor je staat te zingen. Het is echt heerlijk om op te mixen, je kan heel goed horen wat je doet als je met EQ of compressie of reverb bijvoorbeeld aan het werk bent. Ik moest wel erg wennen aan de monitors, omdat ze je niet verpletteren als je een liedje opzet. Ze hypen helemaal niks en dat kan best saai overkomen. Na een tijdje ga je dat wel waarderen en juist de geweldige soundstage ga je dan nog meer waarderen. Een setje is te vinden voor nog geen €750 momenteel.

Zo, ik ben zelfs ruim onder de €1000 per set gebleven. Hopelijk heb je wat aan mijn advies, maar uiteindelijk blijft het een kwestie van smaak en zelf testen. Bovendien klinken monitors in elke ruimte weer anders. Wat mij betreft is het uitzoeken van monitors het lastigste van een studio inrichting (na het goed optimaliseren van de akoestiek). Computer/interface had ik minder moeite mee.

Bedankt voor je uitgebreide uitleg, Marando!
Ik zal eens kijken naar die Focals. Ik mix in een kleine ruimte, dus 8 inch woofers vallen voor mij af. Budget is ongeveer 650 euro in totaal. Er mag wel wat bas inzitten omdat een subwoofer qua overlast niet echt een optie is hier in huis, vandaar dat ik in eerste instantie aan de VXT's denk.

Bedankt voor je uitgebreide uitleg, Marando!
Ik zal eens kijken naar die Focals. Ik mix in een kleine ruimte, dus 8 inch woofers vallen voor mij af. Budget is ongeveer 650 euro in totaal. Er mag wel wat bas inzitten omdat een subwoofer qua overlast niet echt een optie is hier in huis, vandaar dat ik in eerste instantie aan de VXT's denk.

Kijk, of beter luister ook eens een JBL LSR305, als je een kleine ruimte hebt. Anders de JBL LSR308. Deze vallen ook binnen de 600 euro per paar.

Ik zit erover te denken om een setje hi-fi speakers erbij te kopen als extra referentie. Zijn er meer die dat hebben? En welke speakers dan?

Ik zit erover te denken om een setje hi-fi speakers erbij te kopen als extra referentie. Zijn er meer die dat hebben? En welke speakers dan?

Ik gebruik een setje B&W CDM1SE bij mijn PMC's een andere klank die me extra opties geeft en laat weten hoe het in de huiskamer klinkt!

Ik gebruik mijn BW setje die ik al een jaar of 25 heb. Doordat ik deze door en door ken is dit voor mij een uitstekende manier om te luisteren en te vergelijken aangezien ik hier verschrikkelijk veel muziek op geluisterd heb in het verleden.
Uiteraard kon dit alleen toen ik beneden ging upgraden naar een andere set luidsprekers ;)
Toch hebben veel nog een oud setje op zolder staan waar uren naar geluisterd is, dat helpt enorm als de hifi speakers door en door kent. Haal je oude set weer tevoorschijn!

De VXT's heb ik van afgezien. Ik heb nog wat doorgezocht naar andere merken en ben uiteindelijk gegaan voor de Yamaha MSP5 Studio. De meeste 6,5 inch monitoren waren toch te groot om neer te zetten in mijn hokje en dit leek me voor een 5 inch een goede allrounder voor een goede prijs. De Equator D5 leek me ook wel wat maar had een hele lange levertijd. Het verschil met de Rokits is groot. Minder bas en meer helderheid, en ik merk ook dat ik voorheen in de middenfrequenties wat onlogische keuzes heb gemaakt op de KRK's, want mijn oude mixes klinken nu relatief hol op deze Yamaha's - er is dus werk aan de winkel. Even aan wennen en dan mixen maar! Bedankt voor het advies in ieder geval, ook al heb ik uiteindelijk voor wat anders gekozen.

Back