welke monitoren?

Je hebt mixen en mixen. Onder met mixen van een track versta ik het samenvoegen van losse instrumenten, daarvoor heb je goede gereedschappen nodig. Het DJ mixen van platen heeft hier werkelijk helemaal niets mee te maken en is veel minder kritisch wat betreft afluistering, meer een kwestie van smaak.

Origineel geplaatst door Roel
waar twijfel je dan nu ineens aan?
mijn stelling is altijd: ga nooit monitors luisteren boven je budget 8o)

Overlaatst was ik in muziek en visie antwerpen.

Ik had helemaal geen geld, maar er stonden twee ns40m van yamaha. er stond op 99 euro. Ik vroeg: "werken ze nog?" verkoper: "jazeker". Ik: "Euhm is dat de juiste prijs?" verkoper al smalend: "ja" ik: "voor 1 of voor het paar?" verkoper: "voor het paar eh." ik "dan wil ik die wel" verkoper: "ok." ik: "hoeveel moet een versterker kosten die misschien een beetje minder kwaliteit is maar toch nog net genoeg en ook zo'n vlakke curve heeft?" verkoper: "ik zal es zien... "
Alesis Ra300 is het geworden. Je kan niet geloven wat een sound er uit komt.

Origineel geplaatst door trancemo6
Overlaatst was ik in muziek en visie antwerpen.

Ik had helemaal geen geld, maar er stonden twee ns40m van yamaha. er stond op 99 euro. Ik vroeg: "werken ze nog?" verkoper: "jazeker". Ik: "Euhm is dat de juiste prijs?" verkoper al smalend: "ja" ik: "voor 1 of voor het paar?" verkoper: "voor het paar eh." ik "dan wil ik die wel" verkoper: "ok." ik: "hoeveel moet een versterker kosten die misschien een beetje minder kwaliteit is maar toch nog net genoeg en ook zo'n vlakke curve heeft?" verkoper: "ik zal es zien... "
Alesis Ra300 is het geworden. Je kan niet geloven wat een sound er uit komt.

waah :okdan: goed!

Beste mensen,

Ik sta op het punt om nieuwe studiomonitoren aan te schaffen. Ik vind het lastig om te kiezen om basis van een luistertest. Niet alleen omdat je dan al snel afgaat op wat "lekker" klinkt ipv een natuurgetrouwe analyse geeft van je productie/mix, maar ook omdat een winkel heel anders is qua akoestiek dan mijn produceerkamertje. Ik graag af op mensen die meer ervaring hebben met de verschillende karakterstieken van de versch. s-monitors. Ik heb na het lezen van dit hele topic nog genoeg specifieke vragen. Graag jullie reactie op onderstaande aannames en vragen:

Allereerst moet ik bepalen van de opstelpositie wordt en of ik 5 of 6 inch als midbass driver wil. Op de volgende tekening zie je mijn kamer schematisch met een bureau in hoekopstelling. Rechts staat de apparatuur, keyboard etc. Voor mij een 22inch monitor. In de hoek staan 3 kasten van 60x40x192cm. Verder ligt er een hoogpolig tapijt en hangen er achter mij over de hele wand gordijnen ivm de akoestiek.

studioll8.png

Er zijn 3 opstelmogelijkheden:

Blauw/Groen: Op het bureau. Nadeel is beperkte ruimte, dus dan niet groter dan 5inch en zo'n compact mogelijke behuizing. En Verder dat de tweeters zich wellicht niet helemaal op oorhoogte bevinden. Wellicht dat het zo dichtbij plaatsen nog nadelen voor stererobeeld of staging heeft. Groen kan ook. Maar is iets minder praktisch omdat ik dan eerst op mijn stoel moet draaien om te luisteren. Zit dan ook weer met een hoek. Heb daar wel meer ruimte.

Rood: Links in de nis op een boekenplank (planken moet ik nog ophangen) en rechts naast de kast in de hoek. Nadeel is plaatsing in hoeken, dus geen basreflexpoort achterzijde gewenst en wellicht meer kans op akoestische vervorming door dat ze dicht bij wanden staan. Ik kan hier wel iets grotere speakers kwijt, zeg maar max 40x30x25cm.

Ik heb nu 3-weg monitor two's van alesis. Groot en lomp. Geven wat problemen met staande golven in kleine ruimte. En ik wil nu graag actief gaan. Mijn budget is 500 euro max, dus zeer beperkt. Ik maak vooral zeer ritmische, gecompliceerde techno, maar ook wel wat hardere stijlen house (hardstyle, jump, hardcore) met vollere bassen, en electro/minimal. Belangrijk is dat ik zo goed als mogelijk kan afmixen ondanks het beperkte budget en de beperkingen van de ruimte. En dat het laag van de stevige bassen niet dreunt of flabbert, maar wel voldoende diepgang heeft. Ik weet niet of 5inch sowieso groot zat is in zo'n kleine ruimte met deze muzieksoort.

Modellen waar ik graag ervaringen of onderlinge vergelijkingen van zou willen horen in relatie tot mijn situatie zijn:
-fostex pm mk2 1 & 0.5. , hoor hier zeer goede dingen over.
-Stanton atm.6. , zou speciaal voor dj's bedoeld zijn?
-Event Tr5(als ie er nog is), Tr6, maar ook alp5. , hoor hier ook zeer goede dingen over.
-De krk ap5 en 6. , of meer voor rock geschikt en niet voor techno/house?
-Samson r5a en r6a
-phonic p5a en p6a., hoor hier gemengde verhalen over.
-alesis m1 mk2, Of klopt het dat deze onnatuurlijk veel en minder strakke bas produceren?

Alvast bedankt voor jullie inbreng!

Hoi ivosp :)

-fostex pm mk2 1 & 0.5. [helaas geen ervaring]
-Stanton atm.6. [helaas geen ervaring]
-Event Tr5(als ie er nog is), Tr6, maar ook alp5. , [heb hier ook goede dingen over gehoord]
-De krk RP5 en 6. [absoluut de moeite waard, maar voor jouw muziek zou ik voor de RP6 gaan, niet de RP5 en zelfs niet RP8, want die is te groot voor je kamer vermoed ik]
-Samson r5a en r6a [Dacht dat ze goed zouden zijn, tot ik ze heb beluisterd... mijn advies: overslaan!]
-phonic p5a en p6a., [Overslaan, dit zit in dezelfde range als Behringer monitors.. ze produceren geluid, maar daar houdt het mee op.. totaal geen eerlijke weergave.]
-alesis m1 mk2, Of klopt het dat deze onnatuurlijk veel en minder strakke bas produceren? [klopt helemaal!!]

Wat betreft jouw opstelling sugesties zou ik gaan voor de blauwe opstelling. Als je de mogelijkheid hebt, zou ik de monitors op stands zetten iets achter je bureau. Lijkt me de beste opstelling/oplossing. Maar ik ken je kamer niet volledig.. dus ik kan het mis hebben.

zoals marando al zei; blauw is waarschijnlijk de beste oplossing.
indien je niet genoeg ruimte hebt op je bureau kun je ze altijd nog op stands achter je bureau zetten. plaatsing in de hoek zou ik vermijden.
volgens mij kun je wel de rp-8 van krk nemen, heeft wat meer low end dan de zes...

Origineel geplaatst door chielos
..volgens mij kun je wel de rp-8 van krk nemen, heeft wat meer low end dan de zes...

Denk je? Ik heb zelf de RP8 tijdelijk in huis gehad en heb ze met erg veel overtuiging omgeruild tegen de KRK V6 (serie1) monitors.. Wat een verschil! Die RP8 waren voor mijn ruimte gewoon niet geschikt, en qua detail/stereo kon het niet tippen aan die V6'jes. (ok, RP6 en V6 verschilt natuurlijk wel iets.... maar de PR6 gaat zelfs lager dan de V6.. dus lijkt me voldoende... ) :)

Bedankt voor jullie antwoorden!

Ik kan op mijn bureau geen 6 inchers kwijt en standaards zijn helaas geen optie voor mij.

Als je moet kiezen tussen opstelling rood met 6 inchers OF opstelling blauw met 5 inchers, wat zouden jullie dan doen?

En niemand ervaring met de events en fostex die wat zou kunnen zeggen over mijn situatie?

Nou ik heb op aanraden van een kennis net de Event ALP5's besteld. Hopelijk doen ze wat ik wil. Ze waren maar 300 euro gelukkig. Heb er ook maar meteen een AGK K240 bij besteld. Dan kan ik iig nog een beetje vooruit als het tegenvalt...

-3db punt ligt trouwens op 53hz bij deze dingen, net als de krk rp5. Veel lager dan Tannoy Reveal en Emes Kobalt. Lijkt me laag genoeg in een kamer van 3x4m.

btw iemand ervaring met deze set?
fostex nf1a

Attachments

• 21850.jpg
    21850.jpg
    18 KB · Bekeken: 118
Origineel geplaatst door chielos
btw iemand ervaring met deze set?
fostex nf1a

Ik heb ze nog nooit gehoord, zien er trouwens wel strak uit. Die gevouwen conus zal wel zijn ontstaan vanuit een bepaalde filosofie, ben er wel benieuwd naar.

Origineel geplaatst door FrankH
Ik heb ze nog nooit gehoord, zien er trouwens wel strak uit. Die gevouwen conus zal wel zijn ontstaan vanuit een bepaalde filosofie, ben er wel benieuwd naar.

"radial papermaking technology"

Klinkt mooi!

Ik heb nu de Event ALP 5's draaien. Hoewel ik sta te kijken van het geluid dat ze produceren qua volume, eerlijkheid en openheid en detail, begin ik te denken dat ik wellicht toch de verkeerde keuze heb gemaakt door voor 5 inch te gaan. zit er nu zelfs over te denken om te de retourneren en voor iets groters te gaan. Mis toch de diepte. Alleen dit is wel de max van wat ik kwijt kan op mijn bureau en ik zet liever geen stands midden in de kamer. Lastig zeg... :erm:

Origineel geplaatst door ivosp
Ik heb nu de Event ALP 5's draaien. Hoewel ik sta te kijken van het geluid dat ze produceren qua volume, eerlijkheid en openheid en detail, begin ik te denken dat ik wellicht toch de verkeerde keuze heb gemaakt door voor 5 inch te gaan. zit er nu zelfs over te denken om te de retourneren en voor iets groters te gaan. Mis toch de diepte. Alleen dit is wel de max van wat ik kwijt kan op mijn bureau en ik zet liever geen stands midden in de kamer. Lastig zeg... :erm:

Event S100 erbij?

link

Back