Ik overweeg om mijn KRK Rokit 5-monitoren te vervangen door VXT-4 van KRK. Is dat de moeite waard of kan ik dan beter voor de VXT-6 doorsparen of überhaupt een ander merk zoeken?
Als we kijken naar de V (en later VXT) lijn van KRK, dan heb ik het meeste ervaring met de V6 mk1 en mk2 en V4 mk2. Ik heb spijt dat ik de V6 mk1 ooit heb weg gedaan, in mijn optiek was dat de meest neutrale van de familie. De V6 mk2 is ook zeker niet slecht, ik vind 'm op vele vlakken beter dan de VXT, die vind ik teveel gehyped klinken, ik heb echt het idee dat ze meer de DJ willen aanspreken en dat doe je door een smile curve mee te geven aan je monitor (tot zover mijn theorie).
Ik ken de Rokit 5 en van de gehele Rokit serie vond ik dat de beste, de 6 en helemaal de 8 vond ik te wollig. De V6 series 1 en 2 is echt een stap boven de Rokit serie, op eigenlijk alle vlakken. Meer open en brede soundstage, laag gaat merkbaar dieper maar blijft gecontroleerd (series 2 gaat weer iets dieper dan series 1). Als je de V6 kan vinden in goede conditie voor niet teveel geld dan is dat een leuke upgrade en de leer curve vanaf een Rokit 5 is niet zo groot (ook al is de V6 op alle vlakken in mijn optiek beter dan de Rokit 5, ze lijken wel op elkaar.. zelfde familie klank zeg maar).
Als je iets nieuws wilt kopen en laten we zeggen dat je een budget bij elkaar hebt gespaard of nog gaat sparen van €1000 totaal, dan zou je deze monitoren eens moeten beluisteren als dat lukt, het liefst nog in je eigen studio ruimte. In vind ze allemaal beter dan de VXT-6 (en dat terwijl een aantal flink goedkoper zijn), maar ik heb helaas niet alles in dezelfde ruimte geluisterd dus een heel eerlijke vergelijking is het zeker niet.
M-Audio M3-8
Je verwacht het misschien niet, maar voor het geld zijn dit echt leuke monitors. Nee, het is geen PMC of SX serie van Adam, maar je kan eigenlijk niet een beter setje nieuw kopen voor nog net geen €600,-. De 8" woofer kan problemen geven in een kleine ruimte, dat wel.
Focal Alpha 65
De Alpha serie van Focal is nog redelijk nieuw maar nu al best een hit. Volgens vele mensen worden deze gezien als een step-up vanaf de KRK Rokit serie. Na een korte luistertest kan ik zeggen dat ik blij verrast was met deze Focal Alpha monitor. Ook een heel leuke set voor net geen €600,-.
Focal Alpha 80
Zelfde als hierboven maar dan met 8" woofer. Wat mij is bijgebleven in een directe vergelijking met de Alpha 65 is dat ik geen verschil hoorde in details in het hoog en midden en stereo beeld was ook gelijk tussen de twee. Het enige verschil was dat de Alpha 80 met meer gemak de lage frequenties kon weergeven, waardoor alles net even wat volwassener klonk. Ik kan me wel voorstellen dat dit niet de ideale monitor is in een kleine ruimte. Een setje kost bijna €700,-.
Equator D8
Ik heb deze set zelf als main set: Geweldige soundstage, heel neutraal, heel realistisch. Vocals klinken (indien goed opgenomen) alsof de zanger(es) voor je staat te zingen. Het is echt heerlijk om op te mixen, je kan heel goed horen wat je doet als je met EQ of compressie of reverb bijvoorbeeld aan het werk bent. Ik moest wel erg wennen aan de monitors, omdat ze je niet verpletteren als je een liedje opzet. Ze hypen helemaal niks en dat kan best saai overkomen. Na een tijdje ga je dat wel waarderen en juist de geweldige soundstage ga je dan nog meer waarderen. Een setje is te vinden voor nog geen €750 momenteel.
Zo, ik ben zelfs ruim onder de €1000 per set gebleven. Hopelijk heb je wat aan mijn advies, maar uiteindelijk blijft het een kwestie van smaak en zelf testen. Bovendien klinken monitors in elke ruimte weer anders. Wat mij betreft is het uitzoeken van monitors het lastigste van een studio inrichting (na het goed optimaliseren van de akoestiek). Computer/interface had ik minder moeite mee.