welke monitoren?

Als je wil weten wat er onder de 50hz gebeurt dan iig geen 5inch'ers nemen. Tenzij met sub (met nadelen vandien).

Als je een goede rta meting kunt doen en je sub een goede instelbare low pass heeft waarbij het filter ongeveer evenveel db/oct affilterd als je afrol van je speakers is, dan zie ik geen problemen ;)

:D

ik heb momenteel truths 2031a's

ik zou er wel een set bij willen die neutraler is voor in de toekomst ( truths zijn bassie )

budget weet ik nog niet...

iemand een tip?

is zelfbouw een optie?

il wil downgraden atthans moet downgraden wil ik meer van het ander :p

nou heb ik een set Adam s2,5a (te koop op sf) en een setje Tannoy Ellipse lijkt me wel leuk

heeft iemand enige ervaring met de Ellipse ?

Origineel geplaatst door Jedee
ik heb momenteel truths 2031a's
ik zou er wel een set bij willen die neutraler is voor in de toekomst ( truths zijn bassie )
iemand een tip?

Ik verkoop een set Quested H108 + Nikko amp. Als je referenties zoekt...
Quested is samen met Genelec de meest neutrale monitor op de markt.
Kortom geen verassingen achteraf als je hier op mixt.
Het is dan ook niet verwonderlijk dat deze 2 merken het meest in zichzelf respecterende opnamestudio's te vinden zijn.
Helaas de duurdere merkjes en de meesten willen dat er niet aan geven.

Origineel geplaatst door sKeLeTvM
Quested is samen met Genelec de meest neutrale monitor op de markt.

Da's een beetje sterk gesteld — zowel Quested als Genelec gaan uit van een bass reflex-ontwerp, dus de laagste frequenties worden eerder gesimuleerd dan weergegeven. Goed, wie luidsprekers bouwt moet de natuurwetten altijd een beetje tarten om een hanteerbaar compromis te vinden. Zelf gebruik ik sinds een jaar of vijf de Quested VS3208 voor mastering en ik heb ze indertijd gekozen omwille van hun detailweergave in het middengebied, hun fasecoherentie (haarscherp stereobeeld) en hun voorspelbaarheid. De H108 is weliswaar het kleinere broertje, maar heeft dezelfde genen. Neem je tijd om dit soort monitor te leren kennen en je wil nooit meer terug naar je HR824s — ik spreek uit ervaring…

Groetjes,
Gert

Electrostatische luidsprekers als studiomonitor? :confused:

heeft iemand enige ervaring met de Ellipse ?

Ik heb ze aandachtig beluisterd in een luistersessie met genelec (weet niet meer welk type) , dynaudio Air, philips MFB 541, en Klein & Hummel O300d.
Ik vond de tannoys absoluut het minst klinken van deze speakers, de mfb's komen op 2 , en op 1 de klein & hummels. Voor mij echt DE luidspreker, maar pas op met laag... een subwoofer is geen overbodige luxe voor de gene die af luisteren op discotheek sterkte.

Origineel geplaatst door gertvanhoof
Electrostatische luidsprekers als studiomonitor? :confused:

Denk niet dat ze gebruikt worden als monitoren ,neutraal zijn ze wel vooral bovenin ,gewone tweeters hebben toch hun beperkingen. een senheiser koptelefoon is toch ook ELS ?
Maar er zijn zat handige forumleden die ze kunnen bouwen ,het zijn dure boxen die volgens mij alleen door quad gemaakt worden

ik heb als monitoring eenweg phillips , kleine boxen van een surround set , echt bagger ,als het daar op klinkt is het goed
:D

Origineel geplaatst door Tactic
Ik vond de tannoys absoluut het minst klinken van deze speakers, de mfb's komen op 2 , en op 1 de klein & hummels. Voor mij echt DE luidspreker, maar pas op met laag... een subwoofer is geen overbodige luxe voor de gene die af luisteren op discotheek sterkte.

Tannoy heeft de laatste jaren inderdaad heel wat van z'n vroegere glorie verloren. Wat subs betreft: ik zou net denken dat een compacte luidspreker als de K+H vooral bij *lagere* volumes wat hulp in 't laag kan gebruiken. Afgezien daarvan moet je goed uitkijken met subwoofers, want die maken frequenties wakker waarvan je nog niet eens het bestaan vermoedde. Als je akoestiek daar niet op voorzien is, weet je letterlijk niet meer wat je hoort. In dat geval ben je m.i. beter af met degelijke "full range" nearfields als de O 300 D zonder sub, ook al zijn die dan maar lineair tot 50Hz of zo…

Gert

Origineel geplaatst door turtel
Denk niet dat ze gebruikt worden als monitoren ,neutraal zijn ze wel vooral bovenin ,gewone tweeters hebben toch hun beperkingen.

Helemaal akkoord. Een ELS klinkt zeer natuurlijk omdat hij zowat de frequentierespons van een symfonisch orkest heeft: een zeer rijk en effen middengebied, onder- en bovenaan het spectrum zachtjes aflopend. Helaas is de technologie — en dan met name de zeer grote membraanoppervlakte — te delicaat voor de martelpraktijken in de moderne opnamestudio, waar oorlogshelden als Bob Moog* zich postuum zelfs meer dan ooit schuldig aan maken!

* Bedankt voor alles, Dr. Moog, maar dit moest ik toch even kwijt… ;)

Gert

ok wat zou dan een betere vervanging wezen voor de adam s2,5a dan een set ellipse

dus een set van niet meer dan 1500,- (mag 2dehands)

De mid dome van de Quested VS3208 zie je in meerdere betere studio monitoren . T line kan ook erg goed klinken . Het beste blijft gesloten laag . Met een beetje eq kun je de responce van een gesloten systeem best corrigeren . Nadeel is dat het rendement voor de laagste tonen erg snel afneemt . Als ik een Bass reflec systeem maak wil ik altijd de poort tunen op een 20 hz of zelfs lager . Dit omdat je dan op 40 / 35 hz nog bijna geen vertraging heb . Dat je dan op 20 hz een vrij hoge vertraging heb door de poort is stukken minder hinderlijk dan op 50 hz waar de meeste bass reflec systemen op getuned zijn .

Vandaag de dag moeten speakers zo klein mogelijk en zo diep doorlopen als het kan . Hier gebruiken ze een hele trukendoos voor . Zo word de laagste freqenties helemaal weg gefilterd om ervoor te zorgen dat de woofer bij maximale belasting niet buiten zijn conus uitslag komt . de bass reflec word onder de resonatie freqentie van de woofer getuned . Om de resonantie freqentie lager te krijgen van b.v. een 8 inch woofer hebben ze het membraam verzwaard . En om deze genoeg spl te geven uitgevoerd met een hele sterke magneet . Nadeel is dat deze mini subs heel slecht midden tonen kunnen weergeven en dat ze vergeleken een tweater alsnog erg veel watts nodig hebben om een beetje op volume te komen .

neem een simpele hoog rendements dunne papier conus in een grote gesloten behuizing en je zult versteld staan van het geluid vergeleken moderne speakers .

Op dit moment ben ik bezig met het bouwen van een aantal dipole luidsprekers om te kijken of deze meerwaarde hebben t.o.v. gesloten systemen / br

Hieronder een voorbeeld van een dipole systeem

Attachments

• hero.jpg
    hero.jpg
    54,3 KB · Bekeken: 118
Ik hoorde dat de Krk V6 beter is (als in ..klinkt beter) dan de Krk V8...........klobt dat?

@Mischa: Heb je al een nearfieldlijn op de markt? :)

ALs ik een 2 weg zou maken volgens dezelfde lijn als nu word deze aanzienlijk duurder dan 2 k per set . Ik wil niet anders dan hypex versterkers gebruiken en zal altijd kiezen voor drivers die ik zelf erg goed vind .

Ik zal eens een voorbeeld geven wat een echte active nearfield ( in mijn ogen dan ) zou kosten .

2 maal een hypex ucd180 ad 90 euro * 2 180 euro (www.hypex.nl ) exl
1 maal voeding HG 165 euro exl
160 va ringkern 35 euro exl
dsp filter / actief 170 euro exl
aluminium versterker plaat met xlr etc 30 euro exl
Een goeie tweater v.a. 100 eurox exl
""'''''''''' laag mid v.a. 100 euro exl

ca 780 exl btw per stuk 928 per stuk incl . En dan hebben we nog geen behuizing nog niet gespoten en nog geen arbeidsloon . Beetje moeilijk concureren niet ?

Is het voorbeeld als hierboven dan helemaal over de top . super de luxe hi end ? Nou nee Hypex bouwt uitzonderlijke goei versterkers voor DIY ers voor heel weinig . Een winkel model Mono blok versterker met 1 UCD 180 erin met standaard voeding en ringkern kost een 1300 euro per stuk . Als het goedkoper moet kan ik niet anders dan chipamps gebruiken of autoradio transistors e.d. en dat is echt veel minder .
maar zelfs dan zal een NL product vele malen duurder zijn dan import .

Het is niet voor niets dat echte amps en speakers ongeloofelijk duur zijn . Om van deze 2 weg nearfield een echte fullrange monitor te maken heb ik extra nodig 1 versterker 1 luidspreker beetje meer hout en wat meer spuitkosten .

Ik zou het dan wel weten eigelijk .

Back