welke monitoren?

Ik zie dat we op pagina 31 zitten met deze tread, en echt er zitten heel intersante dingen bij.
Maar ik hoor niemand praten over een welke versterker/amplifier/eindtrap dat er gebruikt wordt/is.
Ik heb zelf verschillende versterkers, en ze geven 3 een heel andere sound.
Met andere woorden, je kan wel in een winkel staan luisteren naar monitoren, terwijl er een dikke 2x150w staat te blazen, maar als je ze dan later op je zolderkamertje aansluit op 2x 40w ,dan zal er toch ook wel een verschil te horen zijn.

dat is dan weer het nadeel van actieve monitoren die veel gebruikt worden, daar is weinig specifieke info over de gebruikte eindtrappen van beschikbaar volgens mij...

Nou ja, dan weet je tenminste wel dat wat je hoort tijdens de demo is wat je krijgt bij het kopen van de doos. Dwz de afhankelijkheid van een bepaalde versterker is tenminste al weggenomen. Rest alleen nog de akoestiek... maar da's een ander verhaal... ;)

En daarbij zou je ervan uit mogen gaan dat de fabrikant bij het ontwerpen van een fatsoenlijke active monitor al vooraf heeft nagedacht over het correct 'passen' van een geschikte amp / amps op de drivers enzo.... toch?

Voor actieve monitors geldt, what you hear is what you get. Bij passieve monitors is dat heel erg afhankelijk van de gebruikte versterker en kabels. Een mindere kwaliteit speakerkabel kan het klankbeeld enorm benadelen, de eindversterker is naturlijk ook enorm van invloed. Strak, evenwichtig en transparant of rommelig, vermoeiend en ongedefinieerd. De verschillen zijn vaak duidelijk hoorbaar maar de oorzaak is niet altijd makkelijk te vinden.

In de normale budget range studio monitors zitten mindere amps vergeleken een goedkope 19 inch . De budget range heeft meestal 3 auto radio transistors waarvan 2 gebrugd zijn voor het laag . Deze goedkope inbouwversterkers wil niet zeggen dat ze slecht zijn . Het is te vergelijken met een duurdere losse versterker op een passive speaker . Het active verhaal is dus in veel gevallen goedkoper om te produceren vergeleken goede passive componenten .

Belangrijk om te vermelden is dat goedkopere amps en luidspreker componenten een hogere vervorming kennen en deze vervorming rap groter word als het wat harder gaat .

Duurdere amps en luidspreker componenten hebben een behoorlijk lagere vervorming die meestal stabiel blijft tot 90 % van het maximale vermogen .

Ben je dus iemand die wel eens wat harder afluisterd en is het je wel eens opgevallen dat je na het hard mixen op normale volumes het een beetje tegen valt ? Vergeet nooit dat vervorming in 9 van de 10 als prettig ervaren word en zelfs vaak beluisterd word als meer details .

Origineel geplaatst door mischa
Ben je dus iemand die wel eens wat harder afluisterd en is het je wel eens opgevallen dat je na het hard mixen op normale volumes het een beetje tegen valt ? Vergeet nooit dat vervorming in 9 van de 10 als prettig ervaren word en zelfs vaak beluisterd word als meer details .

dat punt is dus precies wat ik nog nooit onder woorden heb kunnen brengen! :halleluja

[offtopic]

Dit effect heeft ongetwijfeld iedereen wel eens gehoord.
Nu vraag ik me af of er misschien effecten zijn die dit nabootsen.
Dat zou natuurlijk wel zo fijn zijn voor je oren :D

Of Mischa, zou je misschien kunnen uitleggen wat er precies gebeurd met het signaal.
Zodat ik het kan simuleren met Eq , compressors ect.

Je luidsprekers opnemen met 2 goeie microfoons is een optie . De reden dat veel pop rock stukken beter en minder plat klingt zit em erin dat veel met kleurende middelen opgenomen word . Het is denk ik mogelijk om met confolutie sampling de vervorming vast te leggen in een plug .

Vervorming kleuring is wenselijk bij intrumenten / microfoons / mengpanelen / eq,s / compressors .
Verorming bij luidsprekers is niet wenselijk .

een nearfield zou een 80 a 90 db met lage vervorming moeten kunnen weergeven wat bij hogere spls snel zal toenemen .
een midfield staat verder weg en moet een 90 a 100 db kunnen weergeven met lage vervorming .
een mainfied """""""""""""""""" en moet een 100 a 120 db kunnen weergeven met lage vervorming .

dit op 1 meter gemeten .

Vervorming laag .hoe groter de woofer des te lager vervorming
vervorming mid . hoe kleiner de woofer des te lager de vervorming
vervorming hoog. Hoe lager de tweater word ingezet des te hoger de vervorming

2 weg 6 1/2 inch woofer met tweater hoog ingezet . Lage vervorming mid hoog . Weinig laag ( nearfield )
8 inch inch woofer met tweater laag ingezet . Lage vervorming laag , mid en hoog hogere vervorming .(near/midfield )

3 weg 10 inch laag 4 inch mid en een tweater . lage vervorming laag / mid / hoog op stevig volume ( midfield )

4 weg 2 maal 10 a 12 inch laag 6 1/2 inch laag/mid 3 inch mid en een tweater. laagste vervorming . ( main )

Als je naar een 3 weg of main luisterd op een afstand van een 2 a 3 meter in een geschikte ruimte ben je helemaal verkocht . Je heb dan een wolk van geluid voor je wat op geen enkel gebied storend is . Je heb daadwerkelijk een groot gebied waar het meetbaar aan nix ontbreekt en door de natuurlijke lucht buffer kussen veel minder vermoeiend .

Momenteel leg ik de laatste hand aan een nearfield die daadwerkelijk in de lage 20 hz kan komen . De vervorming is laag gehouden door een 6 1/2 inch woofertje te gebruiken die een luchtverplaatsing kan geven wat menig 10 incher niet lukt .

Dit gaat natuurlijk tegen een prijs . Deze componenten zijn duur en er moet een vrij vorse kist omheen vergeleken de gemiddelde nearfield. ik heb ervoor gekozen om het vooraanzicht klein te houden en het volume te behalen door het wat dieper te maken . Nearfields moeten zowiezo een stuk van de voorwand af.

Voor degene die muziek maken met veel laag erin maar dit zowiezo niet hard kunnen doen is het de oplossing . Over de weergave onder de 50 hz hoef je je niet druk te maken omdat normale ruimtes tussen de 10 en 20 m2 geen roommodes kennen in dit freqentie gebied
.

<<over de zijkmode>>

ik moet hier nu ook nieuwe monitors halen, was ik eerst aan het sparen voor goeie, nu moet ik wel budget halen want iemand heeft hier de monitors om gekeild,dikke deuken in het hout, van de een werkt de tweeter niet meer van de ander de woofer niet meer, muur naar de klote, hoofdtelefoon die erop lag kapot, quiklok monitor standaards gammel =( , ben super blij dat de monitors niet op de mixer zijn gevallen anders was ik nog verder van huis. en het ergste was nog dat ik er zelf achter moest komen zonder dat het me vertelt werdt.

maar nu dus nieuwe monitoren, ik ga maar voor de mackies of de krk v8 series 2, zijn nog enigzins betaalbaar voor het geld wat ik terug krijg, gelukkig maar rondt de 1000 voor een setje nieuw. ik koop in elk geval niet weer behringer om vervolgens door te gaan sparen.

zo dan das kut voor je!

even wat anders.
hoe doe de rp6 en 8 het bij lage volumes?
iemand dit wel eens vergeleken met de emes kobalt?

monitors geluisterd en gekocht

monitors geluisterd en gekocht

Ik heb de afgelopen weken 2 monitor luistersessies gehad waarna ik mijn nieuwe monitors aangeschaft heb.
Vooraf had ik veel research op het web en forums gedaan om een voorselectie te kunnen maken.

De eerste luistersessie was eigenlijk toevallig; ik had net een Mackie mcu op de kop getikt en vertelde dat ik ook nog op zoek was naar monitors. In de kelder van de winkel stonden een paar speakers opgesteld:
Adam P33a, Genelec 8020 en Yamaha MSP5.
De P33a was stukken beter dan de anderen maar ligt ook in een andere prijsklasse. De Genelec 8020 vind ik eigenlijk geen serieus te nemen monitor; klein, lelijk beperkt geluid. De Yamaha had een erg eigen geluid dat mij niet aansprak.

De tweede luistersessie was bij Morel in Veenendaal. Ik kwam daar om de Adam A7 aan te schaffen maar heb ook geluisterd naar: KRK V5, V8, Adam A7, genelec 8040 en 8030.
De KRK's vielen binnen 5 seconden af; slecht stereobeeld, heel plat geluid. Mixen op deze monitoren leek me wel mogelijk maar niet prettig.

De Genelecs klonken gewoon goed; veel detail. De 8030 set had in eerste instantie teveel bas maar na de room eq aangepast te hebben was ook deze zoals die moest zijn. Met deze speakers kun je absoluut goed werken, prettig geluid.

Toen ik de Genelecs naast de Adams hoorden was het hard twijfelen. Ik vond de 8040 iets beter dan de A7. Toen ik echter hoorde dat de prijs van de 8040 2 keer zoveel was als de A7 leek het me ook geen eerlijke competitie (de Adam P11a is qua prijs beter te vergelijken). Ik vond ze trouwens geen 2 keer beter :D

De 8030 is ietsje duurder dan de A7 dus beter vergelijkings materiaal. Na een tijd de 2 ge-A/B-t te hebben heb ik besloten voor de Adam A7 te gaan. Ik denk dat beiden erg goed zijn maar de Genelecs vond ik iets "te mooi" klinken; een klein beetje gekleurd. De Adams vond ik iets meer open en een beter stereobeeld hebben.

Ze staan nu bij mij thuis en ik ben er erg tevreden mee. Ik was ook erg tevreden over de service van Morel en de prijs van de Adam's 8)

Origineel geplaatst door anoniempje
.. want iemand heeft hier de monitors om gekeild,dikke deuken in het hout, van de een werkt de tweeter niet meer van de ander de woofer niet meer, muur naar de klote, hoofdtelefoon die erop lag kapot, quiklok monitor standaards gammel =( , ...

uhhm,.. WA-verzekering van desbetreffende persoon geraadpleegd?!! :erm:

Origineel geplaatst door chielos

even wat anders.
hoe doe de rp6 en 8 het bij lage volumes?
iemand dit wel eens vergeleken met de emes kobalt?

anyone?

ja, het is rondt nu, ze geven het indd op bij de wa verzekering, al kan ik me niet voorstellen dat ze dat gaan verzekeren want het is gewoon erg raar gevallen ( deur uit de deurpost tegen monitor die monitor weer tegen de volgende monitor, dominoo effectje) maar wat ik te kort kom van de wa verzekering, betalen de schuldigen bij.

maarja nog kloten, nu ben ik verplicht de volgende stap monitoren te halen terwijl ik liever eerst nog een hoop gear had gehaalt, en nog wat langer met die ouwere budget monitoren had willen doen.

Origineel geplaatst door Zoidsity
uhhm,.. WA-verzekering van desbetreffende persoon geraadpleegd?!! :erm:

Dag synthies,

Ik maak op dit moment nog gebruik van een setje behringer monitoren maar ben daar niet echt/echt niet
tevreden mee.
Nou heb ik de krk's gehoord en ben daar helemaal weg van.
Maar ik weet niet echt wat ik moet kiezen.
Of 2x de RP8,of 2x RP6 met een RP10s sub.

Ik zit in een zeer klein kamertje (2m x 3m) en heb in het laag erg veel problemen zeker met de huidige
behringers.
Wat zou volgens jullie nou de beste keuze zijn?

Gr michiel

Definieer eens: laag-problemen... ?

Goeie kans dat het niet veel gaat uitmaken welke monitors je gebruikt.
Vooral erg kleine kamertjes hebben vaak overheersend last van kamer-akoestische invloeden (o.a. de zgn. staande golven).
Zinvol is om eens te bekijken of je dat niet eerst kan aanpakken. Zoek eens op dit fraaie forum voor meer info! :)

Origineel geplaatst door michiel blanken
Dag synthies,

Ik maak op dit moment nog gebruik van een setje behringer monitoren maar ben daar niet echt/echt niet
tevreden mee.
Nou heb ik de krk's gehoord en ben daar helemaal weg van.
Maar ik weet niet echt wat ik moet kiezen.
Of 2x de RP8,of 2x RP6 met een RP10s sub.

Ik zit in een zeer klein kamertje (2m x 3m) en heb in het laag erg veel problemen zeker met de huidige
behringers.
Wat zou volgens jullie nou de beste keuze zijn?

Gr michiel

ik heb ook een dergelijke mini hok . De enige manier om het goed te krijgen is een dikke m3 rockwool te verwerken

Dat hoopje rockwool daar word aan gewerkt maar dat neemt nog niet het slechte geluid
van de behringers weg.
De reden dat ik aan een sub zat te denken is dat je die nog eens kan verplaatsen met evt beter resultaat.

Het probleem bij mij heeft zeker met staande golven te maken en dat kan ook haast niet met zo'n kleine kamer.

Origineel geplaatst door michiel blanken
Dat hoopje rockwool daar word aan gewerkt maar dat neemt nog niet het slechte geluid
van de behringers weg.
De reden dat ik aan een sub zat te denken is dat je die nog eens kan verplaatsen met evt beter resultaat.

Het probleem bij mij heeft zeker met staande golven te maken en dat kan ook haast niet met zo'n kleine kamer.

Ik heb een responce van plus min 2 db maximaal zonder egalizatie van 20 t/m 20 000 . Als je overal 5 cm rockwool plaatst heb je het midden en hoog goed . 10 cm zou genoeg moeten zijn voor laag mid . Maar het echte laag zul je minimaal 20 cm tegen de muren moeten zetten en dan ook nog waar mogelijk een full wol corner traps .

Laag heeft een te lange golflengte om van 20 cm wol hinder te ondervinden . Wat er echter gebeurd is dat de drukgolf ( geluid ) schuin door de 20 cm rockwool moet . Dan via de muur nog een keer . Inmiddels verzamelt er wat in je cornertraps etc .

Hoe groter de ruimte des te minder demping je nodig heb .

Het compleet dempen van een kleine ruimte geeft de beste rezultaten . Voor diegene die het TE dood vinden kun je achter in hier en daar wat bolle plaatjes spannen . Dan behoud je de demping met een verstelbare nagalm voor mid en hoog .

Back