monitors geluisterd en gekocht
monitors geluisterd en gekocht
Ik heb de afgelopen weken 2 monitor luistersessies gehad waarna ik mijn nieuwe monitors aangeschaft heb.
Vooraf had ik veel research op het web en forums gedaan om een voorselectie te kunnen maken.
De eerste luistersessie was eigenlijk toevallig; ik had net een Mackie mcu op de kop getikt en vertelde dat ik ook nog op zoek was naar monitors. In de kelder van de winkel stonden een paar speakers opgesteld:
Adam P33a, Genelec 8020 en Yamaha MSP5.
De P33a was stukken beter dan de anderen maar ligt ook in een andere prijsklasse. De Genelec 8020 vind ik eigenlijk geen serieus te nemen monitor; klein, lelijk beperkt geluid. De Yamaha had een erg eigen geluid dat mij niet aansprak.
De tweede luistersessie was bij Morel in Veenendaal. Ik kwam daar om de Adam A7 aan te schaffen maar heb ook geluisterd naar: KRK V5, V8, Adam A7, genelec 8040 en 8030.
De KRK's vielen binnen 5 seconden af; slecht stereobeeld, heel plat geluid. Mixen op deze monitoren leek me wel mogelijk maar niet prettig.
De Genelecs klonken gewoon goed; veel detail. De 8030 set had in eerste instantie teveel bas maar na de room eq aangepast te hebben was ook deze zoals die moest zijn. Met deze speakers kun je absoluut goed werken, prettig geluid.
Toen ik de Genelecs naast de Adams hoorden was het hard twijfelen. Ik vond de 8040 iets beter dan de A7. Toen ik echter hoorde dat de prijs van de 8040 2 keer zoveel was als de A7 leek het me ook geen eerlijke competitie (de Adam P11a is qua prijs beter te vergelijken). Ik vond ze trouwens geen 2 keer beter
De 8030 is ietsje duurder dan de A7 dus beter vergelijkings materiaal. Na een tijd de 2 ge-A/B-t te hebben heb ik besloten voor de Adam A7 te gaan. Ik denk dat beiden erg goed zijn maar de Genelecs vond ik iets "te mooi" klinken; een klein beetje gekleurd. De Adams vond ik iets meer open en een beter stereobeeld hebben.
Ze staan nu bij mij thuis en ik ben er erg tevreden mee. Ik was ook erg tevreden over de service van Morel en de prijs van de Adam's