welke monitoren?

Origineel geplaatst door Peekay
Ik zoek goedkope monitors voor op een dj setje. Een niet te grote en niet te snel vol rakend in de mid. Iemand ideeen of tips?

Ik vermoed niet dat je een setje aktieve nearfields van 1000 euri zoekt.

Misschien een goede HiFi speaker of een setje PA boxen?

Origineel geplaatst door r.5
Ik vermoed niet dat je een setje aktieve nearfields van 1000 euri zoekt.

Misschien een goede HiFi speaker of een setje PA boxen?

Het is anders heel hip om te gaan draaien met een setje KRK RP-5's ofzo. Ik weet zelf niet helemaal waarom je dat zou moeten doen, maar veel mensen doen het!

Origineel geplaatst door Negative Plus
Waarom ook niet.
Hoor je toch alles luid en duidelijk ?

Ja maar al die fouten die je nu in de mix van die platen hoort, wat wou je daar tijdens het draaien nog aan gaan doen?

Ondanks de belachelijke professionalisering van de DJ's qua apparatuur, hoor ik nog steeds geen betere muziek in de clubs.

Origineel geplaatst door bikkel
Ja maar al die fouten die je nu in de mix van die platen hoort, wat wou je daar tijdens het draaien nog aan gaan doen?

Ondanks de belachelijke professionalisering van de DJ's qua apparatuur, hoor ik nog steeds geen betere muziek in de clubs.
:okdan:

Dat is ook niet echt een taak van een Dj he !
Waar hij wel belang bij heeft is dat hij een setje speakers heeft die redelijk neutraal klinken en gedetaileerd zijn.
Ik zie echt geen enkele reden voor een dj om niet via studio monitors te draaien en jij hebt ook nog 1 argument gegeven dat dat in twijfel trekt !

En het argument dat je nog geen betere muziek hoort in clubs is ook onzin.
Net alsof de kwaliteit merkbaar omhoog gaat als een dj een monitor setje van 1000,- gebruikt.
De Pa + versterking zijn natuurlijk de zwakste schakel .

Waar hij wel belang bij heeft is dat hij een setje speakers heeft die redelijk neutraal klinken en gedetaileerd zijn.
Ik zie echt geen enkele reden voor een dj om niet via studio monitors te draaien en jij hebt ook nog 1 argument gegeven dat dat in twijfel trekt !

Net alsof de kwaliteit merkbaar omhoog gaat als een dj een monitor setje van 1000,- gebruikt.

hier twee redenen, ik vind het namenlijk absoluut niet mooi klinken, veels te neutraal, sweetspot is kut als je ff verplaats op je andere TT te bedienen.

Nee maar als studio monitors in alle gevallen beter zouden zijn dan zou er geen verschil tussen hi-fi en studio bestaan. Er zijn buiten geldverspilling geen keiharde argumenten tegen monitorspeakers te geven, behalve het feit dat je waarschijnlijk liever een langere tijd staat te pompen met een paar fijne discotheekboxen dan Yamaha NS-10's.

Origineel geplaatst door bikkel
Het is anders heel hip om te gaan draaien met een setje KRK RP-5's ofzo. Ik weet zelf niet helemaal waarom je dat zou moeten doen, maar veel mensen doen het!

Ik denk makkelijk, versterker en speaker in 1. Misschien denken dat het beste is, denken dat een monitor speaker voor dj's net zoiets is als voor de studio.

Origineel geplaatst door m.u.f.f
Ik denk makkelijk, versterker en speaker in 1. Misschien denken dat het beste is, denken dat een monitor speaker voor dj's net zoiets is als voor de studio.

Het venijn is natuurlijk wel dat die dingen die in een DJ-booth staan ook gewoon keihard monitor speakers genoemd worden. Omdat je ze natuurlijk ook gebruikt om te monitoren hoe je mix in de zaal klinkt. Maar volgens mij heb je toch echt een duidelijk verschil in DJ booth monitorspeakers en studio monitorspeakers.

Een studio monitor is een studio monitor en een stage monitor is een stage monitor, zo moeilijk is dat toch niet. :D

Haha! Ik zoek inderdaad gewoon een goedkoop setje monitors. De KRK's ben ik niet zo van. Maar ik vind t gewoon lekker om op een monitorsetje te mixen. Je kan het altijd nog voor andere doeleinde gebruiken en het verkoopt wat makkelijker door.

Gegroet!

Origineel geplaatst door FrankH
Een studio monitor is een studio monitor en een stage monitor is een stage monitor, zo moeilijk is dat toch niet. :D

Studio monitors bestaan niet. Het is geen beschermde term. Enkel omdat ze in het feedback-krantje onder "monitors" staan (bij wijze van spreken natuurlijk ) noemen we ze zo.

Verder wordt de magie van monitors hier echt zwaaaaaaaaaar overschat. Ik raad jullie allen eens aan om naar een goede HI-FI winkel te gaan. En de hier zo vaak verfoeide Hi-Fi speakers te beluisteren van een vergelijkbaar prijs. Iedereen denkt bij Hi-Fi al snel aan het mini-setje van vroeger, bij je ouders, op je kamer, kenissen. Dat is natuurlijk geen vergelijking. Ga eens Losse Hi-Fi speakers beluisteren van een paar honderd euro. Je zal versteld staan door het gebrek aan verschil.......

gr,
Marc

Er is wel degelijk verschil tussen goede HIFI speakers en goede studio monitors, namelijk de uitgangspunten bij het ontwerp. Ze worden voor verschillende doelgroepen gebouwd en hebben daarom verschillende eigenschappen. In de huiskamer moet het mooi klinken en in de studio moet het eerlijk klinken. En zo nog een hele lijst...

Een floor monitor is niet het zelfde als een long-throw Loudspeaker en een studio monitor is niet het zelfde als een HIFI speaker net zoals autospeakers niet het zelfde zijn als de speakers in een public address systeem van een winkelcentrum. Ze zijn allemaal gemaakt met een bepaald doel voor ogen.

Een 303 is gemaakt om basslijnen te maken en geen acid, klaar.:stupid

Echt een lekkere "zo zit het en niet anders" houding.

Een 303 is gemaakt om basslijnen te maken en geen acid, klaar.:stupid

Echt een lekkere "zo zit het en niet anders" houding.

:confused: ik weet niet of jij zelf draait en dan met name met platen? De afstand tussen twee draaitafels is dermate groot dat je last krijgt van sweetspot problemen. Als je niet van je plek afkomt, bv als je met een laptop mixt dan zou het misschien wel lekker draaien zijn. Anders lijkt me het totaal niet lekker draaien en zo zit het en niet anders

8>

Een Dj mixer is toch 1 van de kleinste mixers lijkt me zo.
Maar jij moet gewoon je punt maken, ik haak af.
Mzzl
img20310.jpg

Een Dj mixer is toch 1 van de kleinste mixers lijkt me zo.
Maar jij moet gewoon je punt maken, ik haak af.
Mzzl
img20310.jpg

ik heb het zelf ook geprobeerd, dit zijn mijn eigen ervaringen. Als ik naar eegemiddels dj setup kijk zit er tussen de draaitafels toch minimaal 30 cm. Als je dan van draatafel verwisseld om platen gelijk te leggen wordt deze afstand nog groter. Laten we er vanuit gaan dat die monitor speakers minimaal 1,5 meter uit elkaar staan, en dus 1 a 1,5 meter van de plek waar je staat. Zoals je misschien al verwacht is dit absoluut geen lekker manier van mixen daar de verschillen enorm groot zijn. Heeft niets te maken met breedte van je mixer, maar puur het praktische gebruik. Maar goed, ik heb mijn punt nu idd gemaakt.

Laten we nu weer over het normale gebruik van monitor speakers hebben :dj:

Back